Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 19.3.
Josef
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
ZBOŽÍ NA LÉKÁRNICKÉ VÁZE
Autor: Emmet_RAY (Občasný) - publikováno 1.12.2005 (07:15:09)

 

 

nad krajem se rozprostřel sníh

má barvu karamel a v nich

je sladké překvapení Vánoc

 

je noc

tichých střel a dětských přání

noc svařená s heřmánkem

a pěnou do koupání

 

je den

nad krajem sníh se rozprostřel

je ve mně a já v něm

má barvu karamel

 

/den ostrý k uzoufání/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
 step (Občasný) - 2.12.2005 > p74> ano ked tomu priradis istu interpretaciu...nech sa ale na mna nikto nehneva takymto sposobom zopar ludi spravilo z mnohych diel len salat...stacil mi v tomto smere jeden komentar tu na toteme: "strihol si si vlastnu interpretaciu"...kolko interpretacii by potom mohlo vzniknut na to dielko hore? Mam jednoducho trochu predpojatost na tento typ uvazovania...
<reagovat 
 step (Občasný) - 2.12.2005 > p74> myslim ze ten priklad s xenonom vystihol este lepsie to co som napisal vyssie...ak sam autor upozornuje ludi ze ich interpretacia sa mu nepaci potom bohuzial asi nie je velmi jasne co tym xenonom myslel (v prospech opaku by sa dalo argumentovat len ak by tu bola vacsina pod hranicou priemernej inteligencie)

to je to co som myslel pod tym dosadenim istej interpretacie...tym to pre mna hasne pretoze to dielke hore skutocne je presns tym nejednoznacnym plkom ktore nemam rad (a to som pisal uz hore)
<reagovat 
Claw (Občasný) - 2.12.2005 >

-     jelikož ještě nejsou vánoce, tak se nerozplývám

-         rýmy koupání x přání

-         ten konec nejslabší

 

A doktor mě kdysi málem ..., když jsem mu nenapsala pod bobky, tak ho radši nevnímej. A bobky ti nedám, je to na hraně ostré.


<reagovat 
Leodegrance (Občasný) - 2.12.2005 >

mně tak nějak přijde, že je to o feťácích, ale nedošlo mi, proč je pod tím toliká poznámek...

 

jsem tu po dlouhý době a hned takovádle ďaha :o)

 

osobně bych to vnímal jako lehce výsměšnou parodii

 

den ostrý k uzoufání mi přijde kapánek tupej, sorry


<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 2.12.2005 > Leodegrance> poznámek je tu tolik asi proto, že jen málokdo byl schopný rozkrýt tu metaforu a místo toho jsem byl vysmíván za kýčovitý obraz zasněžeých Vánoc (viz Lyryk)
<reagovat 
 Leodegrance (Občasný) - 2.12.2005 > Václav Mráz> 

No ono to k takové percepci kapku svádí. Kdyby nebyl podepsanej Václav Mráz, myslel bych si to doteď. Což svazuje autora s jeho dílem, a to je špatně. Nemyslím že by se Lyryk po tobě nějak vozil, nechci teda mluvit za něj, spíš mám pocit, že ho to drobet rozladilo, asi jako mě. Chtěl jsem ale prve říct, že kdyby tohle uveřejnil nějakej nýmand, zdaleka by se pod dílem tak nediskutovalo...


<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 2.12.2005 > Leodegrance> jasné, ale ono to má svádět. Bylo to cvíčko, říkal jsem si, že už poslední dobou moc nepíšu a pokud ano, tak se jedná o nějaké vypsání z vlastních pocitů volným veršem, tak jsem chtěl zkusit něco rýmovaného a hravějšího - přišlo mi zajímavé dát fet do kontrastu s jakousi křečovitou pohodou Vánoc a myslel jsem, že bude víc lidí, kteří to poznají - ostatně, většinou se snažím psát tak, aby název byl nápovědou, řekněme, že si člověk báseň přečte, konec ho trochu znejistí, on mrkne na název, začne mu to být jasné, přečte báseň ještě jednou a už ví

co se týče Lyryka, spíš se tady trochu shodil sám, protože se jen slepě sklouznul po povrchu básně a pak se mi "vysmál" za sebestřednost kýče

a to, že se pod dílem diskutuje, mi dělá radost, protože si myslím, že je to lepší, než báseň se sedmi poznámkami a dvanácti doporučeními, to pak smrdí buď mainstreamovým psaním, a nebo odváděním kamarádské daně
<reagovat 
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 2.12.2005 > Žádná velká poezie :o)) ...ale příjemná...a působí dojmem samozřejmosti...popravdě jsem od Tebe čekal něco jiného...a překvapilo mě, že umíš takto civilně...takže: proč ne.
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 2.12.2005 > šedé> díky..

prozradíš mi, cos ode mne čekal - resp. na co bys mne tipoval?
<reagovat 
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 2.12.2005 > Čekal jsem od Tebe něco jiného, takže jsem celkem příjemně překvapen, že umíš i takto...z textu mám dojem samozřejmosti a lehkosti, leč s příměsí nějaké pachuti, kterou jsem schopen "pouze" vycítit (a v závěru se o ní ujistit), nikoli ji interpretovat. Dílo se mi líbí.
Body: 5
<reagovat 
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 2.12.2005 > Z nějakého neznámého důvodu se mi u Tebe nezobrazují moje reakce, měl jsem tudíž za to, že jsem tu prní neodeslal...a tak jsem napsal druhou, na které jsem si dal víc záležet :o))

Tvou otázku vcelku nechápu, protože z děl, které jsem od Tebe četl dříve se žádné tomuto nepodobá...i když je fakt, že jsem tu chvíli a nevím, jak si psal dříve (doufám, že to někdy doženu). Vždycky jsem měl totiž dojem, že se snažíš vyjadřovat co možná nejvíce originálně, kolikrát na úkor sdělení...u tohoto textu mám pocit, že sázíš hodně na čistotu a cit. Příjde mi spíše klasická, než progresivní.
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 2.12.2005 > šedé> zobrazuje se jen prvních padesát reakcí, ty novější si prostě musíš nalistovat

jinak děkuju za vyjádření, nemohu říci, že bych nesouhlasil

tato básnička se docela podobá těm, které jsem tady psával tak rok zpátky
<reagovat 
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 2.12.2005 > A už vím i proč se nezobrazovaly...sakra :o)) Tak promiň.
<reagovat 
Šílená svině (Občasný) - 3.12.2005 > ano je to milé, ten karamel, heřmánek, vánoce, dětská přání... Je to básnička do kouzelný školky. Teď jsem si přečet kousek diskuze - jestli je to teda vo feťácích, tak je to lepší - 4-, ňáká holka v tramavaji říkala, že má kámoše feťáka, vypadala na to - jo a pořád říkala, že si daj ňákej sníh. Nejsem expert. jinak počet poznámek taky nechápu.
Body: 3
<reagovat 
Lyryk (Občasný) - 3.12.2005 > p74 napsal:
Zcela pominu fakt, že mne vyvýváte k interpretaci aniž byste mi dal vědět. Nebýt mé zvědavosti, která mě přivádí zpět číst poznámky, pak bych, po Vašem podání, vypadal poněkud hloupě, když bych neodpověděl. Nebo ne?


Lyryk odpovídá:

předně se nedomnívám, že jste kdovíjak pozorný, spíše jste přehlédl avízo, které se mi do mých odchozích poznámek uložilo -> ->

3.p74 - 2.12. Info o nové poznámce pod příspěvkem ZBOŽÍ NA LÉKÁRNICKÉ VÁZE od autora Václav Mráz: KLIKNI ZDE

Poznámka:p74: .-))) máte skvělou schopnost nic konkrétního neříkat a ještě se tvářit, že je to moudré; zajímala by mne vaše interpretace, která by jistě rozvinula můj zakrnělý úsudek .-) byl byste tak laskav??

Poznámka
odchozí

Buďto máte závadu na svém PC nebo se snažíte vyvolat dojem, že jsem vás schválně chtěl poškodit; tak to vskutku není; mohu vám poslat printscreen své obrazovky, abyste viděl, že nic nefalšuju -> avízo jsem odeslal;
<reagovat 
Lyryk (Občasný) - 1.12.2005 > zirael, ale i Raimund & p74: neminul jsem žádný verš .-) přívlastek ostrý pro podmět den má více konotací; no a co, vidím, že jsou nedomyšlené, nezavazující předchozí obsah žádnou logickou souvislostí; prostě u autora náhodný sled asociací vyhodil efektivní kýčovitý popis podzimní zasněženosti, který se zastírá "významovostí" (! .-)) karamelové barvy; skutečnost vážení světa na lékárnických vahách je jiná; takový skutečně citlivý autor by při podobném zvažování zachovával základní pravidla slušnosti, jak jim velí citová výchova směrovaná též k jiným než k sobě; tohle je totiž sebestředný kýč .-)))
<reagovat 
 Raimund (Občasný) - 3.12.2005 > Lyryk> 

Kromě drobné poznámky pro p74 mohu  jenom poznamenat, že to pivo jsem už  ten večer pít neměl.Trojkombinace se mi po několika hodinách jeví jako nezdravá. Ale debata se zde rozproudila pěkná !

 

Pro p74: je pravda, že moje názory na díla si mnohdy po delší době i odporují.Vyjadřuji bezprostřední dojem a snad je to i znak hledání a nestálosti ve tvorbě, naštěstí nejsem redaktorem nebo kritikem


Doporučil 
<reagovat 
 Raimund (Občasný) - 3.12.2005 > p74> 

Zapoměl jsem zaslat avizo při odpovědi Lyrykovi 3.12. - je tam i poznámka pro Tebe.Ale když už píšu - Pravidlo sdělení někdy  odsouvám hodně daleko z dosahu své tvorby  a vím, co dělám.

Dále je pravda, že název mnohdy zaujme víc, než celý obsah básničky.


<reagovat 
Lyryk (Občasný) - 3.12.2005 > p74: Tak nevím, mám na vás střílet, když jste mi tolik nahrál na zřejmě definitivní smeč? Vlastně vás začínám mít rád. Moc se omlouvám, že neopětuji vaše zdvořilá dopisní velká písmena ve všech tvarech zájmena Vy. Nepíšu vám dopis.

Vaše fet-interpretace nevyřešila výskyt slova vánoce v textu; tedy vaše poznámka ohledně toho, že jsou tam zcela nevýznamné, nekoresponduje ani s obnažením autorského záměru samotným Václavem Mrázem. Ten text je více o vánocích, než je vám i autorovi milé. Slang feťáků se změní v čase asi snadněji, než že by se změnilo a zaniklo slovo vánoce. Takže ono velké fet-tajemství je pro interpretaci textu značně irelevantní. Připouštím velmi rád, že jsem fet-interpretaci opravdu nepochopil úplně stejně fotrovsky jako de Niro v onom filmu. Co z toho plyne? Raději budu nadále v tomto ohledu pitomec, než abych si vychovával citlivost na feťácké náznaky ve kdejakém textu. Nezávidím vám vaši hrdost na úplné odhalení autorova záměru, časem doufám jednou pochopíte sám, proč to říkám. Je to prostě etická otázka. Mně tyto autorské texty neimponují, ani nezajímají.

Poezie zůstává přísně intuitivní. Na tom se zřejmě neshodneme. Přitom by stačilo, abyste si o tom někde něco přečetl u fenomenologů (např. Derrida). Tam byste se mj. dozvěděl, že text podléhá v čase novým konotacím - s tím právě souvisí ona nepotřebnost té fet-interpretace, protože jak já tvrdím, feťácký slang svou slovní zásobu z mnoha důvodů neudrží. Poezie zůstává a doufám zůstane přísně intuitivní. Přesahuje totiž zcela zjevně logiku. Zkuste využít logickou analýzu na dadismus, surrealismus, ale i symbolismus - myslím, že neuspějete. Mch. moje používání pomlčky je zcela v normě. Jedna pomlčka může oddělovat dvě protikladná slova, jež je nutno v kontextu sdělení brát jako jeden prvek z výběru. (Jde zde o jejich, v jistém aspektu, možnou zaměnitelnost.) Irituje vás intuitivní pochopení?? Pak asi neposloucháte hudbu, musí vás nutně iritovat, protože tam je převaha intuitivního na nejvyšším stupni. Nebo se vám úvodní tóny jisté 9. symfonie zdají být přísně logické? Jediné tóny pro vyjádření osudu?? Nevyhnutelně jenom osudu?? Doufám, že ne...

Říkáte: "neochota přemýšlet"
Přemýšlím o stejných věcech jinak než vy. Smýšlím o nich jinak. Vaše jásavé lpění na fet-interpretaci, jako na důkazu nekýčovitosti se mi jeví naopak důkazem kýčovitosti. Nejen z hlediska očekavatelného posunu jazyka, který jednou znemožní i onu fet-interpretaci samotnou, ale i z hlediska toho, že přesto text nepřináší nic nového. Je poplatný psychedelickému stylu poslední vlny beatniků, jejichž texty jsou prolezlé červy drogových popisů a následných stavů. Pro mne tedy báseň fet-interpetací propadla úplně. Jistě je to komické. V dnešní době taková ignorance vůči důležitému fenoménu světa. Jsem prostě odpůrcem drog, doufám, že ne posledním. Zasloužím výsměch, zasloužím pranýř. Přesto považuji a budu považovat takovéhle texty za zcela nepotřebné.


<reagovat 
Lyryk (Občasný) - 3.12.2005 > Raimund: souhlas, sdělovat mají články v novinách, ne poezie, rozhodně to pro poezii není nejdůležitější určení;
<reagovat 
zirael (Občasný) - 1.12.2005 >

Lyryk se nějak minul s tím posledním řádkem asi...

váhám mezi 3 a 5D.

do doktora se nenavážej, sám trousíš body bez poznámek dost často.


<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 1.12.2005 > zirael> body bez poznámek netrousím dost často ani náhodou; případů, kdy autor avizuje zájem o kritiku a já dám jenom body bez jakéhokoli slova, je naprosté minimum, tak tady prosím nevytvářej nějaký falešný obraz, fakt nevím, kde jsi k tomu přišla

až dováháš, potěšilo by mne vědět, proč ses jak rozváhala :-)
<reagovat 
 Ewonne (Občasný) - 3.12.2005 > zirael> mraz nahoodu vetsinou neco aspon napise. faust bud vubec, nebo neco, co je -ehm- ...ja to slovo snad radeji ani nebudu vyslovovat
<reagovat 
Ewonne (Občasný) - 3.12.2005 >

"tichých střel a dětských přání"

 

to je docela slusny;-)


Body: 4
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 1.12.2005 > ok, já každopádně děkuju za názor i hodnocení

nicméně: interpretace není to, co jsi napsala, tam jde o to (zjednodušeně řečeno), co ta báseň znamená

1. proč se báseň jmenuje Zboží na lékárnické váze?
2. co je to sníh a proč má barvu karamel? proč je v nich sladké překvapení?
3. co je to svařený karamel
4. co je to tichá střela?

5. máš pocit, že píšu vánoční pohlednice? :-)
<reagovat 
 Barča (Občasný) - 1.12.2005 > Václav Mráz> Zkusím zase odpověď, na přeskáčku:
5. Nemám ten pocit, má to určité záměry a myšlenky
4. Tichá střela je nebezpečná, zde to mohou být snad plané iluze ...
1. Může se velmi lehce přehoupnout něco sladkého nebo nadějného v něco i strašného ...
2. Sníh může být chladem okoralá vnitřní nálada, pocit beznaděje ... Karamelová barva je mléčná, příliš dětinská, naivní .... nebo také erotická - ňadra ... což by mohlo být to překvapení ... ?
3. Toto jsem moc nepochopila ... snad to překvapení je uměle podané, rafinované ... ?


<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 1.12.2005 > Barča> fajn, dík

já ti napíšu do osobní zprávy, jak jsem to myslel (psal) já
<reagovat 
 Ewonne (Občasný) - 3.12.2005 > Václav Mráz> jezis...docela trivialni otazky
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 3.12.2005 > Ewonne> no jo, ale co se dalo dělat..
<reagovat 
Lamarski (Občasný) - 3.12.2005 > Tak nad sněhem s barvou karamel by se dalo pozastavit, ale právě venku padá sníh a tohle se k té náladě prostě bezvadně hodí.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Naty (Občasný,Redaktor) - 4.12.2005 >

Mně teda ten "snih" taky nedocvaknul, (mimochodem tady na Totemu už u druhého autora, asi bych si měla ty fety trochu nastudovat), ale konstatuji, že ti to ještě píše.

 

Pro případné zájemce uvádím, že těch pět bodů nedávám proto, že se jedná o redaktora, ani proto, že bych následně od Václava očekávála stejně vysoké hodnocení. Toho se stejně nedočkám. Mám pocit (i když se mohu mýlit), že se rozhodl mě svým hodnocením vychovávat. Jako autorku, samozřejmě. A to nemyslím ironicky. Těší mě to.


Body: 5
<reagovat 
BELA1 (Občasný) - 4.12.2005 > Pro mne opravdu moc hezký..je v tom romantika a něha....musel jsi být zvláště naladěn, když ty ...a tohle....krásná
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
blondýna (Občasný) - 5.12.2005 >

hehe:-)

 

to je snad poprvé co ti dávám pětku a déčko.

 

má to klobouk Šlitra. je v tom kýč i nostalgie, rolničky, rohlíčky, tatínek, maminka a sníh, který když taje a mění se v břečku, může mít barvu karamelek. třebas... a nebo je to jinak

 

ale dyť je to jedno:-)


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
agovirin (Občasný) - 5.12.2005 > !!!!!!!!!!!
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
agovirin (Občasný) - 5.12.2005 >
<reagovat 
agovirin (Občasný) - 5.12.2005 >

nevim... tušim za básní nějaký skrytý neštěstí... něco jako v "Řezu plamenem příčně zobcovou flétnou"... hořící vánoční stromeček, a následná bezesná noc s popáleninama třetího stupně na vodním lůžku Vinohradský nemocnice- například, každopádně ukládám.


<reagovat 
agovirin (Občasný) - 5.12.2005 >
<reagovat 
swedish_nigg (Občasný) - 6.12.2005 >
Body: 3
<reagovat 
Tanein (Občasný) - 6.12.2005 >
Body: 5
<reagovat 
Brain (Občasný) - 6.12.2005 > strašná ubožárna. :))) Lyryk má pravdu.
Body: 3
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 6.12.2005 > p74> pan Libero tak soudí pravděpodoně na základě osobního setkání se mnou ;-)

Lyryk má svůj pohled, a když to nakonec po tom všem zaobalil do jakéhosi alibistického vyjádření, kde je patrno především ono "vidím to jinak, ale je to mnou", tak už se skoro nedá nic namítat :))

nicméně třeba jím zmiňovaný slang je v mnoha oblastech proměnlivý mnohem méně, než by si asi přál
<reagovat 
blondýna (Občasný) - 5.12.2005 >

Klíčem k pochopení téhle básně bude  asi to, že by se někteří čtenáři měli oprostit od toho, že v jejich myslích je redaktor Václav Mráz debil, ponivadž jim dejme tomu 28. října roku 2004 napsal pod básničku "sračka", nebo něco podobně intelektuálního.

 

 


<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 6.12.2005 > blondýna> bať

no.. docela jsi mne v té dnešní kose zahřála
<reagovat 
Adina (Občasný) - 6.12.2005 > Vánoční melodická náladovka, co víc?
<reagovat 
Regio (Občasný) - 6.12.2005 >
Body: 5
<reagovat 
ariel (Občasný) - 6.12.2005 > já v tom shledávám cvičení
<reagovat 
blondýna (Občasný) - 6.12.2005 > http://www.vrtulnik.cz/mil/helo2247.jpg
<reagovat 
Catherine (Občasný) - 8.12.2005 > to se mi líbí. vyvolává to ve mně příjemné pocity asi tak jako sedět zabalená vlněné dece před krbem, když venku chumelí:-) a ten konec je...zajímavý kontrast.
Body: 5
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 7.12.2005 > chtěla jsem se rozepsat víc, ale po tom, co jsem přečetla poznámky, už bych jen opakovala zirael...

nějaký spojení s fetováním mě při čtení napadlo (zboží, lékarnické váhy...) - jenže, no a co? něco podobného už před časem předvedl Medvídek z Bogoty, s podobně kvalitními rýmy (noc/vánoc) - už mi jen chybí tichá/píchá ;o)) čili tahle "skrytá významová hladina" mě na zadek neposadila

ad blondýnina poznámka o oprošťování - když Václav "napíše", tak uznám, že NAPSAL ;o) viz http://www.totem.cz/enda1.php?a=116519

ad počet doporučení, bodový průměr apod - já sama se vždycky zamýšlím, KDO a PROČ mi dal déčka a pětibobky - tenhleten vzorek by mě až na dvě tři výjimka teda dost vyděsil

nicméně hezké Vánoce pokud možno bez karamelek, Václave :o)
Body: 3
<reagovat 
 zirael (Občasný) - 8.12.2005 > Kelly> 

Kelly, ty seš kočka. Přišla jsem se sem juknout, jak pokročilo přetahování o lékarnické vážky a připsat, co mě ještě dodatečně napadlo, totiž to o Medvídkovi z Bogoty a určitém vzorku déčkujících. S tím Medvídkem jsem to měla ještě na druhou - byla to totiž první asociace, kterou jsem při čtení měla, a hned ta druhá byla "ne, václav by přece nedovolil, aby ho někdo spojoval s texty Lucie":)) A hle.

Takže dík, žes byla rychlejší. And signature.


<reagovat 
<<<Starší    Zrušit obrázky    Zrušit větvení     Novější>>>

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + osm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter