Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 18.4.
Valérie
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<zpátky Být ve střehu z kolekce Mistr pravil
Autor: Lei (Občasný) - publikováno 5.2.2004 (00:16:13)
další>

Následující text je překladem (narychlo šitým) první části kapitoly O bdělosti vůči své rodině z díla klasického čínského autora Chan-fej-c', který tvořil v 3.st. př. n.l. a byl představitelem myšlenkového směru legalizmu, stavějícího zákon na první a absolutní místo, vycházejícího z převratné myšlenky, že všechno lidské konání je založeno na vlastním prospěchu. Zas z jiného soudku, pár pasáží je tam zajímavých, tak doufám, že se k nim prokoušete, když už jsem to z té klasické čínštiny překládal:-)

 

Neštestí vládce spočívá v tom, že věří jiným. Věříme-li jiným, jsme jimi ovládáni. Vztah ministrů a vládce se nezakládá na příbuzenské náklonnosti, jsou vázáni jeho mocí, a tak jim nezbývá, než mu sloužit. Proto ti, již jsou ministry, bez oddechu bedlivě zkoumají panovníkovu mysl, zatímco panovník nepozorně dlí nad nimi, a to je důvod, proč dochází k vraždám vládců. Je-li někdo panovníkem a příliš věří svým dětem, zkažení ministři využijí jeho děti k prosazení vlastních zájmů. Je-li někdo panovníkem a příliš věří své manželce, pak zakžení ministři využijí jeho manželku k prosazení vlastních zájmů.(vypuštěna věta odakzující na historickou událost ) Pokud tedy i při vší blízkosti manželky a lásce k dětem jim nelze věřit, pak se nedá věřit nikomu!

 

Mezi vládci velkých i malých států, konkubínami, manželkami a korunními princi se vždy najde někdo, kdo si přeje, aby panovník co nejdříve zemřel. Jak vím, že je tomu tak? Vždy manželka s ním není pokrevně spřízněna, je-li v oblibě, pak je vládci blízká, není-li v oblibě, pak vztahy s vládcem ochladnou. Pořekadlo praví: "Když je matka krásná, je její dítě chováno." Ale naopak - když je matka ošklivá, je její dítě zanedbáváno. (slavná věta:) Muže v padesáti letech ještě libido neopouští, avšak krása ženy v třiceti letech uvadá. Když žena, jejíž krása uvadá, slouží manželovi se sexuálním apetitem, přestává se jí dostávat pozornosti a nastávají pochybnosti, zda se její syn stane dědicem. To je důvod, proč konkubíny a manželky doufají v to, že vládce brzy zemře. Totiž pouze za okonosti, že se matka stane vdovou po vládci a její syn novým vládcem, všechny rozkazy jí projdou, není pro ni zákazů, milostné radovánky nejsou rušeny předešlým panovníkem a její moc není zpochybněna. To je důvod, proč dochází k travičství a vražednictví. Proto se v Análech Tchao-cuo praví: "Panovníků, kteří zemřeli na nemoc, není ani polovina." Nechápe-li toto panovník, spoléhá se na nepravé. Proto se říká: "Když je těch, kteří by měli ze smrti panovníka užitek, mnoho, pak je panovník v nebezpečí." (vypuštěna věta odakzující na historickou událost)

Když lékař dobře vysaje zranění, srká krev jiných, není proto, že by je pojila příbuznost. Je to proto, že z toho má zisk. Když vozař vyrábí vozy, chce, aby lidé byli bohatí a vážení; když truhlář dělá rakve, chce, aby lidé brzo umírali. Není to však tak, že by byl vozař dobrý a truhlář zlý, je to jen tím, že když lidé nebudou bohatí, nebudou se prodávat vozy, a když lidé nebudou umírat, nebudou se kupovat rakve. V případě truhláře se nejedná o nenávist, pro něho je pouze užitečné, když lidi umírají. Proto se vytváří kliky konkubín, manželek a korunních princů, které chtějí, aby panovník zemřel. Neboť není-li mrtvý, pak jejich moc není dost velká - není to tedy tak, že by panovníka nenáviděli. Z toho důvodu si musí panovník dávat pozor na ty, kteří by měli užitek z jeho smrti. Halo kolem měsíce je vně, ale problém jeho vzniku spočívá uvitř. Stejně tak býváme obrněni proti těm, které nenávidíme, neštěsí však přichází od těch, které milujeme. Moudrý vládce se proto nepouští do neprověřených podniků, nejí neprověřené jídlo; slyší daleké a všímá se blízkého, aby se vyvaroval chyb jak v paláci tak mimo, zkoumá souhlasné a nesouhlasné projevy, aby zjistil, na jaké kliky je dvůr rozdělen, porovnává pak jejich činy, aby se dobral skutečnosti, která se za těmi projevy skrývá. Dává si dohromady minulé a současné, řídí lid podle zákonů, a vše zkoumá z mnoha pohledů. Když úředníci nedostávají náhodné odměny, nepřekračují pravomoce, tresty smrti jsou oprávněné a vina se nepromíjí, pak se nepravost nemá jak dostat ke slovu.



Poznámky k tomuto příspěvku
Andulka (Občasný) - 5.2.2004 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
noa (Občasný) - 5.2.2004 > cinsky pragmatismus... ale kam bychom takhle sakra dosli?
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 5.2.2004 > noa> 

Ď za D, ale věděl jsem, že budeš mít nějakou takovou poznámku:-) Pro jistotu uvádím, že nejsem propagátorem esence legizmu, pouze dávám nahlednout do reality klasické Číny. Neodpustím si však říci, že některé ze základních myšlenek legizmu fungujou dodnes v našem právu, a byli to oni (pokud vím), kteří s tím tak brzo přišli. V tomto hledu jim budiž všechna čest. Nedělali si iluze to dovedli ad absurdum. Ono možná bych radši žil v umírněným legizmu než v ortodoxním konfuiánství, těžko říci, naštestí to nemusím řešit:-)


<reagovat 
 noa (Občasný) - 5.2.2004 > Lei> ja ti nevim... zas v Pekingu... a ta Cina... je proste jina... odhodlani nalezat spolene hodnoty je velke, ale realita... az prilis blizka tomuhle prekladu... se mi zda, ale mozna nejsem dost hluboko... doufam...
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 5.2.2004 > noa> To ti celkem závidím:-) O tej realitě víme svý - i proto si myslím, že je Fej aktuální. A právě ty společný hodnoty, který nenalézáme - to je důvod, proč neustále zpochybňuju jejich "přenositelnost". Pro Čínu mi to přijde absurdní, stejně jako kdyby Číňani řekli, my jsme nejhumánnější a víme, že pět konfuciáských vztahů je pro všechny nejlepší - a lup, pár granátů, a my bychom v ČR slepě poslouchali své výše postavené. A feministky by to měli hódně těžký:-))
<reagovat 
 noa (Občasný) - 5.2.2004 > Lei> Fej je tu velmi, velmi aktualni, jenomze, znam tu lidi, ktery by dali leccos, aby meli na vyber tak jako my... tady je myslenkovej skok, jsem si vedoma... ale znas ten tlak: od zakladky az po gaozhong musis bejt nejlepsi - v ramci osnov - abys uspel a uzivil rodinu... a stejne verim, ze nejmin kazdej druhej by radsi neuspel a chvili psal basnicky a pak se teprv rozhod, co doopravdy od zivota chce... fakt snad nejvyssi prinos studia sinologie spatruju v tom vazit si, co ve stredni evrope mame... coz je mimo tema, ale snad k jadru veci...
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 5.2.2004 > noa> 

A víš co je zajímavý? Že já největší přínos sinologie spatřuju taky v tomhle:-) Ale nařek bych to tak jednoznačně, páč jsou i věci, který si myslím jsou v Číně lepší - třeba ten pouliční život, stánky s ťiaockama:-) Ne, některý věci tam fungujou líp. Ale v podstatě mám argument, kterým biju všechny brblaly v Čechách - kdyby jen věděli, jak skvěle se maj.

Hele nechceš mi přivést něco od Ujgurů?;-) Docela maličký roujiamo, nebo 30 yangrouchuanru (blouzním):-))


<reagovat 
 noa (Občasný) - 5.2.2004 > Lei> ...sakra, a to poznani cloveku zabere takovejch let :-))) privezu, whatever, ale az v cervnu :-)
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 5.2.2004 > noa> Jo, ale lehčí cesta k tomu není, jen snad osvícení zhůra:-) Ach tak, v červnu, no, to se možná zkazí:-) Ale jestli už bude jasný, že se tam do konce tohodle roku nedostanu, tak bych tě pak možná poprosil o jisté CDeso
<reagovat 
 noa (Občasný) - 6.2.2004 > Lei> ...jojo, CD a DVD... to jsou zrovna jedny z nezpochybnitelnejch cinskejch kladu :-)))
bez problemu dovezu
<reagovat 
Newton (Občasný) - 6.2.2004 > Děkuji za další přiblížení cizího (pro mě) vesmíru  hodnotím, že se dělíš o poznané a obdivuji, jak to umíš inteližentně podat (jo, 6. řádek 1. odst. překl. zkažení)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
aJSha (Občasný) - 12.2.2004 > Stejně tak býváme obrněni proti těm, které nenávidíme, neštěsí však přichází od těch, které milujeme.

Čínske texty musia byť zaujímavé. Len sa to pomaly číta, lebo o všetkom musíš chvíľu premýšľať.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
romann (Občasný) - 12.3.2004 > kde je tu mystika??
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 23.3.2004 > romann> Proč by tu měla jako bejt mystika? Od mystiky jsou tu jiní...
<reagovat 
romann (Občasný) - 23.3.2004 > protože je to v kapitole filozofie, mystika a tohle je jasná politika, politologie.
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 24.3.2004 > romann> To je ovšem dáno tím, že tu není oddíl "Východní myšlení" ("filosofie s čínskými rysy"), tak mi nezbývá, než to dát sem. Od počátku, včetně klasického období čínské filosofie, z něhož je ukázka, bylo to, co se dnes nazývá čínskou filosofií, neoddělitelně spjato s politkou. To, co jsem přeložil, není politologie, ale vhled do myšlenkových vzorců směru legalismu.
<reagovat 
Valentýna (Občasný) - 2.7.2004 > já nevím co ty tady ještě vůbec děláš
Body: 1
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
zpátky   
1 2 3 4 5 (6) 7 8 9 10
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter