ADOLF PARLESÁK – NA LISTINĚ
VÁLEČNÝCH ZLOČINCŮ
Jako
cestovatel začínal Adolf Parlesák nezvykle brzy. Již ve čtrnácti letech
procestoval na kole Rakousko, Maďarsko, Rumunsko, Polsko a Německo,
v sedmnácti Itálii a San Marino, o rok později – to již s kámošem do
deště Aloisem Polákem – Jugošku, Albánii, Řecko, Turecko a Rumunsko. A pak se
v roce 1928 vydal, opět na kole a opět se svým brněnským přítelem, na
Blízký a Střední východ, nebo jak se tehdy říkalo do Malé Asie. Napříč
Sinajskou pouští a potom proti proudu Nilu dolů na jih, kamenitou a obtížně
průjezdnou Nubijskou pouští do Súdánu a dále přes Eritreu a severní Etiopii do
Jemenu, tehdy ještě tajemného a před Evropany se uzavírajícího. Odtud
z přístavu Aden lodí zpět do vlasti. Na dvacetileté mladíky, cestující na
bicyklech a téměř bez financí, víc než jen úctyhodný výkon. Vždyť jejich dobrodružná
cesta trvala přes dva roky, během nichž museli řešit mnoho nepředvídatelných
situací, často mezních, někdy i ohrožujících životy.
Další
velká cesta následovala v letech 1933 a 1934, kdy Adolf Parlesák poznal
Indii a Cejlon, navštívil Singapur a Hongkong, především však projel na svém
oblíbeném kole jižní Japonsko, Okinawu a ostrovy Rjúkjú. Pěšky prošel napříč
Tchaj–wanem, který byl tehdy ještě netknutou divočinou, odtud se přeplavil do
jižní Číny a znovu na kole putoval až do Kantonu. Většinou cestoval na bicyklu,
který podle potřeby a podmínek střídal s jinými dopravními prostředky.
Československý cyklistický globetrotter dvacátých a třicátých let jezdil na
kole Stadion, na které nedal dopustit. V jeho rukopisné pozůstalosti jsou
poznámky z cesty po Okinawě, v nichž píše: Na všech svých cestách po neznámých a divokých končinách Asie a střední
Afriky, pokud nebylo možno jet na koni nebo na velbloudu, jsem nejraději jezdil
na pevném cestovním kole značky Stadion. Osvědčilo se mi vždy jako poměrně rychlý
a snadno přenosný dopravní prostředek, který mne nenutil držet se jen dobrých
cest. Na své stadionce se budu moci i na Okinawě pustit po horských stezkách,
na něž dosud nezabloudil žádný běloch smích a smělost.
Když
sjížděl z prudkého svahu jednoho z pobřežních pahorků Okinawy, po
mizerné cestě plné hlubokých děr a rýh vymletých prudkými tropickými lijáky,
nechal své věrné stadionce úplnou volnost, aby se rozjela podle libosti, což
nedopadlo zrovna nejlépe: V nejprudší
jízdě zapadlo pojednou přední kolo do zrádného výmolu, který unikl mé
pozornosti. Zabořilo se do prohlubně jako přední kopyta tvrdohlavého koně před
překážkou. Zadní kolo patrně zapomnělo, že je spojeno s předním nejen
společným osudem, ale i železnými tyčemi pevného rámu, pokusilo se předjet
řídítka, vzneslo se do výše a již letím velkým obloukem na zem… Několika pohyby
se přesvědčuji o celistvosti své kostry. Vyvázl jsem z nehody jen
s menšími oděrkami. Také kolu se jako zázrakem nic nestalo. Moje
stadionka, dílo rukou českých dělníků rakovnické fabriky, opět jednou dokázalo,
že je téměř nerozbitné. Za poznamenání stojí, že měl kolo vybavené
karbidovou svítilnou, snadno odnímatelnou, takže ji mohl využívat i mimo kolo.
Mnohokrát mu přišla vhod nejen při nocování, ale také například při průzkumu
jeskyní.
Čeho si
na cestování na kole cenil nejvíce? Bylo to jednak nejlacinější, na jiný
dopravní prostředek nebylo kde vzít uspořené peníze, jednak tímto způsobem, jak
se sám nechal slyšet, lépe poznával kraje a jiné mravy původních obyvatel. Prostřednictvím
bicyklu zůstával v bezprostředním kontaktu s projížděnou krajinou a
jejími obyvateli.
Pak
přišel rok 1935 a Mussoliniho Itálie napadla Habeš, dnešní Etiopii. Parlesák
tam měl ze svých předcházejících spanilých jízd mnoho přátel. Proto se dlouho
nerozmýšlel a znovu odjíždí do Etiopie, aby jako jeden z mála Evropanů
nabídl své služby napadené zemi v jejím nerovném boji. Stává se vojenským
poradcem, instruktorem i organizátorem nevyzbrojené a nevycvičené habešské
armády, která byla předem odsouzena k porážce. S vojskem ráse Kassy
(rás byl etiopský náčelník, vojevůdce) absolvoval celé válečné tažení severní
Etiopií, téměř denně vystaven náletům italských letadel. Po rozprášení habešské
armády se zachraňuje útěkem do francouzského Somálska a přes přístav Džibuti se
dostává domů. Později napsal knihu Habešská
odysea, která je ojedinělým přímým svědectvím o válce vedené moderně
vyzbrojenou a dobře vycvičenou italskou armádou s primitivními habešskými
kmeny. Za svou činnost se dostal v Itálii na listinu válečných zločinců a
ještě dlouho po skončení druhé světové války byl v Itálii na seznamu
nežádoucích osob. Ještě v šedesátých letech měl velké problémy
s policií, když jako turista nastupoval se svou rodinou v jednom
italském přístavu na loď směřující do Španělska.
Píše a
mluví se o něm jako o „zapomenutém“ cestovateli. Možná byl až příliš skromný,
málo se staral o svou publicitu a cestovatelskou popularitu. Vždyť jen málokomu
se podařilo to co jemu. Osobně poznat a těšit se přízni tehdejšího jemenského
vládce imáma Jahji, sedět tváří v tvář habešskému císaři Haile Selassiému
I. a být považován za jeho přítele. Možná byl i trochu bohém, nepřinutil se
k utřídění a k systematickému zpracování přebohatých zážitků
z cest, z nichž mohl vytěžit námět k nejednomu čtenářsky
atraktivnímu cestopisu.
Před
vypuknutím světové války se ještě vydal na velkou severní cestu, ale po zprávě
o všeobecné mobilizaci československé armády v září 1938, která ho
zastihla ve Finsku, se vrátil do vlasti. Po roce 1945 již své cestovatelské
aktivity neobnovil, i když údajně připravoval velkou výpravu kolem světa.
K té žel bohu nikdy nedošlo. Politická situace v poválečném
Československu tomu nebyla nakloněna a snad měl i jiné důvody.
ADOLF PARLESÁK (☼ 7.4.1908 – ۞ 1.12.1981) – největší český
„cyklistický globetrotter“ předválečné éry. V rodném Brně vystudoval
strojní inženýrství a elektrotechniku, v Praze vysokou obchodní školu. Při
absolvování dvou vysokých škol stihl ještě nádavkem i hodně cestovat, většinou
na bicyklu. Ve dvaceti letech měl za sebou čtyři výpravy po evropských zemích,
po roce 1928 následovaly jeho „velké cesty“ na asijský a africký kontinent.
Polyglot ovládající aktivně dvanáct jazyků, přítel mocných panovníků –
habešského neguse a jemenského krále. Vojenský poradce habešské vlády
v konfliktu s Itálií v roce 1935 a v roce 1937 jako válečný
dopisovatel ve Španělsku. Publikoval mnoho cestopisných článků v dobových
časopisech a novinách, jeho kniha Habešská
odysea vyšla v několika vydáních.
https://zpravy.idnes.cz/adolf-parlesak-profil-cestovatel-kolo-habes-cisar-valka-pjc-/domaci.aspx?c=A180406_091808_domaci_amu
ARTHUR CONAN DOYLE – GENIÁLNÍ
DEDUKCE SHERLOCKA HOLMESE
Nejpopulárnější
postava světové detektivní literatury – Sherlock Holmes – je mnohem známější
než její literární tvůrce Conan Doyle. A ještě méně známější než
Doyle–spisovatel je Doyle–sportovec. Literární „otec“ geniálního detektiva na
stopě s lupou u oka a jeho pomaleji chápajícího přítele doktora Watsona
měl ke sportu velmi dobrý vztah. Sám o tom říká: „Nikdy jsem nelitoval nesčetných hodin věnovaných sportu. Upevnil mi
zdraví a dal pocit duševní rovnováhy, bez čehož nemůže žádný živáček dosáhnout
v jakékoli činnosti úspěchu. Vytrvalost, vůle, radost z vítězství a
umění přiznat porážku, úcta k soupeři, schopnost ocenit přednosti
spoluhráče z týmu, to zdaleka není všechno, čemu nás učí sportování.“
O této
méně povědomé stránce života autora slavných detektivních příběhů se hodně
dovídáme z autobiografického pojednání „Some
Recollection of Sport“, uveřejněného v roce 1909 v anglickém
časopise The Strand Magazine. V tomtéž časopise, v němž uveřejňoval od
roku 1891 své „holmesiády“, seriál detektivních povídek. Doyle, již
v téměř důchodovém věku, tam vzpomíná na své sportovní záliby. Vášnivě se
věnoval kriketu (kapitán školního družstva), rád hrával fotbal (útočník týmu
Edinburgh University), byl dobrým boxerem (šéfredaktor newyorského deníku
Morning Telegraph mu nabízel funkci rozhodčího v utkání o titul
profesionálního mistra světa), vytrvalým lyžařem (absolvoval túru z Davosu
do Arosy přes průsmyk Furka v kantonu Wallis – ty to válíš i valíš –
v nadmořské výšce 2 445 metrů), nadšeným cyklistou (zvláště si
oblíbil jízdu na tricyklu), hrál tenis a golf, cválal na koni a zkoušel to na
motocyklu, zúčastňoval se štvanic na lišku. V roce 1916 mu byla nabídnuta
funkce předsedy Olympijského výboru Velké Británie a stal se předsedou Britské
asociace sportů provozovaných pod širým nebem.
Obdivuhodná
sportovní všestrannost, která mu patrně zabránila, že ani v jednom odvětví
nedosáhl na vyšší metu. Komentoval to stručně a jasně: „Nikdy jsem se nespecializoval, proto jsem také ve všech odvětvích
zůstal pouze sportovcem druhotřídním.“ A dobrodružství neprožíval pouze nad
stránkami svých detektivních příběhů, ale třeba i jako lodní chirurg při
sedmiměsíční plavbě na velrybářské lodi Hope a později na parníku plujícím do
Nigérie nebo jako vojenský lékař a válečný zpravodaj v búrské válce.
Cyklistika
patřila k jeho trvalejším sportovním aktivitám a přednost dával tricyklu
před jednostopým bicyklem. S koly se často setkával i na přelomu století
v jižní Africe, během války Angličanů s Búry, potomky původních holandských
vystěhovalců. V britské armádě tam bojovaly rovněž cyklistické jednotky. A
později, již jako úspěšný autor detektivek, tvrdil, že na své nejlepší nápady
k příběhům o Sherlocku Holmesovi přišel právě při cyklistických vyjížďkách
do přírody.
Více než
jeho původní povolání lékaře, který měl nevelkou klientelu a jeho londýnská
ordinace často zela prázdnotou, ho přitahovala literatura. Zkoušel různé žánry,
ale světově ho proslavily detektivní příběhy se Sherlockem Holmesem.
S duchaplným detektivem–gentlemanem v kostkovaném převlečníku,
v podivné čapce se štítkem a nezbytnou dýmkou, k jehož zálibám
patřila hra na housle. A s jeho přítelem doktorem Watsonem, s nímž
sdílel společný byt na londýnské Baker Street
č. 221 B. V domě často vyhledávaném těmi, kteří chtěli využít
služeb slavného detektiva, když se cítili ohroženi nebo když se nemohli domoci
svého práva.
Slavná
dvojice Holmes – Watson vystupuje ve více než pěti desítkách povídek a ve
čtyřech románech. Poněkud pomaleji chápající doktor Watson je dokonalým
protipólem domýšlivého a ješitného detektiva, který svou genialitou ohromoval
své okolí a jehož Watson bezmezně obdivoval. Zatímco Holmes se nemýlil takřka
nikdy, tak Watson téměř vždy, a trpělivě snášel četné Holmesovy lekce důvtipu.
Proslulé jsou oslnivě brilantní Holmesovy dedukce, při nichž podle zdánlivě
bezvýznamných maličkostí – chování, zevnějšku, dialektu nebo drobných stop,
dokázal rozpoznat původ, povahu, záliby a dokonce i záměry člověka, a ještě leccos
jiného. Všechny záhady řešil pomocí chladného a břitkého úsudku, chyběly mu
vlastnosti a schopnosti novodobého akčního hrdiny.
V povídce
„The Adventure of the Priory School“
(do češtiny přeložené pod názvem Škola
v Priory) využil Doyle svých cyklistických zkušeností a Holmesovy
logické dedukce tentokrát vycházejí ze znalostí vzorků pneumatik. Ve spletitém
příběhu, s mnoha aktéry a jednou vraždou, byl tímto způsobem odhalen
únosce jediného syna a dědice vévody Holdernesse, jehož výchova byla svěřena prestižní
soukromé škole v Priory. Pár úryvků z této povídky napoví, jak velkou
úlohu v něm sehrály právě bicykly, přesněji řečeno stopy jejich pneumatik.
„Ovšem, jsou tu stopy velocipedu, ne však
toho, který hledáme,“ řekl Holmes. „Znám dvaačtyřicet různých vzorků pneumatik.
To, co zde vidíte, je vzor pneumatiky Dunlop, která má na plášti záplatu.
Heidegger měl pneumatiky značky Palmer a ty zanechávají podélné rýhy. Není to
tedy stopa Heideggerova velocipedu… Jak vidíte, stopu zanechal bicyklista,
jedoucí od školy.“
„Nebo ke škole?“
„Ne, to právě ne, milý Watsone. Kolo, na němž
spočívá hlavní váha, to jest kolo zadní, zanechá hlubší otisky. Všimněte si
několika míst, kde se stopy kříží a kde zadní kolo smazalo mělčí stopu kola
předního. Bicykl nepochybně směřoval od školy…“
A
zanedlouho nato se mělo dostat Watsonovi opět lekce z postřehu a dalšího
důkazu Holmesovy geniality a jeho nikdy neselhávající dedukce, vycházející
z drobných detailů, běžnému smrtelníkovi unikajících.
„Pozorujete,“ pravil Holmes, „že zde
bicyklista zrychlil jízdu? O tom nemůže být pochyb. Podívejte se, tady lze
otisky obou kol dobře rozeznat. Oba jsou stejně hluboké. Neznamenají nic
jiného, než že jezdec přenášel váhu na řídítka, a to činí jen tehdy, když chce
jet co největší rychlostí. Hleďme! Tady slítnul z kola.“
Široký nepravidelný otisk rozmazal stopy na
vzdálenost několika metrů. Pak jsme spatřili několik otisků nohou a stopa
pneumatiky se objevila znovu.
„Škola v Priory“ není jedinou Doyleho
povídkou s cyklistickým motivem. K ní se řadí „Osamělá cyklistka“ z holmesovského seriálu britské televize
z roku 1984, uvedeného i u nás, a v jeho rozsáhlé tvorbě jistě budou
i nějaké další. Sherlock Holmes vstoupil tak výrazně do povědomí čtenářů
detektivek celého světa, že když Doyle (kterému se již postava neomylného
detektiva znechutila, zanevřel na ni a chtěl se jí zbavit) nechal v jedné
povídce z roku 1893 svého hrdinu při potyčce se šéfem zločinecké bandy
Moryartym zahynout (v rokli u některého ze švýcarských vodopádů známých pod označením
Reichenbach falls poblíž centrálního průsečíku Confederation Helvetia; nikoliv
města Chur jako churavý), vyvolal tím nečekaně velkou reakci veřejnosti.
Netušil,
jak tím rozladí své čtenáře. Skalní příznivci Holmesových příběhů chodili po
Londýně s černými páskami, před tiskárnou The Strand Magazine se kupily smuteční věnce a abonenti rušili
zběsile předplatné na tento magazín, v němž Doyleho detektivní příběhy
vycházely. Na londýnském hřbitově byl postaven Holmesův pomník a tiskem
proskočila zpráva, že i sama královna Viktorie nelibě nesla Holmesovo skonání u
Reichenbach falls. Protesty přicházely z celé planety, Doyleho poštovní
schránka se hltila stovkami prosebných, vyčítavých, ale i výhružných dopisů. Podobné
dopisy chodily i na smyšlenou adresu Holmesova bydliště na Baker Street 221 B.
Doyle několik let odolával, ale pak nebohému autorovi nezbylo, než vrátit
populárního detektiva do literatury.
V londýnské
Baker Street je dnes muzeum Sherlocka Holmese, ve skotském Edinburghu (rodišti
sira Conana Doyla) stojí socha slavného detektiva, britská pošta vydala sérii
známek s holmesovskými náměty a v řadě zemí založili kluby badatelů a
obdivovatelů slavného detektiva.
ARTHUR CONAN DOYLE (☼ 22.5.1859 EDINBURGH – ۞ 7.7.1930 CROWBOROUGH) – anglický spisovatel, který se
světově proslavil příběhy detektiva Sherlocka Holmese a jeho přítele doktora
Watsona. Zpočátku je publikoval v The
Strand Magazine, jehož čtenáře brzy zaujaly (zvláště když tam v roce
1891 začal vycházet na pokračování román „Skandál
v Čechách“) a náklad časopisu rychle stoupal. Z jeho několika
detektivních románů je nejznámější Pes
baskervilský (1902). Holmesovy příběhy se staly předlohou pro více než
stovku filmů, televizních inscenací a seriálů. Doyle vždy toužil věnovat se
vážné literatuře, ale tato jeho ambice se nenaplnila. Zůstal „jen“ tím, kdo
uvedl do literatury nejslavnějšího detektiva v dějinách tohoto žánru. Ale
i to stačilo, aby byl povýšen do šlechtického stavu s právem užívat titul
sir.
|