Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Kytice
Autor: Kateřina (Občasný) - publikováno 9.2.2001 (16:44:40), v časopise 12.2.2001
Kytice
Filmová báseň F. A. Brabce o vášni, lásce, strachu, závisti a hlavně smrti


Na film Kytice jsem byla velmi zvědavá, protože knižní podoba je povinnou četbou na střední i základní škole, je to dílko notoricky známé, přitom opravdu pěkné a na mnohé generace působivé čtení a také díky recenzi na Totemu.
Z kina jsem odcházela zklamaná, protože takhle jsem si to teda opravdu nepředstavovala. Nicméně film mi v hlavě ležel zbytek večera i celý příští den. Musela jsem uznat, že je to dílo sice nevyrovnané, ale působivé téměř stejně jako literární předloha.
Na filmovou báseň asi nejsem dost velká romantička, filmové obrazy mi přišly dlouhé a nepříliš vypovídající o náladě té které balady. Taky jsem se ne vždy ztotožnila s interpretací postav z balad. (Tím, že v knížce nejsou „vidět“, a díky maximálně úsporné a úderné písňové formě v Erbenově Kytice nejsou žádné scénické poznámky, může si samozřejmě každý domýšlet vzhled postav i motivů jejich konání dle vlastní fantazie.) Je v pořádku, že se F. A. Brabec nespokojil s otrockým přepisem, ale podle mého názoru občas zbytečně podsouvá (spolu s dalšími scénáristy) svůj výklad pohnutek k činům i charakteristiky postav (Matka z Polednice, Dcera z Dceřiny kletby, Lesa pán ze Zlatého kolovratu), Na jiných místech ovšem vlastní výklad scénáristů obohacuje příběh a nutí divákovu představivost domýšlet další vrstvy i pokračování příběhu (Svatební košile - Milý je voják, jehož pohřeb sledujeme v úvodu balady, Polednice - je to v tomto případě opravdu Polednice, zlá nadpřirozená bytost, nebo zmrzačený žebrák, vyhnaný kameny ze společnosti?).
První povídka Vodník je podle mého názoru příliš zatěžkaná zdlouhavými obrazy odchodu dcery k rybníku a hlavně „svatební scény“ mi přišly poněkud zdlouhavé a zbytečné, navíc z jiné operety. Vodník zde není jen vrah stahující lidi pod vodu, ale zamilovaný muž, který svou ženu nechce nikam pustit, protože ví, že o ni přijde. Matka v červených šatech zdánlivě vítězí, získá svou bělostnou dceru nazpět, ale krom toho, že musí komplet vymalovat, způsobí smrt svého vnuka a své dceři zajistí doživotní smutek. Nadpřirozená bytost Vodník zde má podobné osudy jako Malá mořská víla. Nevhodně se zaplete s lidským světem, získá cit, aby se pak díval na svou nešťastnou ženu a vyčítal si smrt svého dítěte.
Působivé jsou Svatební košile, i když dovysvětlení scénáristů, že Milý je čerstvě pohřbený voják, odkazující na zbytečnost válek, mi připadá poněkud redudantní. Typově přesný je v této roli Karel Roden, jeho Milá Klára Sedláčková musela být opravdu hodně nešťastná a zamilovaná, že s takovou slizkou obludou vyrazila v noci ven. K. Sedláčková pěkně zvládla proměnu naivní dívky, která se téměř v pomatení smyslů nad ztrátou svého miláčka rouhá a je za to trestána, v dospělou ženu, která si silou své víry, uznáním své chyby a odevzdáním se osudu zachrání život a vyvázne jen se šedivými vlasy. Typovou trojici Svatebních košil perfektně doplňuje umrlec Jiří Schmitzer. V márnici jsem se opravdu hezky pobála.
V příběhu Polednice mě především zaujala obtížná situace matky, která musí vařit na kamnech (do mikrovlných trub bylo ještě daleko), má tam nezvladatelný počet rendlíků, a do toho nesnesitelně vřeští její synáček. To, že kohout neletí do kouta, ale do omáčky, je další důvod ke zvýšení neradostného rozpoložení matky, které vyústí k přivolání Polednice. (I když je mi záhadou, jak Polednice slyšela hlas matky přes pekelný vřískot toho fracka.) Erbenovi stačilo k nelítostnému potrestání matky smrtí jejího dítěte jen provinění zavolání Polednice. Zde je podsunut další motiv, matka si vykládá při vaření a péči o dítě tarotové karty, což byl v minulém století hřích.
Kratičká Dceřina kletba se podle mého názoru jediná drží Erbenovy poetiky. (Vyjma předvedení dcery jako mrzáka, který prostě musel zůstat na ocet.) Jedině zde se tvůrci filmu vesměs drží slov, kterým podřizují obraz.
V dalších příbězích jakoby tvůrcům došel dech. Ve Zlatém kolovratu vedle nevšedního překopání příběhu zaujme pouze dvojrole Aňy Geislerové, v odfláknutém Štědrém večeru září ryzí herecká osobnost Stely Zázvorkové.
Kytice nám, divákům přelomu století, přináší obraz minulé doby, kdy smrt byla součástí života. Lidé umírali častěji na různé nemoci a úrazy, a nebyli schováváni za zdmi nemocnic. Nyní se denně díváme na proudy krve a spoustu mrtvol v televizi (či v kině), ale skutečného setkání se smrtí se bojíme.


Poznámky k tomuto příspěvku
Pavča (Občasný) - 12.10.2001 > Absolutně v každé větě, v každém slově souhlasím s Marjánkou, dokonale a přesně to vystihla. Marjánko, tohle patří tobě :o))))), klobouk dolů.
Body: 5
<reagovat 
 marjanka (Občasný) - 12.11.2001 > Pavča> díky;-)
<reagovat 
Thomas Hudson (Občasný) - 12.2.2001 > Myslím, že výtvarné ztvárnění se jim povedlo uplně skvěle skoro v každé baladě "něco" padá" ať už sníh nebo listí nebo voda, ale je to překrásné, barvité, atmosferické.
Máš pravdu - představa Polednice jako žebráka se mi také moc nezamlouvala - hlavně jak tam pak ke konci trapně postával a najednou zase šel - vůbec celá Polednice si myslím že se jim moc nepovedla. Upozornil bych, že Vodník byla druhá povídka - první byla Kytice. Jinak ve Vodníkovi mají opravdu ty odchodové scény hodně prodloužené - ta svatba byla krásná, neboť tam využívali toho nápadu točení pod vodou a oba herci to zvládali doopravdy dobře. Co bych ještě této baladě upřel a co mi na ní hodně moc zkazilo náladu byla Švandová v roli matky - přednes i herecké vyjádření absoloutně nulové. A dání citu Vodníkovi se mi tam také moc nelíbilo. U Svatební košile byl opravdu místama skvělý Roden - herecky to zvládl skvěle, ale místama měl spíše komický přednes, než dramatický, ale místa, kde ho měl dramatický vyčuhoval jako nadprůměr z celého snímku. CHtěl bych se pozastavit nad mrtvolou (Schmitzrem), která ten snímek dost zesměšnila - byl to skvělý nápad jak udělat vstávajíího umrlce, ale hodil se do jiné balady a ne sem......

Hudba a zvuky??? Perfekto. Opravdu jsem se u toho snímku po této stránce hodně bavil. Hlavně, když tam projížděl kůň (Zlatý kolovrat) tak jsem měl pocit jako by mi jel po hlavě jak to bylo věrohodné....


Mohla by jsi ještě zmínit jak to celé vypadalo - vzhledem k tomu jaký čas věnuješ rozhořčením nad jednotlivými baladami.
Body: 3
<reagovat 
marjanka (Občasný) - 12.2.2001 > Taky bych k recenzi Kytice ráda přidala svůj názor, já totiž byla z Kytice narozdíl od Kateřiny a Thomase Hudsona přímo nadšená. Ani jsem nečekala, že ve mně filmové zpracování této sbírky zanechá tak silné pocity. Obrazy byly přímo balzámem na duši...
Narozdíl od Kateřiny se mi moc líbilo, že autoři scénáře (jen na okraj, nebyl to pouze F.A.Brabec, ale také Miloš Macourek a Deana Horváthová) popustili uzdu své fantazie a dali tak příběhům naprosto nový, snad neočekávaný, rozměr. První balada, Kytice, celý film hezky uvozuje a navodí atmosféru celého filmu.
Baladu Vodník autoři podle mě celkem chytře umístili na začátek celého filmu, protože mi přijde asi nejlépe zpracovaná. Zanechala alespoň ve mně nejsilnější dojem. Vodník, který vzápětí po svém děsném činu pláče zoufalstvím i Dívka, která neštěstím možná zešílela, mi přijdou jako dobrý nápad, jak přidat příběhu na "lidskosti", přenést ho z nadpřirozených světů na zem, protože zoufalí lidé dělají zoufalé a při tom hrůzné činy... Tady musím opět oponovat Thomasovi, protože Jana Švandová, ač ji jako herečku nemám vůbec ráda, mě příjemně překvapila a její výkon v pro ni naprosto atypické roli, mi přišel velmi věrohodný.
Co se týče Svatební košile, ta mi byla blízká asi nejméně. Autoři scénáře si zde vzali na mušku pobožnost Milé, která se modlí k Panně Marii, aby se vrátil její Milý. Věří, že stal zázrak a je ochotná následovat Milého kamkoliv, ač už je z něj pouze odporný upír (láska je holt slepá;) ) Postupně jak její Milý odhazuje její modlitební knížku, růženec a křížek (symboly její hluboké víry), začíná chápat, že nic už nebude jako dřív… Tato balada získala ve filmovém zpracování téměř komický rozměr, což byl pravděpodobně záměr tvůrců (na mě nepůsobí komicky jen Roden a Schmitzer, ale i samotná Klára Sedláčková).
Polednice se taky opravdu podařila. Co se týče otázky Kateřiny, která přemýšlí, jak vlastně mohla Polednice matku slyšet, myslím, že tvůrci pracovali spíše s motivem, kdy vlastně neškodná žebračka přijde v nesprávnou dobu na nesprávné místo. Vejde do domu poprosit o trochu jídla poté, co matka zavolá na dítě Polednici a navíc má zlou předtuchu, neboť jí karty ukázaly smrt (myslím tedy, že snad vykládání karet ani nemělo znamenat hřích, ale mělo být spíše dalším důvodem, proč by se měla matka bát neznámé stařeny).
Dceřině kletbě nechybí dramatická ponurá atmosféra. Dcera je zde opravdu zobrazena jako mrzák, ale je tak alespoň dáno vysvětlení, proč matka své dceři „zvůli dávala“, ač byla jinak velmi zbožná. Prostě se cítí vinná za její postižení.
Ve Zlatém kolovratu jsem se také pozastavila nad „překopáním“ původního příběhu, ale v konečném důsledku jsem musela uznat, že to kolovratu vůbec neuškodilo, spíše naopak.
Štědrý večer mi nepřijde odfláknutý, jen má podle mě vyvážit celý film (na počátku je krátká Kytice a na závěr opět kratší balada - Štědrý večer). Moc se mi líbil nápad vložit zhasnutí poslední svíčky, které společně s hochem hrajícím na píšťalku tvoří spojovací nit jednotlivých příběhů, přímo do děje Štědrého večera. Zajímavě pojatý je i nakonec masopustní průvod, kde tančí všechny postavy z filmu včetně těch zemřelých (patrně odkaz na koloběh života, ale zároveň také připomínka toho, že smrt je všude kolem nás).
Hudba je naprosto úžasná, už mám v počítači kompletní hudbu jako mp3:)))
Jinak sorry, že jsem se tak rozepsala, ale bylo to prostě ve mně a musela jsem to napsat…
Proti kritice Kateřiny ovšem nic nemám, protože je naprosto jasné, že kolik lidí tolik názorů... ostatně, jinak by na světě byla nuda;) Jen bych se při recenzi možná zabývala více také kamerou, režií (obzvláště, když v tomto filmu je režisér zároveň kameramanem, což je v konečném důsledku vlastně téměř "střet zájmů":) ), hudbou jednotlivými hereckými výkony... Takže dávám dvojku;)
Body: 3
<reagovat 
SketchyKite (Občasný) - 16.2.2001 > Film málo kdy vynahradí knihu natož sbírku básní.Umělecky se mi film velice líbil.Jinak for Thomas, hudba byl dost dobrá (J.Jiránko)Máš pravdu bylo to pěkné, když tam něco padalo, ale nemuselo by to tam být tak často.Padání okvětních lísku vystřída peří a v další povídce následuje listí, bylo toho moc.
Pravda je, že Polednice nebyla nějak dobrá, házení dlažebních kostek na "žebráka" se mi prostě nějak nelíbí.
V knižní Kytici je na Vás, jak si představíte to a tohle a támhle toho, Brabec a spol nám ukázali tu svou.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter