Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Hodiny
Autor: Jana N. (Občasný) - publikováno 28.9.2000 (23:05:37), v časopise 29.9.2000
Byly to krásné hodiny,velké a hnědé, se zlatým ciferníkem uprostřed. Visely na té zdi už nejmíň patnáct let. Začínal večer, poklidný zimní večer a hodiny právě odbíjely osmou hodinu svým zvonivým tlukotem. Tak jako odbíjely sedmou, šestou a všechny předchozí.
Svědkové lidského štěstí, zoufalství, radosti...a vlastně vůbec všeho lidského.A přesto-zdálo by se, že nic z těch lidských osudů probíhajících před nimi je nemůže rozrušit.
Tyto dva elementy-hodiny a člověk-žijí vedle sebe, a zatímco člověk by se bez nich neobešel, hodinám je všechno lidské lhostejné. Alespoň nám se to tak zdá.

Přímo pod hodinami stál mohutný dubový stůl pokrytý čistým bílým ubrusem, na kterém voněly dva talíře s polévkou. Pravou, českou, ne jako jsme dneska zvyklí-vsypat obsah sáčku do vařící vody a hotovo.Nikoliv. Tahle voněla domácími nudlemi, tajnými přísadami a ...láskou, kterou jen žena může nabídnout svému muži po čtyřiceti letech manželství.
Za stolem seděl tatínek a tiše vychutnával polévku. Asi zase přemýšlí, usoudila maminka podle zastřeného výrazu a podle toho, jak si přikládal lžíci k ústům. Určitě si zase posteskl nad svým věkem, jako to dělá teď už pořád, pomyslela si. Jó, maminko, to bylo tenkrát, říkává, ale mamince jsou taková slova už nepříjemná, nelíbí se jí ty neustálé návraty k minulosti, přece se mají dobře...ale zatím přece jen mlčí.
Když se tehdá poznali, bylo jim oběma pětadvacet. Jak mu to tenkrát slušelo!Jiskrný pohled, modré oči...a maminka, třebaže se tatínkově vzpomínání tak bránila, teď vzpomíná také. Tatínek je pořád pěkný mužský, jen co je pravda, však jí ho ještě dneska i cizí ženské závidí...ale jen maminka ví, že se na něm cosi změnilo, taková zdánlivá maličkost-onen pohled.Kdysi tak nebojácný a přímý... teď se v něm zračí už jen rezignace a melancholie. Ale přece vždyť unikli tomu komunistickému peklu, tatínek by mohl klidně spát... vždyť i tady, ve Švýcarsku je hezky...
Jenže to proklaté slovo teď visí ve vzduch pořád častěji. Emigrace...
Alenko!zašeptá maminka potichu. A pak si nenápadně utře oči, aby tatínek nevěděl...
Tatínek však náhle upustil lžíci. Váhavě ji opět uchopil a pokračoval v jídle. Kdesi v dálce zaplakalo dítě.

Bylo už deset hodin, ale hodiny, třebaže se ani jednou jedinkrát nezpozdily, teď najednou mlčely. Čtyřicet let manželství jim odbíjely hodinu za hodinou, věrní, a přesto zdánlivě lhostejní souputníci jejich životem. Teď-kdesi uvnitř, někde hluboko tam, kde my lidé máme srdce, se cosi přetrhlo.Umřely.


Poznámky k tomuto příspěvku
kaulik (Občasný) - 29.9.2000 > Jano, úplně mi běžel mráz po zádech. To je tak opravdový a hezký. Čet sem to třikrát a pořád nemám dost :))
Body: 5
<reagovat 
HACKMAN (Občasný) - 29.9.2000 > Téma se mi moc líbí, je to o něčem. Věčné téma, tak boestivé pro mnoho lidí. O míjení času, při kterém zapomínáme na hledání toho podstatného, co je mezi námi. Čas nikdo nezastaví, ale láska, ta pravá láska může mezi lidmi zůstat. Je jiná, tak jak jsme my jiní, ale o to může být plnější. Láska, která už nespaluje a nejsme ji vydáni napospas se může změnit v lásku, která dává mnohem víc, než jsme si schopni uvědomit. Myslím, že o to uvědomění ti šlo i v této povídce.
ALE:
Na začátku jsi použila 2x byly a byl. Není to dobrý začátek.
Používáš cizí slova a to mě osobně tak trochu vadí a nezapadá to příběhu, který je tak trochu Pavlovsky (Ota Pavel) laděný a procítěný.
Myslím, že když povídku dopiluješ a ono je pořád co pilovat, bude ta pravá ořechová. Bude vonět jako maminčina buchta na stole u kterého se všichni sejdou.
Ale máš tam opravdu hodně věcí, které mě překvapily.
<reagovat 
Čtenář - 29.9.2000 > I mě se to,přes ty "chybičky" co vypsal Hackman, moc líbilo. Je tam tolik citu.
<reagovat 
Majka (Občasný) - 29.9.2000 > tak ted se snad uz zapisu-jinak předchozí poznámka byla od Majky
Body: 5
<reagovat 
Dusan (Občasný,Správce) - 30.9.2000 >
Body: 3
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter