Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 4.5.
Květoslav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Než přišla, voda z umyvadla ještě odtékala
Autor: Pierre Bosquet (Občasný) - publikováno 16.9.2003 (00:57:30), v časopise 22.9.2003

Září

 

Asi bych měl začít tím, jak to vlastně všechno začalo. A nakonec proč ne. Bylo ráno. To s věcí nijak nesouvisí, ale také jí nijak neuškodí, když tím začnu své vyprávění. Bylo chladné zářijové ráno. Venku to vypadalo, jako by někdo celý prostor vysrážel svým dechem. Vrcholky splihlých topolů plavaly na hladině mléka. Vzduch se nepohnul. Jen zima zalézala pod tenký rolák. Auta jezdila zuřivě sem a tam. Voda se rozstřikovala do stran, jak najížděla do ledových kaluží. Na autobusové zastávce se do lehké bundičky choulila dívka. Stála tam sama a tiše, jak jinak. Bradu zabodnutou do límce. Zůstal stát opodál, zapálil si a zíral do stříkanců kalné vody. Potahoval z cigarety a nechal každý náznak myšlenky spláchnout cákancem dešťové vody. Vozovka se čistě leskla. Vyrušil ho její hlas.

"Nemáš cigaretu?"

"Eh?"

"Cigaretu!"

"Jasně... jasně, mám."

 

Říjen

 

V pokoji bylo teplo, přestože dveře na balkón nedoléhaly a škvírou dovnitř fičel studený vzduch. Vítr lomcoval okenními tabulemi a vrážel do nich proudy vody. Venku se všechno rozplizlo do šlinců mdlých barev. Dům naproti i stromy u silnice. Kymácely se jak nějaké obří stěrače.

"Vraž mi ho tam... dělej...!"

"Dám ti ho do zadní..."

"Dělej...!"

...

"Miláčku?"

"Ano?"

"Nic... jen jsem tě chtěl slyšet..."

Zasmála se. Zajel jí prsty do vlasů. Zmlkla a prudce ucukla.

 

Listopad

 

"Kurva, zase to neodtejká!"

Z koupelny dýchal do chodby teplý, pěnou provoněný vzduch. Vyšel s ručníkem kolem pasu. Tváře zarudlé horkem a vztekem.

"Co?"

"Ten zasranej odpad je zas ucpanej!"

"Nemluv tak, tak ho vyčisti."

"A kdo to má pořád čistit, kurva!"

Zasekla mu pohled do tváře. Jiskřil vztekem, bezmocným rozhořčeným vztekem.

"Aby ses neposral!"

Slova jí proklouzla stroužky rtů opatrně, jen tiše zašelestily mezi zuby. Prudce dýchala, jako by je chtěla nasát zpět. Stál na chodbě způli osvícen žlutavým světlem z koupelny. Kouřilo se mu z ramen. Mlčel a zíral na ni. Pak mávl rukou a zmizel v parní lázni. Pohvizdoval si nějakou písničku. Rozčílilo jí to. Hvízdal falešně. Rychle zmizela v kuchyni a práskla za sebou dveřmi. Chodba zůstala prázdná. Jen malý cuchanec vlasů sklouzl těžkým vzduchem a přilepil se na mokré linoleum. Venku topoly sesypávaly rezaté listí. Lepilo se k zemi v kostrbatých krajkách lemujících kraj vozovky.

 

Prosinec

 

Telefon se neklidně zavrtěl po stole. Chňapl po něm. Zuzka! Neviděl ji několik týdnů. Prý si chce všechno promyslet.

"VECER PRIJDU."

Nic víc? Ale co. Přijde. Tak co?

Zašel do kuchyně a postavil na čaj. Posadil se na židli a zíral skrz zamlžené okno do nabíleného plácku před domem. Osamocený automobil se loudal černou šmouhou vozovky. Voda začla vřít. Zalil malou hromádku zeleného čaje. V chodbě si natáhl teplý kabát a vylezl na balkón. Posadil se do plastové židle a zapálil si cigaretu. Keře pod okny tiše vyčkávaly. Obtěžkané vrstvou mokrého sněhu. Začalo se stmívat. Nejdřív se ulicemi rozlilo mdlé nazlátlé světlo zapadajícího slunce. I tak jemně řezalo do očí. Přivřel víčka a pomalu potahoval z cigarety. Tu a tam usrknul z hrnku chladnoucí čaj. Od žaludku se mu do celého těla rozlévalo uklidňující teplo.

Skoro nadskočil v židli, když bytem zadrnčel zvonek. Zvedl se, protáhl se do obývacího pokoje a chvatně kráčel k vstupním dveřím. Otevřel. Stála za dveřmi. S kapucí staženou do čela.

"A... ahoj... stalo se něco?"

"Ne... ne... to ten vítr, pokaždý slzim jak malej harant..."

Otřela si tváře do rukávu.

"Pojď dál."

"Ne... teda nemůžu, jen jsem ti přišla dát tohle."

Natáhla pohublou ruku.

"Klíč?"

"Klíč. Konečná, Petře."

"Tak to je hodně blbej konec. Jak z nějaký brakový knížky, nezdá se ti?"

"Zdá."

Opatrně vzal klíč mezi ukazovák a palec. Ruce se mu netřásly. Udivilo ho to. Jen další klíč.

"Tak ahoj."

Rychle se otočila, ale stačil ještě zahlédnout slzu, zastavila se u kořene nosu a pak mu zmizela z očí. Přibouchl dveře a šel do kuchyně. Sledoval ji, jak se brodí sněhem. Topoly se naklonily ve větru. Skoro slyšel jejich nevrlé mručení. Pak jí vítr serval kapuci. Její vlasy.. . vždycky tak zvláštně voněly...  kurva, začínam bejt patetickej! Byly pryč. Holou lebku hyzdilo několik chomáčů prořídlých vlasů. Rychle si zase stáhla kapuci do čela. Otočila se. V jejím pohledu... čekal by smutek, omluvu, sbohem... byla v nich úleva a nesmírný klid... viděl ji! Pochopil. Přeběhla čvachtavou břečkou přes silnici a brázdou vyšlapanou napříč malým políčkem mu zmizela za řadou šípkových keřů. Oddechl si. Pak odešel na balkón vykouřit cigaretu a dopít studený čaj.



Poznámky k tomuto příspěvku
Kelly (Občasný) - 16.9.2003 >

Líbí se mi tvůj smysl pro detail... a ty hrátky s počasím...

ty chumáče jsem úplně viděla... nojo, patos... na to, o čem ten příběh je, ses s tím myslím porovnal dost dobře :o)))


Body: 5
<reagovat 
Quotidiana (Občasný) - 16.9.2003 > líbí, líbí
Body: 5
<reagovat 
RadimP (Občasný) - 16.9.2003 >  
Body: 5
<reagovat 
kraken (Občasný) - 16.9.2003 >

,,šlinců mdlých barev,, - to se mi líbí moc, v listopadu mas  v kuchzni -oprav si

...jinak mooooc hezky.


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
nin-ex (Občasný) - 16.9.2003 >

viz mefisto

je to perfektně napsaný!


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
fungus2 (Občasný) - 16.9.2003 > Velmi zdařilé!!
Body: 5
<reagovat 
P.i.k.o (Občasný) - 16.9.2003 > ucebnicovy priklad jak z prosteho zivota udelat vybornou povidku, libi se mi tvoje slovni obraty ( proto Te nectu .oDDD )
Body: 5
<reagovat 
kink (Občasný) - 16.9.2003 > Máš celkem strhující vyprávěcí styl.
<reagovat 
 Pierre Bosquet (Občasný) - 17.9.2003 > kink> dik...jeste ho tak slusne zuzitkovat...:-)
<reagovat 
Lian (Občasný) - 17.9.2003 > Pěkný.....osobní zkušenost?Jsem ráda, že zas píšeš.....
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
mefisto (Občasný) - 16.9.2003 >

Jen další klíč...............

ten název je super .-))


Body: 4
<reagovat 
 Pierre Bosquet (Občasný) - 17.9.2003 > mefisto> nojo, klice se davaji a vraceji...noumalka, ne
<reagovat 
 mefisto (Občasný) - 17.9.2003 > peetea> jasně že noumalka, Uďo .-))
<reagovat 
zirael (Občasný) - 17.9.2003 > ///***
Body: 5
<reagovat 
j'en ai marre (Občasný) - 17.9.2003 > Dobrá práce, vypravěči,
Body: 5
<reagovat 
delikt (Občasný) - 16.9.2003 >

Ano: časová osa, struktura, příběh, pocit...

Ne: zdobnost textu v některých místech (...stroužky rtů... rozplizlo do šlinců ...automobil se loudal černou šmouhou..)...

tak eště nevim, co převáží, zkusim se vrátit..


<reagovat 
 Pierre Bosquet (Občasný) - 17.9.2003 > Delight> zkus to  je to otazka vkusu...je to muj styl, jinak psat neumim a ani by se mi nechtelo, nebyl bych spokojenej :-))
<reagovat 
 delikt (Občasný) - 18.9.2003 > peetea> 

... vrátila... a víš co, vypravěči?! Umíš líp ....

Jaxem pravila, stojimsizasvym... Nehodnotim, necítím se oprávněna...

Je to příliš senzitivní téma, než aby se dalo zhodnotit ve stupnici 1-5...


<reagovat 
 Pierre Bosquet (Občasný) - 18.9.2003 > Delight> jasne, to beru :-)...thema neni nutno hodnotit na stupnici 1-5 :-) dyk je to fuck...nehodnotilas, presto reklas dost...kuju
<reagovat 
Lian (Občasný) - 19.9.2003 > Do časáku.
<reagovat 
MZF (Občasný) - 19.9.2003 > Co na to říct. Bravůrně napsáno, plynulý rychlý děj, příběh ze života – super.

"Nemluv tak, tak ho vyčisti."
"A kdo to má pořád čistit, kurva!"
Zasekla mu pohled do tváře. Jiskřil vztekem, bezmocným rozhořčeným vztekem.
"Aby ses neposral!"

V téhle části se mi avšak nezdá, jak projde řeč dívky rychlou změnou. Už jen věta: „Nemluv tak, tak ho vyčisti“ se mi příliš nelíbí. Pravděpodobně je tam „tak“ dvakrát schválně, ale potom mi věta vyznívá hodně teatrálně a uměle.
Druhá výtka by byla k náhlé reakci „Aby sese neposral“. Muž byl nasraný už od začátku odstavce (tj. delší dobu), kdežto dívka se snažila ještě chvíli přemýšlet: „Nemluv tak, tak ho vyčisti.“. Poté však přijde radikální řez, který mi přijde jako otočení myšlení dívky o sto osmdestát stupňů: „Aby ses neposral“.

Barvitost textu je obdivuhodná, někde až příliš poetická („Vrcholky splihlých topolů plavaly na hladině mléka.“).

Celkově skvělý text z úst výborného vypravěče.

Body: 5
<reagovat 
Dommi (Občasný) - 20.9.2003 > SUPER!!
Body: 5
<reagovat 
Dommi (Občasný) - 20.9.2003 > SUPER!!
<reagovat 
HACKMAN (Občasný) - 22.9.2003 > mne to pripadalo jako zaloba nad nemohoucnosti vztahu mezi lidmi, kteri si nedokazi nic rict. Potazmo jako vetsina vztahu v teto radoby smutne spolecnosti. Ale ctive to bylo )))
<reagovat 
sédy (Občasný) - 1.10.2003 >

Co s tou holkou rakovina?drogy?Ja se ptam kvuly tem vlasum a zduraznene vyzable ruce.

Ulehceni ve tvari...jeji myslenky v te chvyli jsou myslim :"je to lepsi pro oba" a tim take naznacujici jeji utrpeni ktery snese radsi sama

To se ovsem zase protireci s alergii na petu kterou naznacujes po hadce..myslim to kvuli piskani.

hm tak jsem si tu nahlas popremyslela...jak to tedy je..hm?

velmi svim stylem psani podporujes to vizualni...zacnu cist a vidim mokrou silnici ,panelaky balkon i ten kour z cigarety.Co tam semtam nepasuje jsou ty poeticke casti -hladina mleka atd...ale asi mas potrebu se jich zbavit ...ale jak uz jsem napsala zakopavam u tech casti ve cteni

styl psani si nech a nemen je to tvuj styl


Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + devět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter