Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 26.4.
Oto
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Paralelní světy
Autor: Oplatka (Občasný) - publikováno 23.3.2001 (00:37:05), v časopise 23.3.2001

Paralelní světy

Nový film režiséra Petra Václava, který debutoval v roce 1996 snímkem Marian, je komorním příběhem o postupném rozpadu vztahu dvou lidí.

Tereza, křehká a senzitivní mladá žena, překladatelka z francouzštiny, žije již delší čas s architektem Kryštofem. Ten ji má sice vcelku rád, její duševní stránka jej však nijak zvlášť nezajímá; nevnímá ani její tvůrčí krizi. Navíc prožívá náruživý sexuální vztah s vdanou kolegyní z práce. Tereza jej ve své ohleduplnosti nechce s ničím obtěžovat, snaží se mu stále vycházet vstříc, zatají mu dokonce své těhotenství a následnou interrupci, na kterou jde proto, aby nepřidělávala Kryštofovi starosti…Teprve po dívčině psychickém zhroucení poznává Kryštof, jak málo ji znal, najít k ní znovu cestu však nedokáže. Tereza odjíždí z Prahy, pracuje v kuchyni horské chaty, kam ji pozvala kamarádka. Poté, co svou zoufalou potřebu něčí blízkosti realizuje milováním s kamarádčiným přítelem, se vrátí, naposledy se rozloučí s Kryštofem a vyráží na novou cestu. Na té snad znovu najde sílu k životu a ztracenou rovnováhu…

Je pravdou, že od sondy do duševního života hrdinů nelze očekávat silnou zápletku. I komorní psychologický snímek by ale měl mít nějakou dějovou strukturu, a tu Paralelní světy nemají. Máme tu několik vedlejších dějových linek, kterým ale není nijak dopřáno se rozvinout: Kryštofův konflikt s majitelem domu, který staví, vyzní do ztracena, do ničeho podstatného nevyústí ani téma jeho vztahu k náruživé kolegyni…Také Terezin útěk do hor a letmé sblížení s kamarádčiným partnerem postrádá další obsah. Závěr pak působí bezradně: sledujeme Terezu se změněným účesem, procházející se ulicemi a odmítající známého nabídky; znamená to, že objevila svou identitu a stala se silnější? Její zmatené reakce na pozvání Kryštofova kamaráda tomu příliš neodpovídají…

Příběhem, zahaleným většinou do deštivé a potemnělé atmosféry a dotvářeným reáliemi Prahy, se prolínají vize a sny obou hlavních postav. Kromě formálního ozvláštnění tu ale neplní žádnou úlohu. Usiloval-li režisér o to, aby prohloubily poznání hrdinů, případně přinesly nějaké poselství, pak neuspěl. Zejména záběry na rozestavěnou pražskou budovu Zlatého anděla působí jako vyloženě formalistní ozdůbky, a je jen dobře, že s postupem filmu se režisér svých vizí zříká.

Tím nejpodstatnějším (a vlastně jediným), co tak ze snímku zůstává, je psychologický portrét citlivé mladé ženy. Hlavní zásluhu na tom má Lenka Vlasáková, jejíž Tereze dokážeme zcela věřit všechny její duševní stavy. Vlasákové hrdinka je odstíněna do nejmenších detailů; intenzivně vnímáme její nevíru v sebe, stálou nejistotu, hluboký pocit bolestné opuštěnosti…Ostatní herci zůstávají zcela nebo téměř v jejím stínu: Karel Roden, který po nějaké době hraje hrdinu vcelku normálního, odvádí svůj standardní výkon. U slovenské herečky Gabriely Škrabákové v roli Kryštofovy milenky je pak až příliš zdůrazňována fyzická krása jejího obnaženého těla (což na druhou stranu tvoří dobrý protipól k “cudným” aktům Terezy), která zastírá, že v několika málo oblečených scénách není herečka zdaleka nezajímavá.

Paralelní světy zřejmě nejvíce osloví ženy, které mají podobnou povahu nebo se nacházejí v obdobné situaci jako hlavní hrdinka. Budou se v ní poznávat a budou ji chápat. Většího dopadu film zřejmě nedosáhne. Přesto se nedá říci, že by byl zklamáním.



Poznámky k tomuto příspěvku
Thomas Hudson (Občasný) - 23.3.2001 > Zajímavá recenze - dík
Body: 5
<reagovat 
judita (Občasný) - 23.3.2001 > Tenhle film mi ze začátku připadal hrozně zpomalený, některé scény jako by se natahovaly do extrému, ale čím víc se vzdaluji od toho filmu tak myslím, že se režisérovi obrazový minimalismus vyplatil. Na rozdíl od všeobecně známých Rodenových uřvaných hrdinů, hysterických a nevyzpytatelnýc je Kryštof něco víc než hra na herectvím. Zdá se mi, že někdy člověk z jeho grimas ve tváři vyčetl mnohem víc než kdyby půl hodiny něco vykřikoval. Jeho postava není zas až tak "jednoduše" zvířecí, nejde přeci jen za jasným cílem lovit kolegyňi. Myslím, že oba dva Tereza i Kryštof jsou každý na svém rozcestí, každý z nich stojí před něčím, čeho se podvědomě bojí, ale zároveň cítí, že změna je nutná. Bohužel se jejich komunikace, která zjevně na počátku vztahu musela fungovat a určitě dobře, jejich propojení sdělovat si své pocity zmizelo v hlubinách časů.
Závěr je na můj vkus trošku přeslazený. Kryštof jede do nenávratna Anglie a Tereza shodila břímě minulosti a je z ní rázem nová úžasná bezstarostná dívka. Nevím jestli je to reálné. Myslím, že Kryštof by určitě udělal tlustou čáru, za tím co bylo, ale Tereza asi vždycky bude mít svůj svět rozmělněných snů. A z toho se těžko přelétne do "drsné" reality.

<reagovat 
čtenář Dennyšák - 5.4.2001 > No, já jsem kluk a film mě oslovil jako teda dost. A hodnotit film takhle jednostranně mě přijde nefér, co třeba kamera, atmosféra, zajímavej vtip s hlasatelem Gyňou (asi se píše takhle) v Terezině snu? To tam přece bylo taky. A navíc to tak chodí. Ne každej je zrovna architekt nebo překladatelka a ne všichni žijou v Praze nebo v jiným velkým městě, ale takhle to fakt je, nebo alespoň podobně. Slovenská herečka má skutečně krásný tělo a mám dojem, že kdyby neměla, tak by s ní Kryštof nespal, že jo. Tak asi tak.
<reagovat 
Godard (Občasný) - 26.5.2001 > Tak tenhle film fakt zklamáním nebyl, alespoň pro mě. Roden se mi dost líbil, Vlasáková taky a troufám si tvrdit, že minimálně nominace na Českého lva je nemine. Jinak Tvoje recenze se mi nezdá špatná, ale mohla být lepší. Postrádám v ní nějaký konečný soud, zda je ten film kvalitní. To, že není zklamáním, se mi zdá málo. Taky víc informací o formální stránce filmu - třeba skvělá práce kamery nebo podle mě hodně dobrá hudba...
Body: 3
<reagovat 
Čtenář - 5.8.2001 >
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je sedm + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter