Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 31.5.
Kamila
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Zastávka
Autor: spiraglio (Občasný) - publikováno 26.5.2004 (17:24:41)


 Kelly (Občasný) - 1.6.2004 > jaka> No jasně, forma nesmí působit násilně... Ale v tom je ten vtip, že u mnoha výborných děl, kdy forma působí naprosto přirozeně a jednolitě s obsahem, je často důsledkem dlouhé a pečlivé práce a přemýšlení. A nemusí jít jen o rýmované básně, i v básni psané volným veršem je velmi důležitý rytmus, stavba slok... Čtu teď takovou knížečku - "Jak se dělá báseň". Několik různých básníků z rozdílných období (začíná Poe se svým Havranem) popisuje podrobně, jak tvořili konkrétní díla, jak naprosto promyšleně uvažovali o tématu, skladbě, rytmu, délce verše... Když si pak přečteš výslednou báseň, působí naprosto lehce a přirozeně - právě proto, že je nejen obsahově, ale i formálně výborně zvládnutá, že má básník nejen zajímavé téma, ale umí ho i dokonale zpracovat jazykově a skladebně. To je pro mě důkazem, že dobrá báseň musí být podařená nejen obsahem, ale i formou.

Máš pravdu, že na Totemu je zvykem hodnotit formální stránky - jazyk, rým, rytmus - což je ovšem naprosto v pořádku! protože nemůžu souhlasit s druhou půlkou tvého konstatování - "při častém nepochopení smyslu". Já bych čtenáře tak nepodceňovala. Buď je téma tak jednoduché, že není co nepochopit, nebo si čtenář dokáže vytvořit svou interpretaci textu, vztáhnout si jeho obsah ke svým zážitkům a způsobu vidění světa. V případě, že čtenář nerozumí, může s autorem diskutovat o možném výkladu, ale stále ještě může ocenit formální stránku díla, na tom nevidím nic špatného :o) Samozřejmě, mně osobně se příliš nelíbí výkřiky typu "vůbec tomu nerozumím, ale je to krásné" - na druhou stranu si myslím, že takové reakce jsou na Totemu v menšině...
Hezkým příkladem je třeba diskuse u příspěvku http://www.totem.cz/enda.php?a=65091.

Ovšem moc se mi líbí tvoje věta "Ale když napíšu pár řádek - a á - to je vono! - ale nějak mi to nesedí formálně - mně, jenom mně bez ohledu na publikum - tak s tím něco dělám." Tak by to mělo být!!! :o)))
A díky za zajímavou diskusi :o)))
<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli Kelly
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter