Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pondělí 29.4.
Robert
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Víš, tati! I. z kolekce Ztracená generace
Autor: Přeslička (Občasný) - publikováno 26.2.2004 (11:29:26)
další ve sbírce>

Víš,tati!  I.

 

Říkáš, že jsem

nežila v té době,

když právě mluvíme

o padesátých letech,

jenže ty jsi

se tenkrát učil

mluvit, chodit

a teprv koukat

kolem sebe

a babičce

sebrali úspory,

co měla na kočárek

a všechnu výbavičku,

musela do průvodu

stát v dešti

a poslouchat projevy,

pár dní před tím

než ses narodil.

 



Poznámky k tomuto příspěvku
Strážce_majáku (Občasný) - 26.2.2004 > Dobře napsané.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
ouvej (Občasný) - 26.2.2004 > velice dobře.
Body: 5
<reagovat 
M.M (Občasný) - 26.2.2004 > Němá výčitka?
Body: 4
<reagovat 
 Přeslička (Občasný) - 26.2.2004 > M.M> není němá, občas hlasitá až příliš ä výčitka vlastně taky ne... spíš výkřik,obrana,pokus...
<reagovat 
drfaust (Občasný) - 26.2.2004 > Naprosto špatně.

Tohle je jen osobní výpověď. Do básně tomu chybí všchno.

1. To téma, které sis zvolila je hrozně riskantní...
nevím, jestli ti bude uvěřeno, že máš na takovou výpověď lidské právo...

2. Alespoň nějakou obraznost
3. Zapojení čtenáře... tam, kde je čtenáři řečeno vše, kde nemusí s textem prožívat jeho jazyk se svou fantazií, tak to brání básni aby v nás žila.
4. Dozvěděli jsme se vše...
5. Změň grafickou strukturu a na prozeickou a uvidíš, že ten text se v ničem od prózy neliší... sama grafická struktura báseň nestvoří...

To není nějaké trhání tebe, to jsme jisté výtky z hlediska poezie. ...a naprosto při tom nechci zasahovat do tvých osoních prožitků...

No a výčitka je to asi naprosto otevřená:)
<reagovat 
 Přeslička (Občasný) - 26.2.2004 > drfaust> děkuji za rozsáhlou reakci... máš pravdu, je to osobní, hodně osobní... právo cítím, že mám (možná právě proto, že to není výčitka), ale uvědomuji si riskantnost (a možná se chystám ještě dál)...
nemyslim, že v tom je vše, ty fakta slouží spíš jako uzlíky na síti, v které se houpu... uznávám, že je to na hraně poezie a prózy, poslední dobou sem se hodně posunula, ale vlastně mi tolik nejde o to, kam to zařadit... ještě jednou díky...
<reagovat 
ouvej (Občasný) - 26.2.2004 >

Samozřejmě že to JE poezie. A oslovuje - třeba mě.

 

Je to prostě jiná poezie, než jakou máš rád a jakou uznáváš.

 

musela do průvodu

stát v dešti

a poslouchat projevy

pár dní před tím,

než ses narodil.

v tomhle je mírná nadsázka. To není prostý prozaický zápis dne. To by tam bylo, že si odstála místo ve frontě na chleba,  a ráno uvařila meltu, a nevyšly jí potravinové lístky....

 

a... a... a.... autorka si vybrala konkrétní zážitek - který je tvrdý - ale poetický. Je tam kontrast - toho dětského prožitku (učil ses chodit, mluvit) a tvrdá realita života matky - nastíněna jen pár zážitky. Je to decentní - dobře postavené. Má to spád - od těch výbaviček a kočárků k drsnosti té nutnosti poslouchat - těsně před porodem proslovy v dešti. To babička nesla tíhu těch padesátých let - kruhem se autorka vrací k tomu oslovení - víš tati: ty totiž taky nic nevíš.

 

Víš, Drfauste, ty říkáš, že to není poezie - a bude to asi tím, že si ta padesátá léta prostě právě tak neumíš představit.

 

 


<reagovat 
ouvej (Občasný) - 26.2.2004 > A ty si oprav kurňa tu chybu v prvním verši: jsem - ne sem.
<reagovat 
Radovan (Občasný) - 26.2.2004 > a pointa? nevidím důvod (původ)...
<reagovat 
 Přeslička (Občasný) - 26.2.2004 > Radovan> zkus číst dál, možná tam je, možná i já ji teprv hledám...
<reagovat 
 Radovan (Občasný) - 26.2.2004 > Přeslička> četl jsem to pro jistotu dvakrát. Ten obsah je tam nastíněn, ale  co tím chtěla autorka říci zůstává záhadou, která je vyřešena až s částečným rozborem díla.
<reagovat 
drfaust (Občasný) - 26.2.2004 > tady ale vůbec nejde o žádná padesátá léta. Jde o to, že v poezii je nutné to říct jinak, než běžně... Tohle je text, který, jak říkám, od prózy odlišuje pouze jeho grafická úprava.

co ty víš o tom, co já vím o padesátých let... bez znalosti mého života by sis neměla dovolit něco takového vyslovit! a že je mi dvacet šest to víš...


Jestli tobě stačí na poezii jen pocit, tak mě ne.
<reagovat 
ouvej (Občasný) - 26.2.2004 >

Nemluvím o padesátých letech, jsou mi ukradená - a nemám pocit, že bych si něco

DOVOLILA. Takže klídek - jestli jsem něco zasáhla, omlouvám se.

 

Ano, opravdu mi stačí pocit. A myslím si - že to stačí pro poezii. Existuje i poezie bez metafor. Můžeš říkat, že je tedy špatná - a já ti to neberu. Ale těžko můžeš vnucovat tenhle názor každému. Dokonce to může říkat dalších padesát lidí, kteří sem naběhnou, ale pokud se to jedinému člověku bude zdát dosti poetické, bude to poezie.

 

A tohle neuráží, je to civilní výpověď. Je osobitá, svým způsobem originální.


<reagovat 
ouvej (Občasný) - 26.2.2004 > Jo, a ještě - napsal jsi: Jde o to, že v poezii je nutné to říct jinak, než běžně... bože, jaká pověra a slepota. :-)
<reagovat 
Rambonaut (Občasný) - 26.2.2004 >

Raději bych to označil za prózu, ale která jde hezky recitovat. Takže ti nevyčítám, že je to zařazeno do rubriky poezie.

Jinak mi to připadá spíš jen jako vhozená rukavice. Možná se více dočteme ve druhém díle, pokud je to myšleno jako "báseň" na pokračování ("I."). Pokud ne, tak je to celkem suché.

 


Body: 3
<reagovat 
Adina (Občasný) - 26.2.2004 > Jazykem prozaické, nicméně jsou v tom emoce. Nevím, myslím, že pravda leží někde mezi ouvej a drfaustem. Já osobně jsem zastáncem civilní poezie a úplně nejraději mám, když je do ní tu a tam vložena nějaká ta metaforka a z devadesáti procent ocenˇuji u poezie atmosféru. A to tady rozhodně je.
Body: 4
<reagovat 
Simonka (Občasný) - 26.2.2004 >

je to krásně napsané, ať už to nazývá každý, jak chce.

je v tom velký náboj, věty poskládané a sladěné v celek který lahodí oku a svírá u srdíčka


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Quasimodo (Občasný) - 27.2.2004 >    Na mne to působí.....je to dobře napsáno.
Body: 5
<reagovat 
Naty (Občasný,Redaktor) - 28.2.2004 >

Nevím, jestli je to poesie. Neznám žádnou definici pojmu poesie, která by s určitostí definovala, co do poesie patří, a co ne.

Taky mě nejdřív napadlo, tohle přeci není báseň. Jsem odporný formalista a kdyby to bylo zařazeno v rubrice Klasické verše, už bych vyskakovala.

Jenže jsem si to přečetla podruhé, potřetí... a najednou na mě sáhla mrazivá hrůza té doby.

Ať ten text nazveme jakkoli, je pravda, že mě zasáhl.

 


Body: 4
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
(1) 2 3 4 5
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter