Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
<Zpátky NÁLEZNÉ z kolekce Drámata
Autor: Monty (Občasný) - publikováno 17.9.2003 (12:37:08), v časopise 26.9.2003
Pokračování>

Právník (stroze): "Takže vy jste..."

Muž v balonovém plášti (podává mu ruku): "Kostohryz."

Právník (překvapeně): "Cože?"

Muž v balonovém plášti (vysvětluje): "Kostohryz Jindřich."

Právník (s úsměvem): "Aha, vy se jmenujete Kostohryz. (Zasměje se nahlas.) Promiňte, ale doteď jsem si myslel, že Kostohryz je žertovné jméno z televizní komedie. Že si ho někdo vymyslel. Třeba ten... no ten Dietl. Víte, třeba jako v "Šesti medvědech s Cibulkou", tam se uklízečka jmenuje Náglvóglhurdebaníková, a to taky ve skutečnosti neexistuje. Když jsem byl dítě, měl jsem ten film rád. Teď už ne, protože tam týrají zvířata, ale v dětství jsem to vnímal jinak."

Muž v balonovém plášti (rozladěně): "No jo, no. Taky si na ten film pamatuju. Jak tam nějaká opice skákala přes chodbu na takovejch drátech nebo co to bylo."

Právník (skočí mu do řeči): "To nebyla opice, to byl Lipský. Ten co skákal. Teda samozřejmě to byl kaskadér, že jo, herec by něco takovýho nezvlád."

Muž v balonovém plášti (ještě rozladěněji): "Kdyby to šlo, tak já bych možná přešel k věci. K tý mý věci, ne k opicím na chodbě."

Právník (rozpačitě): "Jistě, jistě. Posaďte se."

Muž v balonovém plášti (posadí se).

Právník (také se posadí, nahlédne do nějakých lejster): "Takže, jak jsem vyrozuměl z vašeho telefonátu... jde o spor se státem, že? Vy chcete žalovat stát... (zkoumavě prohlíží lejstro) Bohužel nevím proč, protože se mi do poznámek vylilo kafe. Tak kdybyste mohl krátce..."

Muž v balonovém plášti (nadechne se, vážně): "No, ono jde o tohle. Já jsem si zjistil, že když někdo něco najde a odevzdá to, má nárok na nálezný. Je to tak?"

Právník (posune si na nose brýle): "Jistě. Podle paragrafu 135 odst. 2 Občanského zákoníku má nálezce právo na náhradu nutných výdajů a na nálezné, které tvoří 10 % z ceny nálezu."

Muž v balonovém plášti (vítězoslavně): "Jsem si to myslel, že je na to i nějakej zákon. A o to jde. Stát mi odmítá přiznat nálezný. To je ten důvod, proč jsem za váma přišel."

Právník (zamyšleně): "Nálezné musíte požadovat po vlastníkovi nalezené věci, pane... pane Kostomlat."

Muž v balonovém plášti (opraví ho): "Kostohryz."

Právník (přikývne): "To taky. Nicméně... nenapadá mne mnoho případů, kdy by bylo lze uplatňovat nárok na nálezné vůči státu, leda kdybyste našel třeba... nějaké staré mince nebo jinou historickou památku. Našel jste?"

Muž v balonovém plášti (evidentně duchem nepřítomen): "Co?"

Právník (s povzdechem): "Našel jste nějakou historickou ceninu, pane Kostohryz?"

Muž v balonovém plášti (zavrtí hlavou): "Ne. Já jsem našel mrtvolu."

Právník (překvapeně): "Co... cože?"

Muž v balonovém plášti (vysvětluje): "No mrtvolu. Chlapa mrtvýho. Jsem byl venčit psa a von ležel v křoví. Prej čuchal nějakej toluen, říkali policajti, a asi to s tím čucháním krapátko přehnal."

Právník (nechápavě): "Obávám se, že tomu nerozumím."

Muž v balonovém plášti (taktéž nechápavě): "Co je na tom nepochopitelnýho? Heleďte, našel jsem mrtvolu. Mrtvola patří státu. Zvlášť když se vo ní nepřihlásí žádný příbuzný nebo tak něco. Což se nepřihlásili. No tak já mám jakožto poctivej nálezce nárok na nálezný. Jak jste říkal, na deset procent z ceny nálezu."

Právník (otírá si kapesníkem zpocené čelo): "Na deset procent z ceny mrtvoly? A jakou má podle vás taková mrtvola cenu?"

Muž v balonovém plášti (pokrčí rameny): "To kdybych věděl, tak nepotřebuju právníka. Vy jste na to studoval. Já jsem tady proto, abyste mi řek´, na co mám nárok, přece."

Právník (velmi rozpačitě): "Nás bohužel na fakultě neučili, jakou cenu má mrtvola. Zřejmě... zřejmě nepředpokládali, že by se kdokoli z nás dostal do situace, v níž by bylo dobré to vědět. A vy... máte alespoň nějakou představu, jakou by tak mohla mít... ta mrtvola cenu?"

Muž v balonovém plášti (opět pokrčí rameny): "Ne, to ne. Ale nějakou mít musí. Třeba pro pohřební ústav, že jo, pro ně je to přece kšeft. Když toho chlapa nechaj někde spálit, tak to stát musí zaplatit. Zadarmo to nikdo neudělá."

Právník (opět si otře čelo, velmi rozpačitě): "Víte, to je příliš složitý problém... teoreticky, tedy, teoreticky je váš nárok oprávněný, to jistě ano, ale v praxi si nedovedu představit, jak bych váš požadavek... kdybyste z té mrtvoly chtěl, dejme tomu, ruku nebo nohu... pane Bože, co to říkám... tedy, kdybyste... já bych... bych byl velice šťasten, opravdu velice, kdybyste požádal o pomoc jiného právníka."

Muž v balonovém plášti (vstává, rozladěně): "Jsem si to moh´ myslet. A to jste už sedmej. Poctivej člověk se práva nedomůže. Ale to je tím, že jsem jenom vobyčejnej tento. Kdybych měl prachy, že jo, a nějaký postavení, to byste se předháněli, kdo mě bude zastupovat. Takhle, takhle ani prd. A to na to prosím mám ze zákona nárok. Na to nálezný. Ale já to tak nenechám. Já to poženu vejš. Třeba až do Štrasburku!"

(odchází)

Právník (vyždímá propocený kapesník do popelníku, vstává; přistupuje k televiznímu přijímači s videorekordérem, zapíná oba přístroje. Na obrazovce vidíme po krátké chvilce zrnění titulky filmu ´Šest medvědů s Cibulkou´.)



Poznámky k tomuto příspěvku
Yfča (Občasný) - 17.9.2003 > Hustý (jak by řekla Kačaba)...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Luk Malér (Občasný) - 17.9.2003 >

To je dost přesný, střet hamižníka s inkasovatelem peněz, voba sou pakaa domluva žádná.

 


Body: 5
<reagovat 
RadimP (Občasný) - 17.9.2003 >

Namoutěkutě, tohle fakt můžu!


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Lian (Občasný) - 17.9.2003 >

No, když už mluví nespisovně, možná by mohlo i to jsem být sem, já tak teda taky mluvím, když mluvím (píšu)hovorově, fakt mi to tam nesedne. Co Ty na to?

Měli jsme učitelku tělocviku Kostohryzovou....vysoká, šlachovitá, 50 let a chovala se jak puberťačka Fakt. říkali jsme jí Kosťa a jí to nevadilo.

Zajímavej nápad, to zas jo.


Body: 5
<reagovat 
fungus2 (Občasný) - 17.9.2003 > Skvělé!! Zaujalo mě to!!
Body: 5
<reagovat 
pavson (Občasný) - 17.9.2003 > Už jsem měl to potěšení číst na P. Takže jen šklíhnu plný počet bodů, neboť si to dílko zaslouží.
Body: 5
<reagovat 
stanislav (Občasný) - 17.9.2003 > roztomilá záležitost, pravda...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Lef (Občasný) - 17.9.2003 > mrtvoly nebrat :))
Body: 5
<reagovat 
Yfča (Občasný) - 18.9.2003 >
<reagovat 
Max Bubakoff (Občasný) - 20.9.2003 > není mrtvola jako mrtvola:o))
Body: 5
<reagovat 
Unge (Občasný) - 21.9.2003 > Za ten neotřelej námět bys zasloužil zahrát...  třeba Montyho čardáš. Veselý to teda až zas moc není - spíše černá komedie.
Body: 5
<reagovat 
petr kurka (Občasný) - 21.9.2003 >
Doporučil 
<reagovat 
petr kurka (Občasný) - 21.9.2003 >
<reagovat 
Pierre Bosquet (Občasný) - 23.9.2003 > moc fajn :-) /casopis/
Body: 5
<reagovat 
pida (Občasný) - 7.11.2003 > Tenhle humor nema mezi amatery konkurenci.
Body: 5
<reagovat 
g morr (Občasný) - 6.2.2004 > škoda, že je to jenom takoej scénářík. Nevím, jestli by nestálo za to to rozepsat vopravdu do povídky. Dialogy jsou to ale fakt vychystaný...
Body: 5
<reagovat 
stanislav (Občasný) - 10.8.2004 >
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 31.1.2005 > no asi sem divný.. ale zdá se mi to dost laciné


Body: 3
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
Zpátky   
1 2 (3) 4 5
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter