Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 2.6.
Jarmil
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
<předchozí ve sbírce Zadáno pro křehkou melodii z kolekce Událo se...
Autor: rabako (Občasný) - publikováno 30.4.2004 (08:11:57), v časopise 1.5.2004


egil (Stálý,Redaktor) - 30.4.2004 >

Aquarius: Ale naopak, báseň je vystavěna s až pozoruhodnou symetrií. Celek je segmentován do pěti strof s počtem veršů: 2,4,3,4,2 - symetrie záražející, v prvním plánu patrná, jež patrně bude klíčem ke čtení textu, uchopení jeho významu. A skutečně - strofy se stejným počtem veršů jsou "spřízněné" co do obsahu obraznosti. Zcela klíčová je prostřední strofa, kdy do básně vstupuje lyrický subjekt. Právě přes tuto prostřední strofu se předchozí strofy - statické, popisné - přelévají do subjektivního rámce prožitku.

 

Strofa 1.                                      Strofa 5.

Ještě nedopletená pavoučí síť        Přesto chodím ven oknem

je napnutá u kliky ve dveřích          Abych nerušila toho u dveří

 

Obvyklá metoda rozboru básně se obvykle odvíjí od "prvního" pozorného přečtení textu, kdy se interpretující pokouší pojmnenovat svůj dojem (ono "o čem asi tak...") několika málo slovy. Z tohoto "prvního náhledu" vychází při následném podrobnějším rozboru. Zde ovšem autorka čtenáři otevírá báseň prostým klíčem, jímž se však neuchyluje k vysvětlování, čímž pádem nerezignuje na možnou víceznačnost textu. Tento klíč spočívá ve faktu, že každá strofa je zároveň spojnicí strofy se stejným počtem veršů a strofy následné (resp. předchozí). Přičemž spojnice první a poslední strofy je bazálním významem celé básně, což dává možnost vytvořit si "předporozumění" jen na základě první a poslední strofy.

 

Strofa 2.                              Strofa 4

vzduchem v záclonách          Rozhraní mezi pokojem a ulicí

vstupuje postava                   je nabité opilou chvílí

její lačné myšlenky               prý sůl pro šťastné okamžiky

míří na okenní rám                dnes nenosí pavouci

 

V těchto dvou strofách je rozvíjen význam, přičemž mezi ně je "vklíněn lyrický subjekt" (prostřední strofa) skrze nějž se druhá strofa "přelije" do čtvrté. Děj - postupně do textu zanášený od první - statické - scény je transformován do subjektivního pocitu lyrického subjektu. Tento moment považuji za velmi zdařilý.

 

                                                                      Zařazuji do časopisu.


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli egil
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
1 3 3 4 5 (6)
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter