Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 28.4.
Vlastislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
První sníh
Autor: MZF (Občasný) - publikováno 4.1.2004 (21:24:32)

     S příchodem sychravého zimního počasí u mě přichází obava. Zimu mám přeci jen o něco méně rád než slunné léto. Největší strach mám z prvního sněhu, který uráčí zavítat do Prahy. Většinou v noci napadne a ráno se promění v podivnou hmotu, která vám chce ukázat, že s bílými Vánocemi to budete mít zase jednou těžší než minulý rok.

     Sníh sám o sobě je věc krásná. Každý, když byl malý, v něm strávil mnoho času. Obtiskování těl a koulování patří k zimě. Proč však pravý sníh napřed vysílá na zem svého dvojníka, to jsem nepochopil. Tento dvojník nemá dlouhou výdrž. Při svém opouštění země se proměňuje v břečku a v posledním záchvěvu slávy se nám lepí na boty.

     Je pravda, že když napadne, je na něj krásný pohled. Pokrývá vše bílou peřinou, ale při prvním kontaktu s ním zjistíme, že jde o faleš. Při doteku se mění v hnědé nic.

     První proměna přichází na silnicích. Pod stovkami kilogramů nemůže první sníh vydržet dlouho. A tak, když jsem takhle jednou šel po chodníku (stále ještě pokrytým bílým sněhem), přilétl mi na nohavici jeho bratříček bláto. Hned jsem využil sněhu k otření špíny. Sníh se proměnil bláto a já pochopil, kdo z bratrů je silnější.

     S příchodem prvního sněhu dělám rázný zásah do šatníku. Má oblíbená světlá barva putuje do spodních pater s oblečením a prim začíná hrát černá. Černé horské nepromokavé boty, černé staré kalhoty – někdy si připadám jako bych šel prvnímu sněhu na pohřeb.

     Ale nejde volit jinak. První sníh se snaží zanechat v lidech co nejdelší vzpomínky, a tak se zachycuje na cokoli světlého, co vidí. Nejhůře to odnášejí automobily. A hlavně ty, které si jejich pánové a paní nehodlají umýt jak je rok dlouhý. Spodek automobilu pak vypadá jako po bitvě u Waterlo.

     Při diskuzi o prvním sněhu jsem se od kamaráda dozvěděl zajímavou informaci. Když jsem argumentoval, že jde spíš o bláto, odpověděl:

     „Neboj, dozraje.“

     Hodiny biologie jsem ve škole více méně prospal, ale beztak jsem věděl, že zraje víno, jablka a angrešt. Ale aby zrál sníh? Spíš mi připadá, že první sníh prochází rychlozralostí. Nejprve je nezralý (bílý), a pak už zase shnilý (černý, popřípadě jiné odstíny tmavé).

     Výsledkem toho je, že se ani nedá pořádně sklidit. Mám na mysli sklidit tak, aby se z něj mohl vytvořit sněhulák, sněžné hrady a zámky nebo pořádná zásoba koulí. Na to je ho příliš málo. Působí spíš jako dekorace. Tedy jen do té doby, dokud nejdete přes ulici vynést v pantoflích koš. Pak ho máte plné kecky!


Poznámky k tomuto příspěvku
fungus2 (Občasný) - 4.1.2004 > Ano. Tak to to je.
Body: 5
<reagovat 
Silona (Občasný) - 4.1.2004 > Fajn. :)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Sáša (Občasný) - 5.1.2004 > Minifejeton: S prvními sněhovými vločkami se na mě snesla dětská radost - padá sníh. A místo výroby seminární práce jsem koukal z okna, jak se vločky krásně usidlují na trávě. Ráno už mi tak kouzelný nepřišel, to když jsem si dopřával ranní běh na vlak (dodělával jsem jednu seminárku) a on mi podrážel nohy a metal velevločky do očí... Také jsem přemýšlel o dvou věcech. Za prvé, jak jsou teď nebezpečné přechody, tedy přesněji ty bílé pruhy, a za druhé, nepíše o prvním sněhu MZF?!

Jak jsem tušil, on už to ta potvora má dokonce napsaný a publikovaný. A asi se bál, aby ho někdo nepředběhl, tak spěchal a nasekal tam pár chyb. A nejhorší je, že to má napsaný hezky, záživně (opak nezáživně) a vtipně. Dvojník a jeho záchvěv slávy, silnější bratr, pohřeb... to všechno mě náramně pobavilo. Jen to Waterloo mi tam nesedí. Auto po Waterloo by bylo spíš rozmlácené než špinavé a s těžkými kusy sněhu na podvozku. Víc by mi bylo po chuti, kdybys tam dal tank nebo tak něco... A to sklízení také není špatný příměr. Možná to pointa mohla být lepčejší.
Body: 5
<reagovat 
 MZF (Občasný) - 5.1.2004 > Sáša> 

Ahoj Sášo!

Teď bych měl asi napsat, že tenhle fejeton jsem měl schovaný v šuplíku asi tak šest let a jenom jsem čekal na tu správnou chvíli, kdy ty půjdeš na vlak a napadne tě, že bys mohl o prvním sněhu napsat. A je to tady! Mám tě! Lepím se ti na paty a tvé zničené JÁ je jak po bitvě... kde že?

 

Díky.


<reagovat 
ono (Občasný) - 4.1.2004 > ehm. co třeba si to po sobě přečíst? chyb tam máš snad milión. a pointa... nic moc. bratříček, dvojník... ech. trapnost? asi to. nic víc si z toho neodnášim. nesnášim body.
<reagovat 
 MZF (Občasný) - 5.1.2004 > ono> Pravda, pravda. Chyby tam byly a opravdu nepěkné. Opravil jsem je, ale možná tam ještě nějaké zůstaly. Nemůžeš mi s jejich vyhledáním pomoct? Díky.
<reagovat 
ono (Občasný) - 6.1.2004 > s příchodem přichází.... když, tak bych napsal ke mně. možná který se uráčí. První proměna... první sníh. až moc prvních blízko sebe. chodníku pokrytém. sníh se proměnil v bláto. ale zase je tam nějak moc sněhu u sebe. Waterloo.
<reagovat 
 MZF (Občasný) - 10.1.2004 > ono> 

Musím s tebou skoro ve všem souhlasit. Díky za vypsání chyb.


<reagovat 
barlach (Občasný) - 18.1.2004 > Jo jo jo!
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter