Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Středa 24.4.
Jiří
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Obratník štíra
Autor: Vio (Občasný) - publikováno 28.1.2004 (03:21:42)

Obratník štíra

 

Plním se do mís

          Ty čekáš na při

                                  sypání
instantních ingrediencí a výtažků z hlavy
vyvřely ve mně dialogy já-vy
          tlak kotle klesá k dušení
v při hrátkách někdo vyplenil
          mou příležitost k při
                                           stání
a směnil útok za kompromis

 

Tak hladké skluzy
          na kachličkách
                                  vlh - ne
dře - voda není pevná půda pod nohami
med teče do hrdel a tu hne s námi
          pro stořeký obrat
nikdy nedští radami - dobrá
          znovu sevře víčka
                                           uhne
ke dveřím namířili druzí



Poznámky k tomuto příspěvku
Simonka (Občasný) - 28.1.2004 > krásná
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
stanislav (Občasný) - 28.1.2004 > hm, vida, čím dál tím větší pitominy...
Body: 5
<reagovat 
Vio (Občasný) - 28.1.2004 > Stáníku, tahle byla speciálně vybraná pro Tebe... už mě ty dvojky nebavily a musel jsem přijít s něčím, za co mi dáš 1. Děkuju ;-)
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 28.1.2004 > Vio> dokázal jsi, že to dokážeš...
<reagovat 
Vio (Občasný) - 28.1.2004 > Stáníku, jsem tomu rád... až Ty mi dáš na Totemu 5 bodů, tak budu vědět, že mám s psaním praštit ;-)
<reagovat 
stanislav (Občasný) - 28.1.2004 > co ty na to?
<reagovat 
Vio (Občasný) - 28.1.2004 > Stáníku, máš nějaké problémy s konzistencí názoru? Asi ano... něco už jsem o tom slyšel. Ta jednička tady byla, mě nedostaneš, Dougu Badmane ;-)
<reagovat 
stanislav (Občasný) - 28.1.2004 > tímto jednoduchým přesmykem z jedna na pět jsem tě chtěl upozornit, že je úplně jedno, jestli píšeš nebo ne, stejně nikdy nic kloudnýho ze svý lebky nevypotíš, jestli píšeš nebo ne, není rozhodující, prostě já ti tuhle zálibu nechci brát, najde se fůra lidí, kteří ti vysvětlí, jak se ti to daří, a třeba ti to spraví chuť do života... :o))) 
<reagovat 
Vio (Občasný) - 28.1.2004 > Stáníku, už dost dlouho se Ti snažím vysvětlit, že mi absolutně nezáleží na tom, co si o mém psaní myslíš Ty, takže nevím, proč by mi měl někdo spravovat chuť do života, když mi ji nikdo nezkazil ;-) Máňa říkala, že to není směroplatné. Ale nechci Ti brát hračku, aby ses nerozbrečel ;-)
<reagovat 
stanislav (Občasný) - 28.1.2004 > no, vida, jsi statečný tvůrce, který se neleká...  aspoň něco, když už ty tvoje sláty nejdou číst, příště ti už pod těma tvýma básničkama nebudu provádět alotria, když ti to je jedno, to je pak nuda... :o) 
<reagovat 
Vio (Občasný) - 28.1.2004 > Jejda... to jsem nechtěl... jen piš, boduj, kritizuj ;-)
Ale jestli sis myslel, že mě Tvé výplody štvou, tak Tě, ač nerad, musím zklamat... již hooodně dlouho tomu tak není ;-) A prosím Tě, vrať tam tu jedničku... připadám si teď děsně blbě :-(
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 28.1.2004 > Vio> to už nepůjde, že si připadáš blbě, je fajn....
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 28.1.2004 > tohle je výborná báseň... literárně přínosná;)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Silona (Občasný) - 28.1.2004 > Hezká. :)
Body: 5
<reagovat 
mifii (Občasný) - 28.1.2004 > nádhera!
Body: 5
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 28.1.2004 > narozdíl od Standy si myslím, že je dobře, že píšeš :o)
Body: 5
<reagovat 
Helen (Občasný) - 28.1.2004 > Moc pěkná.
Body: 5
<reagovat 
Pescatore (Občasný) - 28.1.2004 >

Řeknu to za sebe a stručně k textu: koktání bez plynulosti, hudebnost žádná, náznakovost (podložená příběhem) ani snovost tu nevidím, šroubování nápadů bez výsledného dojmu, pro mne čtenářsky k ničemu.

Ale jako kokr-hání pr-oč oč ne... 

 


<reagovat 
blondýna (Občasný) - 28.1.2004 > já ti nevím strýčku Vio, možná by se to publiku líbilo víc, kdybys na to naaplikoval trochu šamanismu:-))
Body: 5
<reagovat 
Vio (Občasný) - 28.1.2004 > Co jsou to za pojmy? Náznakovost, snovost, hudebnost? Podložení příběhem? Copak píšu na podložku?
Koktání není vinou textu, ale čtenáře.
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 28.1.2004 > No, Pescatore alespoň napíše, co a proč se mu nelíbí (tak je to podle mě v pořádku) než aby hned častoval autora pitominama :o)))
<reagovat 
Vio (Občasný) - 28.1.2004 > A co se mu nelíbí? V životě jsem neslyšel, že by báseň musela mít "snovost"... proboha co to vůbec je? Copak jsem nějaký snovač??? A proč by musela mít příběh? Kromě toho tady příběh je...

Blondí, asi na to nejsem ten správný přírodní člověk ;-)
<reagovat 
HáDé! (Občasný) - 28.1.2004 >

Když to má být pro dobro věci, tak je to většinou věc kompromisu. A cukr a bič! Bič a cukr! Neztratit originalitu, ale zamyslet se nad připomínkami....jestli třeba NÁHODOU v nich přece jen trochu pravdy není...(ty ses zamyslel, i když mírně ukřivděně!)


Body: 5
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 28.1.2004 > Nečerti se - prostě se to Pescatorovi nelíbí (nemusí se líbit všechno všem, vkusy jsou fakt různé), a napsal ti to slušným způsobem. Pojmy si samozřejmě vyjasněte, ty jako správný autor si za básní stojíš, mohla by z toho být zajímavá debatka :o)))
<reagovat 
Vio (Občasný) - 28.1.2004 > Kelly, já mu to neberu.. ještě aby se to líbilo všem ;-)
A já se nečertím... oponuju ;-)
<reagovat 
Vio (Občasný) - 28.1.2004 > HáDé, mohu se zamýšlet nad připomínkami... nad smysluplnými připomínkami. Snovost a dějovost nejsou kritéria kvality.
<reagovat 
 Pescatore (Občasný) - 28.1.2004 > Vio> 

Lyrická poezie, kterou mám rád já, pracuje s "náznakem" (nedopovídá, nechává čtenáři jeho vlastní prostor), což je opak "popisnosti", se kterou více pracuje poezie epická a próza.

Snovostí - myslím práci se "snovým materiálem" tedy se symboly a obrazy, které zažijem ve snech a fantaziích, denním snění.

V básni by se něco celistvího "dít" mělo, kromě toho, že jsou tu různé "nápady" a "útržky" myšlenkového procesu. 

Za sebe opakuji: dle toho jak já chápu "báseň", tak toto je pro mne báseň nepovedená, když přitvrdím tak svým sdělením a vytvářením výsledného dojmu a pocitu, špatná. Je to text-konstrukt, který mne neoslovuje.

"Koktání" je podle mne v tvém dělení do veršů a v práci s přesahem verše, pokud víš, co tím myslím.   


<reagovat 
Vio (Občasný) - 28.1.2004 > Nechám si čas na odpověď.
<reagovat 
Vio (Občasný) - 29.1.2004 > Když odhlédnu od toho, že rozdíl mezi lyrikou a epikou jsem postřehl už na základní škole, a od toho, že nevím, proč mi to tady vlastně vysvětluješ, když jsem na to v předchozích reakcích nikde nenarazili, dovolím si mírně nesouhlasit. To, o čem mluvíš je generalizace, ale ona jde napsat i epika, která pracuje s náznakem a taky lyrika, která bude popisná až až. Nyní bych se odvážil tvrdit, že tahle báseň pracuje s náznakem poměrně hodně a příliš toho nedopovídá a čtenáři nechává dost prostoru pro jeho výklad a fantazii.

Ad snovost - chceš říct, že pokud v básni není a tudíž nepracuje se sny, s fanataziemi, tak je špatná? To ovšem pohřbíš spoustu klasiků, chlapče.

Děj - když pominu poznámku, že by se v básni mělo něco dít, s čímž nesouhlasím, mohu se aspoň ohradit proti tomu, že se v této básni nic neděje. Je tam spousta přítomného času průběhového a od začátku do konce se jedná o děj, který si ovšem nepostřehl. To, čemu říkáš útržky myšlenkového procesu, je dějové kontinuum.

Koktání - když přehlédnu nemístnou ironii Tvého příspěvku (ano, představ si, že vím, co je přesah verše a taky proto s ním pracuji), tak tento regulérní prostředek používám proto, abych veršům přidal na významu, abych oddělil významové celky a zdůraznil to, co je potřeba.

Co dodat? Tvoje kritika se zakládá na jednostranném vidění a nedostatečném přehledu. To, že nedokážeš objevit prvky, které tam jsou, Ti brání v objektivním hodnocení. Věřím, že se Ti podobný styl nemusí líbit, ale mýlíš se ve svých závěrech a Tvá kritika je zavádějící. Pracuješ s podivnými pojmy.
<reagovat 
Pescatore (Občasný) - 29.1.2004 >

Proboha: píšeš, že jsi pochopil rozdíl mezi lyrikou a epikou už na základní škole? Tak jak můžeš napsat, že jde napsat lyrika, která bude popisná až až? No, snad to pak tedy bude próza, ne? Nebo lyrizovaná próza (když jsme u smíšených poloútvarů), nebo třeba takový hybridní útvar jako "báseň v próze", ne? Co je tohle za výmysly - "popisná lyrika až až". Když mne tu poučuješ, co je objektivní kritérium, tak si přečti alespoň heslo v Hrabákově Poetice nebo ve Slovníku literární teorie. Popisná lyrika, tý brďo.

 

Obraznost a náznak.

To, jak tu píšeš je pro mne důkazem, že pochopit rozdíl mezi "přesunem obrazu do jiného smyslového pole" jak chtěl Baudelaire a další, tedy "aby básník procházel lesem ze symbolů" (a po něm to tak chápali Rimbaud a francoužští symbolisté) zůstane asi pro některé básníky značně nedostupná věc.

Př. když použiju "do stromů usínala těla poutníků" - tak přesouvám obraz "unavených chodců" do "klidného spočívání stromů". "Lidské" do "přírodního".Odpočinek u lidí, který bývá obvykle vleže - do obrazu "odpočívajících" stromů. (Výkladů může být samozřejmě více).

Ale pokud budu popisný a v obraznosti plochý, napíšu: Poutníci jakoby se stávali klidnými stromy. Obojí "může" být verš. Ale každý je velmi odlišný co do náznaku, obraznosti, způsobu výpovědi.

Pokud bych pokračoval v druhém typu "věty" takto dál a nedělil do veršů (nebo dle asonančního přístupu - názvuky), za chvíli čtenáři jen "popisuji" a z lyriky (či epiky) se stává prozaický útvar.  

 

Chceš vědět proč popisnost (bez obrazného přesahu) u tebe?

 

Plním se do mís

vyvřely ve mně dialogy já-vy

Tak hladké skluzy
          na kachličkách

voda není pevná půda pod nohami

med teče do hrdel

 

...jsou pro mne konstatování s velmi malou mírou "básnického přesahu" skrze metaforiku a obrazné přenesení.


Píšeš: Ad snovost - chceš říct, že pokud v básni není a tudíž nepracuje se sny, s fanataziemi, tak je špatná? To ovšem pohřbíš spoustu klasiků, chlapče. -

Chlapec už myslím bohužel nejsem. Nic takového jsem netvrdil.

Psal jsem:  "snovost tu nevidím, šroubování nápadů bez výsledného dojmu".

To je vše. Ne, snovost není "obecná" podmínka "kvality" básně, ale je to jedna z oblastí, které já považuji - "pro dobrou báseň" - za prospěšné.

Klasici už jsou pohřbeni a mám je v úctě. 

 

Dění v básni:

No tak když se v básni tedy nic "obrazně neděje", tak co vlastně básní sděluješ?

 

Pokud víš, co je přesah verše a pracuješ s ním, tak s ním podle mne pracuješ nedobře. Zrova tak to pro "mé čtení tvé básně" dopadá s těmi významovými celky. Napsat:

v při hrátkách někdo vyplenil
          mou příležitost k při
                                           stání
a směnil útok za kompromis

 

nebo:

 

Tak hladké skluzy
          na kachličkách
                                  vlh - ne
dře - voda není pevná půda pod nohami

... je podle mne rozbitím znění veršů na cucky, významového se tím nezmění téměř nic. Můj pohled. Třeba druzí cítí jinak.

 

Má kritika se zakládá na mém pohledu, četbě a zkušenostech.

Objektivita kritérií hodnocení básně je podle věc někdy velmi velmi subjektivně nastavených "kritérií". Snaha po objektivitě je dobrá, leč né vždy se hold povede. Já si na ni nehraju.

Mýlit se třeba mohu, pojmy mám možná "podivné", ale nevymyslel jsem si je já.


<reagovat 
Vio (Občasný) - 29.1.2004 > "med teče do hrdel" je popisné? Jestli v tom nevidíš obraz, tak to se pak nedá nic dělat...
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 29.1.2004 >

já v tom teda vidím pořádnýho francouzáka  

a nebo děj opačný k "mluvil, jako by medu ukrajoval"


<reagovat 
Vio (Občasný) - 29.1.2004 > No prosím... aspoň někdo s otevřenýma očima ;-)
<reagovat 
Vio (Občasný) - 29.1.2004 > Nevidíš, není pomoci. Nehodlám tady kvůli tomu pivat svou báseň. Tímto debatu končím.
<reagovat 
Vio (Občasný) - 29.1.2004 > Pescatore, a kde je chyba? V tom, že je ta báseň špatná, nebo v tom, že to nevidíš?
Přijde mi hloupé označit báseň za špatnou jen proto, že ji nerozumím.
<reagovat 
 Pescatore (Občasný) - 29.1.2004 > Vio> 

Tak tak. To co jsem tu rozepisoval v dlouhých řádcích je prostě výrazem toho, že tvému básnění v této konkrétní básni nerozumím. V tom je ta chyba.

No, tak asi jsem si to mohl odpustit, to ano. Sorry, že mluvím s cesty.

Asi se také pokusím stvořit nějakou per-leť nebo ptáko-vinu.


<reagovat 
Naty (Občasný,Redaktor) - 1.2.2004 >

A já teda tyhle slovní hříčky můžu, obzvlášť, když ponechávájí prostor pro domyšlení obsahu a významu. Hranice samoúčelnosti těchto hříček je pohyblivá a individuální, a zaleží na tom, kam ji má čtenář posunutou. Pro mě pořád ještě dobrý, i když se to té hranici blíží.

Normálně bych šla do 4, ale vzhledem k tomu, že jsem někam do února nainstaslovala svoji velmi "konstrukční" hříčku, která je podstatně krkolomnější, jdu programově do 5.


Body: 5
<reagovat 
Pescatore (Občasný) - 29.1.2004 >

"Med teče do hrdel" je v prvé řadě popisné. Když to nechám samostatně trčet, kde máš metaforu, náznak "čeho"? Dokonce ani verš (obraz) předtím a verš (obraz) po té neukazují žádnou velkou spojitost, proč bych si měl "mede teče do hrdel" brát jako metaforu.

No "voda teče potokem", "pánové chodí ve fraku", "víno teče do hrdel", kde tu máš jaký obrazný přesah či "náznakovost"? Rád bych tomuto tvému obrazu přisoudil nějakou symboliku, ale žádná mi z přechozího a následujícího verše nevyvstává, bohužel. 

voda není pevná půda pod nohami
med teče do hrdel a tu hne s námi
          pro stořeký obrat

 

Asi jsem slep-ený...ki...bený..ki..kliky..bé

No. Kelly jiný obraz vidí, já bohužel né.  


<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 29.1.2004 > Pescatore> 

Ech, já myslím, že to dokonale zapadá ;o)))

"Tak hladké skluzy
          na kachličkách
                                  vlh - ne
dře - voda není pevná půda pod nohami
med teče do hrdel a tu hne s námi
          pro stořeký obrat
"

Lyrický subjekt má pocit, že jde všechno hladce, možná až příliš - jako když pošleš po ledě takovej ten rendlík, co před ním zametají, aby dojel co nejdál :o))) - ale zároveň sebou na vlhkých kachličkách můžeš pěkně říznout, čili náš hrdina má pocit, že se pohybuje na nebezpečné půdě, ale je to tam zároveň moc pěkné - vidím vlhy (vlha pestrá - úžasně barevný pták)

Ovšem narážky na cosi, co (ne)vlhne a (ne)dře, hrdina ztrácí pevnou půdu pod nohama, mozek se odkrvuje, cosi tuhne - ufff, ten francouzák tam perfektně zapadá


<reagovat 
 Pescatore (Občasný) - 29.1.2004 > Kelly> 

Pěkně dokreslený příběh. Jak říkám, vidíš Kelly "přesah" tam, kde já ne.

A kdo je ten udržbář, co mu ten francouzák v koupelně upad, když viděl navlhlou vlhu?


<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 29.1.2004 > Pescatore> 

Aha, evidentně jde o nedorozumění v nomenklatuře alias názvosloví...

a říkat milenci údržbář - no, nevím, jestli se mám odvážit to vyzkoušet ;o)))))) 


<reagovat 
 Pescatore (Občasný) - 29.1.2004 > Kelly> 

Proč ne? Třeba ti dá nějaký francouzský klíč na dotažení matic u kohoutků koupelnových. Kikiriký... Já mám doma francouzáků v zásobě... dík jednomu jsem si rozšmikl nenapravitelně paleček (na ruce) 

A konce konců, milenec... si tě "udržuje", ne? Tak co.  


<reagovat 
 Naty (Občasný,Redaktor) - 1.2.2004 > Kelly> Bože, koukám, že oblíbený terminus technikus "sexuální údržbář" ještě někdo nezná, no to jsou věci!
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 29.1.2004 > Pescatore> 

Já mám zase díky jedné permutaci francouzáku docela slušnej cucflek...

Ale na druhou stranu máš pravdu, že systémová údržba je důležitá věc!


<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 1.2.2004 > Naty> To mě asi vážně minulo, u nás se říkalo, že jí "voprašuje" ;o))
<reagovat 
 vod (Občasný) - 30.1.2004 > Kelly> curling
Body: 5
<reagovat 
 Naty (Občasný,Redaktor) - 1.2.2004 > Kelly> No, já tedy rozhodně dávám přednost údržbě před oprašováním. Příjde mi to takové funkčnější.
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 30.1.2004 > Důvodný> kadeření :o)
<reagovat 
 vod (Občasný) - 30.1.2004 > Kelly> ale ne, to je ten tvuj "ryndlík"
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 30.1.2004 > Důvodný> dyk já jen žertovala ;o)
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení     Novější>>>

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)   Nepublikovat mimo Totem.cz  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter