Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Anděl a naděje
Autor: nabukhadnezar (Občasný) - publikováno 31.1.2005 (14:25:28)

Anděl a naděje

 

  Život jako takový je dostatečně odporná záležitost. Znáte to všichni: vraždy, rozchody, školní obědy a levicová vláda. Prorazit skrze berlínskou zeď životních nástrah a hnusů do západní části města Štěstí je takřka nemožné. Je proto logické, že člověkův mozek – občas celkem chytrý chlapík – volí promyšlenou sebeoblbovací metodu: omílání magické formulky: “Zas bude dobře!” Stokrát opakovaná lež se stává pravdou. Tuto konkrétní lež nazýváme nadějí. Iracionální vize dýchání bez daňových přiznání. Je jako hrnec zlata na konci duhy, dokážeme se za ní hnát věky. A proto je tak mocná.

  Naděje je cenný artikl. Být ho dostatek, obešli bychom se beze slova beznaděj. Ti, kteří ji roznášejí a rozdělují, jsou vysocí. Opravdu jsou. Rozšířeným omylem je představa, že jsou blonďáci. Není mezi nimi více plavovlasých než v naší obyčejné společnosti. Mají rádi dlouhé černé pláště – neptejte se mě proč, ale mohli by se po nich utlouct. Tak to jsou oni. A… a samozřejmě mají křídla.

  Ten můj byl magor. Solidární, to ano. Vybral si mládence, pro něž je naděje cizí slovo. Asi tak jako úspěch, intelekt nebo střízlivost.

  “Nesu vám Naději!” Efektní! Člověka až zamrazilo. Lámaly se stromy. Ptáci zapomínali mávat křídly. A přitom - ale ano, jen si to uvědomte! – vždyť jen šeptal.

  I oni bylo vysocí. Z očí jim čišela tupost, zato obvod každého jednoho bicepsu trumfoval obvod mého stehna odhadem deset na patnáctou krát. Na hlavách ni vlas. A bylo jich pět.

  Elegantním obloukem rozrazila olověná trubka andělův uvědomělý úsměv. Koncert následných fyzických ataků podbarvený těmi verbálními bral jednomu dech. Představení netrvalo dlouho. Je nudné mrzačit někoho bez náznaku obrany. Jen si to vyzkoušejte: je-li pro vás problém najít slabší oběť, zkuste svázat pudla do kozelce a dubovým klackem mu zmalovat jeho němou tvář. Věřte - dlouho vás to bavit nebude.

  Snad vyčerpán, snad zklamán svou misí, přijal mé – smrtelníkovo – pozvání. Oba máme rádi plzeň.

  A tak jsem poznal anděla.

 

  “Politika mě nebaví.”

  Seděl a civěl mi do očí, mezi námi stůl. Popelníky. Bar. Jukebox. Pivní tácky deklarující “božskou chuť” – anděl zvrátil oči vsloup. Vytáhl elemky a já mu připálil. Stoupající kouřový závoj nepatrně odhaloval jeho blikající svatozář. Natržené obočí; levé křídlo mu nepravidelně škubalo. Do stolu – generace rozlitých piv vytvořila podivný povrch – byla vyryta jména štamgastů, studentů, zhrzenců, zoufalců. Existencí. I můj dnešní partner se rozhodl nechat zde své iniciále. “Anděl”.

  “Já řeším lidské tragédie. Rozumíš, krize jednotlivců – nešťastné lásky, vyhazovy, zpackané sebevraždy.”

  Potáhl si.

  “To je můj job.”

  Napil se piva a pěna mu nechala knír. Žblunkání jeho útrob doprovázelo tichou hudbu z rádia. Zatuchlost místnosti doplňoval vtíravý odér jeho potu. Hleděl z okna a hluboce vydechl.

  “Politika!” ulevil si. “Je snad můj problém rozdělování mandátů? To jste si vymysleli vy. Tak se starejte.”

  Barman nám připsal pár čárek. Anděl se hrbil nad stolem a vypadal zamyšleně. V protějším boxu líbala slečna svou lesbickou přítelkyni. Višňové rty ladily s dvojkou červeného vína na jejich stole. Jejich opilecká otupělost vytvářela kolem těl auru, kterou stropní větrák rozptyloval po místnosti.

  “Leda tak svědomí politiků – to ještě jo. Ale je to těžká práce,” povzdechl si a napil se dvanáctky. “Musím se o ně tahat s touho po moci. A to je silná opozice.”

Zahleděl se na mě.

  “Tu mají na starost ti druzí,” významně se podíval na podlahu a teatrálně si na ni odklepl.

  Od baru nás pozoroval muž v bledě modré košili s vyhrnutými rukávy. Hladce oholen, povolená kravata. Pravou rukou hladil sklenku whisky. Sklopil oči, jakmile na něj anděl upřel pohled.

  “Hajzli.”

  Típl.

  Prostředí kolem zhlučnělo. První rozbitý půllitr, první facka, první dramatická hádka milenců. Dívky od protějšího stolu zmizely na dámách. Hudba přehlušovala hovor. Strhávaly se vášnivé diskuze o pořadí u jukeboxu.

  Anděl pozoroval skleněným pohledem moje pivo.

  “Máš z toho kozu,” popadl můj krigl a obrátil ho do sebe. “Viš co? Pudem, ne.”

  Pomohl jsem mu do jeho černého kabátu, zaplatil účet a nechal ho se vypotácet ven. Stál jsem na zastávce, anděl klimbal vedle mě. Zaklonil jsem hlavu a sledoval černé mraky. Pluly podivně rychle a částečně zakrývaly Měsíc. Byl v úplňku. Nebo aspoň skoro.

  “Víš, my to tu máme rozdělený na rajóny,” opíral se mi o rameno a koukal mi do oka.    

  “Jako my, anděli. A tenhle rajón, ten je muj.”

  Koktal. Pletl se mu jazyk.

  Přijela tramvaj. Podepřel jsem ho a dostrkal na dvojsedačku. Koukal jsem z okna a pozoroval ubíhající budovy. Obchodní domy, paneláky.

  “A kam až sahá ten tvůj rajón?” zeptal jsem se anděla.

  “Můj rajón? No to je tady tohle,” rozmáchl rukou kolem sebe. “Východní polokoule.”

  Usnul.

 

  Mohu-li vám radit, na zítřek si důležitá rozhodnutí neplánujte. Nositele naděje tu máme jen dva. A ten náš se probudí až v poledne. S opicí.



Poznámky k tomuto příspěvku
jelen (Občasný) - 1.2.2005 > Hezký
Body: 5
<reagovat 
Lamarski (Občasný) - 24.11.2005 > Jo, jo to je opravdu dobré.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter