Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Podvečer odpovědí
Autor: Lei (Občasný) - publikováno 27.12.2004 (09:59:21)

Čas není místem

kde plápolají kahany

v pronikajícím dechu

těch již jen mihotají

se dveřmi paměti

 

V bázlivý podvečer

zjitřenými kraji

chvěje se odpověď

oživlému echu

konejšivá jak díra v ledu

jak o půlnoci z ní

vytažený džber

 

Úderem loukotě

stopy se rozsypaly

a pohodní

jednou v roce loví

zamlčené věty



Poznámky k tomuto příspěvku
protěž (Občasný) - 27.12.2004 >

Moc pěkná.


<reagovat 
Marita (Občasný) - 27.12.2004 > konejšivá jak díra v ledu........

jednou v roce loví
zamlčené věty.....
Body: 5
<reagovat 
Rawen (Občasný) - 27.12.2004 > směrem ke konci čím dál lepší
Body: 5
<reagovat 
MPosp (Občasný) - 27.12.2004 > líbí
Body: 5
<reagovat 
g morr (Občasný) - 28.12.2004 >
Body: 5
<reagovat 
Naty (Stálý,Redaktor) - 29.12.2004 > Povedla se. Taky bych řekla, že má postupnou gradaci, ale rozhodně bych nic nevypouštěla.
Body: 5
<reagovat 
farišta (Občasný) - 27.12.2004 > druhá a třetí sloka jsou dobré, obrazné, myslím, že by mohly stát i samostatně bez první (byl bych spokojen). taková spíš novoroční, než vánoční mi připadá. obzvlášť vypíchnu: Úderem loukotě x stopy se rozsypaly. to je moc fajn.

Body: 5
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 29.12.2004 > farišta> díky za obsáhlejší kritiku.
<reagovat 
Lada Niola (Občasný) - 27.12.2004 > dlouho jsem nad tím přemýšlela, a myslím, že si to déčko objektivně zaslouží :)
Doporučil 
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 29.12.2004 > Lada Niola> a děkuji za objektivní  déčko:)
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 29.12.2004 > už aby mi tky někdo něco pověděl :o)

je to fajn, líbí se mi hlavně ta díra v ledu se džberem, a loukotě... náladišška :o)
Body: 5
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 29.12.2004 > Kelly> 

a co chcešš povědět?:-)

 

kuju, paní šéfe, náladiššky jsou moji pojetyčtí milášci:-)


<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 29.12.2004 > pro mne to už sklouzlo k západům slunce
Body: 4
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 29.12.2004 > Emmet_RAY> mohl byste mi to pane redachtore jako vysvětlit?
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 29.12.2004 > Lei> tematickým zabarvením a také slovníkem první a třetí strofy..

ovšem nejni to žádná hrůza, ale u jiných tvých textů se mi nestávalo, abych v tom něco kýčovitýho viděl
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 29.12.2004 > Emmet_RAY> mohl bys být konkrétnější? zrovna od tebe by mě zajímalo, co myslíš tím tematickým zabarvením. a slovník první sloky je, uznávám, možná na hraně, třetí si nejsem úplně jist. nicméně zodpovědně mohu říci, že jsem vědomě nic kvůli líbivosti nevkládal, vše má mít svůj význam. upozorňuji, že se neobhajuji, ale informuji:-)
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 29.12.2004 > Lei> viz http://www.totem.cz/enda.php?a=81693

vrátím se k tomu až zítra,ju? je taky možné, že ten názor vezmu zpět a pokud ne, tak to aspoň nějak kloudně vysvětlím - dnes na to nemám
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 30.12.2004 > tak fajn, zase se sice ztrapním, ale budiž:
tematické ladění - zabarveno romantikou téměř Ataly, ale mám pocit, že nám akurát říkáš, že jednou do roka jsou na sebe lidé hodní.. a že by mohli být hodní častěji.. celá báseň je jako vlahá noc, dobarvená "plápolajícími kahany" a "úderem loukotě" .. prostě hezká krasosmutná básnička, ale já osobně potřebuji v textu nějaký výraznější přesah, jinak totiž vnímám sled romantických obrazů již na hraně kýče

<reagovat 
 Lei (Občasný) - 30.12.2004 > Emmet_RAY> 

až mě Emmete překvapuje, jakým obloukem se tvá interpretace míjí. Zkusím se ti to trochu objasnit. Předně, nejde ani trochu o romatiku, a už vůbec ne o tom, že jsou lidé an sebe hodní. Nerad vysvětluji své básně, ale v tomto případě trochu naznačím: 1) je psaná spíš s mírným zoufalstvím, které má své kořeny v atmosféře letošního Štědrého podvečera. Je to reakce vyvolaná stavem krajiny, zároveň návštevou hřbitovů a letos zřetelného zásahu našich mrtvých do vánoční atmosféry - dech jako vítr, který nás s nimi jaksi metafyzicky spojuje (ano, to sou ti mihotající se). Kahany ti možná dojdou. 2) hraje zde důležitou roli relfexe minulosti, ale zároveň výhled a spíše obavy do budoucnosti. echo, to je spíše ta minulost. odpovědi směřují spíše do budnoucnosti. proto ta pochybná konejšivost, ostatně spojená s dírou v ledu, původně podvědomým odkazem na Kytici, na věštění a zároveň mého spojení s krajinou, které mně se osobně s celou Kyticí jako dílem silně folklórním asociuje. 3) úder loukotě není romantická rekvizita. loukoť, to patří ke kolu, které se točí. a stopy, to je souvislá cesta, která je ovšem kolem fragmentována, ztracena. jednou v roce, to asi tušíš, pohodní - ti loví nemocná zvířata, a zrovna v ten podvečer u mně vyrážejí a mají posílená práva: na člověka.

 

Nebudu to víc pitvat, jen jsem chtěl ukázat, že romantika je to poslední, co jsem zamýšlel.


<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 30.12.2004 > Lei> Mou nechápavostí se nenech vyvést z míry, protože jsem ad jedna blbec a ad dva je toho na mne vážně moc

když už jsi zmínil Kytici, tak Erbenův Štědrý den je koneckonců též básní romantickou

tvůj text jsem pochopil špatně, prostě jsem se nechal svést tím co se nabízelo (aspoň se mi to tak zdálo)

z mého pohledu - mrtví byli lidmi, kteří již dlouho pospolu žijí v mlčení (1.s) však se vzpomínkou jaké to kdysi bývalo (2.s) a jen na Štědrý večer si dají trochu, jinak již dávno ztracené, "lásky" (3.s) - to byli pro mne třeba ti "a pohodní X jednou v roce loví X zamlčené věty"

no nic, stalo se - sorry


<reagovat 
 Lei (Občasný) - 30.12.2004 > Emmet_RAY> 

Jaký sorry, já jsem rád, že ses tím zabýval.

 

Ale co se týče Erbena: promiň, ale to není romantika, o tom jsem přesvědčen. Ostatně komentářů ke Kytici je dost. Možná se řadí do romantického období, ale myslím, že dneska se za romnatiku považuje úplně něco jiného.


<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 30.12.2004 > Lei> no hlavně já když píšu "romantická", tak nemám na mysli romantiku jako takovou, ale romantismus

a je fakt, že dneska už se to významově dost odlišuje ;-)
<reagovat 
Slévárna Hulín (Občasný) - 5.1.2005 > pěkné.. vzpomněl jsem si na onoho skotského homosexuála ve filmu 4 svatby a 1 pohřeb

stylově skoro Kuběna, já to říkám pořád, kluci z mého břehu píšou nejlépe
Body: 5
<reagovat 
ouvej (Občasný) - 5.1.2005 >

opravdu mi vadí ta přehršel přívlastků.

 

opravdu mi vadí řádek: těch již jen mihotají, neboť se mi jeví jako mluvnický nesmysl.


Body: 4
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 5.1.2005 > ouvej> 

no vidíš, a já se jich nehodlám vzdávat, stejně jako ty se některých věcí nevzádáváš - musíme se zvyknout;-))

 

na tom řádku žádný nesmysl není, ale přeložím ti to do sprosté mluvy: těch, kteří se (na dalším řádku jako předklonka) jen mihotají.


<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 5.1.2005 > Lei> 

Opravdu nemusíme - a taky si nikdo nezvyká. Skutečně nezvyká.

 

Je to jen můj soukromý názor - samotnou mě to překvapuje, jak se proti tomu přepřívlastkování vnitřně ježím. Je to třeba jen můj problém. Divím se, že svůj názor musím obhajovat. A taky doufám, že kritiku nevnímáš osobně. Což by mě tedy fakt naštvalo.


<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 5.1.2005 > Lei> Taky mě mírně zarazilo, že já jsem tady jako poznámkář (nechci napsat kritik, protože na to se necítím), a ty hodnotíš okamžitě mě - jako osobu.
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 5.1.2005 > ouvej> 

Tak se tak nedurď. Mně to nijak netrápí, že čas od času mi někdo ztrhá přívlastky:-)


<reagovat 
 Lei (Občasný) - 5.1.2005 > ouvej> šmarjá, tak já si příště odpustím žoviálnost a budu důsledně konstruktivní... člověk nikdy neví, jak se který uživatel dneska vyspal.
<reagovat 
blondýna (Občasný) - 5.1.2005 >

já jenom k tomu vysvětlování básní. to máš jako když dostanu chuť na jogurt, jahodovej třeba. tak si ho jdu koupit a neštuduju obsah. protože když ho budu študovat tak se dočtu. složení: ostředěné mléko, škrob, želatina, živé jogurtové kultury, ovocná složka, sladidla:aspartam, acesulfam, barvivo košenila. a na závěr: nevhodné pro nemocné fenylketonurií. to mě pak nějak přejde apetýt.


<reagovat 
 Lei (Občasný) - 5.1.2005 > blondýna> proto to taky nedělám. tohle je první, a myslím výjimečný, případ. existují ostatně i jiné názory, např. lyryk onehdá psal, že to dokonce čtenáře může obohatit. proč nakonec ne?
<reagovat 
 Lada Niola (Občasný) - 5.1.2005 > blondýna> ono ale není špatný si někdy ověřit, jestli je ten jogurt tak dobrej, že člověku chutná i po všech těch informacích :)
<reagovat 
blondýna (Občasný) - 5.1.2005 >

tak jo. řeknu to po svém. celé to na mě působí poněkud velkohubě. plápolající kahany, dveře paměti, bázlivý podvečer v zjitřených krajích kde se loví zamlčené věty. chybí mi tam podpis autora, něco podle čeho bych ho identifikovala mezi ostatními. aspoň sekyrka kdyby tam byla.


<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter