Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 23.4.
Vojtěch
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Fotografie
 > Fotografie
 > Krajiny
 > Příroda
 > Zvířata
 > Makro
 > Zátiší
 > Portréty
 > Akty
 > Architektura
 > Experimenty
 > Fotodokumenty
 > Fotoreportáž
 > Cestopis
 > Sport
 > Abstrakce
 > Rodinné foto
 > Ostatní
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Poetry 23.
Autor: Zeanddrich E. (Občasný) - publikováno 14.7.2021 (00:55:48)


(( ...)).


Poznámky k tomuto příspěvku
Zeanddrich E. (Občasný) - 16.9.2021 >

„Sudičky















Vždy novou lásku
z jara, kdy mají to dovoleno ,
najdou si ptáčkové, ti nejmenší jen
Však já za pokus o totéž dostal
ránu bičem do
tváře; - ve stejném místě
nová jizva (zdálky
se nepočítá).



Cedí se krev mezi prsty, které
pak je nutno držet od sebe, aby
se nelepily (tak, jako tehdy, když
krutou operací z podzimka surová
šťáva těžívá se z vinohradu (a kvůli
cukru lepí..) ).













Hledal jsem dlouho (( -tak tak !; ... ));
- a pak, v době, kdy obyčejně nové víno nosí
se do kostelů, ke zpětné, vzácnější proměně



potkal jsem je, na městské dlažbě, Tři
sudičky (( - v divé tváři
krásné oči... )), postupně.













-u druhé jsem se zarazil; však až
ta Třetí, už za „Jakubem", mne zastavila sama.







Chtěla by k věci
promluvit - a já
jí to nedovolil.















Kvůli mé poslušnosti ?


<reagovat 
Zeanddrich E. (Občasný) - 16.9.2021 >



Po roce 1848, když byla zrušena robota, si mnozí ven.kované připadali, jako by přišli do nového světa -vždyť v některých obcích s úrodnou půdou, třeba v Lanžhotě u nás tady na Břecla.vsku, se povinně na cizím (na panském, asi panství Lichten..) robotovalo i přes 200 dnů v roce!


Po roce 1848 nastalo u nás pro venkovské obyvatels.tvo přibližně sedmdesát let pro.sperity, až do roku 1914, s přestávkou v roce 1866, kdy jsme tu i ve Velkých Pavlovicích museli ubytovat ustupující poražen.é r.akouské vojsko od Hradce Králové, ale následně hlavně vítězné pruské vojsko ve velkém poč.tu několik tisíc vojáků v našem městě, a ještě jim ve dne v noci vařit z našich zásob.


V českých zemích pr roce 1848 zažilo venkovské obyvatelstvo konečně téměř sedmdesát let prosperity, ale nějaké takové období by si snad zasloužila prožít. každá generace.


Zlatý věk česko-moravského venkova po roce 1848 vedl k tomu, že se ze sedláků stala sebevědomá rozšafná vrstva nebo gener.ace česky mluvícího obyv.atelstva, která ale i s německy mluvícími obcemi vycházela v míru, a naopak využívala výhod velikého rakousko-uherského prostoru, včetně návštěv Vídně.


U nás na Břeclavsku jsme v 19.století sousedili s německým živlem na mikulovsku, a od Zaječí a od Pálavy střídavě dál na jih, ale v době prosperity nebyl důvod k vážnějším rozmíškám -naopak, sedláci si po domluvě, a kvůli výuce jazyků apod. vyměňovali své děti na výchovu ve svých rodinách, a to se týkalo často hlavně synů.


I v době rozvíjející se vlakové dopravy od nás mnozí lidé chodili do Vídně občas raději pěšky, protože vlak byl drahý, a navíc se většinou mohli s někým svézt vozem. Do Vídně jsme to tehdy měli as.i 70 kilometrů, což bylo srovnatelné s Brnem, a,.le s nepoměrně více možnostmi.


Vídeň byla nazývána největším .č.eským městem, to ale bylo nepřesné, protože Čech nebo Moravák byl pouze asi každý třetí obyvatel Vídně. Vídeň byla ale asi městem s nejvíce Čechy a Moraváky na světě, později spolu s Chicagem v U.S.A. (kde jsme i pana Čermáka, kterého si tam oblíbili i cizí Američané, měli starostou).


Vídeň se ve druhé polovině 19.století rychle rozrůstala o nová a nová předměstí, kde často bylo slyšet ze všech jazyků nejvíce češtinu.


Při návštěvě Vídně dodnes vidíme podle řeči, i podle jme.n, apod., odkud tam ti Vídeňáci asi v tak hojném počtu po roce 1848 p.řišli.


Po roce 1848 se téměř po sedmdesát let (do začátku Světo.vé války v roce 1914) mnohému česko-moravskému venkovskému obyvatelstvu asi zdálo, že svou budoucnost a prosperitu má hlavně ve svých rukou, a tak také ukázalo, co v něm je.


V obcích, kde z důvodů privilegií klášterů, nebo dalších hodnějších majitelů obce byla jen mizivá povinnost roboty, měli sedláci i domkáři náskok ve svém hospodářství, a byli také často i předmětem značné závisti lidí z obcí z okolí, což tamějším lidem v podvědomí, jak můžeme pozorovat, zůstalo mnohde až dodnes. (...). Do lepších či .svobodnějších obcí se lidé nemohli volně přestěhovat, jenom v případě svat.by třeba, a i to se panstvu někdy nechtělo podepsat.


Když byla v roce 1848 na českém a moravském venkově najednou zrušena robota, mnozí lidé tomu nemohli moc uvěřit, a slavili třeba i týden v kuse, když na to měli (...). Najednou si sami mohli volit svoje zastupitelstvo na vsi apod., a přidali si jako v jiném světě.


Rok 1848 byl pro moravské i české venkovské obyvatelstvo takovým přelomem, že to utkvělo v hlavách i několika následujícím generacím.


Po roce 1848 si lidé na vsích museli najednou uvědomit, že mají za svou obec odpovědnost, a tak volili do svého čela, a jako reprezentaci pro úřady, a jiné obce, sousedící panst.ví nebo velkostatky apod. mnohdy i ty hospodářsky a spo.lečensky schopné lidi ze svého středu, které v běžném životě nemohli třeba cítit.


Rok 1848 se do duší venkovanů všeobecně nesmazatelně zapsal zlatým písmem, což se dalším generacím stalo třeba v roce 1918, 1945, nebo v roce 1989.


Každá generace by si, pro potěchu jejich duše, a pro rozvoj své osobnosti, zasloužila zažít tak přelomový sladký osvobozující pocit, jako venkované v roce 1848, kdy se konečně alespoň na čas ve svých možnostech spravedlivě mohli postavit na roveň nejen obyvatelům českých měst, ale celého široširého světa.


Po roce 1848 dostalo dosud poddané obyvatelstvo rakouského i českého venkova osud na čas jakž takž do svých rukou, více méně, s přestávkami válek, kdy muselo dodávat povinné dodávky státu, až do násilné kolektivizace v 60.letech 20.století (fakticky jim to ale již zase skončilo už po roce 1948).


<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + osm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)   Zařazeno v Galerii  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter