Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 25.4.
Marek
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
<předchozí Posvátné byliny z kolekce Indiánská mystika
Autor: Yizhii (Občasný) - publikováno 26.11.2000 (03:10:16), v časopise 26.11.2000
Je zvláštní, že většina bylin, které mají ve své domovině posvátnou tradici, jsou byliny, jejichž kouř vydává vůni. A není divu, vždyť vůně, jež se vznáší k nebesům, je tak trochu symbolem uskutečňované touhy a tak či onak v ní něco magického být musí.
V severoamerické tradici tu můžeme mluvit o prérijním pelyňku (překládaném většinou jako šalvěj), o tzv. sladké trávě (neplést s marihuanou!) nebo o dřevu jalovce (překládáno bohužel jako cedr), který v Americe dorůstá obřích rozměrů. Všechny tyto plodiny se zapalovaly k obřadním účelům. Avšak nejcharakterističtější (ne-li nejposvátnější) obřadní bylinou kontinentu byl bezesporu tabák.
Zatímco Evropa nic podobného neznala, v Severní Americe se dýmky naplněné tabákem zapalovaly všude, od polárního kruhu až po Mexiko. Velký duch obdařil své děti mocnou medicínou. Z této víry rovněž vyplýval účel, ke kterému tabák sloužil, a ten byl původně bezezbytku posvátný.
Kouřením tabáku vrací Indián duchům část síly, kterou ho obdařili. Kouření je nejvhodnějším způsobem modlitby. Kouř, který stoupá z dýmky, je Indiánovo přání nesoucí se k duchům. Při kouření duchové naslouchají. Není proto dobré obtěžovat je nevhodnými myšlenkami. Než začne Indián kouřit, je třeba, aby jeho mysl byla očistěna (k tomu mohla posloužit některá z výše jmenovaných rostlin). Při kouření se nemůže lhát, tabák byl proto nezbytným svědkem každé dohody.
Není pravdou, že by se tabák používal výhradně ve spojení s dýmkou. Byl posvátný sám o sobě a už v takové podobě představoval obětinu. Šaman vkládal špetku tabáku do země před každou bylinu, kterou chtěl použít k léčbě. Tabák se házel do vody - obětoval se duchům peřejí, aby nechali pádlaře bezpečně projet. Házel se do ohně, aby se ztišila bouře nebo vánice. Kdokoli daroval tabák, vyjádřil tím prosbu. Kdokoli jej přijal, zavázal se ji splnit.
Tabák byl v raných dobách vzácný - pěstovaly ho jen některé kmeny, které ho šířily obchodem. Indiáni si většinou nemohli dovolit kouřit ho čistý (a většinou ani nechtěli), proto jej míchali v poměru se 1:2 (a horším) se sušenou podkůrou červené svídy, s listy medvědice nebo s drcenými kořínky hvězdnice (leckterá z těchto bylin měla samostatný magický význam).
Dýmka nebyla pouhým nástrojem ke kouření tabáku. Byla nástrojem ke komunikaci mezi tímto a jiným světem a jako taková si vyžadovala nemalou úctu. Je pravda, že dýmky se svým účelem a tedy i vzhledem lišily. Ty obyčejné byly malé, s troubelí ne větší než dvacet centimetrů. Obřadní dýmky (totiž dýmky pro společné obřadní účely, neboť i kouření malé dýmky bylo osobním obřadem) mohly mít metrovou i delší troubel a byly zdobeny různými způsoby. Ale každá dýmka měla v sobě specifickou sílu a nebylo radno dotýkat se jí bez svolení majitele. Dotek dýmky mohl z různých důvodů ublížit majiteli i tomu, kdo se jí dotkl. Některých dýmek se nesměla dotknout žena, jiných zase muž. Jiných se mohl dotýkat jen majitel. Leckdo se nechtěl dotknout dýmky někoho jiného, i když mu byla nabízena.
Podle některých představ má dýmka tuto symboliku: Troubel je mužský princip a představuje nebe. Hlavička, do níž je troubel zaražena, je princip ženský a symbolizuje matku zemi.
Hlavičky dýmek se většinou dělaly z černého mastku nebo z tzv. Catlinitu, posvátného červeného kamene, který se nacházel snad na jediném místě na světě. To místo se dodnes nazývá Pipestone (dýmkový kámen) a leží tuším v Minnesotě.
V Americe byl tabák požehnáním, pro Evropu se stal prokletím. Kdo může za to, že jsme zcela zvrátili jeho původní význam a že slovo tabák se pro nás stalo synonymem čehosi špinavého a nežádoucího?



Poznámky k tomuto příspěvku
duha () - 30.11.2000 > Líbí.
V této rubrice v jejím současném stavu navíc velmi osvěžující.
Nemohu nevzpomenout známý příběh, jak se mniši jdou ptát představeného, zda se dá současně meditovat a kouřit. Jeden dostane odpověď, že ne, druhý že ano. První se ptal. zda se smí kouřit při meditaci, druhý zda může meditovat při kouření.
:-)

Jestli mohu i kriticky tak:
1 - většinou se uvádí odkaz na zdroje a prameny, odkud jsi čerpal info
2 - pozor na protimluvy (např. hned na začátku: Je zvláštní... A není divu...)

Body: 5
<reagovat 
romann (Občasný) - 1.12.2000 > já bych přivítal tvé vlastní zkušenosti, ty indiánské jsou popsány jen vágně. Uvidíš, že je vše uplně jiné než sis myslel. Ten vstup do Hyperprostoru je nepopsatelně ohromující... Bez dobrého settingu to nejde, ale od toho jsou guruové, nebo umět channeling
<reagovat 
Yizhii (Občasný) - 4.12.2000 > Promiň, Romanne, ale nepotřebuju žádnej setting, ani channeling, natož gurua. A svoje zkušenosti nechci zničit tím, že je rozseju na internet.
Anishinaabe niin!
<reagovat 
romann (Občasný) - 4.12.2000 > mě se zkusenosti neznicily, ani kdyz jsem je publikoval, ci dal do knihy YizHII. Naopak, prihlasilo se mi par spickovych lidi, ktere jsem dost naucil a oni me. Takze mohu doporucit. Jestli nepotrebujes setting nevim, jeden diletant to taky zkousel, zvoral ho a dostal se do demonicky rise, nekde to na netu je, jmenuje se rianty. Poslednimu nerozumim.
<reagovat 
Yizhii (Občasný) - 7.12.2000 > No to je skvělý, tak si užívej hyperprostoru a pozdravuj všechny
špičkový lidi.
<reagovat 
romann (Občasný) - 11.12.2000 > to víš, že budu
<reagovat 
gio (Občasný) - 17.12.2000 > Osvěžující, snad téhle květině vrátíme její původní význam.
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
1 (2)
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter