Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 28.4.
Vlastislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Mám na Vás, drazí přátelé jednu malou/velkou otázku.
Autor: zemlbaba () - publikováno 30.5.2001 (17:48:57)
Mám na Vás, drazí přátelé jednu malou/velkou otázku.

Vy co věříte že existuje něco člověku transcendentní, nějaké aseitní jsoucno, především vám je adresována. Otázka zní - Jaký je smysl naší existence? Nebo snad lépe - proč nás Bůh stvořil, za jakým účelem. V čem jsme mu prospěšní, že tu jsme.

Mnozí lidé jistě odpoví, že ptát se u absolutního jsoucna po účelu je zhovadilé. Mají naprostou pravdu, jelikož pokud je něco absolutního, tak nemá pro něj jakýkoli účel smysl, jelikož si prostě vystačí sám (samo). Ale tudíž bychom ani trochu neměli být.

Snad si někdo pomyslí že toto jsoucno je námi, že jsme jeho součástí, pak může mít pravdu.
Je tu ale možnost, že naše aktivita, svobodná vůle našeho světa je schopna revolty uvnitř tohoto absolutního "organismu." Jestliže je tu taková možnost, pak tento organismus ale není absolutní, jelikož může zaniknout naším přičiněním. (Předpokládám že přijímáte tezi, že Bůh má možnost sám sebe zaniknout, jelikož kdyby neměl, panoval by nad ním princip nutnosti a opět by nebyl absolutní v pravém slova smyslu.
Pokud by nás tedy toto jsoucno stvořilo, bylo by tedy nutné, že by nějak strádalo a nás k nějakému účelu potřebovalo. To ale opět koliduje s tezí po absolutnosti tohoto jsoucna.

Pak je tu ale druhá možnost že je toto jsoucno neinteligibilní a tudíž, že nás stvořilo jako Tristran Tzara své Dada básně. Jeho absolutnost je tedy opět nabourána možností, že tento "dada" výtvor, tedy my, jsme vyšší než toto jsoucno, nebo že jsme alespoň na jeho (aseitní) úrovni. Pak ale opět docházíme k názoru, že toto jsoucno nemůže být absolutní, jelikož my absolutní také nejsme.
Pokud by nás toto "blbé" jsoucno nestvořilo jako sobě rovné, tak bychom mohly uvažovat o tom že jsme stvořeni, jenomže bezúčelně. K ničemu. Jsme dada výtvorem pro Boha, který je na tom ještě hůře než my, jen s tím rozdílem že vlastní celou řadu nezpochybnitelných perfekcí, které jsou mu ale aby se tak řeklo, k hovnu.

Tak tedy proč tu jsme vážení teisté?
Případně vás žádám, abyste se vyjádřili k Boží absolutnosti. Mě osobně právě toto přijde jako nesmyslné.

(Omlouvám se Tzarovi že jsem jej přirovnal k něčemu tak blbému.)


Poznámky k tomuto příspěvku
Buick (Občasný) - 30.5.2001 > Jsem jen mrzký Buick, takže: 1) Máš tam chyby! 2) Taky znám spoustu cizích slov,heč , ale tento text by neudělalo transparentnějším, kdybych je všechna implementoval. A kruci, já zapomněl na Božské absolutno! Což se ovšem dalo při mé mentální insuficienci predikovat...
<reagovat 
centaur (Občasný) - 30.5.2001 > Rozhodně to chce menší dávky a s jasnější formulací. Kromě chyb gramatických se mi tam zdají i některé chyby logické, ale přiznám se, že jsem se na text nemolh moc soustředit, bylo to divně napsané...
<reagovat 
zemlbaba () - 31.5.2001 > Chyby opravím, nesrozumitelnost napravím. Bude to chvíli trvat (než to přeložim :-)))

<reagovat 
tragos (Občasný) - 31.5.2001 > Hele, kámo,
pouštíš se do teistů, ale ti jsou většinou vzdělaní a mají za sebou spoustu let studia a pohybují se v propracovaném systému. Z tebe mám ovšem dojem, že kromě dadaismu je ti zbytek klasické literatury poněkud vzdálen. Nebudeme si na nic hrát - filosofie i teologie jsou tu několik tisíc let, a je tak notným pokrytectvím, že máme někdy dojem všemocnosti, když smolíme bez přípravy texty s fundamentální tematiou. To, co jsi napsal, vypotím na libovolné téma za pár minut. Argumentovat se dá vždy s rychlostí břitu, ale lehce se nám tam vloudí tautologie a jiné logické srandičky...
A propo, já nevěřím, že existuje něco transcendetního, já to vím? Už si dokážeš odpovědět nasvoji nechápavost?
Ještě mi řekni, co je smysl? Co je účel? Musíme tu být za nějakým účelem? Nakonec, není i Bůh za jistým účelem?
<reagovat 
romann (Občasný) - 31.5.2001 > Absolutno se směje když to čte, právě to Ho zajímá, to je Jeho Hra Her... Jak by mohlo být na stejné úrovni jako my? S moji inženýrskou inteligencí bych si netroufl stvořit něco tak dokonalého jako Přírodu, navíc z čeho vlastně?
Připomíná mi to úvahy naší želvy o tom, co kolem ní děláme, kam odcházíme a co to vydáváme za zvuky. V meditacích jsem mnohokrát zažil inteligence IQ 10 000 a Absolutno to ještě nebylo. Něco o Něm vím od Ducha Svatého, ale je to zaprvé ezoterické, za druhé to stejně nejde vyjádřit slovy, ani želva ti neřekne dobrý den... Závěr? Růst.....stále....
<reagovat 
Petr Krasny (Občasný) - 31.5.2001 > Proboha, bez slova neinteligibilní se obejdu, ale co to je implementovat?
<reagovat 
Buick (Občasný) - 31.5.2001 > Já nevím.
<reagovat 
centaur (Občasný) - 31.5.2001 > tak ezoteriku bych v souvislosti s Absolutnem vubec nemichal...
<reagovat 
romann (Občasný) - 1.6.2001 > a proč Centaure? Právě život Absolutna je nejvíc ezoterický, o tom lze říkat jen zasvěcencům, ostatním by to neudělalo dobrou představu...
<reagovat 
westfood (Občasný) - 1.6.2001 > neinteligibilní, aseitní jsoucno, tyhle slova mi prosim vás vysvětlete.
<reagovat 
zemlbaba () - 1.6.2001 > tragos>
Ten text... nezdá se mi nepřipravený, možná jen kratší, hutnější a zbytečně stručný. Možná se budeš divit, ale o křesťanství vím co vím, měl jsem ho jako předmět 2 semestry a dál se o něj zajímám. Nikdo z křesťanských filosofů, co jsem si všiml se ale s tímto problémem nedokázal potýkat jinak, než že to obešel, nebo nějak lišácky opsal. To ale ještě neznamená, že můj problém je vyřešen. Například - podle mého názoru a ten je tuším celkem oprávněnej - se dodnes křesťanství nedokázalo vypořádat (alespoň filosoficky) s existencí zla. Někdo jeho existenci popsal jako privaci dobra, jinej nějak jinak... ale to je jedno. Teologie, zejména křesťanská a židovská má za sebou mnoho, to je pravda, ale (promiň) skřípe. Byl totiž podle mě nesmysl spojit tezi Absolutního Boha a navíc dualistickou koncepci.
Tvou poznámku, že si nemyslíš, že existuje něco transcendentního, ale, že to víš, naprosto přijímám. Je to dost podstatné. Já sice o něčem takovém přesvědčen nejsem, ale myslím že to dokážu pochopit. Nic to ale nemění na faktu, jak jsou položeny mé otázky. Právě takovým lidem jsou položeny. To neznamená že se "do teistů pouštím" jen chci mít jasno. Ale nevím jestli to půjde.
K otázce po účelu a smyslu. Účel - to je něco co děláš pro někoho jiného (traktor je účelný pro zemědělce). Smysl je tu jen a jen pro tebe (např. onen smysl života). Jsi účelný pro Boha, ale smysl tvého života je jen pro tebe.
Otázka po účelu - s tím se snad už docela dlouho počítá ne? Pokud bychom tu byli bezúčelně, tak to tedy potěš pánbůh. Pokud jsou tam nějaké chyby, které jsi objevil, nebo pokud bys po mě chtěl, abych článek nějak rozšířil, to není problém, ale až po zkouškovém.

romann> 1) Jestli se směje, tak bych spíš chtěl aby mě zničilo, nebo přišlo nějaký náhlý osvícení. 2) Ale želva nemá rozum a možnost diskursivního uvažování. Konec konců, myslím že v těch meditacích si nic převratného neobjevil. Einstein řekl, někdy než umřel, že spočítal Boha. => Stačí té inteligence asi daleko míň. Ale myslím že tady je zas otázka v čem toho Boha viděl. Někdo ho může vidět v permutaci nekonečna, někdo ho zře v každé jednotlivině. Ale o to mi tu opravdu nejde. Mě jde o náhled na smysl života v teistickém pojetí.
<reagovat 
romann (Občasný) - 4.6.2001 > haha, já snad mluvím čínsky, ty mi nerozumíš. Nechápeš, že Bůh má jiné myšlení než my, n-krát dokonalejší, svět je Jeho myšlení, to nevíš??? Želva říká co ty o člověku... Křesťanství odmítá každý teismus, porušuje přikázání, Neuděláš si představu o Bohu... Právě pro tohle.
<reagovat 
tragos (Občasný) - 4.6.2001 > Sorry, kámo,
ale jsem skeptik - když to neroseklo tolik géniů před tebou, kde je ten smysl a účel toho, že to rozsekneš právě Ty? To mi v té ontologii nějak uniká...
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + jedna ? 

  
  Napsat autorovi ()   Nepublikovat mimo Totem.cz  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter