JULES VERNE
☼ 8.2.1828 NANTES ۞ 24.3.1905 AMIENS
Vše, co si myslím, vše, co si představuji, zůstane už napořád za pravdou, protože nadejdou chvíle, kdy výtvory vědy překonají výtvory imaginace. (Jules Verne)
*
„Je třeba uznat pane Ralphe, že se vám podařil skvělý fór, když jste prohlásil, že se zeměkoule ztenčila. A tak tedy, protože se dnes nechá objet za tři měsíce…“ „Za pouhých 80 dní,“ trval na svém Phileas Fogg. „Opravdu, pánové,“ dodal John Sullivan, „za osmdesát dní, od té doby, co byla zahájena doprava na úseku trati Great Indian Peninsular Railway mezi Rothálem a Alláhábádem, a zde je výpočet, který předkládá Morning Chronicle…“
Následuje podrobný časový harmonogram putování kolem světa z Londýna přes Suez do Bombaje, Kalkaty, Hongkongu a do Japonska, odtud do USA a přes Atlantik zpátky do Londýna. Součet jednotlivých úseků dává právě oněch osmdesát dní. Nad ním se rozvine živá debata mezi členy Reformního klubu o možných nástrahách a nepředvídaných zpomalení, která vyústí v uzavření lukrativní sázky pro bystrozraké a předvídavé objevitele.
„Vsadil bych se o čtyři tácy liber,“ kasal se Stuart, „že taková cesta, konaná za těchto podmínek, je předem vyloučena.“ „Naopak, je docela dobře možná,“ odpověděl pan Fogg. „Dobrá, tak ji tedy absolvujte, jak myslíte!“ „Cestu kolem světa za osmdesát dní?“ „Yes.“ „Souhlasím s Vámi.“ „A kdy to spustíme?“ „Ihned.“ „To je naprosté bláznovství,“ volal Andrew Stuart.
Phileas Fogg vsadil celou polovinu svých prostředků, druhou polovinu si vzal s sebou a ještě téhož večera ve tři čtvrtě na devět se vydal se svým lokajem na cestu kolem světa, na níž musel překonávat nespočet překážek a nástrah velikého neznámého světa a prožívat mnohá dobrodružství, aby se za osmdesát dní, přesně na den i na hodinu, stihl vrátit do Reformního klubu…
To je jedna ze vstupních scén snad nejvíce notorického a nejvíce vychvalovaného románu Julesa Verna, který znají malí i velcí a zvídaví pozemšťané pod titulem Cesta kolem světa za osmdesát dní.
Verne jej dokončil, když mu bylo čtyřiačtyřicet let, kdy už byl znám nejen ve Francii a v Evropě, ale i v Americe, Japonsku, Číně, Kanadě a Iránu jako nejschopnější vypravěč, spisovatel románů zcela nového neodbytého typu. Jako podnět k Cestě kolem světa mu prý stačila pouhá příručka, kterou vydala cestovní agentura Thomase Cooka. Román začal otiskovat francouzský plátek Le Temps na pokračování, a sotva s tím začal, vyletěl náklad periodika prudce nahoru. Čtenáři se rozdělili do dvou družin a uzavírali mezi sebou sázky, pařížští dopisovatelé amerických deníků posílali do svých redakcí kabelogramy o postupu Philease Fogga, zástupci paroplavebních společností nabízeli Vernovi závratné výdělky, dá-li hrdina přednost některé z jejich lodí.
Tím úspěch nepolevil, zakrátko se zrodil nový a byl ještě oslnivější: Verne obdržel nabídku, aby s dramatikem Dennerym zpracoval román jako divadelní kus. Premiéra, která se udála 8. listopadu 1874, překonala i nejfantastičtější ceremonie všech myslitelných představ. Na jevišti se střílelo, tančily indické bajadéry, vystupovali cvičitelé s kobrami, ba dokonce i živý slon se nenechal zahanbit, že je to uhrančivý živý tvor na prknech, která znamenají svět showbusinessu. Paříž pařila, nemohla se snadno nasytit tohoto ohňostroje legend ve hře zábavního průmyslu ani po dvousté repríze, kus se opakoval do zblbnutí po celé Evropě (v roce 1889 dobrých 15 let od úvodní řachandy také v Národním divadle v Praze), hrál se i v Americe a na Verna se konečně začal z rohu hojnosti sypat zlatý déšť popularity.
Byl to desátý román edice, která vycházela u nakladatele Hetzela pod názvem Podivuhodné cesty. Předcházely mu neméně slavné, které utkvěly v povědomí těch již několika generací lidí na celém světě. Připomeňme alespoň ty stěžejnější: Pět neděl v balóně, Cesta do středu Země, Děti kapitána Granta, Ze Země na Měsíc a Dvacet tisíc mil pod mořem. Ale to byl teprv začátek, vždyť Verne byl mladík a čekalo ho ještě dlouhé plodné období velice překvapivé fascinace životem. Vraťme se na okamžik na úplný start.
PROTI VŮLI RODIČŮ
Vstoupil do tohoto hanebného, ale i nevědomého světa 8. února 1828, a to v rodince ctihodného advokáta Pierra Verna a Sofie rozené Allotte de la Fuye v přístavním městečku Nantes. Advokacie se u Vernů dědila z otce na syna, a protože Jules přišel na svět jako prvorozený šampion, ne špion, měl jednou i on převzít dobře prosperující kancelář po svém otci šikulovi v paragrafech. On sám si s tím hlavu nelámal, vstřebával do sebe obrazy tohoto kraje počestných občanů, ruch v přístavišti, hrkot fiakrů i důstojné kolébání bílých omnibusů tažených bílým čtyřspřežím (však se jim tu říkalo Bílé paní), kolesové parníky se stěžni a plachtovím plující po Loiře, když se naučil číst, hltal jako vzorný posluchač dobrodružné příběhy Fenimora Coopera a nebyl s to se nabažit Defœova Robinsona.
Bylo mu jedenáct, když ho naváděla touha spatřit vysněný Paradise na vlastní oči – pokusil se uprchnout na poštovní lodi do Indie. Nepodařilo se mu to až do cíle, otec ho dohonil v nejbližším přístavu a přísně se mu odvděčil, ale touha vymanit se z područí otcovy přísnosti v Julesovi, jak mu přibývalo věku, jenom vesele narůstala.
Na lyceu studoval sice s nevalným prospěchem na Francouze a maturitu složil, jak by řekli dnešní studentíci nejen konzervatoří, nejen konzervativní nátury, „s odřenýma ušima“, ale otec od svého záměru neustoupil. Vypravil ho do Paříže, aby tam vystudoval práva. Snad by nakonec podlehl nátlaku a převzal s veškerou péčí otcovu kancelář, kdyby si v době, kdy skládal poslední zkoušky, nezajeli dva jeho strýčkové do Paříže vyhodit si z kopýtka. Ti ho uvedli do salónů pařížské smetánky, osobně se poznal s Victorem Hugem i Alexandrem Dumasem.
To rozhodlo. Bude také psát, stane se vyhledávaným spisovatelem. Marně mu otec domlouval, marně se ho pokoušel přeonačit k obrazu svému. Mladý Jules Verne to nejprve zkoušel s divadelními hrami (jedna se hrála pod Dumasovým jménem), psal povídky pro almanach Musée des familles, živořil jako tajemník v Lyrickém divadle, po svatbě se na doporučení svého švagra pustil do burzovních sem tam výnosných machinací s cennými papíry, znovu to zkoušel s divadelními fraškami a povídkami – klopýtal, bloudil, tápal, chápal, že při tom všem jenom tře bídu.
V době tohoto bezúspěšného hledání se seznámil se skupinou amatérských nadšenců pro vzduchoplavbu, kteří se v té době pokoušeli zkonstruovat helikoptéru. Patřil k nim rovněž Félix Tournachon, známý spíš pod jménem Nadar. I on se počítá k osobnostem, které natrvalo přikrášlily dějiny. Nadar se do dějin uvedl nejen jako špičkový fotograf, ale i jako jeden z počátečních vzduchoplavců. Spřátelili se, Verne se začal vážně zajímat o technickou stránku aviatiky. Svůj podíl na Vernově zájmu o vědu měli matematikové a fyzici, kteří se scházeli u profesora Garceta, a cestovatel Jacques Arago, který absolvoval cestu kolem světa (a skvěle ji vylíčil pro ostatní) a ve svých padesáti letech, ač osleplý, vedl výpravu francouzských zlatokopů do Kalifornie. Kolem něho se sdružovali cestovatelé, vědci i dobrodruzi a probouzeli ve Vernovi nový zájem – začal vážně studovat geografii.
Ale vždyť měl touhu vynikat jako spisovatel, nikoli vědec. Lze oba dva zájmy užitečně využít? Může věda poskytovat nosná témata pro beletrii? Zkusí to po svém. Jestli Dumas prorazil s historickým a Balzac a Hugo se společenským románem, on napíše „vědecký román“, v němž by se ujaly jak jeho zájmy o techniku a krajinu planety Země, tak i literární ambice (obsese). A bude těch románů habaděj a vytvoří společnou řadu, kterou nazve Podivuhodné cesty. Jejich „jevištěm bude svět, jejich hrdinou věda“.
Protože mu tehdy velmi silně dokázala zamotat hlavu vzduchoplavba, zrodil se první román, který nesl typické rysy všech budoucích verneovek. Jmenoval se Pět neděl v balóně a stal se bestsellerem semestru vědních aktivit 1863. Verne v něm uplatnil nejen všechny tehdejší poznatky o létání v balónech a nejen zkušenosti cestovatelů při objevování Afriky, ale i smysl pro dramaticky zapletený děj psychologie a odlehčující humor, a to vše dovedl pojmenovat moderním jazykem se svižnými dialogy a okouzlujícími, i když lehce naivními postavami.
NESPLNĚNÉ SNY
Dodnes se nikomu nepovedlo zjistit, jak vypadala původní verze tohoto románu. Na dnešní podobě má lví podíl Vernův nakladatel Hetzel. Tito dva lidé jako by se hledali: Verne sháněl nakladatele, který by měl porozumění pro tento nevyzkoušený druh literatury. Hetzel nemohl pořád najít autora pro svůj žurnál zaměřený na „výchovu a zábavu“ různě rozjívených puberťáků. Jisté je, že Verne musel první verzi důkladně přeonačit, potlačit do pozadí technické a vědecké pasáže a zkusit vybrousit psychologii (statečnost, duchaplnost, houževnatost) hlavních postav.
Po překvapivém úspěchu prvního románu Hetzel déle nečekal a nabídl Vernovi lákavou smlouvičku: Verne dodá rok co rok dva nové svazky, Hetzel za ně bude cálovat paušálně dvacet tisíc franků, smlouva bude platná na dvacet let. Pěkná science u striktně obchodní formy fiction.
Verne podepsal. Nejméně dvacet let bude zavázán Hetzelovi a k ediční řadě, kterou sám navrhoval a jejíž náplň předznamenal svým románem Pět neděl v balóně.
Zdálo by se, že se všechno dostalo na tu nejlepší akční cestu. Verne pilně smolil příběh za příběhem, Hetzel jeho práce pravidelně atraktivně vydával, čtenáři se nemohli dočkat dalších, a přesto se Verne necítil zcela uspokojen. On toužil prorazit do světa „velké literatury“, ale nakladatel ho nutil, aby orientoval své romány na dospívající mládež.
K výhodě, či k nevýhodě Vernova díla? Odpovědět na tyto zvláštní jevy tehdy nedokázal nikdo, nikoho to také netrápilo – kromě Verna, jenž nepřestával snít o slávě takového glancu, jakou svět odměnil Dumase, Balzaca a Huga, to zářivé trojhvězdí francouzské literatury. A protože si byl vědom, že jako autor literatury pro mládež se mezi tyto velikány těžko někdy zařadí, usazovala se do jeho duše hořká příchuť nálad, kterých se nikdy zcela nezbavil.
Smlouva je však také věc úrovně a Verne byl člověk ryzího charakteru, té nejskvělejší úrovně. Plnil ji poctivě, každý rok odevzdal své dva svazky napsané podle nejlepších vloh. Hlad po tvoření ho neopouštěl jako Adolfa Borna, který by slavil za pět dní své nedožité 86 narozeniny, a jeho fantazie s kuráží se zdála být nevyčerpatelná společnice. Jeho červené knížky se zlatou ražbou otevíraly nenasytným čtenářům svět neprobádaných kontinentů, moří, ostrovů, ale i útrob Země a hlubin oceánů a nebeských sfér. Oživil je hrdiny jako Alex Hrdinová oživuje pár minutek před kamerou s vůlí po poznání, po činech, lidmi, kteří zápasí s tajnými silami Přírody a vítězí nad zlem, běsem a děsem hlouposti, které představují nejen různí holomci, piráti a desperáti, ale i zdánlivě pohodová neviňátka, jaké představuje například kapitán Nemo z románu Dvacet tisíc mil pod mořem. „Kapitáne,“ říká jeden z mluvčích veliteli Nautila, „mýlil jste se, když jste se domníval, že lze vzkřísit minulost. Bojoval jste proti nutnému pokroku.“
Zpočátku spojoval Verne pokrok s rozvojem vědy a techniky. V jejich lákadlech spatřoval síly, které lidstvu jsou schopny zajistit materiální potřeby, a to v tak hojné míře, že dojde k vyrovnání rozevřených nůžek sociálních rozdílů a nastolení naprosté svobody na materiálních zákonitostech. Současně však nedovedl zůstat slepý a nevšímavý k událostem, jež se za jeho života valily bulváry po celé Paříži, k bouřím roku 1848, k nešťastné válce s Pruskem a nakonec k oněm slavným i tragickým dvaašedesáti dnům Pařížské komuny. Jeho přátelství s Groussetem, Reclusem a Louisou Michel, kteří v Komuně hráli stěžejní roli, ovlivnila jeho proudy myšlenek asi nejsilněji.
ZŮSTALA JEDINĚ PRÁCE
Po masakrech v pařížských ulicích se naivní představa Vernova o nenásilné přeměně světa k lepšímu celku ve společnost sobě rovných a nezávislých lidí zhroutila a se ztrátou iluzí vychladla i jeho slabost k městu poznamenanému krvavými násilnostmi.
Verne hledal útočiště a nalezl je až v Amiensu.
V Amiensu pracoval v tamní Akademii, ve volbách kandidoval za „levé“, jako zvolený radní rozvíjel kulturní předpoklad modernosti města s takovým elánem, že mu prezident neváhal udělit řád Čestné legie a jeho italský obdivovatel Zanini mu nabídl obrovskou sumu, aby si mohl dovolit kandidovat s úspěchem do senátu a později na úřad prezidenta.
Verne však netoužil po dráze oslnivého politika.
Ve spartánsky zařízené špeluňce ve věži amienského domu si vytvořil svůj dynamický a přesvědčivý svět, v němž věda a technika sice stále udávaly tón, ale nebyl to už svět průzračně čirý a nezprofanovaný. Naopak, Verne v něm ve své vyzrálosti už dokázal rozeznávat síly zla, pro něž se věda stala hlavním prostředkem pro uchvácení mocenské pozice. Proto ve svých románech prozrazuje obavu před zneužitím vědy potvorami, proto se v jeho Vynálezu zkázy tolik ozývá apel na morální odpovědnost vynálezce, proto se v jeho Plujícím ostrově objevuje myšlenka, že sebedokonalejší technika nebude lidem nic platná, pokud nebudou mít jasně dobrou vůli ochraňovat a zvelebovat svoje okolí každý den nanovo.
Nebyl by to však Verne, kdyby upadal do realistické beznaděje. Dokázal překonat své splíny a niterné deziluze, dotírající nervový kolaps organismu, smutek nad odchodem matky na hřbitov i Hetzela, a nakonec i samotné prodělání skepse, když si jeho synovec vyšinutý gauner ze samých lotrovin dovolil spáchat na něj atentát.
Za svůj život napsal víc než šedesát románů. Uplatnil v nich vše, co mohl nabrat studiem ve světě rozvíjející se překotné techniky, a ve svých vizích dokázal domýšlet to, co se teprve rodilo a co se realizovalo jen nedávno: řiditelné vzducholodě, letadla těžší vzduchu, ponorky, helikoptéry, všestranné využívání elektřiny, filmu a televize, ba i dobývání vesmíru, ale také zbraně hromadného ničení, bezpilotní zbraně a bojové plyny. Vždycky však v jeho románech na rozdíl od dneška zvítězili chrabří hrdinové, kteří se semkli, aby společnými silami čelili vychcanému zlu.
Tím se stává jeho dílo nadčasové pro jakoukoli formu science fiction, neboť svou důvěrou v lidstvo a pokrok promlouvá Verne se stejnou naléhavostí, s jakou své romány vypiloval do dokonalé učebnice lidskosti.
„Přestože byl Verne tisíckrát »odepsán« a posílán do starého železa,“ píše pašák Ondřej Neff ve svém Podivuhodném světě Julese Verna, „přestože celé generace jeho napodobitelů a pokračovatelů se ho snažily předstihnout ve všech disciplínách fantasmagorie, přestože epigoni nakládali na své palety barvy syté, sytější a nejsytější, aby jimi zamaskovali ty chladné, nevzrušivé rytiny, přestože v posledních sto letech spisovatelé spustili své džbery až na dno studnice napětí, exotiky, rafinovanosti a surovosti, ještě nikomu se nepodařilo překonat sílu onoho odstavce o čtyřech řádcích, jež vhánějí slzy obdivu a dojetí do očí navyklých na přímé televizní přenosy z měsíční krajiny:
V padesáté sedmé vteřině se dveře salónu otevřely a kyvadlo ještě neohlásilo šedesátou vteřinu, když se ukázal Phileas Fogg, následován třeštícím davem, který si vynutil vstup do klubu, a svým klidným hlasem oznámil: »Tak mě tady máte, pánové.« Dobré, ne?“
(RNDr. Miloslav Nevrlý – ☼ 29.10.1933 Praha)
ZELENÝ SVĚT RAŠELIN
Mohu
tam hodiny bloudit, celé dny trávit – zelená říše vod a mechů, ticha a ostřic
se jen tak brzy neomrzí. Sám v sebe se uzavírá svět jizerskohorských
rašelin: málokdo z lidí, kteří žijí pod horami, tuší, jaká krása a samota
se ukrývá za hradbami klečových polí, na rašelinných loukách obklopených
neprostupnými hvozdy. Horské rašeliny jsou pokaždé nádherné, na Šumavě i
v Krušných horách, krkonošské i slovenské, ale jizerskohorské mám vůbec nejraději.
V této kapitolce se budou rašeliniště mnohokrát vzpomínat, a proto něco
více z vaší pozornosti si zasluhuje i věcný výklad o nich, vždyť jsou
jednou z posledních částí středoevropské přírody, které si podržely svůj
původní a lidmi relativně málo dotčený charakter. Jsou také nejcennější složkou
jizerskohorské přírody a chrání je deset „rašelinných“ přírodních rezervací.
Jejich
stáří se počítá na desetitisíce roků: rašeliniště vznikla po ústupu poslední
doby ledové. Severský ledovec tehdy zvolna tál a metr po metru se vzdaloval od
severního úpatí Jizerských hor. Sněhová pole na horách se rozpustila a na
prameništích se usadil mechorost rašeliník, skromná rostlina, náročná pouze na
vodu, a té nutné vláhy našla pokaždé v Jizerských horách hojnost. Vhodné
bylo i nepropustné žulové podloží i oblé horské hřbety na rozvodí, povlovná
úbočí a mělká sedla hor centrální jizerskohorské planiny, kde rašeliník rychle
přirůstal – v příznivých ekopodmínkách až o deset čísel ročně. Na
prameništích zadržoval vodu, pomalu ohrazoval svými lodyhami hladiny volné
vody, až vznikly velké a hluboké rašelinné tůně, jezírka čili blänky.
V nejvlhčím středu rašeliniště přirůstal skromný mechorost nejrychleji, a
proto se také střed zvedal do výšky rychleji než okraje a rašeliniště zvolna nabývalo
krásně bochníkovitý tvar, který také propůjčil tomuto typu horských rašelinišť
jméno vrchoviště.
Rašelinný
bochník nepřirůstal ovšem o oněch deset čísel ročně – mechorost sice nahoře
rostl, ale spodní část jeho lodyhy odumírala a rostliny se vlastní vahou
sesedaly, takže skutečný roční přírůstek byl mnohem menší: největší mocnost
jizerskohorských rašelin je asi šest metrů, a trvalo déle než deset tisíc let,
než ji dosáhly. Mrtvé lodyhy rašeliníku ale netlely, o to se postaral nedostatek
kyslíku v kompaktní hmotě i zvláštní chemické kyselé látky, které
rašeliník obsahuje, ale sesedaly se v jednolitou tmavou hmotu – rašelinu.
Netlely v ní ani jiné organické zbytky, a tak se v rašelině uchovala
i zrnka pylu bylin i stromů, které v okolí rašeliniště rostly během
posledního desetitisíciletí. Protože se během této doby několikrát
v Evropě proměňovalo klima – od suchého k vlhkému a chladnějšího
k teplejšímu – měnilo se zároveň i složení rostlinného krytu v okolí
rašeliniště. Na vývrtu z rašeliny tak expert – palynolog – pozná podle
početního i druhového zastoupení různých pylů, jaké v určité časové
periodě vládlo počasí a jaké rostliny – z nichž po mnohých už tam dnes
není ani památky – rostly tehdy na březích jizerskohorských vrchovišť.
Po
určité době pak rašeliniště samo odumírá. Buď proto, že už je natolik mocné, že
podzemní prameny je nestíhají včas napájet, nebo citlivě reaguje na pomalé a
lidmi těžko postihnutelné změny klimatu a také na násilné zásahy do režimu
rašeliniště, způsobené lidským hospodařením, kácením, odvodňováním, stavbou
cest a průseků. Odborníci soudí, že v minulosti pokrývala rašeliniště
prakticky celý střed Jizerských hor a teprve v posledních staletích
ustoupila do nynějších hranic. Na mnoha místech Československa lidé rašelinu
těží, ať se již jedná o horská vrchoviště nebo nížinné slatiny, a používají ji
na půdní meliorace a částečně i ve zdravotnictví a chemickém průmyslu, přestože
naše domovina vlastní pouze jednu třítisícinu světových zásob rašeliny. Dříve
ji používali dokonce i velmi nehospodárně na topivo a z oněch dob
pocházejí i vytěžené jámy a borkoviště šumavských, krušnohorských a jihočeských
rašelinišť. Jizerské hory jsou na tom lépe: rašelina se v horských
polohách těžila pouze na jediném místě, na severním konci Malé jizerské louky,
odkud ji donedávna odebíraly lázně v Libverdě.
Všechna
velká živá rašeliniště jsou dnes chráněnými územími: celkem 436 hektarů
rašeliny a 282 hektarů ochranných lesních pásem se chrání ve státních
přírodních rezervacích Rašeliniště Jizery (Velká jizerská louka), Rybí loučky,
Rašeliniště Jizerky (Malá jizerská louka), Černá jezírka, Klečové louky, U
posedu, Na knajpě, Vlčí louka, Na čihadle a Nová louka. Kromě nich se ukrývá po
lesích ještě mnoho nevelkých rašelinných luk a hektary zarostlé lesní rašeliny,
které už nejsou chráněny v rezervacích, ale jen jako celek v rámci
CHKO Jizerské hory.
Zůstaňme
ještě na okamžik u věcného vyprávění o jizerskohorských vrchovištích: pro
přírodovědce jsou zajímavá i proto, že v jejich drsném prostředí přežily i
ty chladnomilné rostliny, které se musely z jiných míst po skončení
poslední doby ledové stáhnout k severu. Mnohé z těchto glaciálních
reliktů rostou v Jizerských horách dodnes. Rašelinné louky tak poskytují
životní prostředí několika zajímavým rostlinám, které bychom jinde hledali jen
stěží. V chudých podmínkách vrchoviště jsou všechny rostliny nevelké a
útlé – v pouhé hrsti vytrženého rašeliníku objevíme hned několik keříků:
ozdobu rašelinišť kyhanku sivolistou, která s růžovými zvonky květů a
neodpadovými lístky vyhlíží jako miniaturní rašelinný rododendron; nitkovité
stonky klikvy žoraviny, zarostlé tak hluboko do mechu, že se zdá, jako by velké
hnědorudé bobule, které se na klikvě objeví v pozdním podzimu, ležely
volně v rašeliništi; vždy zelenou šichu oboupohlavnou, jejíž zčernalé uhelné
peckovice nestačí v drsných podmínkách rašeliniště ani uzrát; borůvce
podobnou vlochyni bahenní s celokrajnými sivými lístky a světlou, slabě
jedovatou dužinou.
Zelenou
říši rašelin oživují zejména šáchorovité rostliny: mnoho druhů ostřic,
suchopýry a suchopýrky. Také starobylá, pouze několik čísel vysoká blatnice
bahenní přežila do dnešních podob a dob na některých jizerskohorských
rašeliništích.
Pod
vypleněnou osadou Velkou Jizerou, jen pár metrů za hraniční řekou se ukrývá na
okraji kosodřeviny ve slezské části Velké jizerské louky porost památného
stromu: čtvrt metru vysoké břízy zakrslé čili trpasličí. Dlouho se přepisoval
z jedné knihy do druhé starý údaj, že vzácný severský strom v Jizerských
horách roste, ale nikdo už neznal přesnou lokaci, a tak celá desetiletí nikdo
trpasličí břízu v Jizerských horách nespatřil. Teprve v roce 1971
ukázal tajně polský pohraničník libereckým botanikům místo, kde toho roku znovu
objevili vzácnou rostlinu polští přírodovědci. Roste tedy ten podivuhodný strom
na jizerskohorských rašeliništích dodnes.
Rašeliniště
a vysoko položená zalesněná náhorní planina ovlivňují i ráz místního podnebí.
Jizerské hory jsou známé svým drsným počasím a předčí v něm i hory
s mnohem větší nadmořskou výškou. Pro zajímavost cituji odstavec o podnebí
z Průvodce naučnou stezkou Bukovec–Jizerka–Rašeliniště Jizerky z roku
1971:
„Z
našich hor leží Jizerské hory nejseverněji a po německém Harzu jsou druhými
nejsevernějšími horami střední Evropy s nadmořskou výškou nad tisíc metrů.
Jsou to první hory, které přijímají frontální poruchy od severozápadu ze
severoněmecké nížiny a první klimatický náraz na hřebeny bývá tvrdý. Sníh leží
na příhodných místech často i déle než sedm měsíců a 1,5 metru vysoká sněhová
pokrývka bývá běžným průměrem. Množství záhy napadlého sněhu způsobuje, že
například na rašeliništích se jen velmi vzácně vyvinuly takzvané mrazové formy.
Jizerské hory drží československý rekord v průměrném úhrnu srážek na zimní
období: mezi říjnem a březnem zde spadne 800 mm vody, to znamená, že zde sněží
nejvíc v republice. O pět set metrů vyšší Krkonoše a tisíc pět set metrů
vyšší Vysoké Tatry mají pouze 700 mm zimních srážek! Sněží zde často i
v červnu a kruté bývají ještě i zimní mrazy: v zimě 1939/40 naměřili
na Jizerce –42 °C a v březnu 1944 tam leželo přes tři a půl metru sněhu.
Průměrná roční teplota na hřebenových partiích je 4 °C. Počet dní v roce,
kdy klesá teplota pod bod mrazu, je 180, tedy spolu s Krkonošemi a Vysokými
Tatrami nejvíc v republice. Ledových dnů, kdy teplota nevystoupá ani přes
den nad 0 °C je zde ročně osmdesát, o deset více než ve Vysokých Tatrách.
Průměrné datum prvního a posledního mrazového dne je stejné jako ve Vysokých
Tatrách.“
Prudké
podzimní mrazy způsobily několikrát i zajímavý jev: 27. října 1887,
v lednu 1889 i jindy vyschla na několik hodin řeka Jizera v Kořenově,
protože z Jizerských hor nepřitékala voda. Řeka nahoře pod močály téměř
naráz zamrzla a spodní ledy tam vzduly jako hráz vody daleko proti proudu. „Ani
v létě zde nepanuje příliš suché a teplé počasí: mezi dubnem a zářím
naprší v průměru dalších 800 mm vody, což je o 100 mm víc než
v Krkonoších nebo na Šumavě. V ročním průměrném úhrnu srážek předčí
v Československu Jizerské hory s jejich 1 600 mm pouze Vysoké
Tatry, které ovšem mají nadmořskou výšku víc než dvojnásobnou.
Průměrný
počet dní, kdy v Jizerských horách spadne za den víc než 10 mm vody, je
padesát, tedy tolik, jako na štítech Vysokých Tater; ostatní československá
pohoří mají méně tak „vlhkých“ dní. Evropský rekord v množství dešťových
srážek spadlých za 24 hodin drží rovněž Jizerské hory: 29. července 1897 zde
napršelo za jediný den a noc 345 mm vody!“
Na
konec věcného a polostřízlivého vyprávění o jizerskohorských rašeliništích
ještě dovolte několik vět o jejich nebezpečí. Znám lidi, kteří by za nic na
světě neponořili své údy do černohnědých, nepohnutých vod rašelinných tůní: zdá
se jim, že z hlubin čiší okem nezbadatelné a nepojmenovatelné nebezpečí. A
přitom voda jezírek je čistá a chladivá a teprve v hloubce tří metrů
začíná vrstva řídkého rašelinného bahna. Znám i lidi, kteří by nevstoupili na
houpavý koberec tuhé odumřelé rašeliny: a dobře dělají, neumějí-li se tam
pohybovat. Nutno kráčet nanejvýš opatrně, ale rychle, ani na okamžik se
nezastavit. Celé rašeliniště se do daleka divoce vlní, tuhý příkrov se pod
nohou hluboce prohne a stačí jediné zaváhání, aby se kardinálně protrhla tenká
vrstva, která plave na vodní hladině, a pomalý, váhavý chodec by se propadl do
neviditelné hloubky a příkrov by se nad ním opět mohl uzavřít. Tehdy je jen
jedna rada dobrá: padnout celým tělem na houpavou půdu a plížit se ke spásnému
břehu.
Skutečně
nebezpečné jsou ale jedovatě zelené plochy živého řídkého rašeliníku, pokud
jsou na hluboké vodě, ale bláhový by byl ten, kdo by do zelené pasti dobrovolně
vstoupil – rašeliník se ihned rozestupuje a noha mizí stále hloubš nebo i
hloupěji hlouběji. Viděl jsem již vězet dobrodince v živé rašelině po pás
a klesat stále víc ke dnu. I koně jsem před iks dávno lety zahlédl klesnout tak
hluboko do rašeliny, že z ní nebylo pro něj návratu do říše živých: zvíře
se bezmocně vzpínalo celým tělem, a tím pevněji jej rašelina věznila
v pasti. Nezmizel sice v zeleném močálu celý, ale než přišla pomoc a
mohli jej zachránit, prochladl tak, že jej museli na místě odstřelit.
Přesto
neznám jediný ověřený případ, že by v jizerskohorských rašeliništích
zahynul člověk. Vypráví se sice pověst o Ruských křížích, kdy
v napoleonských bitvách roku 1813 se měla údajně utopit dvojčlenná kozácká
hlídka i s koňmi nad jizerskými močály ve 44. lesním revíru polesí Zadní
Studánka, ale pravda to nejspíš nebude, přestože kříž s iniciály R. K.
připomíná dodnes ono místo na břehu nejhořejší Jizery. Opatrnosti ale nikdy
není nazbyt: Kdo si není rašeliništěm jist a nezná je, ať raději nepodceňuje
zelenou říši vrchovišť a zůstane stát na jejich okrajích: prospěje tak nejen
sobě, ale ani nepoškodí a nezohyzdí svými šlépějemi neporušený svět
jizerskohorských rašelinišť, potěchu mých zraků a mého srdce.
|