Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 25.4.
Marek
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Jaro němé ženy
Autor: ouvej (Občasný) - publikováno 4.3.2004 (08:39:05)
Až na jaře, a bůhví
že tolik je ho třeba

já vyjdu z jeskyně
do slunce nesmělého

můj syn - syn zajatého
bude tak obávaný
tak skoro bohem
svou plavostí
v té černovlasé tlupě


protože hrnčíř, po otci
držet bude mé dlaně
na nesouměrné nádobě.
Oblost mi byla jménem
v těch nocích zimních
až do kraje, až do kraje
zimního svítání.

Pak vyneseme ven
poslední šípky růžové,
poslední jehlu, pazourek
a rozžvýkané kůže

dvě tváře k nebi
a jeden vraní skřek
a jedna němá prosba.

Chovej se, synku, chovej
jsi řečí němé ženy
jsi její výkřik
sten.


Poznámky k tomuto příspěvku
aJSha (Občasný) - 4.3.2004 > V pozadí mi beží SPEKTRUM a relácia o histórii keltov ... nie nesúvisí, ale berie ma to.
Body: 5
<reagovat 
aJSha (Občasný) - 4.3.2004 > občas sa mi zdvojujú komentáre ... sory
<reagovat 
stanislav (Občasný) - 4.3.2004 > jako bys byla pilnou žačkou Campbella a Junga, což neber jako něco hanlivýho, naopak lichotku velice velikou.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 4.3.2004 > stanislav> No, že tyhle obrazy nevznikaly jako básně - ale jsou výsledkem meditací a hledání intuitivních odpovědí. :-)
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 4.3.2004 > stanislav> 

Tohle je zajímavé. :-)

 

Mohl bys mi vysvětlit, jak jsi na tuhle myšlenku přišel? To je totiž tak - no, ty první.

 

:-)


<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 4.3.2004 > ouvej> to snad dá rozum, kdo jinej se zabejvá důležitostí mýtů pro toho kterýho současnýho člověka? kdo je kapacita v těhle věcech? No přeci Campbell a Jung to vytáhli a pěkně s tím obeznámili rádoby post-osvícenskej svět, že tohle je důležitější než kolik kdo udělá dřepů, napracuje hodin a vypije energetickejch nápojů, s vnitřním zdravím to souvisí víc než úzce, mít propojený velký mýty se svým vlastním malým světem. dává to životu ten správnej rozměr k žití. asi tak. delšího rozboru netřeba. dle mého.
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 4.3.2004 > ouvej> 

ale to je snad zcela zásadní důvod, proč psát básně, abys i někomu jinýmu ozřejmila, co že se to vyjevuje, když tedy zakusíš ponor.

kvůli těmhle věcem já vůbec básničky čtu, jinak jsou mi totál lhostejný, nějaký veršůvky o délce či pro mé účely prázdné lahodnosti slov a patvarů. 


<reagovat 
.......... (Občasný) - 4.3.2004 > jo, ta ze včerejška - už jsem psala na L. - ta je pro mě dokonalá! - a Standa to řekl moc hezky:)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Bobísek (Občasný) - 4.3.2004 > Moc pěkná!
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Blamáž (Občasný) - 4.3.2004 > Tohle mě taky bere...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Hulís (Občasný) - 4.3.2004 > Zajímavá exkurze do dušičky.
Body: 5
<reagovat 
Newton (Občasný) - 4.3.2004 > dotýkací
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Pescatore (Občasný) - 4.3.2004 > Ruce a tváře... moc pěkně.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
noa (Občasný) - 4.3.2004 > potěšení číst
Body: 5
<reagovat 
Vio (Občasný) - 4.3.2004 >

A takhle?

 

protože hrnčíř, po otci
držet bude mé dlaně
na nesouměrné nádobě.
Oblost mi byla jménem
až do kraje zimních nocí


<reagovat 
Lyryk (Občasný) - 4.3.2004 > myslím, že klišé přibližuje text kýčovité ověřenosti, nemusí být použito klišé, aby text působil stejně emocionálně; klišé může být také příznakem strachu z nepřijetí, z nehladkého průchodu myslí;

to, že originalita není uctívaná hodnota zdejších autorů a čtenářů je nabíledni..., ale člověk píše i pro svou důstojnost a ideály v dobách budoucích, pak je zaměnitelnost autorů používajících klišé důvodem k nerozlišení, zapomenutí...-)))
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 4.3.2004 > Lyryk> 

to je asi na dlouhou diskuzi. Jak to vnímám já: co je klišé: to je prostě natolik působivé a ověřené slovo - že bylo nadužíváno - až vedlo k jistému pocitu kýče, až se stalo kýčem. Ta hranice nadužívanosti a kýče je taková plastická, jak se to přelívá. Ale to slovo - bez souvislosti - to spojení - je původně skutečně krásné. Tak to je.

 

Někdy, domnívám se - když chceš zdůraznit opravdovou závažnost, je možno sáhnout i ke klišé. V kontextu s ostatním textem by nemělo docházet k zaměnitelnosti. Jen umocní ten text.

 

Ale já poezii vnímám hlavně intuitivně.


<reagovat 
ouvej (Občasný) - 4.3.2004 > Vymazala jsem ten blbej úplněk a západ slunce. Ale je mi, jakobyste mi amputovali nohu. Druhou už nedám.
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 4.3.2004 > ouvej> ale neee, já tě nechtěla zchromit... já myslela někdy až budeš chtít ty sama, dobrovolně, pomaloučku...

no ale myslim, že ten konec je teď lepší, ne tak rozmělněnej ;o)))
<reagovat 
ursi (Občasný) - 4.3.2004 > Já chci úplněk a západ slunce! Jinak to není ono, je to škoda.
<reagovat 
ursi (Občasný) - 4.3.2004 > Já chci úplněk a západ slunce! Jinak to není ono, je to škoda.
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 4.3.2004 > vidíš, ouvej - nezavděčíš se nikomu ;o)
<reagovat 
ouvej (Občasný) - 4.3.2004 > Neznejisťujte nejistou němou ženu s jednou nohou. :-)
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 4.3.2004 > klídek, ženo - máš to pěkný! :o)
<reagovat 
stanislav (Občasný) - 4.3.2004 >

ouvej, kapku tě nechápu, že si do toho necháš kecat.

jak jsi to měla původně - to bylo přesný, podle základních klíčů tvýho vnímání, když to přeořeš, už to bude o jinym synovi, nic nemajícím společnýho s tebou, sluncem tam nad tebou atd., jen se to možná bude líbit hnidopichům, který píšou prý nově... ...a to ještě kdoví jestli


<reagovat 
.......... (Občasný) - 4.3.2004 >

:)no, já si taky myslím, abys zůstala ouvej:)

 

nedala bych ani slovo!!! ze svýho textu:)))

 

 


<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 4.3.2004 > vever> Tak já  vím, ty ani nemusíš, když máš autocenzuru, která ti odstříhává sama zbytečné věci. :-)
<reagovat 
 .......... (Občasný) - 4.3.2004 > ouvej> jo - jenomže to jsem já - a ten původní text jsi byla TY!!! - ten text má svůj vlastní vnitřní život - a jestli je tam něco navíc, tak se to časem oklestí samo ... ale pak jde o to, PROČ člověk píše ...
<reagovat 
stanislav (Občasný) - 4.3.2004 >
<reagovat 
Lyryk (Občasný) - 4.3.2004 > je zajímavé, jak bojovníci za autenticitu dokážou vydávat neautentické klišé luny a západu slunce za autentické, když není vůbec osobitě popsáno, ale jen obecně konstatováno (že bylo); je to jen zjednodušení - a to není autenticita, to je hra na instantní autenticitu .-))) - znamená to de fakto, že v každém úplňku luny a při každém západu slunce se může odehrát tahle báseň, ...

je to jako na koncertu, kde by klavírista zahrál dvě věty klavírní skladby a třetí pustil z playbacku, klišé je playback!!! vrchol neautenticity .-))))
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 4.3.2004 > Lyryk> Pozor - nic neproběhlo, nezapomněl jsi, že k té luně a slunci západu přirovnávám své vroucně milované dítě?  
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 4.3.2004 > Lyryk> 

Vlastně - když to tak čtu - co znamená to "bojovníci za autenticitu"? To mám být já?

 

 

 

 


<reagovat 
Adina (Občasný) - 4.3.2004 > Jo, mám ty tvé příběhy ráda.
Body: 5
<reagovat 
Lyryk (Občasný) - 4.3.2004 > mohu-li, trochu si zašermuji .-)))

můj syn - syn zajatého
bude tak obávaný
tak skoro bohem
svou plavostí
v té černovlasé tlupě

///syn můj a zajatého, plavý v černovlasé tlupě, tak obávaný -> tak skoro bohem; nevím jestli má z logiky vyplývat i možnost, že se bůh bude toho syna obávat (?); vystupňování z obávanosti k božství jen na bázi vzhledu (?); já vím jsou to pohanské představy, ale to dvojí "tak" provokuje vnímání jako "tak i tak"; navíc i rytmicky je ta strofa po logickém vybočení z vazby disonantní (chybí tam druhé bude) a logika věty pokračuje jinou asociací...

a poslední strofa:

Chovej se, synku, chovej
jsi sluncem, západem
jsi lunou za úplňku
jsi řečí němé ženy
jsi její výkřik
sten.

///opět chovej ve dvojím významu, chování jako vychovanost a chvoání v náruči matky; při čtení se musím nutit číst sluncem, západem - dere se mi tam slunce západem, což je archaická inverze notoricky známá...; jsi lunou za úplňku bych škrtl, to je v té básni velká škoda, vkládat do blízkosti pointy takové klišé; zbytek je sice přijatelný, ale význam básně se strofou nijak nemění a silnou pointou v návaznosti na celý text básně tato strofa úplně není;

na druhou stranu je dobré experimentovat, zkoušet nová témata...
Body: 5
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 4.3.2004 > Lyryk> 

Já jsem dokonce slunce i lunu už měla vymazané - protože jako hrozné klišé to vnímám taky - ale pak jsem si uvědomila - že by to ztratilo ten patos, který to má mít - to zmáčknutí srdce - na nic jiného jsem nepřišla - prostě to má být patetické - cíleně, záměrem.

 

Děkuji.


<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 4.3.2004 > Lyryk> tím chci říct - že někdy chronické klišé může být výrazový prostředek k umocnění nálady - to jen tak cítím a vnímám. Kdoví jak.
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 4.3.2004 > ouvej> já myslím, že "řeč němé ženy" je patetická dosti :o)
neboj se nechat na čtenáři, aby sám vycítil tebou jen naznačené, nasměrované - zkus to někdy a uvidíš ;o)
ty to totiž umíš, ale možná nevěříš, že umíš, a tak radši předimenzováváš - pro jistotu ;o)))

jinak příběh se mi líbí, i v náváznosti na předešlý... pěkná ta myšlenka, že syn zajatce a němé se může stát vůdcem - jen si nejsem jistá, jestli by to mezi těmi divochy tak fungovalo, jestli by ho třeba radši neprohlásili za prokletého :o)
a líbí se mi, že syn je vlastně matčiným hlasem - jen bacha na přesycení čtenáře myšlenkou, tohle už jsi měla v té minulé ;o)

"dvě tváře k nebi
a jeden vraní skřek
a jedna němá prosba"
TOHLE je pro mě patos tak akorát :o)
Body: 5
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 4.3.2004 > Kelly> 

Možná máš pocit, že předimenzováno. Možná, že k tomu dospěji - časem. Já jsem to zkusila vymazat, jak jsem psala - ale taky mi to potom příliš nesedlo zrovna rytmicky - něco mi k té pointě scházelo.

 

Takže - ten závěr - pointa - je takový pěkně sentimentální.

 

Co říkáš na mou rouhavou myšlenku o vhodnosti umístění klišé k umocnění určitého dojmu?


<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 4.3.2004 > ouvej> "dvě tváře k nebi
a jeden vraní skřek
a jedna němá prosba.

Chovej se, synku, chovej
jsi řečí němé ženy
jsi její výkřik
sten."

Mně to přijde rytmicky OK. A sentimentální taky dost. :o)


Já tu myšlenku úplně nevylučuju. Ale můj názor je, že když se chceš něčeho takového dopustit, musí být čtenáři dáno dostatečně najevo, že si klišovitost uvědomuješ a že si od ní držíš odstup. A taky to, jaký dojem chceš umocnit.
Protože jak bys definovala klišé? Já asi jako určitý stereotypní, zažitý, otřepaný způsob vyjádření skutečnosti. Otázka je, proč ho chceš čtenáři předkládat? Protože vyjadřovaný jev ti nestojí za to, abys ho opsala nějak nově, neotřele? Protože to neumíš napsat líp? Nebo protože chceš zdůraznit například to, že postava v tvé básni vidí svět schématicky, stereotypně? Nebo protože celé to klišé zasadíš mezi jinak originální vidění světa, takže tam působí - ať už záměrně či nezamýšleně - jako pěst na oko? :o)

Neříkám ne, jen říkám s rozmyslem a bacha na to... :o)
<reagovat 
 HáDé! (Občasný) - 4.3.2004 > ouvej> 

Mám strach, když začneš své básně příliš oklešťovat, vyhodíš to podstatné v životě

- slunce i lunu (zvláštní ženský atribut...),... pak přestaneš být svoje! Budeš

z toho nešťastná! Píšeš své každodenní zápisky, asi větším dílem spontánně, ale autenticky!

To mě přitahuje na tvé poezii. Nech lyrykovi a Kelly a Viovi a drfaustovi jejich experimenty, jejich vycizelované, ale trochu odlidštěné básně (nikoho nechci napadat,

nesnižuju jejich hodnotu, která je hlavně ve snaze o posun někam jinam, snad dál...taky osobitě) a piš po svém, srdcem! Kdo ví, co časem

zapadne úplně a co přetrvá....Nakonec jsem dala jistým literárním vědcům na

výběr z básnířek z místních serverů a zaujala jsi ty, jak řekli - svými litaniemi!

Nechtěla bych tě zažít, (a asi by to vypadalo směšně) jak napodobuješ Kelly nebo drfausta.

Poučení si vzít můžeš (co uznáš za vhodné a pro tebe přijatelné), víc škrtat můžeš, ale nestaž se proboha  předělávat!

Piš dál, po svém! Jsi to ty, žena a básnířka, se svým životem, který mapuješ, ten

nepředěláš (tak moc)!


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 4.3.2004 > HáDé!> 

Tak teď už jsem úplně tumpachová. :-)

 

 


<reagovat 
 HáDé! (Občasný) - 4.3.2004 > ouvej> 

Je mnoho cest, kterou dát se vést?...lalalalalalalala svobodná volba! nebo to prostřídat?

tu plnokrevná žena, vlčice,  nespoutaná, ukecaná, se srdcem na dlani....ondy  inženýrka

poezie šetřící slovy, zato myšlenkově precizně rozumově poskládanými do složitého rébusu...:-) - dle nálady, dle schopností,....?....co já vím....co člověk, to jeden tumpach (jednotka tumpachovosti)


<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 4.3.2004 > HáDé!> To není jenom věc volby - ale i možností.  
<reagovat 
 HáDé! (Občasný) - 4.3.2004 > ouvej> 

To už můžeš posoudit jen ty sama! Myslím si, že (pokud si neděláme iluze), tak píšeme

hlavně pro radost a z hravosti, a že se chceme podělit o kus svýho života! A buď se

to někomu zalíbí tak, že tě proslaví, nebo aspoň zůstanou sešity s básničkami "naší

dobrý babičky"! Můj děda své sešity spálil (brečím, když si na to vzpomenu!)! Tak strašně ráda bych si všechno pročetla....jeho život, jeho myšlenky....sakra

 

 


<reagovat 
probably (Občasný) - 4.3.2004 > ******
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Dommi (Občasný) - 4.3.2004 > krásná....
Body: 5
<reagovat 
Max Bubakoff (Občasný) - 5.3.2004 > kdo si nechá vzít úplněk a západ slunce vod nějakejch "blafalů" jako by nebyl.......jedna s hvězdičkou....
<reagovat 
Naty (Občasný,Redaktor) - 5.3.2004 >

ouvej, prosím tě, buď ouvej! A přesně tak ouvejová, jak to cítíš.

Nevím v jakém stádiu úprav jsem se k tomu dostala, ale když se podívám na to, co Vio vypustil, tak mi tam to 2x do kraje zimního svítání zatraceně chybí a jeho zjednodušní plavosti naprosto mění význam řečeného.

HáDé! to tu vyjádřila naprosto precizně. Nemám k tomu co dodat.

Ty se totiž do těch emocí a prožitků a popisů vždycky tak dokonale položíš, co položíš - vecpeš, a tím tomu dodáš tu správnou razanci a sílu. Je z toho potom cítit bytí, život a intenzita jako živel a ne jako vypraný ponožky, nebo pečlivě a umně nárýsovaný portrét.

Nenech se nutit brousit křišťálové poháry (pokud tě to ovšem samotnou neláká). Tvou dokonale zvládnutou doménou je čistý kus jantaru ohlazený mořem. Je v něm teplo, světlo a živá prapůvodnost.


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Yfča (Občasný) - 6.3.2004 > Piš jak ti klávesnice narostla...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Vio (Občasný) - 4.3.2004 >
Tak jo... prakticky jak bych to viděl já, když řeknu škrtat  Znamená to taky zbavit se přebytečných rekvizit bez narušení významu básně. A tím nejlíp vyjádřím své prvotní výtky
 
Až na jaře, a bůhví
že tolik je ho třeba

já vyjdu z jeskyně

můj syn - syn zajatého
bude tak obávaný
tak skoro plavým bohem
v té černovlasé tlupě


protože hrnčíř, po otci
držet bude mé dlaně
na nesouměrné nádobě.
Oblost mi byla jménem
v těch nocích zimních

Pak vyneseme ven
poslední šípky růžové,
poslední jehlu, pazourek
a rozžvýkané kůže

dvě tváře k nebi
jeden vraní skřek
jedna němá prosba.

Chovej se, synku, chovej
jsi řečí němé ženy
jsi její výkřik
sten.

<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení     Novější>>>

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter