Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 28.4.
Vlastislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
písnička živým z kolekce chameleon
Autor: tkadlec (Občasný) - publikováno 29.12.2005 (01:48:22), v časopise 2.1.2006
další ve sbírce>

 

 

 

 

 

 

jenom pocit

 

h

 

 

 

 

(praskaly jako molo



Poznámky k tomuto příspěvku
Hrdý (Občasný) - 4.1.2006 > Nepřijde mi to jako "vlastní svět". Spíš netradiční přirovnání.

Jinak bych rád podotknul, že svět (i ten vlastní) není sestaven jen z pár styčných motivů, obrazů...

Přijde mi lehká ta báseň a dobře se četla.

Ale Šiktanc je jinde:)
Body: 4
<reagovat 
Aquarius (Občasný) - 4.1.2006 >

Pocitové... opravdu se povedla!

 

Nečetl jsem celou tu změť tady, ale lyrika sama o sobě stačí - pokud je obratná, kdo potřebuje epiku


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
ariel (Občasný) - 5.1.2006 >
Body: 5
<reagovat 
čtenář Jnek - 5.1.2006 > četl jsem to pětkrtá,snažil jsem se ti rozumět,snažil jsem se vejít k tobě,ale nula,emoce:zuží,,intuice:slaboduchost,doje:snaha,proč píšeš,existuje seriál ,,príma vařečka,to je pro tebe,promin,ale co?
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 29.12.2005 > jenom pocit

a jenom pocit mi u poezie nestačí
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 2.1.2006 > Václav Mráz> 

no jo taky mi tu chybí něco o existenci o bohu proč jsme vlastně tady apod. jinak obrázek velmi zdařilej.

 

No jo starej spor (já s Egilem již x-krát) co je to vlastně myšlenka v poezii - jestli to že je výborná konstrukce jdoucí odněkud někam - zdařile, anebo jestli by tam měl bejt (aspoň kousek) snahy po odpovědi - proč sme xakru tady (jako lidstvo, jako na zemi).Já jsem pro to druhý - myslim si, že jinak se tvorba stává designem - uměleckym řemeslem.


<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 2.1.2006 > Luk Malér> to se mi zase zdá hrozně zjednodušující - pokud se v poezii neptáš, proč jsem tady, pokud neřešíš otázky víry nebo existence, je to o ničem? báseň neřešící přítomnost lidstva na zemi není básní??

navíc, v téhle konkrétní věci tkadlec zrovna svým osobitým způsobem řeší "jak poznám, jestli jsem živej nebo mrtvej" - to se mi zdá býti poměrně filozofickou otázkou ;o)
Doporučil 
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 2.1.2006 > Kelly> je to zjednošující páč je to zkrácený. Myslim tim celkový zamyšlení. Jestli je mrtvej nebo ne - fajn ale usuzovat na to ze sněhu, že pohltí zvuk, mi příde, malinko na vodě....
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 2.1.2006 > Luk Malér> báseň se jmenuje "písnička živým" a autor v ní říká " ..tak už jsem tady?/ zeptal jsem se"
plus několik dalších detailů naražejících na rozličná bájesloví a mýty o tom, jak to vypadá po smrti či v podsvětí či kam to jdeme - co je tady kurňa na vodě? jen se zamyslet :o) to je ten problém, že vy ranaři jak tam nevidíte veršík "přemýšlím o smrti", tak to tam není ;o)) nee, teď samozřejmě zjednodušuju, ale někdy to tak dopadá
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 3.1.2006 > Kelly> ach jo tvé poznámky mě donutily si to přečíst eště několikrát, neustupuji, ale: mam z toho pocit, že si to namontoval na zimní procházku, prostě, že víc předvádí s čím vším pospojuje obraz zimní krajiny, než kolik mi toho řek novýho vo tomhle světě. Spíš mi nakonec vadí ten nepoměr gest a sdělení.
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 3.1.2006 > Luk Malér> zimní procházka někde u vzniku klidně být mohla :o) ale vylezlo z toho zamyšlení o tomhle a tamtom světě

Co by ti mohl říct novýho ohledně tohohle světa? nějakej novej pohled na jeho fungování? filozofickou myšlenku? nemyslím to ve zlém, jen by mě zajímalo, jak si to "nové" konkrétně představuješ, protože já mám pořád pocit, že to, co ty od toho čekáš, není tak úplně poezie, ale spíš nějaký "formování hesel" ;o)

"nepoměr gest a sdělení"? ale to je kurňa přeci podstata lyriky! :o)

a hele, přečti si třeba tohle:

"zase se víc bojí papíru
než smrti

zase se bojí zrcadla
ne sebe
že by jí hlava dopadla
o vlásek dál než hřeben"

možná ti neříká nic novýho o tom, že se člověk bojí toho, jak ho vnímají druzí a co po něm po smrti zbyde... ale říká to krásně novým způsobem...
hlava dopadla o vlásek dál než hřeben - kvůli podobnejm věcem miluju poezii, to je přesně to, co od ní já osobně čekám :o)
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 5.1.2006 > Kelly> nojo vy vycházíte z toho, řeknu vše, co lze říci, já z toho, řeknu jen to, co je nutné říci a raději šetřit slovy a (gesty). Když tam není nic překvapujícího nového, tak radši mlčet. Sorry ty tvý příklady, já za tim necejtim pevnej základ...
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 6.1.2006 > Luk Malér> Tebe evidentně překvapuje něco jinýho než mě... a říkat jen to nejnutnější u mě není poezie, to jsou spíš nějaký aforismy - ale to už jsem psala -> Tzn. my dva se v pojetí poetiky prostě neshodneme a smyčec :o)
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 6.1.2006 > darebáku!! koukej to sem vrátit, nebo tě ostříhám na ježka!!! :o)
<reagovat 
 tkadlec (Občasný) - 11.1.2006 > Kelly> už jsem to opravil, vypadá to skvěle, hlavně s těma prvníma dvěma reakcema.. ježka odvolej nebo v pondělí nepřijedu do řetězový a budu mít zkaženej celej podzim,,
<reagovat 
 tkadlec (Občasný) - 11.1.2006 > Kelly> už jsem to opravil, vypadá to skvěle, hlavně s těma prvníma dvěma reakcema.. ježka odvolej nebo v pondělí nepřijedu do řetězový a budu mít zkaženej celej podzim,,
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 11.1.2006 > tkadlec> ty jsi ale drška ;o)))
dobrá, ostříhám tě jindy, do řetezový reakce doraž!!
<reagovat 
 tkadlec (Občasný) - 11.1.2006 > Kelly> ještě jeden smajlík a změnim tomu název! a sobě nick a přestěhuju se na www.vzp.cz!!

jinak na viděnou v pondělí a pěknej večer.
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 11.1.2006 > tkadlec> co máš proti smajlíkům? navi v pondělí, bez VZP!
<reagovat 
WhiteShadow (Občasný) - 20.1.2006 > Občas je fajn něco trochu z jiného soudku, ale na doporučení to nebude.
Body: 5
<reagovat 
Sartker (Občasný) - 19.2.2006 > Pod tým jenom pocitem jsem našel ješte písmeno "h" napsané černým na černé. Jenom pocit h (praskaly jako molo . Poslyš nepsal jsi to náhodou při vykonávaní velké potřeby na toalete???? Ty zvuky jsou při tom podobné praskaní mola a dělají je jenom živí.
Doporučil 
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 29.12.2005 > avi všem hodnotícím - a jste někdo schopen mi napsat "O čem to proboha je?" - nebo fakt stačí jen jakési neuchopitelné pohlazení? není lepší oboje? když pohladí význam textu? neprudím, jenom tak nějak nevím


<reagovat 
 Přeslička (Občasný) - 29.12.2005 > Václav Mráz> 

Tak mě se neaviovalo, přesto zkusím...

 

básník někam jde (zřejmě ve snu), zjišťuje, že něco je jinak (v souvislosti s názvem )mu připadá, že už možná překročil

hranici mezi živými a mrtvými, vesmír mu neodpovídá (kaledónské vrásky jsou zajímavou hříčkou v souvislosti s vrásněním, ale jinak mi nezapadají - možná nekonečné stáří vesmíru), musí dokázat on sám (i bez stínu) vyslovit otázku... a sám si odpovědět, vyzpívává píseň (jak to blázni v zimních mrazech dělají) o sobě, který touží kamsi putovat a o dívce - krasojezdkyni na štíru - tedy dívce zraňující, které jde zejména o vnější dojem, která má strach zejména z toho, co je o ní vidět, co je o ní psáno, je tedy rozpor mezi dívkou a jím, který má za životní potřebu (ryba k díře v ledu) hnát se k měsíci... celé je to tedy rozjímáním nad rozpory dvou lidí, kdy se básník musí "odživit", aby získal nadhled...

 

Tkadleci, až mě potkáš, můžeš mě zbít,ale jinak to ber za zcela bezpodstatné snahy o uchopení...

 


Body: 5
<reagovat 
 Raimund (Občasný) - 29.12.2005 > Václav Mráz> Kdysi jsem přinesl do galerie obraz malovaný kdesi na vysočině. " To je pěkný,.. a u které vesnice to vlastně je ?", zeptal se mne  náhodný návštěvník.  "Na  marsu ", odpověděl za mne pohotově kolega.
<reagovat 
 tkadlec (Občasný) - 29.12.2005 > Václav Mráz> v pořádku emmete

na obranu svojí nemůžu říct moc. "významovou" poezii, poezii s myšlenkou, vypěstěným sdělením jsem se pokoušel psát poslední půl rok a málem jsem přestal psát úplně. nejen, že mi to, myslím, moc nešlo, ale hlavně proto, že taková tvorba neměla pro mně intenzivnější osobní smysl. to neznamená, že bych ji jakkoliv zavrhoval, spíš jsem pro ni buď nedozrál, nebo půjde takový způsob bytí vždycky mimo mě. za tuhle frázi se budu červenat ještě do novýho roku, ale: pro mě se vážně pojmy poezie a bytí do velké míry shodují..

na obranu tohohle textu toho taky nebude moc, toho ani nijak nemám zapotřebí. snad jen, že tahle kresba má myšlenkovou stavbu, sleduje nějakou linii a popisuje docela konkrétní stav (Blondýnina Koloběžka se mi k tomu moc líbí), takže úplně bez významu můj text, myslím, není. jen kódem k jeho přečtení musí asi být nějaká společná pravzpomínka, určitý způsob prožití, cítění světa

tady bych se hodně rád a tentokrát usilovně postavil na obranu jiné věci (a tentokrát možná i víc jako čtenář než autor): neuchopitelné pohlazení stačí zdaleka. obrazová poezie, nese-li intenzivní pocit a umí-li ho předat, je mi stokrát milejší než složitě vystavěná metafora, manifest, divadelní hra, cokoliv. moje vnímání světa je hodně intuitivní, proto mě možná vždycky víc četly ženy ( egil prej kdysi i napsal literární postavu podle toho ženského, co v sobě mám). nostalgie, smutek, spontánní radost - to je mi všecko podtstaně víc než (především) evropské pachtění se za kvalitou, hodnotami, objektivitou, vyjádřením pravdy. (pozor- nic z toho nekritizuju, jen je mi přirozeně dáno pohybovat se po jiné, doufám že souběžné, linii).
tvůj životní postoj i literární vkus bude zřejmě postavený jinak, to je dobře, ale nijak, prosim, neodsunuj ze stolu bezprostřední umění, myslim, že právě v tom neuchopitelnym pohlazení, kouzlu je prvotní poezie poezie

skloubení s konkrétním významem pak může být jedině pozitivem, jak píšeš, ale neni to nutnost, já takovou potřebu nemám ani jako čtenář ani jako autor - je to určitě všecko záležitost vkusu, ale nemyslím, že by ten můj (ale ani ten tvůj) byl úplně nepodložený, poezii jsem čet jeden čas docela systematicky, k literatuře jsem byl nějak naváděnej dost od malička, takže jsem měl, myslím, čas i prostor si nějakej vkus utvořit

upozorňuju, že nejsem budhista

jinak dobře, že se ptáš, pěknej zbytek roku a pěknej rok další

jakub
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 29.12.2005 > Přeslička> vida, to by šlo (nicméně pocit "jo ahá, no jo vlastně" se mi ani teď nedostavil)

kaledonské vrásky mi při čtení dost vadily, hezký obraz, ale nezapadl mi do ničeho.. ovšem to většina v této básni, čímž neříkám, že by byla špatná

já jen rád při čtení přesně vím, o čem to je, pak to vede k nějakému pocitu, který z toho získávám (a u toho nemám u těch "velkých" básníků nikdy problém - Nezval, Seifert, Skácel - tam je to vždycky)

tady v této básni naopak byly krásné obrazy, které mne sice "naťukávaly", ale do říše za jejich zrcadla mne nevzaly

asi je to individuální, asi určitě :)
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 29.12.2005 > Raimund> nuže dobře mi tak ;-)
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 29.12.2005 > tkadlec> tobě taky; díky
<reagovat 
 Raimund (Občasný) - 29.12.2005 > tkadlec> Poznámka : při snaze o zařazení díla do určitého společenského kontextu a o snahu autora o vymezení působnosti toho díla na okolí je nutno brát v úvahu i to, co činí autorovi primární potěšení  - tvůrčí proces.On i samotný akt tvorby může nést znaky uměleckého díla.
<reagovat 
 Milly (Občasný) - 18.1.2008 > tkadlec> Neuchopitelný pohlazení?? To je pěknej obrat pro to, co mi Tvá tvorba dává nejvíc.. (nejvíc ze všeho a nejvíc ze všech autorů, co jsem možná kdy četla..)


Mrzí mě, že už tu ten text není k nalezní- zvláště když vidím podle kritik, že obsahoval i mou velmi oblíbenou píseň..
<reagovat 
 Raimund (Občasný) - 29.12.2005 > Václav Mráz> No jo, ale jak by to bylo hrozný, kdyby na každou básničku na Totemu měli všichni stejný názor.To by pak nemělo význam zde publikovat
<reagovat 
 tkadlec (Občasný) - 29.12.2005 > Raimund> mně se víc líbila ta historka s marsem..
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 29.12.2005 > Raimund> a kdyby se omalovánky prodávaly už vymalované :-) ty mi zdrháš někam úplně jinam a mám dojem, že schválně ;-)
<reagovat 
 Raimund (Občasný) - 29.12.2005 > tkadlec> 
<reagovat 
 Raimund (Občasný) - 29.12.2005 > Václav Mráz> 

No, mně třeba není zatím úplně jasné, jestli by báseň musela o něčem být.Už  to rčení.."o něčem být"....si může víc lidí vykládat různě.

Někdo tím myslí nějakou situaci, jiný příběh - děj, nějaký nelida dokonce popis atd...

Přikláním se k těm poznámkám (zde), které upřednostňují působení básně jako celku, který vyvolává nějaké pocity.


<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 29.12.2005 > Raimund> čoveče, třeba u přírodní lyriky mám jiné nároky než u básně lyricko-epické, za jakoužto mám i tuhle tkalcovu


<reagovat 
 Raimund (Občasný) - 29.12.2005 > Václav Mráz> No jo, když já se k zařazování lyryk do různých skupin ještě nedostal.
<reagovat 
<<<Starší    Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
(1) 2 3 4 5 6 7 8
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter