Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 23.11.
Klement
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Spravedlnost a racionalita? Kde je problém? z kolekce dodatečné úvahy
Autor: j'en ai marre (Občasný) - smazáno


Zefram (Občasný) - 8.3.2004 > A co to vlastne podle tebe je ta racionalita? Snad racionalita jak v klasicistnim romanu, kde hlavni hrdina rozhodujici se mezi treba silnou laskou a nejakymi svymi spolecenskymi zavazky nakonec voli ty zavazky, jako ze racionalne? NE, racionalni klidne muze byt opustit vsechno a jit za svou laskou, pokud ta laska je tak dulezita a vse ostatni naopak tak nepodstatne. Racionalita je zpusob usuzovani, jde o to, ze musi byt zajistena logicka bezchybnost, zadny nazor nesmi byt predem vyloucen z diskuse, diskuse (anebo uvazovani) musi byt vedeno dle pravidel... Jestli je tvym primarnim cilem zit se svou milovanou, pak je racionalni, po zhodnoceni situace, jit za ni. JEdnoduse proto, ze cile volis ty, racionalita je zde jen kvuli realite, ktera te nekdy tlaci jinam. Racionalni rozhodnuti je pak zas to, ktere neobsahuje nejaky logicky lapsus a odpovida vsemu, co vis, anebo o cem muzes predpokladat, ze lze odhadnout.

Takze jiny priklad. Racionalita treba neladi s odporem vuci geneticky upravovanym organismus (uz ten nazev je nesmysl), protoze jine metody slechteni jsou v mnoha ohledech nepomerne rizikovejsi. Je tedy iracionalni byt zasadnim odpurcem prveho, protoze to vychazi z odporu vuci novym vecem, strachu, z medialni masaze a naposledy z absolutniho nepochopeni situace. Racionalni clovek usiluje o zjisteni vsech relevantnich skutecnosti a nasledne o nalezeni logicky spravne odpovedi, ac se neda rict, ze by to byla jen vec logiky, mnohdy zasahuji obtizne odhadnutelne faktory. I ty se daji nejake predpovidat... Naopak iracionalita je charakterizovana zaverem ucinenym okamzite.

Vtip racionalni spravedlnosti je v tom, ze OBECNE vede k dobre shode se skutecnosti (tedy nejsou odsuzovani slusni lide a naopak zlocinci jsou). Soudce se tim MUSI ridit prave proto, aby byl obecne OK. Casto se ale stane, ze nejaka nestastna klicka... Pak on treba je presvedcen o zlocinu, avsak nemuze odsoudit. Predstav si ale, ze to udela, ze to budou delat soudci pravidelne. To by byl konec spravedlnosti moderniho typu, soudci by podle svych dojmu rozhodovali...presne to ma byt osetreno zakony. Jde tu o to, ze spravedlnost V RAMCI zakonu je mnohem vice nasi spravedlnosti a mnohem vice odpovida realite, nez MIMO zakony. Ovsem pouze obecne, nikoliv nutne konkretne. A duraz na osobni pocit toho soudce jen naznacuje, jak moc lpis na tradicni spravedlnosti, ktera tak snadno pripravovala sve obeti o zivot na zaklade pouhych tuseni.

Ne, clovek se skutecne nelisi od robota, alespon ne v tomto smyslu. Co brani robotovi, aby v pripade, kdy mu nedostacuji data a nemuze rozhodnout, rozhodl treba nahodne podle poctu nabitych castic dopadajicich na nejakou plochu za nejaky cas? Z vnejsku pak rekneme, ze jednal iracionalne.

Pokud si racionalne vyberes iracionalitu, pak se toho dopoustis na sve triko a je to tva vec. Pokud o vsak udela prilis mnoho lidi, ohrozi to racionalitu naseho sekularniho statu a v konecnem dusledku by to teoreticky vedlo k jeho zhrouceni, jehoz nasledkem by byl svet, ve kterem bys netouzil po nicem jinem, nez po trose teple polevky a racionalni "neosobnosti". Kdo z nas by chtel zit ve stredoveku? Ani kralem bych tehdy nechtel byt, natoz pak nevolnikem... Jenze to se nestane. Vsichni mame sve vymozenosti moc radi, takze obcas budeme iracionalni a tim cas od casu neco zvoreme a bude nas to stat vic penez, treba pokus si vybereme jako energetickou politiku budoucnosti dovoz plynu, pak zaplakame nad vydelkem. Oc mi tu jde je zlepseni image metody, jez je nanejvys efektivni v ziskavani pravdy, kontroly nad okolnim svetem, spravedlnosti a ktera je zakladem demokracie moderniho statu... Nebojim se, priznamvam, vubec o to, ze budes docela iracionalni, spis jde o ty obcasne ulety.
<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli Zefram
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + osm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter