Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 28.4.
Vlastislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Co? Kdy? Kde?
 > Co? Kdy? Kde?
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Praha ženským objektivem
Autor: Oplatka (Občasný) - publikováno 8.12.2006 (13:24:05)

(článek, publikovaný v týdeníku Naše rodina)

 

Pražská Němka Grete Popperová (1897 - 1976) patřila ve 30. letech minulého století k uznávaným amatérským fotografkám. Bez její účasti se neobešel téměř žádný předválečný salon amatérské fotografie. Přesto máme o jejím životě máme jen kusé zprávy; od války už navíc svá díla nikdy veřejně nevystavovala. Její prvorepublikové snímky jsou však i po sedmdesáti letech velmi působivé, jak ukazuje současná výstava v pražském Obecním domě.

K nejzajímavějším vystaveným fotografiím patří Popperové pražské momentky. Z oken pojišťovací firmy, kde pracovala jako sekretářka, fotila ruch na Václavském náměstí – ve sněhu, v dešti, za různých ročních dob. Objektivem zachytila pražské kavárničky i Karlův most z neobvyklého úhlu pohledu. Dobu opravdu nenávratně minulou pak připomenou její snímky bruslařů a hokejistů, prohánějících se v Praze po Vltavě. Působivé fotografie si přivezla také z ciziny – ať už jsou to chvíle odpočinku na lehátkách u moře, alpské louky nebo štít Matterhornu. Nebála se pohrávat si ani s detaily, jakými byly odrazy světla v kapkách na pouliční dlažbě.

Popperová se ovšem věnovala i ateliérové fotografii. Její kompozice ženských rukou, které svírají rukavice nebo drží mísu s hrozny vína, důmyslně využívají světla a stínu a připomenou snímky fotografčina vrstevníka Josefa Sudka. Třetím objektem jejího zájmu byly portréty – ať už snímala slavného houslistu Jana Kubelíka nebo slovenské venkovanky, dokázala jim dát punc osobitosti a svébytnou krásu. Česká veřejnost může být opravdu ráda, že se pozůstalost této mimořádné fotografky víceméně náhodou zachovala až do dnešních dnů.

Výstava je otevřena až do 7. ledna.

 



Poznámky k tomuto příspěvku
Oplatka (Občasný) - 26.1.2007 > Ta recenze měla být krátká, stručná, informativní, dala jsem ji sem spíš proto, abych upozornila na výstavu. Nepovažuju ji za nijak zvláštní, hluboké dílo, tak ani nebyla myšlena; sama bych byla samozřejmě schopná napsat něco obsažnějšího a dejme tomu rozvrstvenějšího. Chtěla jsem hlavně, aby bylo něco v rubrice Kultura, říkalo se tu, že zachází na úbytě, proto jsem tam tohle promptně vhodila. Tolik na vysvětlenou.
To, jak tady Aleš hloupě uráží ženy a osobně mne snižuje, nepovažuju opravdu za nic, z čeho bych se mohla poučit. Ale dneska s ním budu osobně mluvit, tak to doufám vyřešíme...
<reagovat 
 sojka (Občasný) - 28.1.2007 > Oplatka> Kopni Aleše do koulí, tam je to myslím nejjistější:-))
<reagovat 
 Čtenář - 28.1.2007 > Oplatka> Jaks to myslela že osobně vyřešíme? Že mi dáš po hubě? To snad ne? Jak je vidět jsem živ a zdráv a nic kolem tohodle tady jsme neřešili. Jestli mi chceš podsouvat že někoho urážím tak buď konkrétní. Já o ničem nevím. Tady se prostě neshodneme a nebudu nic řešit. Ani osobně ani přes internet. Jedině pokud bys začala být konkrétní a věcná.
<reagovat 
<<<Starší    Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + osm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter