Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Středa 24.4.
Jiří
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí ve sbírce Dům už jen sen z kolekce skorobásničky
Autor: stanislav (Občasný) - publikováno 13.10.2003 (00:16:46)
další ve sbírce>

 

 

*

Klíč pod květináčem

na okně do zahrádky,

vrata vržou a skoro je neotevřeš,

ohlazené dřevo závory,

udusaná hlína průjezdu, 

schody, práh z velkých kamenů.

*

Studená síň a sud se zelím,

na zdi divnej Rumcajs.

*

Ve světnici teplo

a babička se na tebe nikdy nemračí,

to už musí bejt.

Nad plotnou vůně lívanců.

Děda si mluví se starou televizí.

*

Přes chodbu kamrlík po Bertovi. Bláznovi.

*

Zaskřípe to,

když vezmeš za kliku od

dveří na zaprášenou půdu,

v truhle pár starých knih,

suché bylinky na žlutém papíru.

*

Vyjdeš na zápraží.

*

Ve chlívě mokrý šero,

koza, prase, kráva - když tam vlezeš,

otočej se po tobě.

V maštali dva koně.

*

U sousedovic zdi rezatá pumpa.

Na hnoji hrabou věčně blbý slepice,

ve výklenku králíkárna,

před stodolou starý strom.

*

Průchod "na sád",

kde na zdi visí

prastarý nářadí.

Oblejskaný železo.

*

Krásně zkroucený

stromy, malý políčko.

A výhled na kostelní věž.

*

Kde to všecko je?

*

Obchod s bůhvíčím.

Přes dvůr asfaltka.

Na sadě místo stromů

parcely - to skoro nevyslovíš,

jak je to hnusný.

*

Někudy se vrátit jde.

Neděláš to často.

*

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
hermit (Občasný) - 14.10.2003 >

je tam toho, ďasa, víc, než jen nostalgie... sem včera byl na Naqoygwatsi, tak sem naladenej na tudletu filosofickoekologickou notečku...:-)

 


Body: 4
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 18.10.2003 > hermit> Naqoygwatsi - vot is it?
<reagovat 
 hermit (Občasný) - 20.10.2003 > stanislav> sem to blbě napsal: je to Naqoyqatsi, natočil to Godfrey Reggio a všem co to neviděli, tak doporučuju i přechozí díly Powaqatsi a Koyaanisqatsi, esli sem to napsal dobře... sem si vo těch filmech napsal do deníčku, že je to filmová obžaloba civilizace, kde nepadne jediný slovo, protože je zbytečný... pro mě je tahle Reggiova série snad skoro tím nejlepším, co jsem kdy z filmu viděl...

<reagovat 
Flegmatik (Občasný) - 20.10.2003 > Bez mnohdy nepovedených metafor je poezie lepší...
Body: 4
<reagovat 
čitatel (Občasný) - 16.10.2003 > to je krása, vidět tu v jedné řadě vyrovnané plácající přítelíčky nějvýznamnějšího nostalgického báníka této země; konečně se poezie obchází bez metafor, bez rýmů, bez rytmu, jen s autenticky živým prozaickým popisem všedních událostí seriálového typu; blíže k televizi, blíže k reklamě, blízko k nákupu sebe samých - no jo, ale když ono je to tak šíleně nenáročně praktické, toť estetická hodnota sama, úplně sama :-)
Body: 1
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 18.10.2003 > čitatel> 

nějvýznamnější nostalgický báník této země - až si budu dělat vizitky, které budu rozdávat ruce mně trhajícím nakladatelům, tohle na nich uvedu...

díky za skvělej nápad!  


<reagovat 
 nanthei (Občasný) - 17.10.2003 > čitatel> promiň, ale netrpíš nějakou duševní chorobou? dokud jsem nečetla tvoje výlevy, ráda jsem procházela tvými díly, ale to, co píšeš pod výbornou poezii jiným, je ubohost...

poezie bez metafor má stejné místo jako každá jiná. a tahle báseň je imho výborná. kdybys ji hodnotil, bylo by to OK, ale tyhle trapné výpady...
<reagovat 
 čitatel (Občasný) - 17.10.2003 > nanthei> máš pravdu, někdo by s tím měl už přestat, budu to já

ačkoliv můj příspěvek je víc hodnocení než výpad, žádná poezie bez metafor totiž neexistuje, zde o žádnou poezii prostě nejde, a moje duševní choroba mne nabádá, abych dal najevo svůj názor, přesto, že je to zbytečné, ta choroba se jmenuje: láska k poezii, neumím snést, když někdo podvádí a tvrdí, že jde o poezii, bez ohledu na Standu je prokazatelné, že poezie to není...

hlavně, že ty sama se nedáš strhnout k posuzování mé osoby a vycházíš z mých básní

slibuji, že ani tobě už nebudu odpovídat a podobným dílkům se prostě napříště vyhnu

kéž by i mě nechali na pokoji
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 17.10.2003 > nanthei> dík, ale nemuselas, číťa má svý názory a komplexy jako každej druhej, jen má tu smůlu, že je furt ventiluje, je mi to svým způsobem blízký... :o)))
<reagovat 
 Pescatore (Občasný) - 20.10.2003 > čitatel> 

"je prokazatelné, že to poezie není..."

 

...já jsem teda asi křupan hloupá, ale že by někde bylo definovaný co přesně poezie "je"??? Jo, píše se  a srovnává s prózou atd. a ani tam to není na 100% jasný. A to že se v poezii něčeho často pužívá - rým, verš vázaný či volný, to jo, ale že by striktně bylo někde psaný kde poezie sama končí???

A že by se třeba u takové "básně v próze" (třebas u Demla) dalo říct, že to nejsou "básně"??? Já teda nevím, ale myslím si, že báseň může docela dobře používat podobenství či metonymie, a metafory tam nechat leda mimoděk a přece je to báseň, tedy jakýsi útvar víc z "ducha básnického naznačování" než z "prozaického větného popisu". 


Doporučil 
<reagovat 
 čitatel (Občasný) - 20.10.2003 > Pescatore> v obecné rovině je poezií všechno co je za ni prohlášeno, případně co nemá graficky řádky od kraje do kraje .-)

jde o užší pojem poezie, poezie pro adresáta typu čitatel, což nevylučuje, že se poezie v čitatelově nelibosti nemusí někomu líbit nebo být navzdory jemu poezií, kterou jen čitatel nepochopil, nevstřebal, nepřijal, neuznal...

mám-li výrazný názor (a jako nepřirozeně zkrytyčtělý autor mám), potom je můj pojem poezie užší, než obecné povědomí, poezie (podle mne) není Karel Sýs, Jiří Žáček, Gellner, Havlíček Borovský, Krchovský, a Standa .-)

v mém systému literárních hodnot je to nabíledni, netřeba dokazovat, v obecné rovině, v diskusi literárních vědců by neobstálo možná nic na všech internetových serverech dohromady, takže pokud něco označuji přídomkem "nepoetické" - není to na věčné časy, ale jen do mé literární smrti .-)))

zároveň se svým názorem také nikde nikdy neříkám, že by kdokoliv byl vůl, když z mého hlediska píše a horuje pro tu mou taknazvanou "nepoezii", přesto prý moje slova zní osobně, asi to nikomu nevysvětlím, kdo ví, možná tobě jo .-) z.
<reagovat 
Luk Malér (Občasný) - 15.10.2003 > Máš to popsaný tak, že sem zapomněl, jak mě vesnice sere
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 18.10.2003 > Luk Malér> mě vesnice nesere, včera jsem rokoval se Šíšou, takovej malíř (celý leta studoval u Sopka) a ten se odstěhoval na Šumavu, poměrně ho chápu, ale nezávidím, sám se na tyhle změny necejtim...
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 20.10.2003 > stanislav> Není Šíša náhodou takovej... nooo... holohlavej? ;o)))
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 20.10.2003 > Kelly> je. už kolik let.
<reagovat 
Přáníčková víla (Občasný) - 18.10.2003 >

Na první pohled obyčejný popis a přitom je v něm tolik skryto. Když jsem vstoupila dovnitř básně, usmála jsem se na babičku a venku s láskou objela bříšky prstů lesknoucí se strarý kov na zdi..snad rolničku visící na chomoutu od koní, to kdysi děda ještě neměl televizi a často hadrem čistil tu koňskou pýchu. Usadila jsem se pod strom, sfoukla prach a opatrně rozevřela sežloutlé listy Stříbrného větru. I slepice v tu chvíli jakoby zvážněly a zapomněly "hloupě" kdákat.

Ve mně Tvá báseň nevyvolává vztek ba ani zlost, i když ji z ní ke konci samozřejmě cítím. Bydlím na vesnici, tak možná proto nevnímám tak silně panelákové proměny světa.


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 18.10.2003 > Přáníčková víla> 

on ten svět je v pohybu pořád a i vždycky zjevně byl, jenom všechny změny člověka prostě netěšej...

samo sebou vesměs pohled na dnešní vesnice je mnohdy utěšenější než na socialistický bytovky, vepříny end podobně... :o)

dík za poznámku.


<reagovat 
 Přáníčková víla (Občasný) - 21.10.2003 > stanislav> :o) :o+
<reagovat 
pida (Občasný) - 21.10.2003 > Tak jen par slov kdyz ctu nekdy poezii, nerikam vzdy , tak se mi stava, ze neco musim domrkat a tezce se prenasim pres slovosled a leckdy nevim, ani co tim chtel basnik rici,  neznam ruzne odborne  vyrazy metafory a linky atd, ale ridim se tim jak se mi to cte jak to vnimam jako celek a tim uzavru moje psani o nicem jednoduse NADHERA
<reagovat 
pida (Občasný) - 21.10.2003 > Tak jen par slov kdyz ctu nekdy poezii, nerikam vzdy , tak se mi stava, ze neco musim domrkat a tezce se prenasim pres slovosled a leckdy nevim, ani co tim chtel basnik rici,  neznam ruzne odborne  vyrazy metafory a linky atd, ale ridim se tim jak se mi to cte jak to vnimam jako celek a tim uzavru moje psani o nicem jednoduse NADHERA
<reagovat 
ziggy (Občasný) - 16.10.2003 > Kde to všecko je?
v SEREDI :) (až na ty stromy)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 18.10.2003 > ziggy> nejedná se o Serdehél, ale o obec Košetice, okres Pelhřimov, Vrchovina.
<reagovat 
 ziggy (Občasný) - 21.10.2003 > stanislav> já to myslel tak že i serdehél je na tom podobně ... nic víc
<reagovat 
pida (Občasný) - 23.10.2003 > Boze kolikrat jeste budu psat jak je to pocitove nadherne a nikde nevidim, kam to zapadlo ;)
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 23.10.2003 > pida> 

Ahoj Pido, dole pod poznámkami jsou tlačítka

Zrušit obrázky    Zapnout větvení    Novější>>>

Když cvakneš na novější, zobrazí se ti další poznámky, které se nevešly na první stránku :o)))


<reagovat 
Kelly (Občasný) - 20.10.2003 > Hmmm, tak toho asi znám ;o)))) Nebydlel předtím někde v Újezdě nebo jak se to tam...?:o))))
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 23.10.2003 > Kelly> já ho poslední roky moc nestopoval, takže nevim, ale kdysi jsme zle kalili, tak zvesela. sem tam. 
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 18.11.2003 > KV - užij si to :o))))))
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 18.11.2003 > Kelly> já nechci do Karlovejch Varů, nepotřebuju ještě do lázní, jsem jak řípa.
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 18.11.2003 > Do lázní možná ne, ale do časopisu...
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 19.11.2003 > no konečně něco trochu normálního,ale ten "obsah" mne moc nezaujal,na druhou stranu diskuzi,která se potom rozýbala bych hodnotil jako velmi zajímavou..
Body: 4
<reagovat 
Vilda (Občasný) - 2.12.2003 > Super!
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
<<<Starší    Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
1 2 4 5 6 (7) 10 12 13 15 16 19 20 22 23 24 25 29 36 47 49 50 58 69 70 83 84 85 87 88
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter