KURT DONALD COBAIN přichází na svět jako prvorozený 20.
února 1967 ve městě Aberdeenu ve státě Washington; jeho sestra Kimberly se
narodí o tři roky později 24. dubna. Otec Don si vydělává na pile a matka jako
servírka. Jen co se Kurt naučí přemýšlet, domnívá se, že je mimozemšťan a jeho
opravdová rodina je z jiné planety. Coby roztomilé, nicméně hyperaktivní
dítě dohání rodiče a zejména otce k zuřivosti tak, že je často plísněn.
V podmanivém
dokumentu About A Son z roku
2006, postaveném na rozhovorech s hudebním novinářem Michælem Azerradem,
říká: „Otec mě mlátil pořád, prakticky kdekoli. Když jsem třeba
v restauraci rozlil sklenici vody, dostal jsem od něho políček. Nejspíš se
za mě styděl a já byl proto na sebe často naštvaný. Nesměl jsem mít lidské chyby,
musel jsem být ∞dokonalý∞. Na hyperaktivitu jsem dostal od lékaře přípravek,
který se jmenuje ritalin, jinak též methylphenidate (MPH). Je to látka podobná
amfetaminům, tedy drogám jako speed nebo kokain, přes své nebezpečné vedlejší
účinky často psychiatry předepisovaná.“ (Teprve
až v roce 2005 vydal FDA, Americký úřad pro kontrolu potravin a léčiv,
řadu zdravotních doporučení určených veřejnosti, která obsahují varování, že
ritalin a podobné drogy mohou zapříčinit vizuální halucinace, sebevražedné pohnutky
a psychotické chování, stejně jako zvýšenou agresivitu.)
KYTARA JAKO ÚTĚCHA
Když je
Kurtovi devět let, rodiče se rozvádějí. Žije nejprve u otce, pak u matky,
přehazují si ho jako horký potato po tátovi. Jak sám později vzpomínal: „Do té
doby jsem byl šťastné dítě, nikdy to svým rodičům neodpustím.“ V těch
letech se u něj také poprvé objevuje skutečně manická deprese, která ho bude
otravovat po celý zbytek jeho života. Střední školu nesnáší, a to včetně
spolužáků a učitelů (vyjma dvou, kteří v něm spatřují citlivého a
talentovaného junáka). Od ostatních se však až příliš odlišoval. Ti mu to
vracejí šikanou a myslí si o něm, že je duševně chorý a navíc vyzývavě smyslný
– v knize Rocková kniha mrtvých od
Davida Comforta (2010) se uvádí, že podle manželky Courtney Love „opíchal Kurt
půlku Seattlu“ a údajně mu to schvaloval i sprosťák Michæl Stipe, že štípe
R.E.M. shiny happy people.
Ze
střední školy odchází v posledním ročníku a později v té samé škole
chvíli zastává roli školníka a zároveň uklízeče. Matka, u které tehdy bydlí, ho
vyhodí z baráku. Spí a toulá se po kamarádech, na verandě,
v kartonové krabici jako Johnny Ryal z písně Beastie Boys,
v opuštěných pustých obydlích, v čekárně, ve špitále a dokonce i pod
mostem. Právě z tohoto zážitku pochází píseň Something In The Way. Okamžitě se nabízí paralela s jiným
slavným muzikantem Jimem Morrisonem, který, než se proslavil, rovněž chvíli žil
jako bezďák na pláži ve Venice v Kalifornii – jen o nějakých dvacet let
dříve…
V těchto
namáhavých časech je Cobainovi útěchou kytara, kterou dostal od svého strýce.
Pilně celé dny trénuje a nosí ji všude s sebou. V jeho playlistu
z té doby můžeme najít The Beatles, Led Zeppelin, Black Sabbath nebo tehdy
populární vyřvávačky Black Flag s Henry Rollinsem. Učaruje mu punkrocková
průtrž mračen, tedy hromy a záblesky popularity.
(…někdo pedantský vytrhal dvě strany v časáku Rock
& Pop na březen 2014)
Na 11.
března je naplánovaný koncert v Průmyslovém paláci na Výstavišti Praha – i
z vlastní zkušenosti vím, že vstupenky na zrušený pražský koncert mezi
pamětníky dosud kolují jako relikvie… 3. března se Cobain při návštěvě Říma
předávkuje kombinací rohypnolu a šampaňského. Upadne do kómatu, ve kterém
zůstává několik dní. Po jeho odeznění se vrací do Seattlu, zbytek evropského
turné se ruší. Byla to demonstrativní sebevražda kvůli tomu, že se s ním
Courtney tu noc nechtěla vychrápat a chovala se k němu nadmíru chladně?
Nebo Kurta někdo předávkoval úmyslně? On sám následně prohlašoval, že si vůbec
na nic nepamatuje. Onen recept na větší množství rohypnolu byl vystaven na
jméno Courtney Love. Říkal si snad někdo: Nevyšlo to jednou, ale podruhé to
třeba vyjde?
Každopádně
od té doby to jde s Cobainem prudce dolů. Bere šílené dávky heroinu, navíc
si ho aplikuje použitými jehlami a nehledí na riziko nákazy virem HIV.
Novoseliće to přivedlo na myšlenku, jestli ono římské bezvědomí Kurtovi
nepoškodilo mozek. („Nedal si říct vůbec od nikoho, byl úplně v hajzlu…“ –
z knihy Charlese Crosse Těžší než nebe). Kurt se v té době potřebuje o
někoho opřít, podvědomě signalizuje Mayday, Mayday; lidé kolem něj, co
ho mají opravdu rádi, se mu snaží pomoci, ovšem sami nevědí jak.
Na nátlak
okolí se nakonec přece jen uvolí, že podstoupí ústavní léčbu šokem. Předtím,
než odjede, si zakoupí zbraň, údajně na sebeobranu. Má pocit, že mu někdo již
delší dobu usiluje o život. Na apríla 1. dubna za nejasných okolností prchá
pryč z detoxikačního centra závislostí EXODUS v Los Angeles. Od té
doby je prohlášen za nezvěstného. Courtney, která se léčí taktéž ze závislosti v jistém
luxusním zařízení v Los Angeles, po něm vyhlašuje pátrání. Listuje
v tamních „zlatých stránkách“ a podaří se jí zastihnout Toma Granta,
bývalého elitního policejního detektiva, v tom čase pracujícího už jako
soukromý čmuchal na stopě neomalené rodinné krutosti. Vysvětlí mu celkovou
situaci – i to, že Kurt doma přechovává zbraně a že by si mohl sám ublížit.
Nejlépe celou tragédii dokresluje konspirační dokument Kurt a Courtney režiséra
Michaela Broomfielda z roku 1998, který pro Courtney není vůbec lichotivý.
Režisér pořídí celou řadu rozhovorů, i se zmíněným Tomem Grantem, který
několikrát prohledá dům Cobainových, ale nikoho nenajde. Nenapadne ho však, aby
se zašel podívat do skleníku…
Chůva,
kterou v té době zaměstnávali, se s pláčem svěřuje, že se
v posledních týdnech před Cobainovou smrtí hodně mluvilo o závěti. Ano,
Kurt se chtěl s Courtney nechat rozvést. Na scéně se objevuje jistý El
Duce z kapely Mentors, který tvrdí, že mu Courtney zaplatila 50 000 $
za to, že „sejme“ jejího manžela. Uprostřed natáčení dokumentu chudáka El
Duceho za záhadných okolností přejede vlak, ale ještě předtím ho Grant posílá
na detektor lži, který potvrzuje 99% pravdivost jeho úmyslu. Grant si totiž
začíná uvědomovat, že tady něco smrdí dost nápadně a místo na stranu Courtney
se postaví na stranu zákona a nehynoucí pravdy. Později chce na detektor
poslat i Courtney, ale ta to rázně odmítá.
TROJNÁSOBNĚ JIŠTĚNÁ SMRT
Pitva
prokáže hladinu heroinu (morfinu) v Cobainově krvi 1,52 mg na litr. Na to
by bylo potřeba injekci s obsahem minimálně 225 mg heroinu, což je třikrát
víc než běžná smrtelná dávka, dokonce i pro velmi těžkou drogovou trosku!
V jeho krvi byla také nalezena opojnost zvaná diazepam. V takovém
stavu by nebyl schopen uzvednout pušku, natož si zasunout její hlaveň do úst a
stisknout spoušť, to ani Gustav Frištenský by se nechytal. Soudní patolog,
který Kurta pitval, konstatoval, že se jedná o sebevraždu. Byl to kamarád
Courtney, stejně jako tehdejší náčelník seattleské policie.
Někdo
také používal Kurtovu platební kartu krátce poté, co zemřel, a aby toho nebylo
málo, u těla se našel dopis na rozloučenou a tři poslední řádky podle zkoumání
grafologů nejsou psané Kurtovou prackou. Ve skutečnosti ale dopisy existovaly
dva. Ten druhý vlastnila Courtney a nikomu se o něm nezmínila, dokud se o
několik měsíců později neprokecla v interview. První i druhý list se
shodují. Jsou adresovány fanouškům, nikoli Courtney, a není z nich zdaleka
jednoznačné, že by Kurt chtěl z tohoto světa odejít.
EPILOG
Courtney
Love pohřbí svého manžela, chvíli si teatrálně popláče a jako právoplatná
dědička zdědí jeho pohádkové jmění. Dcerka Frances Bean, v mnohém podobná
svému otci, roste do svěžesti a mladosti. Detektiv Tom Grant si i nadále stojí
za svou verzí, kterou obhajuje a bojuje za ni. Ale pravdu o tom, jak se to
tehdy všechno s Kurtem seběhlo, se už asi stejně nikdy nedozvíme. Myslím,
že po odkrytí všech skutečností není důležité, jak zemřel, ale to, že žil a
nechal nám tu nezaměnitelný otisk citlivého génia v podobě své hudby a písňových
textů. Možná se Kurt opravdu nakonec dostal do své nirvany.
SLASH – O NÁVŠTĚVĚ KONCERTU
NIRVANY V DIVADLE PALACE
Normálně
bych s Axlem nikam nešel, ale dotáhl mne do Palace tady v Hollywoodu,
kde byli snad úplně všichni. Byla to jedna z akcí, na které se chtěl
vokázat. Byl tam Perry Farrell, Steve Jones a já vlastně ani nechápal, o co tu
jde. Šli jsme na kapelu, která byla vážně dobrá, bla bla bla… A když se to pak
všecko semlelo, měli jsme zrovna turné. V Palace jsme tehdy byli náhodou,
protože jsme měli krátkou pauzu. Ale myslím, že ta jejich deska byla skvělá.
Ostatně v tom období bylo skvělých desek víc.
O SETKÁNÍ S KURTEM
Potkal
jsem se s ním na MTV Awards, ale to bylo jen takové letmé setkání. Opravdu
oceňuju jeho přístup ke hraní a celkový kytarový zvuk. Je to skutečně
přirozené, není to něco, co se dá vysvětlit a není to o technické stránce. Měl
prostě svůj osobitý přístup ke kytaře a dělal to fakt skvěle, uměl se skvěle
vyjádřit – a nejen že uměl tohle, on uměl navíc skvěle skládat, psát texty,
hrát na kytaru, a na to každý nemá. Takže já jsem ho vskutku obdivoval a bylo
mi ho líto, že se do toho všeho tak zasekl.
https://www.youtube.com/watch?v=AmZTRPEfoAg
PETER BUCK – O „NEVERMIND“
Víte, já
už Nirvanu zažil předtím, měl jsem jejich singly. Myslím, že jsem dostal
nějakou protekční kazetu. Protože někdo, koho jsem znal, chodil zrovna
s někým, kdo pracoval v Geffenu. No a já tehdy říkal: „To je skvělá
deska.“ Odhadoval jsem, že se jí prodá tak 40 tisíc kusů. A pak jsem je viděl
hrát v Athens asi dva nebo tři měsíce potom, co deska vyšla. Mluvil jsem
s někým z vydavatelství a on povídá: „Jo, je to neuvěřitelný.
Prodáváme statisíce týhle desky týdně.“ A pokračuje: „Myslím, že v příštích
týdnech budeme na prvním místě.“ A já na to: „Fakt?“ A on: „Jo, je to
neuvěřitelný, co se děje.“ Tehdy ještě pořád hráli po klubech. Viděl jsem je
hrát před nějakýma 800 lidma. Hm… jak jsem řekl, byla to skvělá deska, ale
nečekal jsem, že to bude tak válcovat. Myslel jsem: „Rock´n´rollu už
odzvonilo.“ Vypadalo to, že teď bude všude jenom hip hop a zpěvačky
s velkejma kozama, který jódlujou… Takže to byla skvělá věc, která se
stala – a pak vyšla spousta pitomých desek, které se ji snažily napodobit. Ale
to skvělé album nijak nesnižuje.
O JEHO OBLÍBENÉ SKLADBĚ
Z ALBA
Poslouchám
často Come As You Are. Každý má
myslím rád Smells Like Teen Spirit,
ale když jste to slyšeli tolikrát, už to nemůžete poslouchat. Z nějakého
důvodu jsem za poslední období slyšel Come
As You Are mockrát. Pořád mi to vyjíždělo na iPodu. Nebo jsem byl třeba
v restauraci, v baru a hráli to tam. Pořád to zní skvěle.
DAVE NAVARRO – O TOM, ŽE
VLASTNÍ KURTOVU KYTARU
Dostal
jsem ji od kamaráda, kterému ji původně věnoval Kurt. Ještě jsou na ní původní
struny, některé potrhané a nehodlám na tom nic měnit. Mám ji doma obřadně
uloženou v černě nalakovaném futrálu jako relikvii. Parádní kousek!
MARTIN LEE GORE – O KURTOVĚ
ODKAZU
Když se
Nirvana objevila, byl to závan svěžího vzduchu. Mě nikdy moc nebrali Guns N´
Roses a celá ta scéna macho rocku. A pak přišla Nirvana a mělo to celé opravdu
velkou sílu. Kurt křičel, ale písně měly také silné melodie. Podle mě byla
Nirvana nejlepší ze všech těch kapel, co se tehdy vynořily.
MARK LANEGAN – O KURTU
COBAINOVI
Znal jsem
Kurta dlouhý roky a byl pro mě moc důležitý. Nazval bych ho skutečným přítelem.
Stejně jako já nebyl ten typ, co by rád pařil někde ve společnosti, ani
v partě s ostatními muzikanty. Nebyl to ten typ vztahů „čau kámo,
pojď si na pozdrav plácnout hi five“ jako na té desce od Pearl Jam. Takhle jsme
to prostě nikdy neměli.
BUTCH VIG – O ALBU „NEVERMIND“,
KTERÉ PRODUKOVAL
Vždycky
když se podaří natočit opravdu dobrou desku, spoustu lidí to inspiruje a
spousta dalších se to bude snažit alespoň zkopírovat a svézt se na vlně
úspěchu. Tomu se nedá ubránit, děje se to v hudbě odjakživa. A tak když
Nirvana vylétla, objevilo se tisíc klonů a popravdě ještě pořád se objevují. A
ovšem nic z toho nestálo za moc…
LENNY KRAVITZ – O KURTU
COBAINOVI
Byl to
velký talent a je škoda, jak to skončilo. Ano, velký talent.
O TOM, ŽE VLASTNÍ COBAINOVU
KREDITNÍ KARTU, DÁREK OD COURTNEY LOVE
No, bylo
to zvláštní. Našla Kurtovu kreditku nějak ráno, těsně předtím, než umřel. A
řekla, že je z toho nervózní, tak mi ji dala: „Tu máš, vem si ji.“ Takhle
jsem přišel ke kreditce Kurta Cobaina. Kus rock´n´rollové historie a já ji mám
doma. Myslím, že o tom neměla tušení, ale já jsem vlastně sběratel
rock´n´rollových artefaktů, takže tohle bylo docela milé.
GAVIN ROSSDALE (BUSH) – O „NEVERMIND“
Je trochu
ironie, že tak fascinující a přelomová deska od tak geniální a inspirativní
kapely je vlastně do značné míry nepůvodní. Už samotný název je parafrází na Never Mind The Bollocks od Sex Pistols a
vždycky jsem to bral jako jistou poctu Pistolím. A kdo trochu zná The Pixies,
těžko přeslechne, že hlavní riff ve Smells
Like Teen Spirit je ukradený od Pixies z jejich songu U Mass. Těžko dovedu najít jiné slovo,
je to zlodějina…
O KURTU COBAINOVI
Moc bych
si přál, aby tu pořád byl. Jak já bych si přál slyšet muziku, kterou by za celé
ty roky udělal… Ta představa mě pořád dráždí, kolik jen mohl ještě natočit
zajímavé muziky, která by hýbala planetou.
PATTI SMITH – O NIRVANĚ,
KURTOVI A GRUNGE
V 90.
letech jsem nebyla úplně v kontaktu s tím, co se děje v útrobách
rock´n´rollu, protože já žila v ústraní se svým manželem a našimi dětmi,
studovala jsem a psala. Ale čas od času mě něco vytáhlo ven a jednou
z těch věcí, která mě vytáhla, byla NIRVANA. Byla jsem spojená (i opojená)
s touto kapelou, jejich světem, jejich světlem: fanoušky. Říkali tomu
„děti grunge“ a vypadaly jako moje vlastní. Oslovil mě způsob jejich oblékání,
jejich postoj, měla jsem Nirvanu velmi ráda. Ale neměla jsem vůbec tušení o
jeho soukromém životě nebo jeho osobní bolesti, nevěděla jsem o něm vůbec nic,
znala jsem ho jen skrze jeho hudbu. Když si vzal život, šokovalo mě to. Můj
manžel Fred věděl, jak jsem byla na tu kapelu napojená, a oznámil mi to tehdy
on sám, protože se to dozvěděl dřív než já. Plakali jsme spolu, opravdu, Fred
plakal jakbysmet. Víte, mohli bychom být skoro jeho rodiči a cítili jsme, že
toho mohl ještě tolik udělat. Zajímalo mě, jak se s tím budou vyrovnávat
ti mladí lidé, kteří mu dali tolik lásky a pak někoho tak důležitého ztratí
kvůli sebevraždě. Napsala jsem píseň About
A Boy na jeho věčnou památku. Ano, když se mě ptáte, jestli mě to
rozzlobilo, myslím, že to byl takový druh zármutku, který se mísil se vztekem,
protože jsem se s tím také složitě vyrovnávala.
O SVÉ COVERVERZI SMELLS LIKE TEEN SPIRIT
Mám moc
ráda Nirvanu, myslím, že nám dala skvělé písně, a já jsem chtěla jednu
z nich udělat. Myslela jsem, že udělám Heart–Shaped
Box, protože jsem to zpívala naživo a tu věc mám moc ráda. Má neobvyklá
slova, její text má velkou sílu. Ale pak jsem to změnila na Smells Like Teen Spirit, protože to
hrálo hodně nahlas v autě, ve kterým jsem jela, zpívala jsem to taky a
najednou jsem měla vizi, jak by se ta píseň dala udělat. Když jsem to zpívala,
tak jsem v jeho hlase slyšela ozvěny anglické a skotské muziky, která
přešla do amerických Apalačských hor, a pak tu máte písně jako třeba In The Pines, kterou udělal Kurt
Cobain, ve stylu Roscœ Holcomba a Charlieho Pattenta. A také jsem u něj slyšela
banjo, je jakoby obsažené v jeho hlase nebo v hudbě, kterou tvořil.
CHRIS NOVOSELIĆ – O „NÁLEPCE
NIRVANY“
Jsem na
Nirvanu opravdu hrdý, ale odtud až potud. Je nabíledni, že Nirvana skončila
v roce 1994, a neumím si představit, že bych po zbytek života existoval
jako „ten kluk z Nirvany“. Měl jsem život teprve před sebou a jak jsem
mohl vědět, kde budu za deset, dvacet let? A platí to i dnes… Třeba ze mne bude
generální tajemník OSN, anebo třeba svrchovaný guru všehomíra?
CHRIS CORNELL – O GRUNGE
Existuje
názor, že grunge je hudební styl, který je o jednoduchosti, má velice agresivní
kytaru, je ovlivněn punkem – ano, a Nirvana je tohoto stylu nejtypičtějším
příkladem. Zvukově lehce ztotožnitelné songy. Ale jestli má být grunge tím, co
hrály kapely v Seattlu, pak nikoli – grunge byli imitátoři seattleského
soundu, kteří přišli až potom. (…) Co dle mého definuje spoustu grunge kapel
anebo kapel oné éry, je to, že naše záměry byly čisté. Chtěli jsme změnit svět,
zatřást lidmi, chtěli jsme revoluci hudebního průmyslu a to se nám také
částečně, byť dočasně, povedlo. Zatímco dnes se kapely snaží lidi bavit, šimrat
a jemně dráždit, případně vytvořit kotel. Hlubší snaha se nekoná a jestli se
tak někdy tváří, pak nebývá v původní čistotě dotažena až do konce. Aspoň
tak se mi to zdá.
O SMRTI KURTA COBAINA
Byli jsme
se Soundgarden a kapelou Tad v Paříži a jejich basák se to dozvěděl, ale
nikdo nám schválně nic neřekl, aby nás to před koncertem nerozhodilo. Před
přídavkem nám to ale řekli a já jsem úplně ztratil orientaci a nevěděl, co se
děje, jestli mám něco říct. Najednou jsme byli hrozně rádi, že jsme v té
pro nás tehdy nové zemi byli alespoň pospolu – dvě kapely ze Seattlu. Na jednu
stranu jsme se tomu ani moc nedivili a na druhou stranu jsme tomu nemohli
uvěřit. Byl to hrozný moment, na který si stále pamatuju.
O „SKUTEČNÉM“ COBAINOVI
Byl to
tichý a milý kluk, když jsem ho úplně poprvé potkal. A zatímco jeho žena se ke
konci stávala razantně víc a víc bouřlivější, on měl tu mírnost v sobě
stále. Byl ale velmi chytrý, talentovaný a expresivní – nicméně (a na to nutno
vzít zřetel) s dětstvím prožitým v malém zapadlém městečku,
v zemi nikoho. Aberdeenem dnes profrčíte za čtyři minuty, mnohokrát jsem
tamtudy cestoval. A ta změna, která se s ním pak stala a jak byl najednou
vnímán v kontextu doby a celého šoubyznysu… Znám pár lidí, kteří prošli
menší proměnou a nebyli z takového Zapadákova, a přesto měli s tou
transformací problémy. Co je ale myslím největší škoda: kdyby vydržel ještě
dalších šest měsíců anebo rok, tak by se z toho dostal. Byl to mladý kluk,
který prošel změnou tak velkou, že mu nikdo na světě nedokázal poradit. A neměl
nikoho kolem sebe, kdo by ho podpořil. Kdo zažil něco podobného, měl kolem sebe
vždycky nějaké mentory, kteří něčím takovým už prošli. Kdyby si kupříkladu Neil
Young a Kurt spolu mohli v klidu sednout a pohovořit, možná by se našla
alternativa, která by měla smysl a pomohla mu.
O COBAINOVI – IKONĚ
Kdyby se
nezastřelil, kdoví kým by se stal, těžko říct. Zůstal tak nějak zmrazen
v tom čase, kdy odešel. Neměl možnost pokračovat a velebit kouzlo pro
hudbu a to mně vadí ze všeho nejvíc. Podobně jako s Jeffem Buckleyem anebo
Andym Woodem. Všichni tři byli tak nadaní… Alespoň jsou ušetřeni omylů,
bolestivého „znovuobjevování se“, nepovedených koncertů, desek, za které se pak
stydí. (smích) Ne, ale vážně –
Nirvana podle mne tu změnu, kterou hudba potřebovala, potvrdila svojí pečetí. A
ta změna musela přijít. Víte, za čas všechno vyjde z módy a pak se tomu
člověk třeba směje, ale hudba Nirvany pro mne vždycky bude silná a nadčasová. A
vždycky aktuální, ať se ve světě stane cokoliv. Což je vlastně zázrak, že se to
někomu povedlo.
DAVE GROHL – O IMAGE NIRVANY A
PŘIJETÍ PUBLIKEM
Navzdory
názoru, který o nás převládal, že jsme byli temní apoštolové formulí, kdy píseň
je víc tíseň, bych rád uvedl na pravou míru, že jsme si naopak většinu času
užili spoustu taškařic a vše mohlo být velice povedené a jednoduché. Nicméně
jsou tu faktory, které čtenářka či posluchačka musí pochopit: existují osobní
věci, o kterých lze mluvit jen s přítelem, blízkým přítelem. A už vůbec ne
s nějakou novinářskou chobotnicí. Nikomu totiž do mých soukromých věcí nic
není.
O „NEVERMIND“ A JEHO „ŽIVOTĚ PO
SMRTI“
Když jsme
vydali Nevermind, tak jsme
zjistili, že naše životy se změnily od základů. A nikdo z nás to nečekal a
když to pak vypuklo, bylo to šílenství. A my neměli na vybranou. Nikdo jsme
netušili, co všechno se pak stane. Takže dnes, ať jsme každý kdekoli, nás ta
deska stále spojuje. A když se vidíme, vždy znovu cítíme tu tragédii, která se
stala, a jsme strašně rádi, že máme alespoň sebe a naše přátelství. Protože
když Kurt umřel, tak nás to skoro zabilo.
CHRIS SHIFLETT (FOO FIGHTER ZA LEPŠÍ FOOD PRO SOUL)
Pamatuji
si přesně, kdy jsem poprvé slyšel Nirvanu, bylo to Smells Like Teen Spirit a slyšel jsem ji nejdříve ve škole. Pak
jsem venku sedl do auta, zapnul rádio a tam ji zrovna také hráli a já si jen
říkal: „Co tohle proboha je?“ To byla velká změna, protože o Nirvaně jsem od
kamarádů, co znali Bleach, slyšel už předtím,
ale tohle bylo něco úplně jiného, byla to píseň, před kterou se nebylo možno
kam ukrýt. Byla přechodem k něčemu novému.
PAT SMEAR (…FOO FIGHTER ZA LEPŠÍ SOUL PRO RECEPTURY
GURMETŮ NA FOOD/EX–EXPLOZE NIRVANA)
Nevermind jsem slyšel, až když
na ni každý pěl ódy. Ale dobře si pamatuju, jak mne vyzvedl kamarád a
v autě mi povídá: „Teď si poslechneme jedno album.“ Jezdili jsme pořád
dokola a poslechli jsme si ho celé – a já se do něj zbláznil. Zamiloval jsem si
každou notu a od té doby jsem byl totálním fanouškem.
JOSH HOMME – O „SMELLS LIKE
TEEN SPIRIT“
Tohle si
pamatuju docela dobře. Protože jsme si tehdy říkali, že potřebujeme psát lepší
písničky. Řekl jsem: „OK, jsme Kyuss a teď potřebujeme dělat lepší muziku.“ No
a když vyšlo Nevermind, pamatuju si, jak
jsem viděl videoklip Smells Like Teen
Spirit. Vzpomínám si, že jsem tu píseň slyšel naživo, když Nirvana hrála se
Sonic Youth, ještě než vyšla deska. No a pak jsem viděl ten klip, když se hrál
asi tak dva dny. Byli tři hodiny ráno a my byli na turné. Pamatuju si, co jsem
tehdy někomu říkal, tohle nikdy nezapomenu, byl jsem v Motelu 9, podřadném
hotelovém pokoji. A já povídám: „Tohle je úžasná věc a měla by se dostat na
první místo, ale to se určitě nestane. Protože hudební klima je zprofanovaný a
tahle věc je tak úžasná, že se musí líbit každému, ta tě úplně rozseká – a to
ji dávají ve tři hodiny ráno.“ A o dva týdny později už to nedávali ve tři ráno
ani náhodou. Vzpomínám si, jak jsem byl překvapený, pořád jsem říkal: „Hergot,
to není možný!“ a „Hergot – jo, vyhráli jsme!“ Měl jsem pocit, že je to výhra
pro každého, chápete.
O TOM, KDY NAPOSLEDY POSLOUCHAL
DESKU „NEVERMIND“
Už to
bude nějaký čas. Ale asi bych si ji měl poslechnout, protože víte, ta písnička Something In The Way… je prostě dobrá.
Ale to vlastně každá věc na té desce. Každá, opravdu každá píseň Nirvany byla
zatraceně dobrá.
FLEA – O NIRVANĚ
Nirvana
je prostě nejlepší kapela své doby. Vlastně celé éry rockové muziky. Nikdo jiný
se jim nepřibližuje.
O „NEVERMIND“
Je to
neskutečné album. Každá věc je neuvěřitelná. Tou deskou prostupuje síla mocná
jako peklo. Prostě zaváleli. Nevím, co bych k tomu ještě měl dodat.
Nirvana je nejlepší. Pro mě je to jasný: není nikdo jako oni. Je prostě Nirvana
a pak všichni ostatní.
DUFF McKAGAN – BYL POSLEDNÍM
ČLOVĚKEM, KTERÝ VIDĚL KURTA COBAINA ŽIVÉHO
Pravděpodobně
jsem byl poslední člověk, který ho viděl předtím, než umřel. Dokončili jsme
s Guns N´ Roses turné k Illusions,
já se vrátil do L.A. a pak letěl zpátky do Seattlu. Kurt seděl vedle mě, měli
jsme první třídu. „Ta odvykačka, ze který jsem utek, byla pěkně drsná,“ řekl.
Byl opravdu bezradný, nevěděl, co má dělat a nevěděl, jak z toho ven. Je
to jako když jsi v mokré kartonové krabici, nemůžeš se z ní sám
dostat ven a máš klaustrofobii. Je to přesně takhle a já byl tehdy taky pěkně
ve sračkách. Takže jsme spolu pili v letadle a kecali. Byl to krátký let,
jen asi dvě hodiny. Byl pátek večer. Na letiště mě přijel vyzvednout můj
kamarád Eddie a Kurt tam měl připravené auto s řidičem. Bohužel neměl
nikoho z kamarádů, kdo by tam pro něj přijel. Čekal jsem na svoje věci a
Eddie s Kurtem čekali venku a kouřili. Myslím, že Kurt si vyzvedl svoji
tašku první a pak šel kouřit ven. Pak teprv přijela ta moje, Eddie se vrátil
zpátky a já povídám: „Nechceš jít zpátky pro Kurta? Naberem ho a vezmem
k nám domů, protože je dost rozhozenej. Dneska večer by neměl bejt sám.“
Nenapadlo mě, že si sáhne na život, ale byl to prostě kámoš. Jenže mezitím to
jeho auto přijelo a on do něj nasedl. Druhý den večer mi volal můj manažer a
řekl mi, že se ten večer zabil.
O KONSPIRAČNÍCH TEORIÍCH A
ÚDAJNÉ VRAŽDĚ
Já jen
mohu mluvit o tom, co jsem viděl. Byl fakt úplně na dně. Už to nemohl dál
snášet.
VOJTĚCH LINDAUR – JAK JSEM
VIDĚL, SLYŠEL A NAHRÁVAL NIRVANU: NÁŘEZ STEREO
Před
samým líčením dojmů z prvního a jediného koncertu seattleských bohů musím
nejprve podotknout pár zdánlivě nesouvisejících detailů. 28.8.1992 jsme
s doktorem Podstatou a fotografem Regentíkem přibyli do univerzitního
městečka, proslulého však kriminálem, v němž v okovech úpěl Oscar
Wilde. Sjeli jsme dolů do údolí, v němž se festival Reading konal.
Parkoviště byla srovnatelná s močály, déšť neustával a mně začalo být
zřejmé, že pokud okamžitě nevyjedeme z údolí zas na asfalt do městysu, jen
tak se odsud nedostaneme (auta pak z bahenních zábalů vyprošťovali koně a
ty koně zas helikoptéry). Drsné podmínky pro drsný rock.
Raději
jsme se ubytovali u roztomilé anglické babičky. („Vím, že je to teď u vás
v Jugoslávii hrozné, dám vám slevu.“ Neodporovali jsme.) Kromě Nirvany
jsem také prvně v životě viděl rychlovarnou konvici, která fungovala až do
chvíle, než dr. Podstata přišel na nápad ohřát si v ní konzervu – šošovicu
s párkom. Po pěti kolech vaření v konvici cosi zajiskřilo a hladový
kolega nedočkavě bodnul otvírák do plechu. Výtrysk jakési hnědé a zcela studené
hmoty poněkud znehodnotil starorůžové tapety rozkošného pokojíků.
Po
sobotních radovánkách se zcela neznámými Suede, vlasatým Billym Corganem a taky
s Public Enemy (krom jiných, zastupujících právě onu britskou kytarovou
scénu) nastalo nedělní srpnové jitro a už docela slunečný den, kdy jsme se měli
my (i Britové) důvěrněji dotknout onoho magického slůvka grunge.
Readingskému
zákulisí velela jistá Sarah a mně, Čecha z Plzně, si docela
oblíbila. „S kým chcete rozhovor,“ zeptala se a omluvně dodala: „Kromě Nirvany
ovšem…“ Až na Nicka Cavea či Beastie Boys byl závěrečný koncert opravdu ve
znamení „seattleské školy“: Melvins, Screaming Trees, sufražetky L7, Mudhoney…
O Kurtu Cobainovi a jeho neutěšeném zdravotním stavu šly fámy snad až do
okamžiku, než v bílé říze přijel na invalidním vozejčku… že by přece?
*
S prvními
ranami do bubnů však vyskočil už jen v triku a pak se celé dvě hodiny ani
nepohnul. Množství vnitřní energie, kterou vnímal každý, bylo tak či tak
obdivuhodné. „V Nirvaně vůbec nikdo neskáče,“ poznamenal jsem si do notýsku,
zároveň pilně nahrával na veleprofesionální walkman (kdysi mi ho věnoval jistý
V. H., ještě než se stal prezidentem). Kapela je celou dobu především
soustředěná na hudbu a vzájemnou komunikaci.
V notýsku
dál stojí: „V tomhle pádě bych si dovolil přirovnat Nirvanu ke Cream, zejména
k písničkové desce Wheels Of Fire.
Cobain je fantastický zpěvák, to je neoddiskutovatelné. V Readingu
dokázal, že je i velmi senzitivní kytarista. Krátké písně, jak je známe
z alba Nevermind (Come As You Are, Lithium a ovšemže největší hit letošního roku Smells Like Teen Spirit) šperkoval velmi introvertními hloubavými
sóly, aniž by tím trpěla jejich sevřenost. Poslední Cobainovo sólo odvály
poryvy větru. Ksakru, podzim, napadla mne lacinější paralela. Tu noc na prvního
září nikdy nezapomenu.“
Zápisky
končí, ale přece: po dvaadvaceti letech mohu jen dotvrdit svá slova. Ačkoliv
ten koncert nedávno vyšel v digitální verzi, za ten svůj walkmanový bych
ho nevyměnil.
PS: Při daleké cestě je
dobré přesvědčit se, nemáte-li rozbitou rafičku ukazatele benzínu. Když auto
kdesi mezi Londýnem a Doverem škytlo a zastavilo a agilní MUDr. Podstata běžel
s kanystrem asi pět mil v protisměru, měl jsem dost času přemýšlet o
Nirvaně a přehrávat si ten koncert v hlavě.
(3/2014)
|