Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Kosmické vědomí II
Autor: romann (Občasný) - publikováno 23.10.2000 (12:19:30), v časopise 23.10.2000
Tuto knihu napsal dr. Bucke (1837-1903). Zabývá se duchovní extází, kterou popsal Budha, Kristus, sv.Pavel, Dante, Shakespeare, Balzac a Walt Whitman.
Walt Whitman byl optimistou, vše pro něj bylo dobré a účelné, vše hodno lásky a zbásnění. Jeho chování bylo klidné, nikdy se nerozčílil. Mluvil málo, nikdy se nehádal. Neznal strach a jeho řeč byla pomalá, nežná a poučná. Kosmické vědomí dosáhl v červnu 1853. Napoprvé nevěděl, co si má s Ním počít, nebylo pro něj trvalým stavem, stářím pozbývalo na životnosti a prudkosti. Dbal, aby nové Já nezničilo staré já.

Autor uvádí popis zážitku paní C.M.C.:
Cítila jsem, že ztrácím sebe. Pak jsem pocítila sladkou hrůzu a ztratila své vědomí totožnosti. Nebylo možno se udržet. Hned nato přišla chvíle zanícení, unesení a nadšení tak mohutného, že celý vesmír zůstal klidně stát, jakoby omámen nepopsatelnou majestátností podívané. Vše milující, jediný, dokonalý. Všude jen dokonalá moudrost, pravda, láska, čistota.
Viděla jsem mohutnou vizi atomu, z něhož je vesmír stvořen (pozn.- pravděpodobně kruhy archetypů). Nevím, zda materiálně či duchovně, ale viděla jsem Věčné Stvoření, jak kosmos přechází z pořádku do pořádku. Jaká radost vidět, že nikde není vynechán ani článeček, vše je na svém místě a vše přijde ve svém čase. Vesmírný život je naplněn láskou. Nevím, jak dlouho trval tento mohutný stav unesení, mě se zdálo to být věčností, třebaže se jednalo o několik okamžiků. Pak nastalo uvolnění a blažené slzy zanícení vytryskly z mých očí. Byla jsem spasena, na velké cestě vzhůru, kterou musí lidství nastoupit. Všechna přání mého srdce byla uspokojena, každá otázka odpovězena, řeka došla oceánu. Milovala jsem nesmírně a byla jsem nesmírně milována. Vesmírný příliv mi působil vlny radosti, spokojenosti a tryskal na mne proudy vonného balzámu útěchy. Nekonečná láska a něžnost se na mne řinula jako svatý olej uzdravující všechna má zranění, všechny mé bolesti. Jak směšné a dětinské jsou všechny svévole a nespokojenosti v Přítomnosti této jasné a klidné majestátnosti.
Nerozčiluji se již, jak jsem dříve činívala, ale jsem tichá i když zřím zármutek celého světa, když vidím tu nízkost, prostřednost a úzkost bez konce. Ach, ten sladký, věčný úsměv Přírody. Nic se k němu nedá přirovnat. Vše bylo, jest a bude dobré.
Byly chvíle, kdy mé cítění bylo zavaleno takovou silou, že se stávalo bolestivým. Toto extrémní nadšení mě vyčerpávalo a přála jsem si již mít opět všední den. Dívala jsem se starostlivě do budoucna, neboť všechno to štěstí bylo tak úžasné, že jsem je nemohla unést. Ach, my se domníváme, že vidíme skutečnost. Jak jsme slepí, kéž bychom v pravdě viděli.
Jednoho jitra roku 1894 jsem se dívala šťastna a unesena pohnutím na květiny a tu mi připadlo, že mi v nitru odpadl jakýsi závoj a já chápala, že i veškeré rostlinstvo má život a vědomí. Měla jsem pocit, že jsem sjednocena s přírodou, jako bych byla jinou bytostí, oddělenou od druhých a přece současně spojená se vším. Vím, že pod veškerým neklidem a rozptýleností života je nekonečný oceán klidu, jež nemůže nic rozvrátit. Nesmírný vlastní mír přírody je nade všechno chápání.





Poznámky k tomuto příspěvku
Čtenář - 27.10.2000 > Otazka kosmickeho vedomi se posledni dobou vynoruje jak koukam dost casto. Nicmene zde bych upozornil na jednu vec a tou je Einsteinova teorie relativity. Ta se ve sve podstate zabyva hmotnym svetem a leckdo by mohl namitnout, ze zde mluvime o dusevnu, proc tu na to poukazuji. Teorie relativity hovori mimijine o jednom a to o tom, ze cas, prostor a hmota jsou vlastne neco takoveho, co my bereme za samozrejmost, ale byt to tu defacto nemusi.
Clovek rad vzhlizi ke hvezdam a vidi v nich neco magickeho. Vesmir vsak je zase jen tim, co je tady na zemi, necim, co je naplneno casem, hmotou i prostorem. Lze se samozrejme ku vesmiru obracet a rikat, ze vzhlizim ke kosmickym mocnostem, ale ve sve podstate je to to same, jak vzhlizet ku dire v zemi a vzhlizet ku zemskym mocnostem. Lidsky mozek je totiz strasne vazan na vrozene navyky a svet bez prostoru, casu i hmoty si dost dobre nedovede predstavit. Dle meho nazoru, pokud nejaka osoba ci Buh existuje, ktera vytvorila nejake takove monstrum jako svet, dovede se nad tyto veci povznest a s usklebkem se diva, jak porad hledime v mistnosti od kouta v kout a tam ji, kdyz to prezenu, myslime, ze uvidime. Vsechno dusevni je jen zalezitosti citu, niceho jineho.
Pani C.M.C. verim, ze se ve sve meditaci mohla dostat nekam, kam clovek normalne nekouka, neb neni zvykly se tam podivat ku vyse uvedenym barieram. Nicmene z jeji vypovedi tez citim, ze je v ni spousta snu, ktere si vytvorila o svem prozitku a cimz pohadkyzuje. Preci vyrovnany clovek si nikdy nepotrebuje rikat ... ja jsem klidny a vyrovnany. To alespon mne pripada neprirozene, co vice hovori o opaku jejiho dusevniho stavu.
<reagovat 
Martin (Stálý,Redaktor) - 27.10.2000 > omlouvam se, zapomnel jsem se prihlasit, ten ctenar jsem ja.:)
<reagovat 
romann (Občasný) - 30.10.2000 > kdybys to sám zažil, mluvil bys jinak... Stvoření význam má, i když ho filozofové neznají...
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter