Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Středa 24.4.
Jiří
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Calendario 2017 jako mají v Itálii pro nábor do jednotek Arma dei Carabinieri na 2016
Autor: mystikus (Stálý) - publikováno 14.11.2016 (07:06:42)

 

PAMÁTCE ČESKOSLOVENSKÝCH POLITICKÝCH VĚZŇŮ VĚZNĚNÝCH A POPRAVENÝCH ZA KOMUNISTICKÉ TOTALITY V TÉTO BUDOVĚ PO ÚNORU 1948 KLUB POLITICKÝCH VĚZŇŮ!

 

(hovořící pamětní deska na budově bývalé káznice v Brně na Cejlu, nebyl to cíl, ale kaz káznice jako márnice maření časem)

 

SVĚDKOVÉ VÍRY V LEPŠÍ VARIANTY BUDOUCNOSTI VŠECH

 

Už dvakrát jsme pro podporovatele stavby kostela blahoslavené Marušky Restituty (tutti frutti flowers and lovers boom i boomerang) v Brně–Lesné vydali stolní i sloní paměťový kalendář s osobnostmi církve, které v minulém šovinistickém a pohnutém století během nacistického nebo komunistického diktátu trpěly pro blaho lidstva, pro víru a dejme tomu církev. Nejprve, v roce 2014, to byly ty nejvýznamnější osobnosti, jako například kandidáti blahořečení, dále někteří biskupové, kněží, řeholníci a řeholnice i několik laiků, kterým byste dali lajk. Druhá řada z roku 2016 obsahovala jak další známé firmy osoby, u kterých se nám mezitím povedlo schrastit jejich nezažloutlou fotografii, tak i osobnosti možná ne mezi věřícími všeobecně povědomé, ale neméně pronásledované bezbožnými režimy frustrujícího dvacátého století.

 

Pro Calendario 2017 jsme se rozhodli sestavit ještě třetí řadu těchto osobností. Není ovšem v našich silách představit je všechny, jsou jich stovky, ba tisíce. Ale snažili jsme se vybrat ty s nejpohnutějšími osudy a take ty, které jakoby zastupují celé další skupinky pronásledovaných jedinců frajerů odvážlivců. Jsou to například tyto skupinky:

kněží a řeholníci, kteří pracovali proti nelidskému nacistickému režimu, například Páter Adolf Tesař, Páter František Bernard Vaněk, bl. Marie Antonína Kratochvílová;

lidé, kteří zahynuli při pokusu o opuštění republiky, například Pavel Jeřábek, Páter Vojtěch Rygal;

kněží, řeholníci a řeholnice odsouzení k dlouholetým trestům káznice, například Páter Jan Zemánek, Páter Bohumil Kolář, Páter Václav Dvořák, sestra Žofie Bohumila Langrová;

kněží, kteří po návratu z vězení nemohli veřejně působit a pracovali v dělnických profesích; většina se mohla vrátit do duchovní správy v době politického uvolnění kolem roku 1968, mnozí však opětovně v době takzvané normalizace narazili opět hlavou do tupé nepoddajné brutality státu;

řeholnice izolované od společnosti a vykonávající otrocké práce, například Jaroslava Egidie Smolková;

lidé, kteří museli opustit svou vlast a pracovali pro krajany v exilu, například Páter Karel Fořt, Jan Čep;

intelektuálové, politici a činovníci křesťanských organizací, například Josef Knap, Bedřich Fučík, Václav Vaško, monsignor Jan Šrámek, manželé Kostelkovi.

 

Všichni tito hrdinové moderní fronty si zasluhují naši úctu a je třeba si připomínat jejich oběti, ze kterých vyrašila naše svoboda na výlet. Při jejich perzekuci byli většinou pronásledováni jako diva zvěř zároveň i jejich rodinní příslušníci, často celý široký okruh příbuzenstva.

 

Naši mimořádnou úctu si zasluhují manželky vězněných nelotrů nekšeftařů a nevykuků, které kromě výslechů, ztráty zaměstnání, šikany, posměchu a trapných pomst zakoušely i hmotnou nouzi a nedostatek živin. Zvlášť velké psychické trauma jim působilo, když musely přihlížet, jakými ústrky trpěly jejich děti. Při tom všem však neztratily glanc, rozvahu, klid, víru a NADĚJI. Zástupkyní těchto STATEČNÝCH žen může být například paní Marie Zahradníčková, manželka básníka Jana Zahradníčka.

 

Kéž nám příklad těchto statečných svědků víry v hodnoty lidského plemene a plamene pomáhá při hájení důstojných lidských hodnot a povzbuzuje nás k opravdovému životu z víry.

 

Páter Pavel Hověz, farář Brno–Lesná.

 


K čemu je cesta, která k chrámu nevede a nenavádí? (z filmu POKÁNÍ – potažmo POKÁRÁNÍ)

 


Začíná se naplňovat jeden sen,

přáníčko několika generací věřících spoluobčanů sídliště v Brně–Lesné, snaha o postavení důstojného Božího stánku, kostela.

 

Kolik malých i velkých kroků se musí udělat, než se postaví svébytný nový kostel? Tisíce? Milióny? To ví jen sám Bůh. Nikdo by to nespočítal.

 

Začíná se uskutečňovat myšlenka, kterou se od roku 1968 zabývalo a pro kterou žilo mnoho nadšených a ochotných entuazismů. Mnozí jí obětovali tisíce hodin úvah, hledání, plánování, shánění finančních dotací, vysvětlování, jednání s byrokracií, bojů s ledovým nezájmem, lhostejností a odporem, až to praští.

 

Mnozí se plodů své námahy nedočkali a již neexcelují mezi námi. Ať jim Pán odplatí jejich nasazení dobrotou a oběti věčnou blažeností.

 

Ať Pán odplatí i Vám všem, kteří naše dílo stále podporujete, ať už svou prací, finančně, nebo modlitbou. Mnozí nám pomáháte už celá léta, opakovaně, za což jsme Vám nesmírně vesmírně intergalakticky magicky neomšele vděčni.

 

Děkujeme, že jste pochopili, že stavba kostela není záležitostí malého kroužku nadšených tvůrců, nýbrž solidarity mnohých zainteresovaných.

 

Dílo, které z toho vyroste, dostane obrys i půdorys, bude sloužit pro budování Božího království přání I myšlenky mnoha generacím, které se sem dostanou po nás.

 

Páter Pavel Hověz, farář Brno–Lesná

 


 

Věznice v Brně na Cejlu

 

Páter Stanislav Lekavý

 

Když jsme přijeli do Brna, byl nádherný podzimní den, ale nad námi vězni slunce na delší termín zapadlo. Brněnský žalář byl na Cejlu a zpívala se tam poučka v písni: Cejl je dlouhá ulice a na ní věznice. Kdo tam jednou uvízne, nevyjde vice. Na bráně se ho ujme Kadlec s Kolmanem (jména dozorců) a pak s ním zacházejí jako s hovadem.

 

Dozorci v té době ještě nebyli cvičeni StB, a proto s námi zacházeli jakžtakž v rámci lidskosti korektně. Po vstupní prohlídce mě vedl do kobky pan bachař, řekl mi, abych si z toho nic nedělal, že on po téže chodbě vedl i Gottwalda!

 

V kobce nás bylo natěsnáno jedenáct, jako Klapzubů s čistým štítem. Dominikán P. J. Zemek, diecézní kněz Vrba, jeden profesor, stavař podnikatel, politický mukl jménem Břicháček, student chycený při útěku za hranice a ostatní byli z brněnské galérky, z podsvětí.

 

V žaláři na Cejlu vládl krutou nespravedlností velký hlad. Ráno třicet deka chleba a šálek černé melty, v poledne nedefinovatelné snahy o recept z brambor a sosu. SOS. Večer měl smůlu dotyčný jedinec, který si nenechal nic v záloze z kousku ranního chleba, neboť se rozdával jen takhle malý kousek sýra na zub. Ve světnici byl pro vykonání potřeby jedenácti vězňů jediný kyblík, který se při ranní vycházce oplachoval a dezinfikoval na dvoře. Tuto povinnost měl vždy jen ten, který přišel na světnici trpět za své hříchy a justiční omyly poslední, říkalo se mu cuvaks.

 

Žalář má svůj životní rytmus pořád dokola, svou specifickou atmosféru, tak odlišnou od rádoby svobodného světa tam venku za mřížema. Vytvářejí ji jednotliví odsouzenci podle toho, co je v nich za kvality. Jsou-li dobří, i ten nejpřísnější vězeňský režim se dá přežít, ale když se mezi nimi vyskytne zlý padouch se zločineckým smýšlením, tak pak přestává veškerá legrace a přichází několikanásobné utrpení – skutečné peklo. To věděli naši trýznitelé, proto zavedli do vězení systém udavačů, takzvaných bonzáků, rušících atmosféru vzájemné důvěry. Kdosi se mě ptal, proč jsme se jako političtí vězni nevzbouřili? Nemohli jsme! Mezi námi byli promícháni potvory s bonzáky a měli za úkol odhalovat sebemenší možnou vzpouru proti vedení káznice nebo pokus o útěk. Vězeň projevující nějakou neposlušnost či náznak vzpoury byl krutě ošlehán násilím zvůle decimujících pořádků a často to vyústilo až v jeho smrt.

 

Ve srovnání se svými spoluvězni jsem byl dítě. Spíše bych měl vyprávět o tom, co jsem za dlouhých dní i večerů slýchával od těch, kteří prožili život jako vojáci západní nebo východní fronty, jako piloti létali nad Německem či byli v lesích jako partyzáni. Také jsem byl se zavřenými pro skutečnou politiku před komunistickým únorovým pučem nebo profesory středních či vysokých škol. Právě tito lidé byli předmětem likvidace. Já jsem byl opravdu jenom bezvýznamný mukl.

 

(Vzpomínka vzorného ctihodného pátera Stanislava Lekavého, který byl v roce 1948 zatčen za šíření protikomunistických letáků – převzato z knihy Vojty Vlčka KŘÍŽ JSEM HLÁSAL, KŘÍŽ JSEM SNÁŠEL, ROZHOVORY S KNĚŽÍMI A ŘEHOLNÍKY PRONÁSLEDOVANÝMI ZA KOMUNISMU V LETECH 1948–1989, vydalo Karmelitánské nakladatelství v roce 2006 stejně jako Plzeňský Prazdroj svůj kalendář Vynálezy Járy Cimrmana pro Plzeňský Prazdroj.)





VÁCLAV FILIPEC (12.9.1919 DOLNÍ DOMASLAVICE – 1.4.2011 UHERSKÉ HRADIŠTĚ)


Kněz, salesián. Brzy po vysvěcení byl roku 1950 v rámci anulace klášterů internován. Po propuštění byl pověřen tajnou péčí o mladé spolubratry, což se provalilo a roku 1952 byl na něj vydán zatykač. Ukrýval se až do roku 1957, kdy byl zadržen na hranicích. Byl odsouzen k devíti letům vězení a po propuštění pracoval až do důchodu v pekárnách. Přitom pokračoval v tajné formaci a vzdělávání spolubratrů i laiků. Roku 1988 se stal představeným ostravské komunity salesiánů a založil Sdružení Panny Marie Pomocnice křesťanů.


 

MONS. KAREL FOŘT (8.11.1921 ROŽMITÁL POD TŘEMŠÍNEM–21.1.2014 ČESKÉ BUDĚJOVICE)


Kněz a redaktor. Za války byl vězněn gestapem a na dva roky totálně nasazen na práci v Rakousku. Po vysvěcení na kněze v roce 1948 působil jako kaplan ve Vimperku a okolí. V roce 1950 uprchl do exilu. Nejprve působil v misiích v severním Alžírsku, v letech 1980–1995 byl redaktorem náboženského vysílání rádia Svobodná Evropa v Mnichově a organizátorem tamních farních bohoslužeb. Je autorem knihy Cesta, pravda a život. V závěru života pobýval na střídačku v Českých Budějovicích a v Mnichově.



PAVEL JEŘÁBEK (1957–1988)


Salesiánský novic. Rád pracoval s mládeží a po vojenské službě vlasti se dozvěděl něco víc o salesiánech. Po domluvě s českými spolubratry emigroval do Rakouska, kde byl v aspirantátu a noviciátu. Když v únoru 1988 jeli novici do Turína, nesměl přes hranice, protože jako uprchlík neměl pas. Byl dobrým lyžařem, proto se rozhodl dostat do Itálie s jistým rizikem na lyžích přes Alpy. Tam zahynul ve sněžné lavině. Pohřbený je ve Flersch, na italské straně Alp, kde byly na jaře nalezeny jeho relikvie.


 

JOSEF VLČEK (6.6.1920 KAŇOVICE U FRÝDKU – 28.7.2015 SV. KOPEČEK U OLOMOUCE)


Katolický aktivista, vydavatel, předseda Matice cyrilometodějské. Za války byl donucen přerušit studia teologie, působil jako tajemník Matice a oženil se. V roce 1950 byl odsouzen k jednadvaceti letům natvrdo, propuštěn byl z káznice po deseti letech. Stal se tajemníkem Díla koncilové obnovy a pastoračním referentem na olomouckém arcibiskupství. Po roce 1970 pracoval ve skladu a samizdatově vydával náboženskou literaturu, za což byl znovu vězněn. Po roce 1989 opět působil v Matici cyrilometodějské a vydával časopis Světlo.


 

ZDENĚK BONAVENTURA BOUŠE (6.5.1918 PLZEŇ – 16.4.2002 PRAHA)


Kněz, teolog, člen řádu menších bratří. Vysvěcen na kněze byl roku 1942, po válce vstoupil do řádu a dále studoval teologii a filozofii. Byl internován ve sběrném táboře v Želivě, po jeho zrušení roku 1957 pracoval v civilních zaměstnáních. V letech 1968–1974 směl vykonávat kněžskou službu, kázal u Panny Marie Sněžné a v Záběhlicích, přednášel na bohoslovecké fakultě v Litoměřicích. Po podpisu Charty 77 se stal nočním hlídačem, v devadesátých letech pomáhal v duchovní správě v Ústí nad Labem a od roku 1999 přebýval v Praze.


 

BEDŘICH FUČÍK (4.1.1900 ČÁSLAVICE – 2.7.1984 PRAHA)


Literární kritik a historik, editor, překladatel. Působil jako ředitel nakladatelství Melantrich, později jako šéfredaktor nakladatelství J. R. Vilímek a po válce jako ředitel nakladatelství ČSL. V roce 1951 byl zatčen a v procesu s katolickými intelektuály odsouzen na patnáct let kriminálu. Propuštěn byl na amnestii v roce 1960. V sedmdesátých letech založil strojopisnou samizdatovou edici, kde vydal dílo Jakuba Demla, Jana Čepa, Jana Zahradníčka a dalších. Je autorem vzpomínkových esejů Čtrnáctero zastavení.


 

JAN ZEMÁNEK (23.1.1925 DRSLAVICE – 8.7.2012)


Kněz, redemptorista. Brzy po vysvěcení na kněze roku 1949 musel jít na vojnu k PTP a potom prošel civilními zaměstnáními. Za tajnou pastoraci byl v roce 1961 odsouzen k dvanácti letům kriminálu. Propuštěn byl v roce 1965, v době pražského jara směl začít vypomáhat v duchovní službě a od roku 1969 působil v litoměřické diecézi, kam se k němu sjížděla mládež a rodiny. V roce 1990 byl zvolen provinciálem pražské provincie redemptoristů a působil na Svaté Hoře u Příbrami.


 

STANISLAV BROJ (28.9.1901 VOLDUCHY–23.5.1950 PRAHA) VYFOCEN PĚKNĚ S DOBRMANEM HLÍDAČEM


Laik, rolník, politik. Ve třicátých a čtyřicátých letech byl mluvčím rolnictva na Rokycansku, za předmnichovské republiky funkcionářem agrární strany. Za války se účastnil protinacistického odboje, po osvobození byl zvolen poslancem za lidovou stranu a bojoval proti komunistické zemědělské reformě. Po únoru 1948 byl zatčen a odsouzen k pěti letům kriminálu, které si měl odkroutit v Plzni na Borech. V roce 1950 byl obviněn ze spoluúčasti na údajné vzpouře vězňů, odsouzen k smrti a popraven.


 

JOSEF KNAP (28.7.1900 PODŮLŠÍ U JIČÍNA – 13.12.1973 PRAHA)


Prozaik, divadelní a literární kritik, publicista. V letech 1925–1951 působil v divadelním oddělení Národního muzea, přispíval do různých periodik, vydal knihu povídek a několik románů (Réva na zdi). Roku 1952 byl v procesu s katolickými intelektuály odsouzen k jedenácti letům kriminálu, propuštěn byl roku 1955 kvůli onemocnění rakovinou. Po propuštění se zabýval dějinami divadla, často cestoval, zejména do severských zemí, a v roce 1969 mu norský král udělil medaili svatého Olafa.


 

LADISLAV KUNCÍŘ (14.9.1890 ŽITOVLICE – 5.6.1974 PRAHA)


Nakladatel, knihkupec. V letech 1923–1949 majitel známého pražského nakladatelství zaměřeného na vydávání světové a české beletrie a náboženské literatury. V edicích Karmel, Vinice Páně, Boží bojovníci a jiných vydával překlady duchovní literatury, dílo Jaroslava Durycha a dalších. Byl vydavatelem časopisů Rozmach a Akord a v letech 1949–1951 ředitelem nakladatelství Vyšehrad. V roce 1952 byl odsouzen k deseti letům kriminálu, v roce 1956 byl podmíněně propuštěn. Je autorem knihy pamětí Život pro knihu.


 

ŽOFIE BOHUMILA LANGROVÁ (1.12.1896 BRNO–SLATINA – 10.5.1979 ZNOJMO–HRADIŠTĚ)


Řeholnice, generální představená Kongregace Milosrdných sester svatého Karla Boromejského. Působila jako učitelka a ředitelka na kongregačních školách, v roce 1946 byla jmenována generální představenou. Umožnila novickám předčasně složit sliby, aby jim komunistické úřady nemohly bránit vstupu do kongregace. Roku 1952 byla v procesu Mádr a spol. odsouzena za vyzvědačství a velezradu k dvaceti letům kriminálu. Odseděla si osm let za mřížemi. Přes podlomené zdraví dál pečovala o duchovní život a růst kongregace.


 

IVAN LJAVINEC (18.4.1923 VOLOVEC, ZAKARPATSKÁ UKRAJINA – 9.12.2012 ŽERNŮVKA U TIŠNOVA)


Kněz, apoštolský exarcha, tajný biskup. Po vysvěcení roku 1946 byl sekretářem biskupa Gojdiče. Po násilné likvidaci řeckokatolické církve byl jmenován tajným generálním vikářem. Roku 1955 byl odsouzen ke čtyřem letům vězení, poté pracoval v Praze jako dělník. Spolupracoval s tajným biskupem Felixem Davídkem, od něhož přijal biskupské svěcení. Zorganizoval úspěšnou petici za obnovu řeckokatolické církve a roku 1969 se stal farářem u Svatého Klimenta v Praze a posléze prvním apoštolským exarchou řeckokatolické církve v České republice.


 

JAN MACHAČ (1.6.1915 HORNÍ LIDEČ – 9.5.2009 PRAHA)


Kněz. Po vysvěcení roku 1943 působil jako kaplan v Plzni a po válce v Chebu. V roce 1951 byl odsouzen za velezradu a špionáž a v kriminále pykal sedm let. Po propuštění pracoval jako dělník až do roku 1966, kdy získal státní souhlas. V roce 1968 ho kardinál Tomášek jmenoval personálním referentem na pražském arcibiskupství, kde mohl setrvat jen do roku 1971, poté byl administrátorem a později farářem v kostele svatého Matěje v Praze–Dejvicích, odkud za dobu jeho třicetiletého působení vzešlo deset kněžských povolání.


 

VLADIMÍR NEUWIRTH (12.8.1921 KOMÁROV U OPAVY – 22.5.1998 OPAVA)


Teolog, filozof, překladatel. Pod vlivem Metoděje Habáně studoval teologii, roku 1947 se ve Francii seznámil s prací sekulárních institutů. Po návratu založil Společenství, první sekulární institut u nás. Pracoval jako dělník a roku 1961 byl odsouzen ke čtrnácti letům za mřížemi. Po propuštění se habilitoval a v roce 1968 se rozhodl pro emigraci ve svých 47 letech. Působil nejprve v Lovani a poté se usadil ve Frankfurtu nad Mohanem, kde spolu s opatem Anastázem Opaskem založil sdružení Opus bonum. V roce 1992 se vrátil do vlasti, bylo mu už 69 let.


 

JAN PAVLÍK (23.10.1920 OLOMOUC – 28.11.2008 BRNO)


Kněz, jezuita. Po vysvěcení na kněze roku 1943 vstoupil do jezuitského noviciátu na Velehradě. Roku 1950 zatčen, internován v Bohosudově a nastoupil k PTP. V roce 1955 byl odsouzen za údajnou velezradu k deseti letům kriminálu, propuštěn byl v roce 1960. V době pražského jara byl jmenován superiorem na Svatém Hostýně, ale nedostal k tomu státní souhlas, od roku 1970 měl zákaz vykonávat jakoukoli duchovní službu. V letech 1971 až 1991 byl českým jezuitským provinciálem. Poté působil jako spirituál v olomouckém semináři.


 

MSGR. JAN PODVESKÝ (10.10.1909 BUČOVICE – 5.5.1994 KUŘIMSKÁ NOVÁ VES)


Kněz, účastník takzvaných babických událostí. Po vysvěcení na kněze v roce 1934 působil v pastoraci, až do roku 1951 v Jaroměřicích nad Rokytnou, po zatčení faráře Václava Drboly se stal administrátorem babické farnosti. Po pohřbu zastřelených funkcionářů byl spolu s kaplanem Josefem Valeriánem zatčen a odsouzen k šestnácti letům vězení. Tam se mu zhoršilo zdraví a roku 1963 byl propuštěn. Vrátil se do rodných Bučovic, působil v Letonicích, Brně – Obřanech a Kuřimské Nové Vsi, kde sloužil až do své smrti v roce 1994.


 

VOJTĚCH RYGAL (10.4.1910 HULÍN – 27.3.1948 AŠ)


Kněz, skaut, funkcionář Orla, borec nakonec s palcem nahoru jako Shaq O´Neal (6.3.1972) s výškou 2,16 metru. Po vysvěcení na kněze v roce 1934 působil v olomoucké arcidiecézi a všude si získal sympatie zejména mezi mládeží. Od roku 1946 byl katechetou v Holešově a mimoto aktivně sportoval a působil v Orlu. Těsně po únoru 1948 dostal zákaz vyučovat na školách a zřejmě v očekávání dalších represálií se rozhodl, že prchne za hranice. Při pokusu o přechod hranic někdo ze skupiny uprchlíků zavadil o dráty, to víte, všude tma jako při nejhlubší noci. Hluk upozornil hlídku, která začala bez varování pálit ostrými a kněze zlikvidovala na útěku do bezpečí.


 

MGR. MIROSLAV TĚLUPIL (27.1.1923 – 16.4.1993 OLOMOUC)


Katolický laik. Vystudoval sociologii a filozofii, byl zakládajícím členem Katolické akce a spolupracoval na vzniku sekulárního institutu Rodina. V padesátých letech byl z náboženských důvodů vězněn. Po listopadu 1989 se podílel na apoštolátu laiků, spolu s manželkou Olgou založil v olomoucké arcidiecézi Centrum pro rodinný život, uvedl k nám metodu duchovní obnovy podle hnutí Cursillo, založil sdružení Most a cesta a vybudoval duchovní a rekreační centrum svatého Josefa na Gruni v Beskydech.


 

MONS. BOHUMIL KOLÁŘ ThLic. (7.1.1924 PRAHA – 5.11.2015 PRAHA)


Kněz, fokolarín. Po studiích v Římě byl roku 1948 vysvěcen na kněze a vrátil se do vlasti. V roce 1952 byl spolu se skupinou „velezrádců“ odsouzen k deseti letům žaláře natvrdo, propuštěn byl na amnestii v roce 1960. Zprvu pracoval v dělnických profesích a teprve roku 1968 se mohl vrátit do duchovní služby v Roudnici nad Labem. Po pádu komunismu začal působit na pražské teologické fakultě a jako spirituál arcibiskupského semináře. Byl jedním ze zakladatelů a výrazných osobností Hnutí fokoláre v Československu.



FRANTIŠEK AMBROŽ STŘÍTESKÝ (9.12.1912 HORNÍ ÚJEZD – 16.12.1989 LITOMYŠL)


Kněz, piarista. Po vysvěcení na kněze v roce 1942 působil v Praze jako katecheta a roku 1945 se stal rektorem piaristické koleje v Litomyšli a učil na zdejším gymnáziu. Pro své sociální a pastorační aktivity byl sledován StB a v roce 1950 odsouzen k pětadvaceti letům odnětí svobody. Po deseti letech byl z vazby propuštěn, pracoval jako dělník v zahradnictví a překládal odborné texty. V roce 1969 byl jmenován provinciálem české piaristické provincie. Po odchodu do důchodu vypomáhal v duchovní správě v Litomyšli a okolí.



 

 

SEDM ZDATNÝCH SLUNEČNIC

 

Šifra Mistra Leonarda  Cohena vyfiltrovaná sedmého listopadu

rozehraje partie Červené Sedmy s pokerovou tváří Cařihradu

nebo ošperkovanou pokérkovanou rychlost rychlonožky od Adolfa Borna v reliéfu do strany

fotka policejního rady Colour of Love Silueta pátrané slibné Anny

Anny, co není Wetlinská, co není kříženec Blíženec ze stejného dne, zanedbaný donalde,

Anny, co slaví sto let od Eiffelovy fantazie nákazy hříchu na podpatcích hypnoticky odhalte

šperky Madam Butterfly, Madam Castafiore, Tin Tin v Tibetu, svobodo sedmera záhad hvězd

pouštím na plné pecky grády Snapu 1990–1991 (příliv rytmu velkoměst)

MC Turbo Bee jako voják veterán má přirozený dar velet a velebit

ušní buben s filozofií jako Gustav Eiffel i Gustav Klimt: v hlase blaze nepřestřelit

don´t be shy, ani Leonard Cohen nezůstane okounět jako hluché tvrdé y

bez Anny bez plezíru doteku noblesy Annaberg kmitočet od přírody, interiéry

galérie naplněné inteligencí až po okraj, sedm statečných slunečnic od půdy až po zuby

deset let piva MORITZ v srdci Olomouce a jedenáctka s Klapzuby, bonmoty ne naruby

spojující fotbal s logikou silnějšího jako Anna při velikém finále odkazy dámy

uvidět světlotisk a Huga Bœttingera do osmého ledna, krasojízda hudby jsou Masné krámy

Bob Marley a morálka Jamajky, George Smith Patton chytrá nadsázka ze sázky

odstranit bariéry jako nit, dvacáté prvé století Eiffelovy exprese s kaskadéry, ne adepty na (plynové) masky




OTA MAŠEK:


Napoleon sněžných srázů


Napoleona Bonaparta známe z mnoha podobizen a z pozůstalosti barabizen, biografů, divadelních a filmových kreací. Postava zanedbatelných rozměrů (160 cm), sláva veliká, velikánská. Neodmyslitelná rozdvojená ofinka a ruka zasunutá za klopu. 


Napoleona sněžných srázů jsem měl možnost a štěstí poznat osobně na předolympijských závodech 1967 v Grenoblu, městečku na dlani taktéž výrazně zapsaném v napoleonské historii. Tenhle napoleonský titul ovšem tehdy patřil vojevůdci, „diktátoru“ francouzské sjezdové skifrajeřiny: HONORÉ BONNETOVI. Měl také napoleonsky malou postavu, ofinku rovněž. Že by si ji záměrně pěstil? To jsem nevyčmuchal. V jeho proslulé „bandě“ byli bandité Killy, Perillat, Mauduit, Augert, sestry Goitschelovy, Famoseová, Mirová – ta jména dodnes znějí Francouzům jak milostné veršíky Françoise Villona slýchané až po požití sedmero pohádkových archivních vín. Déšť zlatých a stříbrných medailí z MS a pak z OH. 


Honoré Bonnet byl tehdy nedostupný kujón sportovec. Existoval jen pro své svěřence. Třikrát jsme se pokoušeli o rozhovor v hotelu, kde Francouzi byli ubytováni uprostřed všeho komfortu. Třikrát jsme to vzdát museli. Sledovali jsme ho spolu s fotografem Karlem Novákem jen zpovzdálí. Opatrně jsem ho skicoval. Jedna z děvčat Bonnetovy bandičky mi nahlédla přes rameno. Usmála se a zašpitala jako Victoria Victoriino tajemství na vodopády – Ukažte mu to, on totiž děsně rád sbírá své rozšafné karikatury! 


Poslechl jsem – a byla to výhra! Na její přímluvu jsme měli jistý přístup k nedostupnému jedinci. Velmi krátce zamžikal huňatým obočím nad modrýma očima a trošičku se usmál! 

Je to dobrý – jdeme!


Dobrý? Skvělý! „Napoleon“ byl sdílný, laskavý, nekonvenční. Žádné ty rutinované rozumy do fráze, kterých jsme mívali tak akorát po krk. Na otázky odpovídal originálně, bohatě a inspiroval k dalším dotazům. Notes na ten interview nestačil pokrýt naši „POPTÁVKU“. 


Děkujeme. To je kořist!

„Mohl byste mi laskavě ukázat ještě tu kresbu?“ 


Rád bych řekl ne. Je to naprosto obyčejná skica, musím ji dotáhnout, ale odmítnout, nezdvořile tak zdvořilému žoviálnímu a moudrému Francouzovi? Tak jsem mu ji podal, děj se co děj.

„Excelante! MAGNIFIQUE!“ 


Ano, to je to francouzské zdvořilé přehánění. Pak dodal: „Prosím Vás, dejte tu kresbu potom prohlédnout mé paní. Ona neobyčejně ráda sbírá mé pestré a vynalézavé karikatury.“

A poslal mě za tou přímluvkyní. Byla to – paní Bonnetová.




Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter