Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
slaví Rút, číslo π, 3,14 na 14/3: František Běhounek... elá hop droppin´ science
Autor: mystikus (Občasný) - publikováno 14.3.2018 (08:24:37)

 

FRANTIŠEK BĚHOUNEK


     28.10.1898   NEREMCAVÉ HOLEŠOVICE V REMCAJÍCÍ PRAZE      ۞      1.1.1973  KARLOVY VARY, KDEPAK OMRZLÉ VŘÍDLO… NOVOROČNÍ KŘÍDLO NECHAMTIVÝCH ANDĚLŮ


 

„Nobile na severním pólu!... První Čechoslovák na točně!... Itálie krouží nad svým cílem…“ Novinové titulky z 26. května 1928 s uspokojením konstatovaly další z mnoha úspěchů bouřlivě se rozvíjející aviatiky.

 

Celý svět je stále ještě dojímán novými možnostmi, které mu poskytly æroplány, balóny a vzducholodě. Téměř denně se na čtenáře novin valí další a další zprávy o pozoruhodných dálkových a vytrvalostních letech. Mohou sledovat cestu letadla Jižní hvězda, mohou se obdivovat odvážným letkyním, které se chystají na pouť přes oceán v křehoučkých dvojplošnících. Mohou se tu dočíst i o úspěších domácích pilotů. Dostávají tak možnost žasnout, obdivovat, trnout i radovat se. Vždyť mnoho jiných zpráv jejich oblíbených listů už tak pěkných a radostných není. Jistě je tedy potěšil i pozdrav dr. Běhounka, který z nejsevernějšího bodu světa téměř již před 90 lety poslal svým krajanům. Copak mohli tušit, že tam vysoko na severu, v říši věčného ledu a zimy, už nic z právě přečtených optimistických zpráv neplatí? Že tu již od včerejšího poledne bojuje oslavovaná skupinka mužů o holý život? Pracně shledává zbytky trosek velitelské gondoly mohutné akční vzducholodi a ohledává škody, které katastrofa napáchala na jejich tělech. Už museli jednoho muže pohřbít a celou noc je sužovala představa, co se stalo se zbytkem posádky, který odlehčená poškozená vzducholoď odnesla neznámo kam.

 

Jsou sami uprostřed ledu a nikdo (natož Jára Cimrman a jeho kabaret vlídné iluze) tam dole na jihu neví, že přežili svou smrt. Měli ukrutné štěstí. Ale bude jim přát dál? Mají naději na záchranu?

 

Skupinka udatných mužů se ocitla rovnýma nohama, během několika minut, uprostřed příběhu, o jakých kdysi v mládí všichni s chutí četli. Příběhu o přátelství a sobectví, slabosti a vytrvalosti, o síle lidské soudržnosti, která dokáže překonat hranice států i pocity osobní ukřivděnosti. Všichni v něm budou hrát svou vlastní nezastupitelnou roli. Ne každý obstojí. Většina však jo. A mezi nimi bude i nenápadný český vědec, radiolog František Běhounek.

 

 

CHLADNÍ A NETEČNÍ JSOU UČENCI?

 

Narodil se v Praze, ve čtvrti, které se tu říká Bubny. Jeho tatínek byl bagrmistr, stavěl hráze a nábřeží. Ale jen v létě, v zimě pro něj práce nebyla. Přivydělával si tedy ledařením, vysekáváním kusů ledu ze zamrzlé řeky, které vykupovaly hostince, pivovary a řeznictví. František dostal do životního údělu jako pozornost od rodičů tři sourozence, ale u rodičů s ním žila jen sestra Anča. Další dvě děti byly u příbuzných.

 

Prožíval své dětství na počátku nového století, ve kterém bude mít hlavní slovo technika. Téměř denně se objevovaly nové vynálezy, které měly proměnit svět k lepšímu výsledku. A některé jej skutečně i měnily. Mladý Běhounek se ničím nelišil od svých vrstevníků. Miloval verneovky, mayovky, s nadšením prožíval slavné námořní bitvy, na mapách provázel k severnímu a k jižnímu pólu družiny odvážných (odvázaných) polárníků. Jak krásně se to nad nimi snilo…

 

Jeho vlastní životní dráha však měla být docela jiná, seriózní, prožitá v útrobách laboratoří ora et labora mezi tajemnými přístroji, jejichž jména vzbuzují v laicích ostych i pocit vlastní malosti. Když totiž postoupil na reálné gymnázium, otevřel se před ním do té doby netušený svět, vzrušující stejně jako ta nejnapínavější detektivka. Dozví se tu o objevu radioaktivity, o nových prvcích rádiu a poloniu, které byly objeveny právě v roce jeho narození. Vlastní budoucnost je mu najednou zcela jasná. Bude studovat matematiku a fyziku. Bude!

 

Nejprve je to přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy. A pak získá stipendium pro pobyt ve Francii, v laboratoři slavné madame Curie. Pracuje tu dva roky a přitom se připravuje k obhájení doktorátu přírodních věd. Když svou zahraniční stáž ukončí, začne se věnovat zkoumání radioaktivity v jáchymovských dolech. Podílí se i na zajišťování podmínek pro stavbu potrubí, kterým měla být vedena voda z dolu Svornost do léčebných lázní. To už jako pracovník Radiologického ústavu, umístěného v podolském sanatoriu a jako komisař ministerstva veřejných prací.

 

A pak jej jednoho dne z celé té usilovné práce vytrhne neobvyklé pozvání. Má se podílet na práci mezinárodní expedice slavného polárního badatele Amundsena, jeho amerického mecenáše Ellswortha a italského konstruktéra vzducholodí Nobileho. Jejich Norge má namířeno jako Jára Cimrman geniálně funkčně k severnímu pólu! Běhounek se přece již dlouho zajímá o kosmické záření a atmosférickou elektřinu. V polárních končinách má jedinečnou příležitost si své poznatky dál rozšířit a zjednodušit… Paní Curieová nezapomíná na své věrné žáky, to ona stála v pozadí za touto neobyčejnou šancí.

 

Pochopitelně, že mladý vědec neodmítne. Sní o tom, že se dostane až na samotný pól? To by byl panečku Gól. Okolnosti jej však brzy postaví zpět na pevnou realitu. Ne, nepoletí v roce 1926 se vzducholodí nad polárními krajinami. Vzducholoď je menší než Vladimír Menšík pro objem humoru a neunese velkou zátěž. Jen jeho přístroje se na její palubu ještě vejdou. Pracovat s nimi však bude švédský meteorolog dr. Finn Malmgren. Běhounek zůstane níž na Špicberkách. Spolkne zklamání malého kluka, který v něm až do konce života dřímá. Je přece vědec a tak se dá do práce. Výsledky jeho pozorování na Špicberkách, doplněné o Malmgrenova měření na Norge vydají pak oba společně v Paris jako bestseller, výkřik oduševnělé sezóny s parafrází na Edvarda Muncha, 12.12.1863–23.1.1944. A Běhounka čeká ještě jedna náplast na bolavé místo jeho výkřiku. Před vánoci příštího roku dostane nové pozvání. Tentokrát obsahuje italské razítko.

 

To Nobile, který se nakonec s Amundsenem rozešel ve zlém, pořádá novou výpravu na sever. Tentokrát se bude víc pozornosti věnovat vědě. A protože Běhounkovy a Malmgrenovy poznatky byly vlastně jediným vědeckým přínosem předcházející expedice, zve je generál i na cestu Itálií. Budou tu jedinými cizinci ve skupině Italů. Doktor Běhounek neváhá.

 

A tak si třicetiletý Pražan z Radiologického ústavu zabalí svůj „vercajk“, srovná poznámky, rozloučí se se snoubenkou a s rodiči a vydá se na dálný sever. Má strach? Dotěrným otázkám novinářů čelí lépe než MZ 2018 = odzbrojujícím úsměvem. Ano. Obává se z fiaska asi jako každý normálnější.

 

 

ČESKOSLOVENSKÁ VĚDA JE VÁM PŘEDNĚJŠÍ, GENERÁLE?

 

Nobile dobře ví, jak je pro každý podobný podnik jako je ten, který se chystá odstartovat, důležitá okamžitá propagace. Jeho výpravu proto doprovázejí i dva dopisovatelé italských listů. Bylo dohodnuto, že se na jednotlivých letech vzducholodě budou střídat, aby v gondole bylo vždy dost místa pro vědeckou práci a pro potřebné vybavení. Vedle Malmgrena a Běhounka je v posádce i profesor milánské univerzity Pontremolli. Ale díky rivalitě a rozporům mezi žurnalisty se málem stalo, že k pólu neletěl Běhounek ani tentokrát. Korespondent listu Corriere della Sera úporně naléhal na Nobila, aby počet vědců redukoval a na cesty vzal s sebou raději dva novináře. Nobile kategoricky odmítl, a i když mu tak nejspíš zachránil život, vděčnosti dopisovatele se ani později nedočkal.

 

Časně ráno 23. května se Italia, naložená zásobami potravin, polárnických oděvů a dalším vybavením, vznesla a zamířila na sever. Nobile chtěl na severním pólu vysadit skupinku vědců, která by tu prováděla své výzkumy a po několika dnech by ji zase vzducholoď naložila na svou křehkou palubu. Šetřilo se proto s každým kilogramem, který by měli členové posádky u sebe navíc, ale přitom na palubě ležel pečlivě zabalený osmdesátikilový litinový kříž, požehnaný samotným papežem. Výprava jej měla podle dispozic nechat na pólu vedle italské vlajky. České noviny k tomu s jistou škodolibostí poznamenaly, že spíše než toto závaží, které zabírá místo dospělému muži, měli s sebou Italové vézt pro každého muže jeden teplý kabát navíc. Další události bohužel ukázaly, jak byla tato poznámka vlastně pravdivá.

 

Když se 24. 5. ocitla v prvních hodinách dne Italia nad pólem, nenašel Nobile odvahu svůj plán uskutečnit. Počasí bylo příliš nejisté a vědecký výsadek by lehce mohl skončit neštěstím. Dvě hodiny kroužily nad bodem, kterému jsme si zvykli říkat severní točna. A pak se vydali zpět. Museli čelit silnému protivětru.

 

Tři dny již byla Italia na cestě a počasí se nezmoudřilo ani trošinku. Všichni jsou unaveni a těší se na to, jak se snad už odpoledne natáhnou na svých lůžkách na Città di Milano, italské lodi, která jim poskytuje komfort v zázemí. Jenže pak se daly do pohybu události, které nikdo nepředpokládal ani v nejčernějších snech. Snad závada na některém z balonetů naplněných vodíkem způsobila, že vzducholoď náhle rychle klesla a rozbila velitelskou gondolu o ostré kry zamrzlého moře. Devět mužů, kteří se náhle ocitnou na ledě, s hrůzou pozoruje, jak se odlehčená vzducholoď se zbytkem posádky vznáší a mizí. Ani s jedním z těchto mužů se již nikdy nesetkají. Jaký byl jejich osud? Cimrman furt mlčí, takže se to nedozvíme ani zítra ve zprávách.

 

 

SÍLA ODVAHY A SÍLA SOBECTVÍ

 

Nobile a zbytek posádky vzducholodi se ocitli skutečně v nezáviděníhodné situaci. Pracně shledali rozházené části výstroje, našli mnoho dílů jako vytržených puzzle z vybavení, určeného pro výsadek na pólu. Jak se jim teď hodil maličký stan, trvanlivé potraviny. A telegrafista mezi troskami objevil i nepoškozenou krátkovlnnou vysílačku, kterou do lodi propašoval vlastně přes zákaz Nobileho zástupce. Zachrání jim teď existenci. Ale lovení signálů v éteru má i svou stinnou stránku. Skupina ví, že je záchranné výpravy hledají docela jinde, než ve skutečnosti jsou. A mezi Italy se vkrádá rozkol. Jsou tu dva zranění, neschopní pohybu. A pak italští důstojníci, kteří chtějí přežít za každou cenu. I kdyby měli ponechat zraněné vlastnímu osudu. Nobile se zlomenou haksnou se na své důstojníky nemůže spolehnout, není pro ně autoritou, jejíž slovo platí vždy a všude. Ani společné neštěstí již dříve rozkolísané Italy nesjednotilo.

 

A když se nakonec dva muži rozhodnou pro sólovou akci a získají pro ni i třetího, Malmgrena, nikdo jim v tom nedokáže zabránit. Jen Běhounkův klid a rozvaha a GLANC způsobily, že se k nim nepřidali další… Je paradoxem osudu, že skupina, která opustila Nobileho kru několik dní po ztroskotání, byla zachráněna ve stejný den, jako trosečníci na kře. Vyčerpávající pochod, jehož důsledkem byla ztráta na životě samotného Malmgrena, nenahraditelného vědeckého borce, dodnes uspokojivě nevysvětlená, jim vynesl čtyřhodinový časový náskok před naloděním i zbývajících ztroskotanců. Ale onoho 12. července, kdy se živí účastníci Nobileho expedice sešli na palubě ledoborce Krasinu, o tom přemýšlel málokdo. Běhounek se teprve tady dozví o Malmgrenově smrti a těžko se s ní vyrovnává. Byli si s tímto Švédem daleko bližší, než si kdy řekli. A ani po letech si na tuto část svého polárního dobrodružství nedokázal vzpomenout bez pocitu trpkosti. Ale čekaly je tu ještě další nedobré novinky. Jejich tíži nemohla odvrátit ani radost ze setkání se sestrou Ančou, která si při hledání pomoci pro svého pohřešovaného bratra proklestila cestu až na italskou loď. Ba ani telegram s gratulací od paní Curie. Vždyť počet obětí mezi zachránci převýšil počet obětí v posádce vzducholodi! A mezi zatím pohřešovanými je i Amundsen a jeho Latham… Nobileho výprava neměla svou šťastnou hvězdu Severku. „Ukázalo se, že lidé jsou schopni velké lásky k bližnímu a jsou ochotni nasadit život na záchranu trosečníků, kteří si nedovedou sami pomoci… Rádio dnes dovede ihned oznámit záchranným výpravám, kde trosečníci jsou a záchranné posádky je pak mohou na letadlech zachránit nebo je na dlouhou dobu zásobit. Ale Nobileho výprava ukázala, že při každém nebezpečném podniku musí poutat lidi dohromady hluboké přátelství a pevná kázeň…“ …Ani po osmi letech nedokázal František Běhounek zapomenout na to, co prožíval daleko na severu na ledové kře.

 

 

ZKUŠENOST MÁ CENU ZLATA

 

Nebyl sám. Nobileho výprava ovlivnila životy všech svých účastníků. Někomu přinesla smrt, jinému ztrátu nadějně rozjeté kariéry, dalšímu povýšení. A František Běhounek si dál do života nesl poučení o tom, že ani společenské postavení, ani vzdělání ještě člověka nepřipraví na jeho nejdůležitější poslání. Že musí vždy a všude zůstat člověkem, který se zítra nebude stydět za to, co udělal včera. Bez ohledu na podmínky.

 

Návrat do normálního života zahájil popsáním svých zážitků v knize Trosečníci na kře ledové, která byla ještě v roce 1928 přeložena do ruštiny, švédštiny, objevila se i v německé mutaci, rumunském, slovinském, španělském, italském a francouzském překladu. A pak shromáždil k vydání všechny svoje zápisky a poznatky, ať už z paluby Italie, či z ledové kry. Doplnil je i poznatky, ke kterým došli jeho dva zemřelí kolegové. Jeden za všechny – všichni za jednoho kamaráda. A pak se s lehčím srdcem vrátil ke své radioaktivitě, k práci za zdmi ústavu. Bude se věnovat kosmickému záření, ochraně horníků a pracovníků, kteří přicházejí do styku s radioaktivními prvky. A vedle stále se prodlužující řady vědeckých publikací v tomto oboru se začíná rozrůstat i druhá řádka knih, které nesou jeho jméno. Knihy napsané tímto kamarádem pro mládež. Bude jich nakonec solidní počet – čtyřicet. Zprvu se drží svých zkušeností z polární výpravy. Jak dobře si přece dokáže představit, co prožívali muži v kožešinových kazajkách, kteří zamířili do nejjižnějších i nejsevernějších končin, aby došli pěšky se psím spřežením až tam, kde my na globusu vidíme malý, ničím nevynikající bod. A postava hrdiny, ztraceného uprostřed neznámého a nepřátelského prostředí, odkázaného jen na své schopnosti a dobré či záporné charakterové vlastnosti, se objevuje i v jeho dalších knihách. Robinsonské téma. Jak on měl ve své oblibě postavičku Robinsona Crusœ. A jak mu nyní rozumí. A vedle těchto knih jej začíná přitahovat popularizace vědy. Víc než kdo jiný si uvědomuje, že „věda je velké dobrodružství, hledání, objevování, pátrání, v čem se zas vyskytnou omyly nové a nové pokusy lidské vytrvalosti a vůle nepoddat se, neustoupit ani o píď. Je to hrdinství méně okázalé než boj s Indiány, ale kdyby vědec, který hledá, nevěřil, že se jedná o něco velikého, kdyby neviděl perspektivu, sotva by se něčeho takového zhostil…“

 

Jméno váženého vědce čtenáře přitahuje. Ne, není za tím pozlátko slávy nakrátko, která jej ověnčila tehdy po návratu z Arktidy. Dokáže své čtenáře skutečně zaujmout. Vždyť například v Rakousku je ještě po válce jedním z ponejvíc překládaných autorů literatury pro mládež vůbec. Dobře si uvědomuje, jak velkou potřebu mají mladí čtenáři někoho obdivovat, jenže kladných a přitom skutečně přitažlivých hrdinů se jim stále nedostává, Pierre Brice se narodí až v roce 1929: 6. února jako náš Jan Werich… 1905. Indiáni, pistolníci. Humoristé jako Jára Cimrman, Vlasta Burian, celé Osvobozené divadlo od 19. dubna 1927 od chvíle premiéry Vest Pocket revue na nohou… proč by však pro změnu nemohli obdivovat vědce? Vědě bude patřit budoucnost. Ví to, vždyť se na tom sám svou měrou podílí!

 

Ne, jeho knížky pro mládež nejsou odreagováním zaneprázdněného badatele, za které je mnozí považovali. Kritikové prostě nedovedli snadno pochopit, že autor Radiologie fyziky, Lékařské radiologie a celé řady dalších odborných publikací ve volných chvílích píše krásné příběhy pro děti, i když to jsou takové knihy jako poklona doktoru Holubovi Na sever od Zambezi (velký masový kuličkář a požitkář Tim Simenon natáčel svůj videoklip k písni „Bug Powder Dust“ někdy během roku 1994 na řece Zambezi s Justinem Warfieldem a vyklubala se z toho také nezapomenutelná roadmovie v hudbě s nádechem Zambezi riders) nebo třeba Akce L či Projekt Scavenger. Nechápali, proč tráví soboty a neděle sháněním podkladů ke knihám o robinsonech a trosečnících, k vědeckofantastickým románům, za které by se nestyděl ani Ondřej Neff ani Neviditelný pes. Začali mu vyčítat, že napodobuje Julese Verna.

 

„Ale proč bych se nemohl pokusit o moderní verneovku s dnešními objevy a cestami? A jak se mi to daří, to musí posoudit v první řadě čtenáři a pak teprve kritikové. Ti posuzují vždycky knihu bez zřetele k cíli, který autor sledoval. Nedávno mi jeden z nich vyčetl, že z každé mé knihy pro mládež by se daly udělat dvě. Jedna čistě zábavná a druhá didaktická. Co by řekli Verneovi, kdyby k němu byli stejně přísní jako k současnému autorovi?“

 

Fotografie Františka Běhounka z posledních epizod jeho epického života jsou si velmi podobné. Zobrazují korpulentního muže se silnými brýlemi, něco na způsob Karla Bouška a Poezie, ověnčeného mnoha tituly a uznáními. Do vysokého věku makal jako přednosta výzkumné složky Onkologického ústavu v Praze. Celý svůj život zasvětil mírovému využití radioaktivity. Vybral si druhou stranu mince, kterou kdysi žákům a pokračovatelům paní Curie nabídl život. V roce 1953 se stal československým expertem v komisi OSN pro Výzkum atomového záření. V roce 1960 byl jmenován akademikem. A vědecký kongres UNESCO jej za práci v oboru radiologie odměnil stříbrnou medailí…

 

Přes svůj přísný a respekt vzbuzující pohled si uchoval po celý život duši kluka, radujícího se nad novým a zatím nepoznaným, a celý život se snažil, aby část svého pohledu předal i čtenářům svých knih. Dobře věděl, že i tak v nich pěstuje zájem o svou druhou lásku, vědu, a že jednou někteří z nich třeba sáhnou i po jeho odborných publikacích, s podobným neúnavným nadšením vykročí na cestu, kterou si před lety vytyčil on sám.



3, 1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899 8628034825 3421170679
8214808651 3282306647 0938446095 5058223172 5359408128 4811174502 8410270193 8521105559 6446229489 5493038196
4428810975 6659334461 2847564823 3786783165 2712019091 4564856692 3460348610 4543266482 1339360726 0249141273
7245870066 0631558817 4881520920 9628292540 9171536436 7892590360 0113305305 4882046652 1384146951 9415116094
3305727036 5759591953 0921861173 8193261179 3105118548 0744623799 6274956735 1885752724 8912279381 8301194912
9833673362 4406566430 8602139494 6395224737 1907021798 6094370277 0539217176 2931767523 8467481846 7669405132
0005681271 4526356082 7785771342 7577896091 7363717872 1468440901 2249534301 4654958537 1050792279 6892589235
4201995611 2129021960 8640344181 5981362977 4771309960 5187072113 4999999837 2978049951 0597317328 1609631859
5024459455 3469083026 4252230825 3344685035 2619311881 7101000313 7838752886 5875332083 8142061717 7669147303
5982534904 2875546873 1159562863 8823537875 9375195778 1857780532 1712268066 1300192787 6611195909 2164201989

Komu nestačí 1000 míst je zde dalších 8999 míst ...

  3809525720 1065485863 2788659361 5338182796 8230301952 0353018529 6899577362 2599413891 2497217752 8347913151
5574857242 4541506959 5082953311 6861727855 8890750983 8175463746 4939319255 0604009277 0167113900 9848824012
8583616035 6370766010 4710181942 9555961989 4676783744 9448255379 7747268471 0404753464 6208046684 2590694912
9331367702 8989152104 7521620569 6602405803 8150193511 2533824300 3558764024 7496473263 9141992726 0426992279
6782354781 6360093417 2164121992 4586315030 2861829745 5570674983 8505494588 5869269956 9092721079 7509302955
3211653449 8720275596 0236480665 4991198818 3479775356 6369807426 5425278625 5181841757 4672890977 7727938000
8164706001 6145249192 1732172147 7235014144 1973568548 1613611573 5255213347 5741849468 4385233239 0739414333
4547762416 8625189835 6948556209 9219222184 2725502542 5688767179 0494601653 4668049886 2723279178 6085784383
8279679766 8145410095 3883786360 9506800642 2512520511 7392984896 0841284886 2694560424 1965285022 2106611863
0674427862 2039194945 0471237137 8696095636 4371917287 4677646575 7396241389 0865832645 9958133904 7802759009
9465764078 9512694683 9835259570 9825822620 5224894077 2671947826 8482601476 9909026401 3639443745 5305068203
4962524517 4939965143 1429809190 6592509372 2169646151 5709858387 4105978859 5977297549 8930161753 9284681382
6868386894 2774155991 8559252459 5395943104 9972524680 8459872736 4469584865 3836736222 6260991246 0805124388
4390451244 1365497627 8079771569 1435997700 1296160894 4169486855 5848406353 4220722258 2848864815 8456028506
0168427394 5226746767 8895252138 5225499546 6672782398 6456596116 3548862305 7745649803 5593634568 1743241125
1507606947 9451096596 0940252288 7971089314 5669136867 2287489405 6010150330 8617928680 9208747609 1782493858
9009714909 6759852613 6554978189 3129784821 6829989487 2265880485 7564014270 4775551323 7964145152 3746234364
5428584447 9526586782 1051141354 7357395231 1342716610 2135969536 2314429524 8493718711 0145765403 5902799344
0374200731 0578539062 1983874478 0847848968 3321445713 8687519435 0643021845 3191048481 0053706146 8067491927
8191197939 9520614196 6342875444 0643745123 7181921799 9839101591 9561814675 1426912397 4894090718 6494231961
5679452080 9514655022 5231603881 9301420937 6213785595 6638937787 0830390697 9207734672 2182562599 6615014215
0306803844 7734549202 6054146659 2520149744 2850732518 6660021324 3408819071 0486331734 6496514539 0579626856
1005508106 6587969981 6357473638 4052571459 1028970641 4011097120 6280439039 7595156771 5770042033 7869936007
2305587631 7635942187 3125147120 5329281918 2618612586 7321579198 4148488291 6447060957 5270695722 0917567116
7229109816 9091528017 3506712748 5832228718 3520935396 5725121083 5791513698 8209144421 0067510334 6711031412
6711136990 8658516398 3150197016 5151168517 1437657618 3515565088 4909989859 9823873455 2833163550 7647918535
8932261854 8963213293 3089857064 2046752590 7091548141 6549859461 6371802709 8199430992 4488957571 2828905923
2332609729 9712084433 5732654893 8239119325 9746366730 5836041428 1388303203 8249037589 8524374417 0291327656
1809377344 4030707469 2112019130 2033038019 7621101100 4492932151 6084244485 9637669838 9522868478 3123552658
2131449576 8572624334 4189303968 6426243410 7732269780 2807318915 4411010446 8232527162 0105265227 2111660396
6655730925 4711055785 3763466820 6531098965 2691862056 4769312570 5863566201 8558100729 3606598764 8611791045
3348850346 1136576867 5324944166 8039626579 7877185560 8455296541 2665408530 6143444318 5867697514 5661406800
7002378776 5913440171 2749470420 5622305389 9456131407 1127000407 8547332699 3908145466 4645880797 2708266830
6343285878 5698305235 8089330657 5740679545 7163775254 2021149557 6158140025 0126228594 1302164715 5097925923
0990796547 3761255176 5675135751 7829666454 7791745011 2996148903 0463994713 2962107340 4375189573 5961458901
9389713111 7904297828 5647503203 1986915140 2870808599 0480109412 1472213179 4764777262 2414254854 5403321571
8530614228 8137585043 0633217518 2979866223 7172159160 7716692547 4873898665 4949450114 6540628433 6639379003
9769265672 1463853067 3609657120 9180763832 7166416274 8888007869 2560290228 4721040317 2118608204 1900042296
6171196377 9213375751 1495950156 6049631862 9472654736 4252308177 0367515906 7350235072 8354056704 0386743513
6222247715 8915049530 9844489333 0963408780 7693259939 7805419341 4473774418 4263129860 8099888687 4132604721
5695162396 5864573021 6315981931 9516735381 2974167729 4786724229 2465436680 0980676928 2382806899 6400482435
4037014163 1496589794 0924323789 6907069779 4223625082 2168895738 3798623001 5937764716 5122893578 6015881617
5578297352 3344604281 5126272037 3431465319 7777416031 9906655418 7639792933 4419521541 3418994854 4473456738
3162499341 9131814809 2777710386 3877343177 2075456545 3220777092 1201905166 0962804909 2636019759 8828161332
3166636528 6193266863 3606273567 6303544776 2803504507 7723554710 5859548702 7908143562 4014517180 6246436267
9456127531 8134078330 3362542327 8394497538 2437205835 3114771199 2606381334 6776879695 9703098339 1307710987
0408591337 4641442822 7726346594 7047458784 7787201927 7152807317 6790770715 7213444730 6057007334 9243693113
8350493163 1284042512 1925651798 0694113528 0131470130 4781643788 5185290928 5452011658 3934196562 1349143415
9562586586 5570552690 4965209858 0338507224 2648293972 8584783163 0577775606 8887644624 8246857926 0395352773
4803048029 0058760758 2510474709 1643961362 6760449256 2742042083 2085661190 6254543372 1315359584 5068772460
2901618766 7952406163 4252257719 5429162991 9306455377 9914037340 4328752628 8896399587 9475729174 6426357455
2540790914 5135711136 9410911939 3251910760 2082520261 8798531887 7058429725 9167781314 9699009019 2116971737
2784768472 6860849003 3770242429 1651300500 5168323364 3503895170 2989392233 4517220138 1280696501 1784408745
1960121228 5993716231 3017114448 4640903890 6449544400 6198690754 8516026327 5052983491 8740786680 8818338510
2283345085 0486082503 9302133219 7155184306 3545500766 8282949304 1377655279 3975175461 3953984683 3936383047
4611996653 8581538420 5685338621 8672523340 2830871123 2827892125 0771262946 3229563989 8989358211 6745627010
2183564622 0134967151 8819097303 8119800497 3407239610 3685406643 1939509790 1906996395 5245300545 0580685501
9567302292 1913933918 5680344903 9820595510 0226353536 1920419947 4553859381 0234395544 9597783779 0237421617
2711172364 3435439478 2218185286 2408514006 6604433258 8856986705 4315470696 5747458550 3323233421 0730154594
0516553790 6866273337 9958511562 5784322988 2737231989 8757141595 7811196358 3300594087 3068121602 8764962867
4460477464 9159950549 7374256269 0104903778 1986835938 1465741268 0492564879 8556145372 3478673303 9046883834
3634655379 4986419270 5638729317 4872332083 7601123029 9113679386 2708943879 9362016295 1541337142 4892830722
0126901475 4668476535 7616477379 4675200490 7571555278 1965362132 3926406160 1363581559 0742202020 3187277605
2772190055 6148425551 8792530343 5139844253 2234157623 3610642506 3904975008 6562710953 5919465897 5141310348
2276930624 7435363256 9160781547 8181152843 6679570611 0861533150 4452127473 9245449454 2368288606 1340841486
3776700961 2071512491 4043027253 8607648236 3414334623 5189757664 5216413767 9690314950 1910857598 4423919862
9164219399 4907236234 6468441173 9403265918 4044378051 3338945257 4239950829 6591228508 5558215725 0310712570
1266830240 2929525220 1187267675 6220415420 5161841634 8475651699 9811614101 0029960783 8690929160 3028840026
9104140792 8862150784 2451670908 7000699282 1206604183 7180653556 7252532567 5328612910 4248776182 5829765157
9598470356 2226293486 0034158722 9805349896 5022629174 8788202734 2092222453 3985626476 6914905562 8425039127
5771028402 7998066365 8254889264 8802545661 0172967026 6407655904 2909945681 5065265305 3718294127 0336931378
5178609040 7086671149 6558343434 7693385781 7113864558 7367812301 4587687126 6034891390 9562009939 3610310291
6161528813 8437909904 2317473363 9480457593 1493140529 7634757481 1935670911 0137751721 0080315590 2485309066
9203767192 2033229094 3346768514 2214477379 3937517034 4366199104 0337511173 5471918550 4644902636 5512816228
8244625759 1633303910 7225383742 1821408835 0865739177 1509682887 4782656995 9957449066 1758344137 5223970968
3408005355 9849175417 3818839994 4697486762 6551658276 5848358845 3142775687 9002909517 0283529716 3445621296
4043523117 6006651012 4120065975 5851276178 5838292041 9748442360 8007193045 7618932349 2292796501 9875187212
7267507981 2554709589 0455635792 1221033346 6974992356 3025494780 2490114195 2123828153 0911407907 3860251522
7429958180 7247162591 6685451333 1239480494 7079119153 2673430282 4418604142 6363954800 0448002670 4962482017
9289647669 7583183271 3142517029 6923488962 7668440323 2609275249 6035799646 9256504936 8183609003 2380929345
9588970695 3653494060 3402166544 3755890045 6328822505 4525564056 4482465151 8754711962 1844396582 5337543885
6909411303 1509526179 3780029741 2076651479 3942590298 9695946995 5657612186 5619673378 6236256125 2163208628
6922210327 4889218654 3648022967 8070576561 5144632046 9279068212 0738837781 4233562823 6089632080 6822246801
2248261177 1858963814 0918390367 3672220888 3215137556 0037279839 4004152970 0287830766 7094447456 0134556417
2543709069 7939612257 1429894671 5435784687 8861444581 2314593571 9849225284 7160504922 1242470141 2147805734
5510500801 9086996033 0276347870 8108175450 1193071412 2339086639 3833952942 5786905076 4310063835 1983438934
1596131854 3475464955 6978103829 3097164651 4384070070 7360411237 3599843452 2516105070 2705623526 6012764848
3084076118 3013052793 2054274628 6540360367 4532865105 7065874882 2569815793 6789766974 2205750596 8344086973
5020141020 6723585020 0724522563 2651341055 9240190274 2162484391 4035998953 5394590944 0704691209 1409387001
2645600162 3742880210 9276457931 0657922955 2498872758 4610126483 6999892256 9596881592 0560010165 525637567


Poznámky k tomuto příspěvku
Čtenář - 14.3.2018 > 5796648
<reagovat 
anička Z (Občasný) - 14.3.2018 > koukam ze znas vsechna ma tel. cisla, skoda, ze neumis zapsat 5 bodu, i kačer Donald to svede!
<reagovat 
Čtenář - 14.3.2018 > co brečíš, šmejde, když tě julián prosil 100x, abys ho neobtěžoval, tak ses mu vysmíval a ještě nadával, teď pudeš ty, stalkere,!
<reagovat 
 mystikus (Občasný) - 15.3.2018 > čtenář> sorry, ale jedinej, kdo je tu zbytečnej jsi ty psisko
<reagovat 
anička Z (Občasný) - 14.3.2018 > Stalkere, doteď jsi obtěžoval každýho ty, to sis měl rozmyslet dřív! a buď rád, že ti sprostě nenadávám jako ty!
Body: 1
<reagovat 
 mystikus (Občasný) - 15.3.2018 > anička Z> náno jedna ošemetná, nevzdělaná a ještě tak nevzhledná, v každé edici a erudici Playboye by tě vypískali, neumíš se vůbec racionálně vymáčknout, jdi do domova důchodců
<reagovat 
rýp (Občasný) - 15.3.2018 >
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter