Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Večer
Autor: Vladislav Podracký () - publikováno 18.12.2000 (19:02:42), v časopise 20.12.2000

Den se chýlí ke konci. Nad městem zakrouží poslední ptáci, než se uloží ke spánku. První lampa trochu zabliká, za ní druhá, třetí a začnou obalovat tmu nažloutlým světlem výbojek. Mezi písmeny neonů se protáhne mourovaná kočka a opatrně ťapká po rozpálené plechové střeše. Ustal ruch, zmizeli lidé.
Oranžově blikající semafory rozpačitě stojí nad vyprázdněnou křižovatkou, kterou pomalu projíždí policejní vůz, a někde za oknem se ozývá smích. Z vinárny v podloubí se line tichá melodie a cinkání příborů. Mozart a telecí medailonky. Utahaný číšník si rozvážně hladí zarostlou tvář a znalecky hodnotí zadnici své kolegyně. Po tváři se mu rozlije úsměv.
Pod mostem šplouchne voda a zabzučí naviják. Na konci stříbrné nitě se zamrská ryba a zase zmizí pod hladinou. Zvláštní, pomyslí si mladík v pruhovaném tričku. Vždycky jsem si myslel, že tu žádný nejsou, řekne a rybu pustí.
Přes most profrčí spěchající taxikář a zamíří si to někam na předměstí. V otlučeném činžáku na rohu tam bydlí krásná cikánka s uhrančivýma očima. Sedí u okna a tiše zpívá do horké noci.
V továrně přes ulici zacvakaj píchačky a rozjede se noční šichta. Nad prosklenými vikýři továrních hal proletí píseň o loukách, horách a řekách, číšník neodolá a plácne si, ryba odpluje do hlubších vod, poručík šlápne na plyn a nad městem zašumí noc. Jen dva milenci na lavičce před nádražím chvílemi cosi zašeptaj a pak zase zmlknou. Číča přeskočí za střechy na střechu, chvíli zamlkle hledí do reklamy na stolní olej a pak se pomalinku protáhne.
Jen chvílemi jako by město dostalo záchvat touhy žít. Prázdnými bulváry se za šíleného řevu prořítí několik vozů, a odkudsi se se zpěvem vypotácí několik postav. Písně se ztratí někde za rohem.
Klap, ozve se. Klap, klap, klap. Znavená prostitutka usedne na zábradlí a vytáhne cigaretu. Trochu posmutněle pohlédne na milence a pak si připálí.
Za vysokým podpatkem vykoukne šedivý myší čumáček a natáhne vzduch. Je čistý, teplý a beze stop po kočkách. Vychovatelka na internátu pomalu prochází pokoje a přemýšlí, co by dělala, kdyby potkala myš. Ta se zatím stočila do klubíčka v lodičce dívky z III. B a usnula.
Chlápek v elektrárně obejde pár ciferníků, naškrábe na papír nějaký čísla a zase se vrátí k rozečtené knize. Má hodně ohmatanou vazbu a pojednává o městě. O městě, ve kterém žijí lidé, kočky, myši i ptáci. O městě, nad kterým se pomalu snáší vlahá noc a dýchá na všechno kolem.
Z jasmínu na nádvoří se uloupne bílý lístek a pomalu se snáší k zemi. Molekuly kyslíku se páří s aromatickými uhlovodíky a na chvíli se stávají jasmínem i dnešní nocí. Chlápek najde v knížce kapitolu o spící elektrárně a usměje se. Skoro jako u nás, napadne ho a otočí stránku.
Otevřeným oknem odněkud doléhá tichá melodie tesknící cikánky. Princezna z III. B se protáhne a otočí na druhý bok. Za dvě hodiny svítá.

sdm.podracky@volny.cz



Poznámky k tomuto příspěvku
Lian (Občasný) - 20.12.2000 > Tak tohle se mi teda hodně líbí. Hezky se to čte, všechno vidím jasně před sebou. Dobře vykreslenán atmosféra....:-)
Body: 5
<reagovat 
Čtenář - 20.12.2000 > krásné
Body: 5
<reagovat 
Pavel Šavel (Občasný) - 23.12.2000 > nic než popis. chtělo by to víc děje.
Body: 3
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je sedm + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi ()  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter