Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pondělí 29.4.
Robert
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Výlet
Autor: Adam Bílek (Občasný) - publikováno 2.4. (09:04:55)

VÝLET

Tohle město lze bez velké nadsázky zařadit do kategorie hodinových destinací. Víc času k jeho prohlídce vlastně ani není zapotřebí. Trojúhelníkové náměstí, lemované patrovou zástavbou z různých dob a různých stylů, s geometricky precizně umístěným barokním mariánským sloupem v těžišti kompozice. Na svoji dobu docela střízlivě pojatý sloup, z něhož shlíží světice, ověnčená tuctem zlatých hvězd, na náměstí směrem ke kostelu v jeho vrcholu. Od kostela pak vybíhá úzká, starobyle půvabná, kamenem dlážděná ulička. Z jedné strany zaříznutá do mírného svahu, po straně druhé několik roubených stavení. Po chvíli se však vytrácí v lukách. Okraj města je od poorlické krajiny odříznut nekompromisní linií silničního obchvatu.

Z protější strany náměstí vycházejí dvě ulice, které o kousek dál propojuje třetí, uzavírající tak domovní blok. To by bylo v kostce celé historické centrum. Pravá ze zmíněných ulic se opodál, za železničním nadjezdem, napojuje na obchvat. Levá se stáčí směrem k dalekému nádraží. Cestou protíná nezbytné maloformátové panelové sídliště, charakteristický otisk éry reálného socialismu na tváři českých měst. Opravdu, víc toho tu už není. Pravda, bylo by možné dodat: „Pak je tu ještě komín.“

Vracím se na náměstí a vstupuji do jediné místní kavárny. Ostatně, kde jinde by měl vyvrcholit výlet do míst, kam by se mnou nikdo nebyl ochoten jet – s celkem legitimním argumentem, že tu přeci nic není. V podstatě je to pravda, ale to mě nijak netrápí. Že se nejedná o žádný proslulý turistický cíl? Alespoň se tu nepřetlačuji s turisty. Místo je víc samo sebou než turistickou atrakcí, trpící obsesí se za každou cenu prodávat. Že jeho prohlídka nezabere víc než hodinu? Alespoň se návštěvník neunaví a může jej lépe vnímat.

Zvolený podnik je něco mezi kavárnou, cukrárnou, pekařstvím a lahůdkářstvím. Logická strategie. Nezbytným předpokladem přežití v malém městě je multifunkčnost. Objednám si u pultu, zaplatím a posadím se ke stolku u výlohy, na místo s výhledem na náměstí. Poloprázdná kavárna, kde panuje klid a pohoda. Mohu si sedět, jak dlouho se mi zachce. Hledím ven na náměstí, které mám ostud jako na dlani. Sleduji se zaujetím pohyb na chodnících i prostranstvím mezi nimi. Desítky postav, nositelů svých vlastních příběhů, střídání a prolínání výjevů jako na velkoformátovém plátně. Film, který se nikdy neokouká.

Sedím a dívám se. Náhodný kolemjdoucí, jenž pohledem zavadí o výlohu kavárny a spatří mě svým periferním zrakem sedět u stolku nad kávou, mi nebude přikládat sebemenší důležitost. Budu mu splývat s okolím. Protože jsem se stal, alespoň na pár okamžiků, součástí celku, přirozenou částí koloritu malého ospalého města. Dosáhl jsem vrcholu návštěvnického požitku. Namísto pasivního sledování obrazu jsem do něj vstoupil. Jeho součástí pak budu tak dlouho, jak sám budu chtít.

Jsem cestovatelský labužník. Stačí mi vlastně docela málo, ale užívám si toho mála naplno. Vyjet si, kam chci, byť třeba jen za humna. Dát si, kde co chci. V klidu vychutnat. Nespěchat. Kouzlo spočívá především ve svobodě volby, oproštěné od tlaku konvencí. Být jenom sám sebou.

 



Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je sedm + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter