Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Středa 24.4.
Jiří
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Hostina u Lugiana
Autor: Lei (Občasný) - publikováno 14.6.2005 (21:22:38)

I.

K ránu doutná vzduch

za šupinou slídy spájí

bdění do předtuch

a zítřek vězní jinotaji

 

Dáš-li vzhůru dnem

pohár tepenného tání

je ubrus příběhem

co rozpouští se při vyprání

 

II.

Na zasychajícím plátnu

minutám tu tuhnou rysy

když však chřípím po nich hmátnu

vychladle se zmlží v kdysi

 

Topolů jsme zplihlé chmýří

v louži zapletené v sebe

jen dokud vítr nezavíří

a svítání - nezazebe

 

III.

Zesinej si od východu

nebe závistivé

sejdeme se u tvých brodů

jen já je zpěním dříve



Poznámky k tomuto příspěvku
Barča (Občasný) - 14.6.2005 > Ta třetí strofa mi trochu narušuje zvukomalbu, jinak působivou ... Krásné básnické obrazy ...
Body: 5
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 15.6.2005 > vrátím se, až mne přestane bolet hlava, zda-li vůbec

zatím je mi tato báseň poměrně nesympatická
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 15.6.2005 > Emmet_RAY> jo tak nesympatická?!;-) vrať se, sice jsem si zase nic nezatrh, ale stejně to očekávám...
<reagovat 
drfaust (Občasný) - 15.6.2005 >

mne moc tyhle věci nebreou... a tak se k básničce nebudu vyjadřovat... snad jediná věc: tvar tepenní.... no, obvyklejší je tepenné, tepenní mi příjde jako velké násilí


<reagovat 
 Lei (Občasný) - 15.6.2005 > drfaust> uvažoval jsem o těch tepnách..:-)
<reagovat 
Lada Niola (Občasný) - 15.6.2005 > cejtim tam takovou násilnost v tý formě... jako kdyby Ti to při tvorbě drhlo.
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 15.6.2005 > Lada Niola> nebylo to tak hrozný, to drhnutí..:-)
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 16.6.2005 > tepenní by mi jako násilí asi nepřišlo. první se mi líbí, druhá je absolutně nesrozumitelná a krkolomná, třetí nuda.
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 20.6.2005 > Ztratila> absolutně nesrozumitelná, hihi, to je právě známka vysoké poiésie:-))
<reagovat 
Levity (Občasný) - 20.6.2005 > Líbí se mi všechny a moc!
Body: 5
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 20.6.2005 > Levity> Díky za povzbuzení. Rýmy už moc netáhnou:-)
<reagovat 
 Levity (Občasný) - 20.6.2005 > Lei> Když se netáhnou, tak táhnou a ty tvoje se netáhnou, takže táhnou....:)) (!)
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 20.6.2005 > Nemyslím.) Nesrozumitelná je iba nesrozumitelná.
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 20.6.2005 > Ztratila> Kdybych chtěl bejt jistým prototypem autorů, napsal bych, že by ses měla zamyslet nad svým chápáním poezie:-)
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 20.6.2005 > já žádný prototyp chápání nemám a pomyslela bych si, že jsi tele.)
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 21.6.2005 > vzhledem k tomu, že jsem pojal podezření, že Lugian je mytologická postava, neboli bůh války či něco takého, tak jsem se to snažil vyhledat a dostal se k mnoha obrázkům zvířecích bojovníků a tak podobně, ale nic z toho se nedalo označit za materiál důvěryhodný - takže??

jinak mi to dost vadí, připomíná mi to totiž rytmicky ono slavné "každý večer poštou ranní" .. ovšem v sousedství této básně spíše bych zmínil alternující "každé ráno po vysrání"

je to prostě nechtěně komické, nebo možná chtěně, to nevím, ale tváří se to hrozně fousatě a vážně a já při "rozpouští se při vyprání" vyprsknul smíchy

a nejen tam

není pravda že rýmy netáhnou, ale tyhle jsou jakési poťouchlé


<reagovat 
 Lei (Občasný) - 21.6.2005 > Emmet_RAY> Hihi - Lugiano není mytologická postava, je to přezdívka skutečné osoby, ale schválně jsem to použil, protože to zní pěkně. Zvířecí bojovník to není ani náhodou:-))

Ryticky se to řídí podle toho, jak jsem napsal první dvojverší, a věru nemám v oblibě napravidelnosti v metru. Ono si myslím, že si lidi odvykli na to, že by báseň byla vycizelovaná.

Očekával jsem různé záporné reakce, ale na směšnost jsem nepomyslel. Díky za rozvedení, já osobně jsem s touhle věcí spokojený, ale chápu...
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 21.6.2005 > Lei> jo jo, lidi si odvykli ;-))
<reagovat 
Claw (Občasný) - 21.6.2005 >

SPOKOJENÝ? Teď si ani neškrtnu.

 

(jen ten konec je takový nemelóda, to: jen já je zpěním dříve)


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 21.6.2005 > Claw> to se mi stalo poprvé, že jsem někoho dohnal k takovému šílenství, že mi dal radši šel dát 5+D...

nemelóda - to je co? jako rytmus? nebo moc j? nebo to zpívám falöšně?
<reagovat 
 Claw (Občasný) - 21.6.2005 > Lei> 

O žádné šílenství nejde, jen jsem to oddalování trochu víc zkrátila (stejně by k tomu dřív nebo později došlo)

 

Zesinej si od východu

nebe závistivé

sejdeme se u tvých brodů

jen já je zpěním dříve

 

jestli já je zpěním dříve - to by se tam melódovalo, ale zas je to blbost. Asi je jedno, kolik je tam jéček. Prostě by ten konec měl být o hlásku delší. Neptej se mě proč, já to tak slyším a prý mám hudební sluch (možná právě to bude ta brzda).


<reagovat 
 Lei (Občasný) - 21.6.2005 > Claw> kdybys "jen" vyslovila jako předklonku a přízvuk dala na "já" - třeba by ti znělo stejně jako mně.

x/Xx/Xx/Xx

ale říkal jsem, jak to asi bude působit na čtenáře, někdy jim to zní jinak než mně... takže mám aspoň zpětnou vazbu. zpětná vazba - dá se použít třeba na začátku písničky. nebo i na konci. je v každým případě dobrý ji mít...
<reagovat 
Claw (Občasný) - 21.6.2005 > Zní mi to takhle: x/Xx/xX/Xx
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 21.6.2005 > Claw> to je ale zmatení délek a přízvuků - zpěním v češtině nikdy nemůže být xX, nemá-li to znít jak od tatara. přízvuk je vždycky na první, ovlivnit to můžou jen slabičné předložky, na které přízvuk přechází. kromě toho jsou slova bez přízvuku, která se můžou lepit na konec taktu - a taky do předtaktí, jak jsem zamýšlel tady s jen...
<reagovat 
 Claw (Občasný) - 21.6.2005 > Lei> 

Fakt, jde mi o délku, ne o přízvuk:-)

Nesedí mi to asi v délkách, víš?:-)


<reagovat 
 Claw (Občasný) - 22.6.2005 > Lei> 

Prostě, abys mi rozuměl. Jde o to, že by tam mělo být jedno iXko navíc...ať už velké, nebo malé;-)

 

Ať už jen vyslovím jako předklonku a přízvuk dám na (a bude mi to znít stejně jako tobě), pořád mi tam bude chybět jedno iX.


<reagovat 
 Lei (Občasný) - 22.6.2005 > Claw> Nerozumím:

Nebe závistivé
jen já je zpěním dříve

Xx Xx-xx
x/Xx Xx Xn

tj. verše jsou paralelní co se počtu slabik a přízvukového schématu týče (předklonka nehraje roli)
<reagovat 
 Claw (Občasný) - 22.6.2005 > Lei> 

Nerozumím:

 

Zesinej si od východu

nebe závistivé

sejdeme se u tvých brodů

jen já je zpěním dříve

 

zkus to rozkuchat celé a neříkej mi, že ti to sedí:-)...to nebe závistivé a jen já je zpěním dříve


<reagovat 
 Lei (Občasný) - 22.6.2005 > Claw>  Xxxx Xx-xx
Xx Xx-xx
Xxxx Xx Xx
x/Xx Xx Xx

Ták: a teď si všimni, že 1. řádka odpovídá 3. a 2. odpovídá 4. Co tedy nesedí?
<reagovat 
 Claw (Občasný) - 23.6.2005 > Lei> ve 4. musíš mít osm iX jako ve 3., aby mi to ladilo:-). To mi stojí.
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 24.6.2005 > Claw> Právě že se k sobě vzahujou vždycky liché verše a sudé, víš, stejně jako u rýmu, protože je to ABABA, a ne AAAA, a A a B se můžou lišit, ba měly by se lišit:-)
<reagovat 
 Claw (Občasný) - 28.6.2005 > Lei> 

:-) A neměly by se lišit, protože pak mi to nesedí. Možná právě tou tvou dokonalostí, když to budeš mít nalinkované jako ze škatulky (hezký obrat, že?).

 

Ne teď vážně, melodie nesedí.


<reagovat 
 Claw (Občasný) - 7.7.2005 > Lei> 

JEN JÁ JE

 

Ono to budou asi taky dost krátký slova na to, aby se s tím dalo něco dělat. Závěr musí zaznít, udeřit. Žádné jen já je.

Předtím ti to šlo na konci hezky, nechápu, proč sis jen já je nechal na úplný konec.

 

No nic, ono na tom zas tolik nesejde.


<reagovat 
miroslawek (Občasný) - 7.10.2005 > tak ti nevím... pro mne je tohle příliš snadné a... když řeknu vyžilé bude to mít pejorativní nádech, který nechci...
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter