Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 18.4.
Valérie
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Co? Kdy? Kde?
 > Co? Kdy? Kde?
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí akce Kavárna Říp, posezení s Miroslavem Kovaříkem z kolekce Kavárna Říp
Autor: Martin (Stálý,Redaktor) - publikováno 25.11.2003 (08:53:05)
další akce>

Posezení pod Řípem s Miroslavem Kovaříkem

 


Sešli jsme se tady, v kavárně pod Řípem, opleteným řadou pradávných pověstí...když jsme u té kolébky české minulosti, nedá mi se Vás nezeptat, od kolika let píšete básně?

 

Jak se to má… když zač-ne být č-lověk citlivý a něco mu schází…

Poezie byla po ruce jako první…a vydrželo mi to až do doby, kdy jsem se rozhodl ji už nepsat. Ale pouze interpretovat…

 

Básník optimista a básník pesimista? Není tomu v jeho tvorbě naopak?

 

Takhle bych básníky nedělil … Kam byste zařadil třeba Máchu? Tvorba není život, pravda, souvisí s ním, ale dílo se vrství v jiných pocitových letokruzích.

 

V rozhlase Vás často slýcháme v pořadu Zelené peří...jak vůbec začal tento pořad? Pro právě peří zelené?

 

V rozhlase v Ústí nad Labem jako příloha k mému týdeníku Klub v letech těsně po r.1968, než mne z rádia vyhostili a pořad přejmenovali. Byla to jakási burza poezie, tři texty jsme dali, jak se tenkrát říkalo „na houpač- ku“, posluchač- i na ně reagovali, který měl nejvíc kladných ohlasů, postupoval dále… Zelené peří? Tenhle slogan mne napadl cestou ve vlaku z Ústí do Litvínova, kde jsem tenkrát bydlel…Dokonce přesně vím, že na zastávce jménem Hrdlovka, bylo jaro, stáli jsme tam dlouho - přemýšlel jsem jak to nazvat, napadla mne nejdřív „ústecká mošna“, pak teprve Z.P. …

 

...a jaký je Váš nejoblíbenější básnický festival v Čechách?

 

Wolkrův Prostějov, soutěž interpretů poezie…jezdím tam celá desetiletí… Snad i Hořovice Václava Hraběte, ale to jen kvůli esenci životního příběhu V.H.

 

Zmínil jste tu Hořovice a jméno Václava Hraběte, ke kterému se dost často hlásíte. Čím Vás jeho tvorba okouzluje?

 

Odvahou být jiný než velela básnická móda 60.let. A vystihnout jakýsi nadgenerač- ní pocit iniciace, tedy vstupu do světa, kdy č- lověk má právo volit po svém - byť mu to nepřinese okamžitý prospěch a vůbec ne už žádnou kariéru - prostě „vyjmenovat své lásky“ - a nezradit je.

 

V jakém roce byste se nejraději narodil?

 

Nestěžuji si…

 

Čeho si prvního na básni všímáte?

 

Jejího vizuálního fluida… Prostě musí upoutat smysly - zrakem to poč- íná, pak přistoupí další… Není to vždycky stejné…Ale tvar básní mám zafixován nejzřetelněji…

 

Poezie na Internetu, poezie v knížce, jaká bude podle Vás za 50 let? Jiná?

 

Poezie je transformované vidění světa, zvláštním způsobem vyjevované - jako strukturované tajemství nejč- astěji. To ji dělá přitažlivou… Právě proto je a zůstane její podstata, důvod její existence, stále táž… I za sto let…

Trochu odbočím...v ruce držíte zlomené pravítko, co Vám říká?

 

Dlouhá léta žádného pravítka neužívám… Myslíte-li nějakou stupnici míry, tu mám, ale ta zlomit nejde…


..a když třeba, mícháte bramboračku, na co často myslíte?

Jsem starý mládenec - musím tedy rozlišovat: míchám-li vlastnoručně
připravenou, mám snahu  do ní přidávat všecko, co je ještě po ruce, abych jí
přiblížil  té maminčině, jak ji mám zafixovanou z prázdnin u dědy na
Protivínsku, kde jsme ji jídávali s čerstvě nasbíranými liškami a hříbky...

Míchám-li cizí, na návštěvě nebo v  restauraci, očekávám, že se ta
nezapomenutelná chuť vynoří... V prvním i druhém případě však doposud
marně... Hrome, vlastně to také tak trochu souvisí s poezií--- i tu nejlepší
báseň života člověk asi vychutnává tímto způsobem.. pokud ji neumí napsat
sám...



Poznámky k tomuto příspěvku
Lian (Občasný) - 25.11.2003 > Nooo, bramboračku jsem ještě nevařila, asi jí zkusím O Zeleném peří jsem slyšela jen samou chválu, budu si to muset někdy poslechnout a o Hořovicích mi přítel taky vyprávěl....a myslím, že i o jakémsi Kovaříkovi, jsem ráda, že jsem ho konečně "poznala"
Body: 4
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 25.11.2003 > Lian> mno... interpretace mra mirka kováříka je podle mě děsivá, ale jeho parťáci v zelenym péří čtou, jako by jim někdo právě rval heglovo spisy do prdele... takže kovářík ještě dobrej.

martine, rozhovor sice pěknej, ale ta neustálá snaha přimět pána k volnejm asociacím na pitomý témátka... co takhle se ho zeptat na něco z praxe? —
třeba kdo z těch, který on uváděl v zp – vlastně jako debutanty – se chytily, kto nie – a je to třeba škoda, co by doporučil za nový knížky a proč, jestli třeba se daj za ty roky v český začátečnický poeziji vysledovat nějaký tendence, jestli je třeba dnešní produkce jiná než v době, kdy s tim začínal... a další a další a další.
samozřejmě nikdy neni od věci napsat jméno toho člověka správně, teda s patřičnou kvantitou a.
nemluvím už o tom, by bylo snadné poskytnout i úplnější servis a napsat, že ten pán napsal cosi o inscenování poezie, resp. o tzv. divadlech poezie, že sestavil nějakej almanach z teho svýho zelenýho peří, že sestavil jeden vejbor z teho hraběte (kterýho čte objížděje vlasti český už milion let ve všech středních školách, rozněžňuje dívčí a aji citlivější jinošská srdce).
a zelený peří chodí na čro3 vltava ve čtvrtky v 21:33 (frekvenci ale fakt už ne, najdete na www.rozhlas.cz)
mimochodom, myslíš, že tomu pánovi někde vyšla sbírka básní?
no. ani to nebolelo.
Body: 3
<reagovat 
 Martin (Stálý,Redaktor) - 26.11.2003 > g_morr> Dík moc G_morre i Lian za otázky, panu Kovaříkovi jsem psal, že se budete ptát, proto jsou tyto rozhovory také uskutečňovány - aby tu mohla vzniknout diskuse pod rozhovorem s tím, s kým je rozhovor uskutečňován. Někdy je dost těžké vymyslet zajímavé otázky, za každou, která někoho napadne, budu myslím nejen já vděčný...
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 26.11.2003 > Martin> heh. no, asi si docela neporozumíme.
<reagovat 
čtenář Naty - 1.12.2003 > Velmi mne zaujala zmínka o vizuálním posuzování tvaru básně. I pro mne má tvar zápisu dost podstatný význam, nezanedbatelným způsobem dokrseluje
obsah básně, a je to pochopitelně vždy to první, čeho si na básni všimnu.
Zajímalo by mne, jestli má pan Kovařík nějaký vlastní "systém kategorizace",jaké formě zápisu (tvaru) dává (pokud dává) přednost, a jestli se domnívá,že by určitému stylu vyjádření měla partřit odpovídající forma. Prostě nakolik a zda je možné formou zápisu přiblížit báseň čtenáři.
Děkuji předem za případou odpověď.
Zdravím, Nat

<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + devět ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý,Redaktor)  
 
 
2 3 4 5 6 7 8 (9) 10
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter