Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pondělí 25.11.
Kateřina
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Skladatel bravurních nálad bez opoždění, kreativní zástupce Múzy v Paris: Bohuslav Martinů
Autor: mystikus (Občasný) - publikováno 9.6.2016 (06:58:24)

BOHUSLAV MARTINŮ

 

☼      8.12.1890     POLIČKA              ۞       28.8.1959   LIESTAL U BASILEJE, CH

 

Concertino pro violoncello, Památník Lidicím, balet Špalíček, kantáta Kytice a opera Julietta – to je několik názvů z bezmála čtyř set děl „pozorovatele z poličské věže,“ jak Bohuslav Martinů sám sebe žertovně nazýval. Snad z každé skladby lze vycítit autorovo krédo: „Hudba je pro mne představa světla, stíny se hromadí přirozeně jen podle úhlů světla; ale nedělám tmu proto, aby vyniklo světlo. Světlo je radost a pulsující dar života pro duši.“

 

Jednoho z největších muzikantů dvacátého století „dosadila do věže poličského svatojakubského kostela vrána“, a to 8. prosince, jak stojí v „rodném zápise“, který učinil jeho táta Ferdinand do kalendáře na rok 1890.

 

Tatínkův „následovník talentu“, spíš neduživá a rozviklaná hříčka přírody než s utužovaným zdravím venkovského kluka, vyrůstal jako pregnantní pozorující talent svého dění po okolí v „majáku“. Tak se tehdy říkalo naturálnímu bytečku ve věži, kde táta budoucího Mistra ševcoval, zvonil klekání a oznamoval do daleka signálem na hlásnou troubu případné hrozící nebezpečí.

 

Rodná Vysočina, téměř jedenáct let zkoumaná z věžní rozhledny vysoké pětatřicet metrů, se vryla citlivému mládenci do srdce a do dekoru kreativit v intelektu. Martinů, už jako uznávaný skladatel, psal v Paříži: „…Mnohokrát jsem se zamyslel, jaký asi měl vliv pobyt ve věži na mou vlastní práci v hudební kompozici. Ve svém pokoji od počátku pobytu v cizině mám malou pohlednici s miniaturním obrazem pohledu z věže na poličském náměstí. Jsa zcela odloučen od ostatního světa, neměl jsem nic jiného na práci i pro zábavu, než si zapisovat do paměti tyto různé obrazy. Znáte je všichni, ale já je znám do nejmenšího detailu. Z jedné strany pohled na rybník, z druhé strany hřbitov a stále se prodlužující náves, na sever jen plocha bez lesů a vpředu město, vše v miniatuře, s malými domky a malými lidmi a nad tím veliký a nepřehledný obzor… Nejsem si docela jist, zdali toto zvláštní osamocení mne právě nevedlo jen a jen k hudbě. Ve Špalíčku jsou rovněž pohledy na pouti, jarmark, průvody, neděle, když z celého okolí chodili lidé do kostela.“

 

 

NESLAVNÝ START

 

Hodně vody ještě uteklo, než Martinů vyměnil housličky z jarmarku za mistrovský nástroj. Přestože tatínek budoucího hudebníka (o němž Iša Krejčí ve svém Vyznání píše, že vedle Smetany, Dvořáka a Janáčka je čtvrtý náš v úplném významu světový skladatel) záhy povýšil na městského slouhu, neměl dost prostředků, aby synka poslal do hudební školy. Proto chlapec putoval k místnímu učiteli hudby, ke krejčímu Černovskému. A Martinů mu vždy zůstal neskonale vděčný. „Nikdo nemůže amatéra Černovského nahradit, přestože pro učení kvalifikován nebyl. Neměl žádný diplom, nic takového. To byla naše doba, kdy jsme přijímali to, co se naskytlo. Nicméně on měl lásku k umění, kterou si sám možná neuvědomoval, ale stejnak byl on první, který mi ukázal cestu, přestože jsem byl sám, který po ní došel.“

 

Později členové poličské kapely a především Černovský přesvědčili rodiče – a nemuseli příliš naléhat – že Bohouš má nadání, které se nesmí promarnit.

 

Ani ne šestnáctiletý Martinů jel z chudé Vysočiny s několika nejdůležitějšími věcmi na zádech do Prahy. Musel zde vytrpět mnohá úskalí, než se uchytil. Na konzervatoři se mu příliš nedařilo, i když první rok studia završil nejlepším prospěchem. Zato další skončil katastrofálně, z houslí docela prozaicky kulí. Také chování a pilnost profesoři blbí jako tágo ocenili jenom trojkou.

 

Student z Poličky dostal poslední možnost: připravit se v průběhu prázdnin k reparátu. Martinů problém vyřešil tím, že z houslového oddělení přestoupil na varhanní. Brzy však začaly potíže i zde. Jeho spolužák, pozdější koncertní mistr Stanislav Novák, vysvětluje chování přítele takto: „Nerad se podřizoval přísným školním pravidlům v harmonii a kontrapunktu, protože jako mladý » také skladatel « je samozřejmě přehlížel.“

 

Na vysvědčení se opět rojily čtyřky a pětky. Pouze profesora Ondřeje Horníka zajímaly neukázněné a divoké pokusy Martinů v kompozici. Zájem učitele však ustával úměrně absencím studenta. Situaci nezlepšily ani časté návštěvy školního zřízence Karla Háčka ve studentově podnájmu a pokusy přimět Martinů k návštěvám přednášek. Také Háček ještě v šestačtyřicátém roce nedovedl pochopit, „jak se takový lajdák dopracoval světové popularity“.

 

Studia Martinů skončila 4. června 1910, neboť ten den byl „z ústavu propuštěn pro nenapravitelnou svobodomyslnou nedbalost“, jak stojí v hlavním katalogu pražské konzervatoře.

 

Přesto „nenapravitelný nedbalec“ dokázal vzdor silným tlakům umění dvacátého století rozvinout a obohatit národní linii naší hudby, a to zcela originálním pojetím.

 

 

VÁLEČNÉ POUČENÍ

 

Nešťastní rodiče vyloučeného studenta souhlasili s tím, aby zůstal v Praze. Smutní byli i jeho přátelé z rodného městečka. Nikoli však Martinů. Vždyť konečně mohl nerušeně číst a navštěvovat zkoušky České filharmonie. Volnost, kterou odchodem z konzervatoře získal, mu umožnila další kompoziční pokusy. Na dvou orchestrálních partiturách (Smrt Tintagilova a Anděl smrti) pro velký orchestr pracoval už v červnu 1910, přibližně v době, kdy mu učitelé psali nedostatečné ze čtení partitur.

 

Málokdo může posoudit, zda pro pozdějšího skladatele bylo v době studií důležitější věnovat se s maximální pílí a obětavostí škole, nebo navštěvovat Národní divadlo a koncerty České filharmonie. Martinů nevynechal jediné představení Smetanových oper. Mimořádnou silou na něho zapůsobila díla Clauda Debussyho Pelléas a Mélisanda a symfonická báseň Moře. Nesporně přispěla k tomu, že vliv impresionismu, jeho barevné kouzlo, čistota provedení a nepříliš rozlehlá forma potlačila vliv Straussův. Debussy ukázal mladému tvůrci cestu k hudbě, která rozbíjela staletá pouta tím, že akord a disonance dostaly samostatnou existenci. Martinů si uvědomil, že Debussy se dokázal oprostit od konvenčních pravidel.

 

Mizely staré formy a měnil se svět. Hrůzné následky světové války poučily lidstvo o ceně života a zdraví.

 

K útoku na zkostnatělé formy se přidal i Martinů. Měl odvahu opouštět dosavadní tonální systém a tvořit hudební projev, na který Evropa ani nebyla připravená.

 

 

MARTINŮ A SUK

 

Umělecké turné do města nad Seinou bylo pro další progres skladatelovy kreativity zásadní. Ještě v Paříži došel Martinů k závěru, že musí dýchat atmosféru velkého uměleckého světa, zkrátka, že se musí do hlavního města Francie vrátit. Nebylo to snadné. Po první návštěvě Paříže v květnu 1919 působil ještě v Poličce a v místním časopise Jitřenka se objevil inzerát, že Bohuslav Martinů, skladatel a státně zkoušený učitel hudby, opět vyučuje hře na housle a klavír. Když se vrátil do Prahy, štěstí mu znovu přálo. Nadanému chlapci podali pomocnou ruku Václav Talich a Josef Suk.

 

Václav Holzknecht zaznamenal první setkání Bohuslava Martinů se Sukem: »„Víte,“ řekl Martinů, „já bych chtěl komponovat jako Debussy.“ „To já taky,“ odpověděl Suk, a tak se na ničem rozumném nedohodli.«

 

Avšak už ve školním roce 1922 až 1923 šlechetný Suk s výukou souhlasil a dbal na to, aby zbavil Martinů pokud možno všech cizích vlivů. Jak později Sukovi na studentovi záleželo, na to vzpomíná Stanislav Novák: „Suk navštěvoval Martinů i v Myslíkově ulici, nebyl to ani pokoj, nýbrž kutloch s rozměrem několika málo čtverečních metrů. Přišla-li do pokojíku Martinů návštěva a zasedla k pianinu, musel otevřít dveře na chodbu a stát ve dveřích. Jelikož Suk přicházel obyčejně s profesorem Hoffmannem, řádila jedna dvojice v pokoji Martinů, respektive na chodbě, a druhá, to jest Hoffmann a já, v mém pokoji, k velkému zděšení celého domu. V této době se však Martinů mnoho naučil. Byla to pro něho velmi zdravá, přísná a tvrdá škola. Bohužel ani studium u Suka, které trvalo skoro dva roky, Martinů úplně nedokončil.“

 

 

SCHŮZKY S COPAINS

 

V třiadvacátém roce, krátce po otcově smrti, získal Martinů od ministerstva školství tříměsíční stipendium do vytoužené Paříže. Chtěl se zdokonalit ve skladbě, lákala ho osobnost Alberta Roussela, jehož první symfonii Báseň lesa hrála Česká filharmonie. „Jedině tento skladatel mi pomůže!“

 

Albert Roussel skutečně mladíka přijal. Martinů se v Paříži seznámil s nejnovějšími proudy moderní hudby a atmosféry dvacátých let. Absorboval je, poučil se, avšak nijak příliš jim nepodléhal. Komponoval a vzdělával se s mimořádnou pílí. Nepůsobil na něho jen Roussel, ale i další skladatelé, které v Paříži poznal: Igor Stravinskij, Arthur Honegger, Darius Milhaud a Sergej Prokofjev.

 

Z původně zamýšleného studijního pobytu se stala dlouhá životní kapitola, v níž našel i manželku, krejčovskou dělnici Charlottu Quennehenovou. Křehká, ale energická bytost chápala poslání Martinů a pomáhala mu překonávat nesčetné překážky.

 

Skladatel hledal a nacházel posilu mezi českými přáteli, především malíři Zrzavým, Tichým, Kupkou, Šímou, Jičínskou a Wiesnerem. Nebědovali, ačkoli je příliš často provázela existenční nejistota.

 

„S copains se setkával pravidelně,“ vzpomíná Charlotta Martinů. „Scházívali se v Café du Dome na Montparnassu. Copains – to byli sochaři, spisovatelé, skladatelé a malíři. Malíř Wiesner měl velký ateliér a bydlel vedle malíře Kupky v Puteaux. Taškařiny a žertíky měly často truchlivý námět… V neděli byly obyčejně schůzky u Zrzavého. Na Montmartru, v rue Pouchal, byl ateliér Zrzavého vždy v bezvadném richtiku. Vše bylo u něho vkusné, upravené, od záclonek v kuchyni až k pomalovaným stěnám. Když jednou Zrzavý odskočil do kuchyně dodělat cosi dobrého k večeři, Bohouš se šibalsky rozhlédl po čistém pěstěném bytě… a pak vstal, napodobil nezpůsobného pejska a zdvihl u pohovky nohu. A což teprve maškarní ples u Zrzavého!“

 

 

VĚČNÁ INSPIRACE

 

Martinů jako český skladatel hledal v cizině vlastní výraz velice usilovně a dlouze. Nejmohutnějším zdrojem jeho inspirace byla vlast. Nejzřetelněji vystupuje v tvorbě od třicátých let, kdy se autor obrací k ryze českým lidovým námětům. Výrazné národní prvky obsahují zejména scénická díla: zpívaný balet Špalíček, Hry o Marii, Divadlo za branou a rozhlasové opery Veselohra na mostě a Hlas lesa. V kantátě Kytice na lidové texty, převzaté většinou z moravských zásob Sušilovy sbírky, dosáhl nejpůsobivějšího a nejčistšího tvaru. Textové předlohy mají většinou baladický ráz a jsou naplněny prostou lidovou moudrostí a humorem. Pocit čistoty zdůrazňují i interpretační prostředky. Vedle smíšeného a dětského sboru a sólistů užívá Martinů jen malý orchestr s omezeným počtem smyčců a dechů, se dvěma klavíry a harmoniem.

 

Partitura Špalíčku měla původně podtitul Balet z národních her, zvyků a pohádek. Ve Špalíčku zní hlas domova nejsilněji. Je to jeden z nejvýznamnějších rysů skladatele Martinů, který do povědomí posluchačům připomenul mimo jiné i jistý národní umělec Václav Neumann: „Ač Martinů prožil takřka celý život v cizině (nebo snad právě proto), vztah k domovu byl nejsilnějším zdrojem jeho tvůrčího elánu. Země, ze které pocházel, je neustále přítomna v jeho hudebním vyprávění!“

 

Naše zamyšlení by však nebylo kompletní, kdybychom nezmínili ještě alespoň Staročeská říkadla, Písničky a Otvírání studánek. Ve Studánkách zhudebnil lyrickou báseň poličského rodáka Miloslava Bureše. V červenci pětapadesátého roku psal Martinů do rodného města: „…je to z našeho kraje, o králkách, čištění studánek na jaře. Je tak krásná, že na ni udělám hudbu. A měl bych plán, že by to Brněnští mohli udělat v Poličce jako světovou premiéru…“

 

Švýcarský básník B. Stecher vyjádřil svůj dojem pozoruhodným příměrem: „Studánky mají čistotu české lidové písně, půvab Trnkových loutek a křehkost vašeho zázračného skla.“ Martinů, když poslal partituru do Československa, se vyjádřil lapidárněji: „Studánkami se vracím k nám domů.“

 

 

PROTIVÁLEČNÉ MEMENTO

 

Tím, že se Martinů umělecky připoutal k Francii a založil zde rodinu, sdílel i její nepříznivý osud. Brzy ráno 8. ledna 1941 se po osmnáctiletém pobytu kvapně rozloučil s Paříží. Útěk před hnědým SS morem pokračoval 21. března 1941 z Lisabonu lodí Exeter do New Jersey. „Možná, že teď ode mne čekáte popis New Yorku, moje dojmy atd.“ zdůrazňuje Martinů v autobiografické skice 1938–1945. „Co mohu přiznat, je jenom to, že všechno, co se dělo, se mne dotýkalo jakoby z velkého odstupu. Zmocnila se mne jakási letargie.“

 

Amerika, do které se Martinů dostal nedobrovolně, znamenala další strádání. „Ne, nemohu říci, že moje vzpomínky na New York jsou šťastné. Skutečně, nejlépe bylo nemyslet a zaměstnat se.“ A tohoto předsevzetí se Martinů držel. Složil šestasedmdesát děl, šest symfonií, jedenáct koncertů, třiadvacet komorních skladeb a četná díla jevištní a instrumentální.

 

O jeho nenávisti vůči nacismu svědčí ještě v Evropě napsaný mistrovský Dvojkoncert, skladba výhružná a zoufalá, naplněná dusnou bouřkovitou atmosférou okupační doby. Také komorně pojatá Polní mše není trpná prosba, nýbrž varující memento, vyjádřený hluboký odpor proti násilí.

 

Tragédie Lidic inspirovala desítky umělců mnoha národností, avšak málokdo vystihl nacistický zločin s takovou emocionální přesvědčivostí jako náš hudební velikán, génius hlavně morálních hodnot.

 

Varovné memento zanechal lidstvu i v největší scénické práci, v Řeckých pašijích podle románu Nikose Kazantzakise.

 

 

NEUSKUTEČNĚNÁ CESTA

 

V prvním poválečném roce se Martinů připravoval na návrat domů. V dopise z 15. července 1946, který zaslal do Poličky, stojí sdělení, že brzy se doma zastaví. Ale o týden později zasáhla nešťastná náhoda a Martinů si způsobil vážný úraz. To byl také hlavní důvod, proč nemohl přijmout jmenování profesorem skladby na nově utvořené pražské Akademii múzických umění a proč se nezúčastnil premiéry Páté symfonie, která zazněla na Pražském jaru 1947.

 

K domovu a vlasti se však stále vracel. Připomíná to i umělcova korespondence uložená v poličském muzeu. V dopise z listopadu 1948 zdraví čtenáře místního periodika Jitřenka: „…Osud mne zavál daleko od vás, avšak vzpomínky na tento malý, drahý kus země mě stále provázejí.“

 

Brzy však přišla další zdravotní krize. Skladatel se léčil v sanatoriu v Liestalu poblíž Pratteln ve Švajcu. „Tam ho,“ jak zaznamenal hudební publicista Miloš Šafránek, „navštívil Josef Páleníček a rozhovory v rodném jazyce byly pro Martinů nejen osvěžením, ale velkou potřebou. Posílal česky nemluvící osoby kvapem pryč z pokoje, aby se mohl česky vyznat ze svých plánů a být trochu doma s krajanem, který se tam vrací. Byl stále víc v duchu doma a fyzicky stále víc upoután v cizině – tragika jeho života a tvůrčí paradox jeho umění.“

 

 

ODKAZ VONÍCÍ ZEMI

 

Martinů si zvolil místo, kde chce odpočívat – v rodinné hrobce v Poličce, když zde do šestnácti let věku prožíval byt ve věži kostela. Zazpíval si o tom již zjara ve svých Madrigalech: Moje léta tak idú rovně s hodinami, a když přijde Amen, složá na mě kamen.

 

Srdce českého skladatele dotlouklo v pátek 28. srpna 1959. Smrt ho zastihla v Liestalu, kde odpočíval až do srpna 1979. Skladatelovy ostatky se vrátily do vlasti díky úsilí československých orgánů až po dvaceti letech.

 

Takže poličský rodák voní zemí, zpívá tklivou písní domova i s ozvěnou snů a přitom obsáhl svět dvacátého století v plné šíři, bohémsky lehce jako Bohém z Bohemie, šampus Bohemku by mohl jen reklamně podtrhnout pro chuťové pohárky, tento Bohouš.

 



Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter