Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 16.4.
Irena
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Recenze, názory
 > Recenze, názory
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Dobře sjetý debut / Petr Měrka: Telekristus a Mentál
Autor: MiKa (Občasný) - publikováno 2.5.2007 (08:55:41)

Dobře sjetý debut

 

 

Petr Měrka: Telekristus a Mentál

Vydalo Agite / Fra, Praha 2007

 

 

Shrnu/to hned na úvod: černý humor se zelenofialovou sarkastickou jiskrou, fabulace-halucinace, atentát na tabu, opulentní hody absurdity, švih, bohatý jazyk a vypsaná ruka, líbezná pointa korunuje cynický kmen textu a obludky žijí. Chvíli.

 

Telekristus a Mentál, sbírečka povídek od Petra Měrky z Valašské Polanky. Dobře sjetý debut.

 

Doporučuji. Ale připravte se na kontroverzní čtivo. Nesuďte však unáhleně a vychutnejte si vrstevnatost obrazu. Nevymaloval jej chorý či opilý, drogami omámený mozek. Kdepak, jde o řízené delirium. O záměrnou meganadsázku, o terapii šokem. Snad právě proto netrpíme, když nám Měrka předhazuje všelijaké masakry, ony jsou totiž skutečně produktem originálního, dvouhlavého smyslu pro humor. Jedna hlava se rozkošnicky vyžívá v hrátkách s tělem, tu sadistických, tu pornografických, tu exkrementálních a druhá hlava celé dění jiným tónem komentuje. S komickým  nadhledem a porozuměním, odlehčeně.  Obzvláště lehkou ruku tvůrce mívá při závěrečných tazích. Jeho pointy levitují, jako například v povídce „Říkal svému penisu Bože“:

 

„ Není se proto čemu divit, že půlku z nich (z chátry vedené Dementikem Čučem, která  se pokoušela transportovat do bezpečí na hlemýždích) pozabíjel znuděný starý medvěd a zbytek dorazil fanatický poustevník Igor. Avšak kladem všeho zůstává, že i přesto má tento svět stále svůj stejnosměrně střídavý řád odnikud nikam a zase zpět.“

 

Co se děje před pointou, také stojí za pozornost. Musíme obdivovat fantazii fabulátora, která, podobně jako u surrealistů pracuje se zdánlivou ne-logikou snu. Řádně ulítlého. Přesto úlet od reality realitu nepopírá. Vychází z ní, jen ji obrovsky nadsazuje, jen si s ní sarkasticky pohrává. Bez zábran. Vytváří zábavné panoptikum postaviček. Najdeme v něm Telekrista, zrovna si obráceným krucifixem zapíná televizi, poněvadž dávají přímý přenos z politiky, hajlujícího Ježíška, stará batolata, udělující svým rodičům elektrošoky, neukojenou bandu myslivců, slizký humus ego, magory z Valašské Polanky: Olina a Judeho, rozglébenou depresi, čínského filozofa, který se rozpadá na kousky a pak se zase nějak poskládá, aby mohl skončit v Nekonečnu, hospůdce čtvrté cenové... A všechny ty obskurní figurky se každou chvíli vraždí, šikanují, souloží spolu na kvadrát nebo se oddávají samohaně, mocně prdí, říhají, defekují, holdují čůču, LSD i Okeně. Prostě s gustem a naschvál jdou proti zvednutým ukazováčkům vychovatelek všeho druhu. „Tytyty, tohle se nedělá,“ říkával nám kdysi kdosi, maje paměti naše dobro a naše začlěnění do slušné společnosti. Přesně tenhle ukazováček Měrka ve svých hypertrofovaných satirách ožral jako hejno šílených a veselých piraní.

 

Primitivní nevkus, řekl by možná někdo. Mýlil by se, protože Měrka svým fantaskním naschválům dokáže dodat navíc ještě COSI takřka nezachytitelného. Neotřelou poetickou a transcendentální příchuť. Míchá pro nás velice zvláštní směsku, která se projevuje i v jazyce. Čerpá totiž z různých zdrojů – z oplzlostí, stejně jako z filozofické slovní zásoby. Nemůžeme se proto divit výčtu jmen-inspirátorů uvedených v autorském doslovu: Jim Morrison, Ladislav Klíma, Egon Bondy, Květoslav Minařík, Nietzche, Lao-c´. A halucinogenní drogy. Jenže ty byly jen klíčem k rozšířenému vědomí, jinak samy nepíší. Píše Měrka, zásadně střízliv, své exhibice s jasným záměrem formátuje do obrázků-koláží, které mají za cíl chytře pobavit a nehrají jen na první plán.

 

Můj závěr nelevituje, můj závěr běží zpět k úvodu, pak hned do knihkupectví. Telekristus a Mentál by neměl chybět v knihovně všech, kdo nemají úzká prsa, nebojí se vytlemených tabu zasazených do podivuhodného vesmíru, do bizarního snění.



Poznámky k tomuto příspěvku
čtenář Miloš - 4.6.2007 > Jeden pozdrav Kejchalovi ode mě.:-)

Uznávám některé tvé body:
Nechal jsem zde zaznít svůj názor a měl jsem to nechat plavat už dřív a nepouštět se na tenký led vzájemného špičkování (anebo je už nerozdmíchávat). Ano, uznávám, byla to chyba a spíše než se (podle mě oprávněně - některými formulacemi si o to přímo koledovala) vysmívat autorce a způsobům její prezentace jsem měl předložit protiargumentaci a kritizovat spíše Měrku a jeho texty než její konzumenty a obhájce.

Velice mě zaujal i tvůj způsob polemiky - říkáš mi "já ti rozumím, že tam nic přínosného nevidíš. Což je tvůj problém a tvůj názor". Udělám ti radost a nebudu se pro změnu ptát, jak tě napadla tato bezmála "kolektivní" myšlenka, že když nepovažuji něco za přínosného je to automaticky pro mě (v tuto chvíli to nevztahuji na sebe jako na soukromou osobu - nechceš si přece taky hrát na pseudopsychologa, ne?- ale pouze na sebe jako na čtenáře) problém. Protože kdybych se začal ptát, postupně se dostáváme zase tam, kam nechceme, k vzájemnému obviňování se, jak se kdo z nás vyjadřuje, nakolik pubertálně (recenze je pubertální a nejsem tak starý, abych se nedokázal vyjádřit stejně) a nakolik dospěle a poučeně životem a moudrostí...:-)))
Zjistili bychom jediný rozdíl - že tvá rétorika je agresivní jen jiným způsobem než má. Oba bychom poučovali toho druhého, co je dobře a co je špatně (já také - s posunem k co je kvalitní a co je nekvalitní). :-)))

Už jen pár vět k posledním třem odstavcům:

Lacinost nelacinost mého tvrzení: když považuji za ubohé Měrkovy texty, byl by paradox (kterého jsem schopen) a ode mě nepřiměřená lichotka, kdybych se jeho textům věnoval s větší péči, než on sám.

Každý si může číst co chce? :-)))
Jinak - netvrdil jsem, že některý náhled je dobrý a některý špatný. Úroveň je v případě téhle recenze spíše "pozoruhodná" (míněno jako náhrada za "mizerná"). Říkává se - jaký pán, takový pes - v případě našeho sporu - jaká kniha, taková recenze; a jaká recenze, taková diskuze.

A byla blbost se do ní jakkoliv zapojovat (ne proto, že bych byl nešťastný z toho, že mě tu nikdo nebere, ale proto, že je zbytečná pro všechny zúčastněné). Toť vše. :-)

P. S.
Měl jsi pravdu, že nějaké hlouposti napíši.:-)
<reagovat 
 Kejchal (Občasný) - 5.6.2007 > čtenář> O.K. V poho
<reagovat 
g morr (Občasný) - 28.5.2007 > Jsem zvědavý, Aňa mi tu knížku vecpala na recenzování. A já se přiznám, že už drahnou dobu jsem z Měrky rozpačitý. Tož to jsem zvědavý, co se mně nakonec vymyslí. A pak se přijdu podívat a přečíst si totok ;)
<reagovat 
 MiKa (Občasný) - 5.6.2007 > g morr> tvou recenzi si moc ráda přečtu, dej mi, prosím, vědět, až vyjde
<reagovat 
o.n.d.r.a. (Občasný) - 18.6.2007 > No, diskuze zajímavá, jen co je pravda. Pár slov připojím i já. Na Měrkovy texty jsem narazil už dříve; po první povídce mě napadlo "tupější než Šabach", po druhé "zprzněná epigoniáda Bukowského" a po třetí "na Zdenu Koláčka nemá". Měrkovy povídky přetékají tělesnými a jinými šťávami, bohužel se v nich ale utápí. V podstatě jde o sepsané prostřednosti kořeněné hnusem, který je tak samoúčelný, že ho nelze brát vážně, nevážně ani nijak jinak. Ve chvílích největšího znechucení (nikoli tělesností, ale prostředností textu) jsem měl chuť autorovi napsat soukromý dopis, ve kterém by slovo "grafomanie" bylo užito zřejmě i místo adresy. Měrku řadím mezi kecálisty. Troufám si tvrdit, že to není proto, že bych "na něj neměl" (ostatně čtu podobné autory jako Měrka, mám rád dekadenty i celou onu plejádu "kontroverzních autorů") ani že bych byl jakýsi ochránce nedotknutelných estetických norem. To, co mi na tomto autorovi vadí, je přežvýkanost přežvýkaného a naprostá - jak už řečeno - prostřednost. Jelikož v této diskuzi sdílím názor s lyrykem a Milošem, budu zřejmě odsouzen stejně jako oni (> Kejchal: Milošovy názory "beru" přinejmenším já). Je mi to ale celkem jedno: čas Měrku semele zrovna tak jako Viewegha, Správcovou nebo Šabacha, já se o to snažit nemusím.
<reagovat 
 MiKa (Občasný) - 18.6.2007 > o.n.d.r.a.> 

nemusíš se bát, že budeš odsouzen jako nějakej disident proto, že měrkoviny nepovažuješ za kvalitní literaturu -- je to přesně naopak, lidi, kteří jsou ochotni měrku akceptovat, jsou v jasné menšině - menší než malé -- debata pod mým textem je zavádějící, třeba na fóru bylo dobře vidět, kolik má měrka odpůrců

 

klidně si svůj názor měj, neberu ti ho, pokud neútočíš na mě osobně přes špatně skrývanej machismus (jako miloš např.), nemám ani já důvod tě napadat -- nemluvím za petra, jen za sebe

 


<reagovat 
CarpeDiem (Občasný) - 28.8.2007 > Já s tím Měrkou nevím. Občas ho čtu, je to takový můj ulidňovák. Ano, je brutální, proti tabu atd. Ale mně to přijde povrchní a poslední dobou dost neinvenční. Uklidňuje to právě tím, že je to pořád to samé. Nevidím žádný vývoj, nové postupy nebo otázky. A nevidím ani žádnou ucelenou koncepci, nějakou filosofii za tím vším - nějaký názor na svět. Nic na tom nemění, že občas něco z filosofie do svého pestrého dortu zamíchá (podobný postup najdeme v Matrixu). V tomto ohledu bych ho rozhodně nesrovnával s Bondym a jinými autory z MiKou zmiňovaného doslovu.

Pro mne je to celkem uzavřená kapitola - ale vtipná. Něco jako Tom a Jerry (pozor nikoliv Jarry). Nemyslím si, že bych se k jeho povídkám někdy měl potřebu vrátit - a z toho důvodu v moji knohovně nebude. Ano, jsem úzkoprsý - mám v knihovně knihu té správné barvy.

Nicméně, je dost zručný v tom úzkém chlívěčku, který si vytvořil. Uvidíme, zda z něj někdy vyleze a jak moc dobrá to bude prasárna. Anebo, že by to prasárna být nemusela - a přesto by to bylo dobré a budilo rozruch? Na druhou knihu Petra Měrky jsem zvědavější než na tu první.

Pokud jde o samotnou recenzi, to hlavní se MiCe podařilo, upoutala pozornost na knihu, která se jí jeví jako dobrá. Na argumenty nebylo místo, možná by se MiKa mohla k tématu vrátit a více to rozebrat (Ostatně se tu o tom hodně diskutovalo). Přiznávám se, že mne by to zajímalo. Sám to nedokáži, tak jako bych asi obtížně psal esej o Tomovi a Jerrym :-).
<reagovat 
 MiKa (Občasný) - 28.8.2007 > Jan Sládek> 

vždycky, když mi bliká na osobní stránce "poznámky jiných", tak mě trochu bodne, že se zase budu muset vracet ke svý upoutávce na telekrista

 

po pravdě řečeno, už jsem toho tolik k petrovi řekla - nejen tady, ale i ve fóru, že nemám sílu dál argumentovat - chtěla bych říct jen jedno, znovu a zas - tu knížečku mám doma, je mi milá, co jsem o ní napsala, za tím si stojím, dál však petra na netu nečtu, nějak nemůžu - třeba se to změní ---

 

můj text se ovšem týkal vysloveně knížečky, ne celé internetové tvorby pm

 

toma a jerryho mám taky doma - totiž černobílou kočku tonku a pitomýho, nicméně veselýho psa jerryho - když byli oba malí, říkali jsme jim rychlá rota - společnými silami vykousali a vyškrábali obří díru v mužově hi-fi bedně, málem ho tenkrát trefil šlak - k nim bych mohla napsat ne recenzi, ale celej román :)

 

docela by mě zajímalo, jak se telekristovi daří - přeju mu totiž všechno nejlepší :)


<reagovat 
Uther Pendragon (Občasný) - 24.2.2008 > Hmm, hmm.. Tak nudnou a zbytečnou diskuzi už jsem dlouho neviděl.. :-)

A i když se mi Měrkova kniha velmi líbí, ohledně recenze souhlasím se Sviňákem, až na ty poťouchlé úsměvy a pravopisné chyby. :-)
<reagovat 
maxima gali (Občasný) - 13.11.2008 >

tu bude určite väčšie dielo pod dielom ako samotné dielo

 


<reagovat 
čtenář literární agent - 31.1.2010 > No vida, u Měrky by se mohl Kasal poučit o metaforách a rozlobenosti! Vivat Měrka!
<reagovat 
<<<Starší    Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter