Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 20.4.
Marcela
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Co je špatně na náboženství?
Autor: Drosophila (Občasný) - publikováno 11.4.2004 (10:21:17)


 Drosophila (Občasný) - 25.4.2004 > three mile smile> A víš co, usmivajicí se na tři míle :-) S PŘÍZNIVÝM OHLASEM SE SETKÁŠ! Mě totiž tvůj příspěvek hodně moc zaujal. Předpokládám, že si nečetl Ishmaela ani jinou knížku od Daniela Quinna, takže asi příliš neznáš jeho pohled na věc. A přesto, člověče, mluvíš skoro úplně jako on, tvůj pohled je velice podobný. Je to, jak sám říkáš na trošku jiné rovině (což je naprosto v pořádku), než o čem jsme diskutovali se Zeframem. Ač on se mnou nesouhlasí, tak já si myslím, že z vědeckého hlediska to vidí správně, to co činíme, je asi skutečně přirozeným vývojem. To ovšem nic neříká o tom, zda jsme šťastnější než byli naši předchůdci, nebo například lidi ze zbylých domorodých kultur (které jaksi stojí mimo naší civilizaci - z jistého pohledu). Zefram by možná řekl, že o to tady vůbec nejde a jak vlastně defunuji štěstí (souhlasím). O to až tak moc nejde. I sám Quinn říká, že když přednáší na školách, tak to vždy sklouzne k diskuzi, zda lidé domorodých kmenů jsou šťastnější než my, zda život v souznění s přírodou je idylický. Jejich život určitě není snažší, rozhodně není nijak zvlášť pohodlný. Šťastnější? Já osobně si myslím, že ano, ale to je víc než diskutabilní (ale většina lidí, která nějakou dobu pobyla s domorodci říká, že jsou to neuvěřitelně usměvaví a vyrovnaní lidé, kteří na své bolístky nepotřebují drogy a psychoanalytiky). Důležité ovšem je, že jejich styl života je udržitelný, minimálně byl po podstatně delší období (~milion(y) let) narozdíl od naší civilizace, která se prostě řítí do průseru po poměrně krátké době, jak správně říkáš "guma je čím dál víc napjatější" a my potřebujeme čím dál víc energie a prostředků, abychom ji napjatou udrželi - jak dlouho ještě?. Tady je možná zajímavé srovnání tvého pohledu a Zeframova. Oba v podstatě říkáte, že si nemusíme dělat starosti, Zefram v tom správně vidí vcelku přirozený vývoj a (asi) věří, že člověk to zmákne, že si osvojí technologie, které tu gumu udrží, ty říkáš, že v rámci toho přirozeného vývoje "už budeme docela přirozeným způsobem napraveni" (k čemuž se spíše kloním já a je mi tak trochu útěchou, že si to člověk zaslouží).
Také píšeš, že "... druhou cestou by bylo, jak už máš v článku: být takoví, jací už jsme byli..což je ale momentálně bez dalšího téměř neschůdné". Souhlas. I Quinn není naivní a neříká, že bychom se měli vrátit do jeskyní k lovecko-sběračskému způsobu života. Ono prostě není kam se vrátit, ten prostor už tu dávno není. A tady začínají ty problémy, i když se aspoň někteří shodneme v tom, co je špatně, tak vymyslet, co s tím, mě přijde skoro nemožné. Což ovšem autamaticky neznamená, že je to nemožné. Takže i když nám nedávám moc velké šance, stejně se budu snažit poučit se o tom, co tady kdysi fungovalo, zamyslet se nad tím a budu zkoušet hledat svou vlastní cestu co s tím. Jinak bych to mohl rovnou zabalit (protože bohužel patřím k té smutnější části populace, která si uvědomila, že ne vše je v pořádku, ty šťastnější si vystačí s tím, co jim "řeknou na Nově" a co jim nabídnou v hypermarketech), zajít za psychoanalytikem, píchnout si nějakej ten heroinek, užívat si jako maniak, dokud to jde nebo v tom nejhorším případě skočit ze skály (či zvolit nějaké další řešení, které naše úžasná civilizace už vymyslela na tu naší neustálou křeč).

Ještě se vrátím k tvému: "...jaké procento obyvatel země se má dnes skutečně dobře a vede onen pohodlný život? a kolik strádá?". Ano, to je to co naše civilizace přináší. Narozdíl od tradičního způsobu života, je v naší civilizaci jídlo pod zámkem, někdo ho vlastní a někdo si ho musí koupit. Což vždy vede k rozrůznění společnosti na chudé a bohaté. Takže si dnes řekněme desetina či méně populace žije v neuvěřitelném přepychu a ostatní na ně dřou (spousta z nich si nežije nijak zvlášť špatně, ale i tak dřou na bohaté a nemají volbu, prostě musejí a tak i když mají televize, stejně budou nespokojení a budou snít o životě těch bohatších). A získat dnes jídlo je poměrně energeticky náročný proces, takže se nikdy nestane, že by se proporce chudí-bohatí změnily (a žádné revoluce to nijak nezmění, jak se v historii můžeme poučit).

Snad poslední poznámka: "drosophilo tys řekl, že člověk nabyl schopnosti, které mu pomohly se vymanit ze zpětné vazby..já bych spíše řekl, že si to člověk jen myslí, ale že ji (přírodu) nelze ošulit:))". Velmi pěkný postřeh. Je to přesně tak. Ač to asi tak nevyznělo, myslel jsem to také tak, že člověk se z té zpětné vazby vymanil na chvíli, ale ne úplně (jen dokud bude schopnej udržet tu tvou napínající se gumu). Dále píšeš, že "právě skutečným cílem duchovních nauk je vymanění z těchto přírodních vazeb". Ovšem na začátku si napsal "že problém není v náboženství, ale v člověku...". Tady spíš souhlasím s Quinnem, který svůj pohled staví právě na falešném (podle něj falešném) názoru lidí, že problém je v člověku, že je s člověkem prostě od přírody něco špatně (je prostě sobecký, či co já vím co). Jenže člověk je druh jako každý jiný (což se nám právě náboženství snaží vyvrátit) a není s ním nic špatně (dyť tady dokázal žít tak dlouho celkem bez problémů a i dnes tu ještě takoví lidé žijí). Cosi nepřirozeného se zrodilo právě při úsvitu všech dnešních velkých náboženství a je to tady přítomno dodnes - tvýmy vlastnímy slovy: "právě skutečným cílem duchovních nauk je vymanění z těchto přírodních vazeb". Což není součástí duchovní kultury domorodých kmenů, což nebylo součástí kultur indiánů.
<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli Drosophila
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter