|
|
|
Velikonoce, jak vznikly a jak jsou slaveny Autor: Martin (Stálý,Redaktor) - publikováno 12.4.2001 (07:56:35), v časopise 13.4.2001
|
| |
Velikonoce, jak vznikly a jak jsou slaveny
Historické události Několik set let před naším letopočtem žili Židé v Egyptě jako sluhové. Bible říká: Hospodin se rozhodl Židy z tohoto zajetí vysvobodit, Faraón přirozeně nechtěl o takové dobré služebníky přijít a dělal vše, jen aby je z Egypta nemusel propustit. Proto Hospodin učinil celou řadu zázraků, posledním z nich vymřelo v Egyptě vše prvorozené. Jen ten dům, který se postavil pod Boží ochranu a uposlechl rozkazu natřít veřeje svých dveří krví z beránka, byl od této pohromy uchráněn (odtud židovský název Velikonoc “pesach”, což znamená uchránění, ušetření). Po tomto skutku povolil Faraón Židům z Egypta odejít a vydat se tak na cestu do země zaslíbené. Od té doby uplynula spousta let a těsně po období Velikonoc došlo k ukřižování Ježíše Krista. Křesťané v jeho prolité krvi, nevinné oběti, spatřují obětního beránka za vinu lidí. Po své smrti byl tento vzkříšen, čímž došlo “k jeho odchodu” z tohoto světa zotročení do spravedlivého světa Božího.
Průběh oslav dnešních Velikonoc
Květná neděle Květnovou nedělí začíná pro křesťany Svatý týden. Pořádají se průvody, které symbolizují následování Krista člověkem.
Zelený čtvrtek Oslava Ježíšovy poslední večeře, vzpomínka, jak myl apoštolům nohy, modlil se v Getsemanské zahradě…
Velký pátek Velký pátek je pro křesťanský svět dnem postu. Tento den je vzpomínkou na proces s Ježíšem, kdy byl odsouzen, ukřižován a pohřben. Výzdoba kostela se o Velkém pátku nechává chudá, bez květin, svící, písně se zpívají jen za doprovodu varhan bez doprovodu zvonů.
Bílá sobota Mše svatá a další svátosti se neslaví, dochází k pomazání nemocných a rozjímání o smrti, smyslu života, kdyby byl Kristus nepřišel…
Velikonoční neděle Podle biblického kalendáře je neděle prvním dnem v týdnu. Kristus prý vstal z mrtvých prvního dne v týdnu za svítání, tedy právě v neděli. Velikonoční neděle je oslavou této události.
|
|
|