Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Středa 24.4.
Jiří
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Výzva hravým lidem z kolekce Hokuspokus
Autor: cirrat (Občasný) - publikováno 4.8.2003 (22:22:25)
další>
 

Jak má vlastně člověk psát cestopis...

Ono to není ani tolik o tom, že by nebylo o čem psát, spíš jak. Z mysli se nedá uspokojivě vylovit všechno, co by člověk rád napsal. Není možné postihnout vše, co by se zdálo důležité a ostatně se každou chvíli zdá být důležitá jiná část vzpomínek. Je těžké soustředit se na jednu část a popsat ji ke své vlastní spokojenosti a ještě k tomu si neustále uvědomovat, že to bude číst i někdo jiný, že bude posuzovat každou vyjádřenou myšlenku byť sebeniternější. A prostředí – kolikrát si člověk přeje mít místnost sám pro sebe, ale nakonec sedí na podlaze, vypůjčený notebook na krabici a přítel těsně vedle hraje hru, ve které po sobě pokřikují Orci, Thrallové a jacísi Žumpové, kteří mají hlášky typu: "Co do mě pořád strkáte? Jděte se raději starat o svou vlastní armádu!" Hmm. A kdo to vlastně nezná?

Pojďte, budeme si hrát. Jestli chcete něco vědět o tom, kde jsem byla, řekněte si o to. Dejte mi zadání. Napište mi, o čem mám napsat já. (Právě jsem se zarazila – není to příliš odvážné, vyzvat lidi, kteří možná ani nestojí o to, číst moje myšlenky, ke spolupráci? Na druhou stranu, když to neuveřejním, nikdy se nedozvím, jak to vlastně je...) Možná, že to bude trochu neohrabané – naposledy jsem byla pořádně aktivní před dvěma lety, ale tehdy jsem měla praxi docela slušnou. Já teď stejně budu psát, jen vám nabízím možnost vybrat si a do určité míry limitovat moji tvořivost. Buď budu psát o tom, co se mi zlíbí, nebo to budu prokládat vašími přáními. Přát si smíte cokoli, ale já budu psát o tom, o čem vím. Přesto, klidně si můžeme hrát s jakýmkoli tématem. Zkuste mi dát zadání a já ho zkusím splnit. A možná, že to bude jen takové cvičení a možná, že něco vytvoříme. Možná se budete nudit nebo bavit. Možná, že se budu nudit nebo bavit já, kdo ví. Uvidíme zítra.



Poznámky k tomuto příspěvku
stanislav (Občasný) - 5.8.2003 >

já si myslím, že nejlíp se člověku píše o tom, co se mu zrovna honí hlavou, na co vzpomíná, co si chce vyřešit a tak, psát na zadání, to už musí bejt člověk zdatnej profík, aby to k něčemu bylo a nevznikla jen další slohovka...  :o)

a nechat se ovlivňovat tím, co na to čtenář, je sice neodbouratelná věc, ale v rámci zdravýho rozumu to není dobrý brát moc vážně a usilovat se o nějaký autocenzury... 

 

jak říká Gary Snyder, a neplatí to jen pro pouetry, ale každý psaní:

V poezii a meditaci je třeba být nestydatý, nemít před sebou žádná tajemství, být stále ve střehu, nečinit soudy o tom, co je moudré a co je pošetilé, co je vysoké a co nízké a všemu se náležitě věnovat:


<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 5.8.2003 > hubert> Já jsem si říkala, jak moudře píšeš, a on to Gary Snyder. :-)) Pod to bych se podepsala.
<reagovat 
stanislav (Občasný) - 5.8.2003 > cirrate, tak řekni, co máš s tím parkem!   hu!
<reagovat 
 cirrat (Občasný) - 5.8.2003 > hubert> Řeknu, ale až večer, až budu doma. Zatím makám, až se z mého ubohého těla kouří. Takže další díl Hokuspokusu bude Pauluskirche a přilehlý park... :-)
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 5.8.2003 > cirrat> večer moudřejší worku...
<reagovat 
Pierre Bosquet (Občasný) - 5.8.2003 > pokud jsem to pochopil spravne, pak nas tu cirrat jen zada o...nebo spis...nabizi nam jakousi spolupraci...chce jen takovy lehky popichnuti...aspon tak mi to prijde, takze hubertovy obavy jsou, myslim si, zbytecny a prehnany...ja uz jsem napsal, co bych chtel od tebe cist u tveho minuleho prispevku, ale kdybych mel byt konkretnejsi, tak proc je pro tebe ten park za Pauluskirche tak dulezity :)
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 5.8.2003 > peetea> já nemám obavy, jen tak tlachám... :o)
<reagovat 
 Pierre Bosquet (Občasný) - 5.8.2003 > hubert> jestli ty se nahodou nenudis ! hu ! :)
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 5.8.2003 > peetea> no, pracuju, ale málo... a dneska mám takovou pitomoučkou prudivou náladu, to se stává...
<reagovat 
cirrat (Občasný) - 6.8.2003 >

Večer moudřejší worku, ale work umožňuje večery pod proudem...


<reagovat 
JiKo (Občasný) - 17.10.2006 > mám přesně ten samej problém, jak vybrat to nejlepší co je třeba sdělit ostatním, už jen síto transformace vizuálních vjemů do slov je velká redukce, co vypíchnout a co je nedůležité...

cestopis se píše špatně... zážitky jsou nesdělitelné a nesdílitelné (od sdílet)...
<reagovat 
maxima gali (Občasný) - 25.10.2006 >

rada čítam cestopisy

myslím, že najdôležitejšie u toho je, prestať hodnotiť, ako to kto bude vnímať a písať to pre potešenie seba samého, ako sa mu pri písaní vybavujú veci, aj s rizikom, že to niekto neprijme

 

všetko, len nie dokonalosť, aby to bolo čo najviac človečie

 

ono pochybnosti, ako kto čo prijme sú aj o nás

To, čoho sa bojím od iných odzrkadľuje zároveň to, čo druhým vyčítam. čiže stále, či z jedného uhla, či druhého, je to o autorovi.

 

A čím rôznorodejšie, tým zaujímavejšie, čím viac autor popustí uzdu, uzná, že slová, ktoré napíše, aj keď pošteklia, sú len skutočne existujúce pocity, za ktoré sa môže dokonca aj hanbiť, ale neznamená to, že sa nemôžu napísať - načo písať ukážkovo? - zapadne to prachom o roky o to nik nezavadí, toľko cestopisov už existuje

 

nie, netreba to písať na objednávku, ani ako nejakú hru, aj keď to samé o sebe je trošku originálne, treba písať, lebo niečo sa chce ľuďom povedať z vlastnej skúsenosti /zlášť cestopis je častokrát skoro príručka, s čím sa človek môže stretnúť, najmä neobvyklým/

 

 


<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
(1) 2 3
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter