Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
<předchozí v kolekci "Kdopak by se Kafky bál?" z kolekce recenze
Autor: sibka (Občasný) - publikováno 23.2.2005 (19:56:35), v časopise 10.3.2005
  1. Kdo se bojí Virginie Woolfové?

V rámci Projektu 100 byl do kin uveden tento téměř 40 let starý film Mikea Nicholse. Jedná se o filmové zpracování stejnojmenné divadelní hry Edwarda Albeeho. Název by mohl evokovat životopisný snímek o Virginii Woolfové. Tak tomu ale není, i když zmiňovaná autorka s filmem určitým způsobem souvisí.

Brzy k ránu se domů vrací univerzitní profesor George (Richard Burton) a jeho žena Martha - dcera rektora stejné univerzity (Elizabeth Taylorová). Vracejí se z večírku, který pořádal na univerzitě otec Marthy. Po jejich návratu domů vypukne z velké části vlivem alkoholu hádka, která trvá až do samotného konce filmu. Diváky této hádky jsou kromě publika v kině také mladí manželé (nadějný profesor biologie a jeho drobná žena bez boků), které do svého doupěte (jak Martha dům nazývá) pozvali. Richard s Marthou se před hosty naprosto otevřeně hádají a urážejí a čím více skleniček alkoholu vypijí, tím více vyplouvá na povrch vzájemná nenávist (nebo láska). Postupně se do hádky zapojuje také mladý pár. Zároveň se odkrývá (pravdivě však jen zčásti) minulost manželského páru prostřednictvím her, jejichž pravidla znají jen oni a která právě tento večer Martha porušila.

V průběhu filmu má divák pocit, že postavy filmu zkrátka neznají hranic a byli by schopni se navzájem zabít. Není úplně od věci srovnání se snímkem Válka Roseových, ve kterém jsou však postavy spíše karikaturami (i když mrazivě pravdivými). I v tomto filmu jdou však hrdinové svým jednáním až do samého morku kostí. Nenávidí vše, co na druhém kdysi milovali. Znají se ale příliš dobře na to, aby se opustili. Mají jen jeden druhého. Nejsou již oblouzněni iluzemi mladého začínajícího vztahu, respektive manželství.

Zpočátku se hádka jeví jako bezcitný souboj mezi dlouholetými partnery a paradoxně se člověk výborným, avšak poněkud smutným dialogům a narážkám směje. Scénárista Ernest Lehman nechal text hry víceméně beze změny. Snímek působí jako divadelní hra také proto, že se odehrává na jednom místě, jen asi dvakrát je příběh vyveden z interiéru domu. Ke konci se už člověk příliš nesměje a je spíše vyčerpán, jako by se hádal společně s postavami ve filmu. Samotný závěr filmu je jednou z nejpůsobivějších scén. Dochází totiž k jakémusi smíření, které bylo možné jedině velkým ublížením. Mladí manželé odcházejí a hra skončila. Zároveň za okny domu svítá. Byl to jeden dlouhý „večer legrace a her“.



Poznámky k tomuto příspěvku
stanislav (Občasný) - 23.2.2005 > asi bych na to nervy neměl. ale sepsaný to je, tahle anotace, podle mě poměrně poutavě.
Body: 5
<reagovat 
henry pišingr (Občasný) - 24.2.2005 > Mám takové podezření, že to není docela výstižné.
<reagovat 
 sibka (Občasný) - 24.2.2005 > henry pišingr> :)) ok, obcas mam problem napsat presne to, co mam na mysli, zkratka to neumim.  a jak se tak upenlive snazim, obcas se do toho zamotam a vyleze z toho neco uplne jinyho. asi to nesplni ten ucel jakej chci...no to je fuk, asi si ten film videl, takze dik za poznamku:)
<reagovat 
Rawen (Občasný) - 24.2.2005 > film byl supr a uchvátil mě, těší mě ten tvůj postřeh o "vyčerpanosti" diváka při závěru filmu...
Body: 5
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 27.2.2005 > Je to hezky napsane, vystizne, ale je to v podstate jen popis deje. Trocha hodnoceni v zaveru by neuskodila. Ale jinak pokracuj v psani, budu se tesit na dalsi prispevky.
Body: 5
<reagovat 
 sibka (Občasný) - 27.2.2005 > Oplatka> dekuju, mas recht, tohle bylo jen narychlo zpichnuty a ja mam trosku problem, ze kdyz se pustim do vyjadrovani svyho nazoru, kterej je v pripade tohohle filmu pozitivni, tak se do toho zamotam a cim vic chci dat najevo, jak se mi ten film strasne libil, tim min je mi rozumet:)
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 27.2.2005 > JO, mimochodem, moc dobre jsi vymyslela ten nazev (ja vim, je to starsi verze prekladu nazvu te hry, ale i tak je to dobry napad). Ja mela vzdycky s vymyslenim nazvu clanku problemy, nastesti v novinach to, jak jsem videla, za Tebe zpravidla vymysli nekdo jiny.
<reagovat 
 Čtenář - 17.3.2005 > Oplatka> Tak je to totiž i v titulcích toho filmu. Btw překlad Rudolf a Luba Pellarovi.
<reagovat 
cholobratek (Občasný) - 19.3.2005 > cau, chtel sem se zeptat z jakýho důvodu se mi nezobrazí fotka při publikaci, ač tam nákou chvilku byla a v seznamu publikovaných ji mám. zde je link: http://www.totem.cz/enda.php?a=89802
diky z odpověd
<reagovat 
Lhostej (Stálý) - 17.8.2005 > Celkově výstižná recenze.
Tenhle film jsem viděla asi před měsícem.
Taky jsem byla na konci dost vyčerpaná všemi těmi hádkami. Asi to není snímek, který bych si pouštěla znovu a znovu... Tak to mám se všemi psychicky vysilující filmy, jako např. Prolomit vlny.
Určitě jeden z nejlepších Nicholsových...

Veronika
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je osm + devět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
1 2 (3)
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter