Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Babičce
Autor: Martin (Stálý,Redaktor) - publikováno 22.1.2001 (15:03:59), v časopise 24.1.2001

Babičce


Zametám popel u kamen
prošedlý jako Tvoje vlasy,
kolena chladí tvrdá zem,
kam jednou mlčky odešla si…

Odešlas jak vůně spíže,
té skříňky s namodralým mákem,
stála na zmačklém papíře,
na noze pokrácené věkem.

Odešlas jak lístky z heřmánku
odpadlé proudem v bylinkovém čaji,
do kroužku chodí pár beránků,
dodnes si lžičkou s každým z nich hraji.

Okénko sklepa zakrývá sláma,
starý pytel dřímá na jabkách,
jen svíčka Tvá vlhkem pohasíná
a led stíná vůně v maceškách...





Poznámky k tomuto příspěvku
Rena z H. (Občasný) - 28.1.2001 > MMMM, to jo, tak to je.
Dík.
Body: 5
<reagovat 
Mišpule (Občasný) - 27.1.2001 > Krásné vyznání...

Po formální stránce autor zvolil takřka pravidelný střídavý rým, naléhavost myšlenky celé básně je zdůrazněna anaforou ve 2. a 3. sloce ("odešlas").

Najdeme zde celou řadu originálních básnických obratů: např. metafory ("do kroužků chodí pár beránků", "led stíná vůně heřmánků"), personifikace ("pytel dřímá na jablkách") či přirovnání ("popel prošedý jako tvoje vlasy", "odešlas jak vůně spíže", "...jak lístky z heřmánků").

Líbí, moc...
Body: 5
<reagovat 
Čtenář - 25.1.2001 > Také jsem napsala báseň mojí Babičce (má stejný název) - je v tom cit - líbí. Píšeš moc pěkně - líbí se mi tvoje poezie.
Martina :-)
Body: 5
<reagovat 
Čtenář - 25.1.2001 > Nápad celkem dobrý, ještě kdyby se to víc rýmovalo... a chtělo by to trochu dodržovat rytmus.
Body: 1
<reagovat 
Jennifer (Občasný) - 25.1.2001 > Moc krásné Martine, vážně...melancholie... Skvělé obraty... Zaslouží si to jedničku...
Body: 5
<reagovat 
AlexBobrLetadlo (Občasný) - 24.1.2001 > Je to krásná, dojemná básnička. Jen ty rýmy (spíže x papíře, sláma x pohasíná)... Jen, a fakt se na mě za to nezlob (možná je to momentální pocit), některé ty básnické obraty mi přijdou trochu násilné (odešla jak lístky z heřmánku, starý pytel dřímá ...). Jinak je to opravdu báseň s velkým B.
Body: 5
<reagovat 
origo (Občasný) - 24.1.2001 > Hmm, opravdu moc citlivé, krásná (i když smutná) nálada a pěkné obraty. :)
Body: 5
<reagovat 
Cid (Občasný) - 24.1.2001 > Po delší době opět něco mimo průměr. Je to nádherné Martine, až na slovo zmáčklý, které rozhodí melodiji. Ale nádhera po technické i obsahové stránce. Není trošku pod inspirací Seyfrta?
Body: 5
<reagovat 
kaulik (Občasný) - 24.1.2001 > :)
Body: 5
<reagovat 
Vea (Občasný) - 24.1.2001 >
Body: 5
<reagovat 
MARTENS de Adaleans (Občasný) - 24.1.2001 >
Body: 3
<reagovat 
čtenář W - 1.2.2001 > Znovu se přesvědčuji o tom, že autor podléhá "lidovým" vlivům a ve snaze... snad jakéhosi obrození se zcela vyhýbá moderním prvkům. Možná je škoda, že se autor nesnaží o žádné experimenty. "Lidovost a osvícenství" - to jsou hlavní rysy tohoto autora, podepřené v různých případech zdařilým rytmem a "lidovou" metaforou. Zdá se však, jako by se autor moderních prvků bál. Všechny verše mají podobný charatker, stejný náboj, chybí dynamika, vývoj autora. Minimum společného s moderní poezií. Kam se vytratila originalita? Škoda?...
<reagovat 
čtenář Olina - 9.2.2001 > Teprve dnes jsem si pořádně pročetla tuhle Tvou báseň, Martine. je to téma tolik citlivé snad pro každého - a proto tak těžké o něm psát. Fascinuje mě (a to nejen v této Tvé básni), jak Tě jednotlivé asociace vedou - zvlášť tady 1.sloka - klečíš u kamen a zametáš popel, ten Ti připomene babiččiny vlasy - a asi ještě něci víc, že? a zem, na které klečíš tu, do které byla pohřbena - jakobys byl s ní spojen v té chvíli - a to vším, co děláš a popisuješ - je to celá pavučina spojujících ty jednotlivé symboly. Máš velmi hluboké a jemné cítění a navíc ho umíš nádherně a sdělně vyjádřit, citem i rozumem. Dík.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý,Redaktor)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter