Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
za temné noci
Autor: noa (Občasný) - publikováno 17.5.2004 (04:35:20)
 

...až najednou není kam uhnout. za zády vlhká zeď a v každé nejjemnější částici tmy hrůza.

není zbytí.

vroubkované, věkem ohlazené povrchy podlahových trámů zavržou pod nohama. schody se skroutí do hlubin a  stará zástěra sotva pojme neforemný balík. v kamenné chodbě se kroky, spíše nesmělé, rozlehnou s mrazivou ozvěnou, ale dveře nezaskřípou. až příliš snadno se otevřou do nepřátelské noci.

na nebi ledoví mořští ježci, v korunách stromů hadi a v každém stínu krvežíznivý bazilišek. břemeno v náručí tíží až do nejzazšího koutu podzimního sadu. jílovitá zem svěcená železitou vodou a štiplavé vratiče. svůj k svému. hlína do hloubky tuhne a ostré kamení rozdírá zkřehlé prsty. pot mezi lopatkami. zježené vlasy na krku. neotáčet se. jáma stále není dost hluboká, dost bezpečná. hrst suché trávy zahoří a zhasne, ještě než oheň olízne vzorek na zástěře. i podruhé se hladoví duchové smějí a potměšile sfukují drobné plamínky. tak hoř! na balíku složeném v mělké jámě pzapraskají popadané jabloňové větvičky, pak žhavé uhlíky zčernají a přikryje je hlína, pečlivě ušlapaná.

zpátky, s prázdnýma rukama, by se chtělo běžet a přibouchnout za sebou těžké dveře. a přece ještě není konec. nepolevit! nezrychlit! neohlédnout se! u dveří zapřít dlaně o bílou zeď a stát, oči zavřené a kolena rozechvělá, zády do tmy, dokud se popínavé úponky hrůzy nevyplazí po nohou a po zádech,  dokud nezatnou své pevné prsty do ramen, aby po nekonečně dlouhé chvíli horečného bušení srdce zdřevnatěly, rozlámaly se a opadaly na kamennou verandu...

 pak se noc svlékne z chladu a jako pes se bude třít o nohy s hlubokými škrábanci po bodláčí. pak bude možné vstoupit a nezavřít

 

ráno, vlídné a slunečné, běží po starých prknech podlahy vydrbaných doběla. V síni staré hodiny, oheň v kamnech a noviny s předvčerejším datem. Všechno jak má být, jen ve staré kredenci chybí rozklížená zásuvka plná nožů. chleba, ještě teplý, marně čeká na zakrojení.

 

…ale až se příští jaro vraní oči skutálejí k severu, černé dlaně obtisknuté po obou stranách dveří budou dál objímat svůj dům...



Poznámky k tomuto příspěvku
aJSha (Občasný) - 17.5.2004 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
stanislav (Občasný) - 17.5.2004 > docela hutnej textik....
lahůdkovej.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Max Bubakoff (Občasný) - 17.5.2004 > trošku se v tom ztrácím, nevím jestli je chyba na mém přijímači........:o(
<reagovat 
 Pierre Bosquet (Občasný) - 18.5.2004 > quentinbubakoff> ale uznej, ze oproti tomu hnoji, co tu ostatni notoricti srackometi denne produkujou, tenhle text vykazuje nesporny kvality...pribeh se dosadit da snadno a tady se jich nabizi az beda :)...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 18.5.2004 > peetea> 

okej, ale od superstar se čekají jiné věci než například od komparzu....:o))


<reagovat 
 Pierre Bosquet (Občasný) - 18.5.2004 > quentinbubakoff> ale jo, chapu, ale tohle je jeste jasne nad vsim ostatnim...i kdyz treba jen remeslne...otazka uhlu pohledu...porad je to pro me svatek...i kdyz se musim priznat, ze i ja jsem cekal vic...inu coz, ne kazdy den posviceni jest :)
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 18.5.2004 > peetea> ale máš pravdu, i když tohle nepatří mezi autorčiny největší pecky....pořád je to ještě dost dobrý.....jen na mě příliš zahalený......mám rád věci kerý můžu vodhalovat, ale nesmim se do toho zamotat jak šestákovej herec do opony v zaplivaným kulturáku na periférii...ano, dnes tedy pět, ale bez dé....:o)
Body: 5
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 20.5.2004 > quentinbubakoff> Ten text je jen jinej, ale dyť takový to s tim spisovatelem a holkou ve stejnym baráku bylo taky takový. Hele autorka si s tím dala práci, taxi tu práci s tim dej taky.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 20.5.2004 > Luk Malér> a proč?
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 20.5.2004 > quentinbubakoff> Tak promiň, jsem měl jen pocit, že je dobrý si to přečíst pozorně slovo od slova - raději dvakrát (podruhý je to lepší). Ale to neber jako prudu, ale jako návrh.
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 20.5.2004 > Luk Malér> neberu to jako prudu, jen, že jsem to četl asi sedmkrát a myslím si, že jsem se k tomu už dostatečně vyjádřil.......:o)
<reagovat 
 noa (Občasný) - 24.5.2004 > quentinbubakoff> ...třeba to ještě někdy doladím...možná mě obavy z přílišné dořečenosti a snaha vyvolat v každém jeho vlastní strachy dovedla až k přespřílišnému zatemění :-)
pokus je pokus, psát pořád stejně to není žádná zábava, a mně tenhle námět ležel už hrozně dlouho v šuplíku. měla to být básnička, ale nějak se jí nechtělo, tak nakonec vzniknul takovýhle obskurní textík.

dík všem za luštění i za poznámky! a příště zase jinak :-)
<reagovat 
Quotidiana (Občasný) - 24.5.2004 > no jo... připomíná mi to trochu (hodně) báseň... takže za ty (pro mne) básnické obraty 5
Body: 5
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 18.6.2004 >

bez dechu... nelaď prosím. nech tak a neohlížej se.


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
pepiino (Občasný) - 10.9.2004 > síla...nejsem odborník ale tenhle textík mi vyrval dech z těla...
jinak se přidávám k egilovi...neměnit
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Cirilla (Občasný) - 25.10.2004 > +
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Rony Rubinek (Občasný) - 21.2.2005 > Krásný
Body: 5
<reagovat 
mefisto (Občasný) - 29.9.2005 > opravdu se tu nabízí mnoho příběhů....
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je osm + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter