|
Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků. |
|
| |
Deník voyeurky
Zatímco mě z televizní obrazovky svým upřeným pohledem a la Velký bratr fixuje první česká superstar Aneta Langerová, zapínám si internet a najíždím na stránku pražské ZOO, na níž lze sledovat pavilon tučňáků. Ti si ve své nedobrovolné reality show vedou lépe než lidské bytosti, protože zatím žádný z nich nebyl diváky vyřazen. Mezitím se letmým pohledem do novin dozvídám, že skupina INXS hledá prostřednictvím (jak jinak!) reality show nového zpěváka, že se nedávnou tou stejnou cestou s nažila jedna žena najít adoptivní rodiče pro své miminko a že jeden český spisovatel napsal knihu za asistence tlupy čumilů za prosklenou výlohou. Musím přiznat, že poté lačně sáhnu i po bulváru, na jehož titulní stránce se červená titulek vykřikující, že se opět ztratila jedna školou povinná holčička. A ještě těžší je pro mě přiznat, že se moje pocity po přečtení článku nebezpečně podobají těm, které zakouším při sledování detektivky. Moje zlenivělá mysl ožívá zvědavostí a vzrušením, navíc je tu ještě ta slastně adrenalinová příchuť reality… Černá kronika je geniálně zakuklená reality show. Nemá sice oficiálně tuto nálepku, ale o to je tenhle duševní sport zábavnější. Udělá s duší totéž, co dokáže jogging s tělem. Rozhýbe rezavějící soucit, rozproudí dávno zapomenuté pocity a přitom můžete tenhle běh kdykoli přerušit, protože vás osobně vlastně nikdo nehoní. Hranice této vášně jsou nejasné. Provozoval snad reality show už Franz Kafka, který rád sledoval z okna svého bytu dění na ulici? A nepatří do tohoto žánru vlastně i zbytečně dlouhý pohled do zrcadla?
Na svou obranu uvádím, že mezi voyeurským čtivem na mém stole leží i jedna knížka. Román Itala Prima Leviho, který přežil koncentrák a který psal o době, kdy byli lidi zavíráni do uzavřeného prostoru, aniž by se přihlásili do reality show, a pak byli jeden po druhém vyřazováni ze života. Doopravdy a bez přítomnosti diváků. Kdyby mu někdo po návratu z těch míst nabídnul podívanou na skupinku lidí dobrovolně zamknutých někde v kontajneru a sledovaných kamerami, asi by reagoval dost hystericky. Nedokázal by se totiž vžít do neuvěřitelné emocionální chudoby, kterou dnes spousta z nás trpí a kterou se urputně snažíme vyšperkovat pracně ukořistěnými emocemi. Ty citové trofeje jsou stejně umělé jako ňadra pornohvězd (Ostatně nebyly to právě pornohvězdy, kdo kdysi započal vítězné tažení voyeurismu?) V naší kultuře řádí citový hladomor. My vlastně zoufale potřebujeme humanitární pomoc ze třetího světa, pomoc v podobě imigrantů, pro něž není vrcholem blaha sledování osoby uzavřené v akváriu, ale něco úplně prostinkého, co má v dějinách lidstva mnohem delší tradici. Ale teď si začínám uvědomovat, že jsem od trapně adresného já ve svém fejetonu sklouzla k rozbředlému my a oni. Tak tedy já, já si dopřávám ten nejmodernější druh zábavy. Je to reality show na druhou, která spočívá v pozorování voyeurismu.
|
|
|