Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 28.4.
Vlastislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
O ženském strachu
Autor: ouvej (Občasný) - publikováno 20.2.2004 (10:13:21)

Mezi oblaky žebřík.

Natažený - struna nebe

jen jedním prstem

zkusíš zabrnkat

všechny tóny

všech příček

 

než najdeš tu pravou

medově znělou

 

a rovnou spadneš

do včelího roje.

 

Mezi včelími úly

pavoučice

snová si děťátka

zpíváš jim hajej nynej

dokud se neprobudí

a nesnědí tě.

 

Mezi okny

jsou oblaka

a včelí úly

a pavučina v rohu

 

a úzkost ženy

v zpuchřelém laku

co už se trochu

loupá.

 



Poznámky k tomuto příspěvku
 ouvej (Občasný) - 23.2.2004 > Kelly> A stalo by se něco? Ano, v tuto chvíli to myslím opravdu vážně. Jsem vcelku normální ženská - a doufám, že to Kelly může z osobního setkání potvrdit, rozhodně ne paranoidní, ale tenhle soustředěný "útok" po té, co jsem si dovolila se ozvat ve fóru, nevyprovokovaném mnou - to je opravdu příliš silné kafe.
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 23.2.2004 > ouvej> Hele, důvod pro tvůj odchod z Totemu neexistuje, tak si ho nehledej uměle ;o)
Jaký soustředěný útok? Já se tady s tebou snažím bavit o různým přístupům k hodnocení poezie. Byla bys radši, kdybych ti z kamarádšoftu dávala neupřímný pětibobky? :o/
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 23.2.2004 > Kelly> 

Ale kdepak, většinou je přece přijímám. To jen - že tady Filip rozvířil nějakou diskuzi, do které jsem bohužel strčila rýpák, a připadám si jak debil. Takže to tvé dookola, tak řekni, ty neumíš hodnotit a specifikovat báseň? - prostě už přestávám vnímat jako diskuzi. Přece jsi četla mé občasné kritiky. Ať s nimi souhlasíš nebo ne, přece víš, do jaké hloubky jdou nebo nejdou. Co mám víc vysvětlovat?

Vlastně jsem chtěla pokračovat - byť trochu unavená, ale do toho vstoupil Vio se svými štěkavými dotazy - na to jsem mírně alergická, proto si doma nechovám žádného chlapa, aby už NIKDY žádný na mě nic nevyštěkával.


<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 23.2.2004 > ouvej> No, já už taky nedokážu vnímat jako diskusi, když mi pořád dokola předhazuješ intuici a vnímání srdcem...
Mě zajímal tvůj podrobnější názor na tuhle konkrétní báseň, třeba bych se na ni mohla podívat jinak - ale celkem nic jsem se nedozvěděla. Sorry, nechci se po tobě nějak vozit, chtěla jsem si povídat, diskutovat, ale asi to nemá smysl.
A Filipovo fórum s tím nijak nesouvisí, aspoň ne z mého pohledu...
Hezký den.
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 23.2.2004 > Kelly> Předhazuji?
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 23.2.2004 > Kelly> Abych nepsala o tobě za tvými zády.
<reagovat 
Adina (Občasný) - 23.2.2004 > Jo, ten med mi to tam taky trochu sladí. Já poezii vnímám taky dost intuitivně. V podstatě z devadesáti procent, což možná taky neni dobře. Logika halt u mýho vnímání vázne. Tuhle báseň nepovažuji za špatnou, protože ...nevím, intuitivně :-)) Po jazykové stánce možná dost přesymbolizovaná, což u tebe nebývá zvykem.
Body: 4
<reagovat 
nin-ex (Občasný) - 24.2.2004 >

hodně jsem o týhle básni přemýšlela. proč se mi tolik líbí, kromě toho, že je jiná než tvoje ostatní. prostě téměř každý slovo ve mně vyvolává nějakej vjem, chuť, vůni, barvu. tím je "živá". a dohromady plyne hezky v jednom celku, melodii, bez zaškobrtnutí.

ten kontrast na konci, to "spadnutí" do detailu okna, jak zmínila Kelly, je skvělej.

 

to tučný písmo - můj skromnej pokus vyjádřit to, co cítím intuitivně, slovama.


Doporučil 
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 24.2.2004 > nin-ex> 

Taky jsem přemýšlela. Ale nedohrabu se ničeho - u téhle ne. Možná, že proto, že dotaz zněl vpodstatě: přesvědč mě, proč je ta báseň dobrá, když já o tom přesvědčena nejsem. To je, jako bys někoho, kdo nemá rád makové koláče, přesvědčovala, že jsou přece výborné. Prostě to buď vidíš, nebo nevidíš. Ne, že by mě nemohoucnost v tomhle směru nevadila. Ale moc slov kolem básně je prostě moc slov. K čemu?

 

 


<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 24.2.2004 > nin-ex> OK, to beru - je to napsané tak, že to podněcuje tvoji představivost (med -> vybavíš si chuť, oblaka, nebe -> barva atd.) Možná je to právě to, co mi na té básničce trochu vadí - ale tady už jde opravdu o jiný způsob vnímání poetiky a o subjektivní hodnocení, to klidně přiznám. Kdyby mi ouvej napsala aspoň něco takového, neotravovala bych jí s tím pořád dokola ;o)
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 24.2.2004 > ouvej> Dotaz zněl: UKAŽ mi, kde a proč je ta báseň tolik dobrá, já to nevidím. Pokud mi to ukážeš, třeba mě tím přesvědčíš. Ale tys jen říkala, že je skvělá, neřeklas mi proč ;o)))
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 24.2.2004 > Kelly> 

A říkám snad něco jiného?

Neumím to vysvětlit. Neumím píchat prstem do textu. Neumím ukazovat. Někdy po třetí replice jsem se pokoušela tenhle dialog ukončit.

 

OK: není skvělá, je mizerná, zprofanovaná zneužitými symboly.

 

Kelly - dotaz: KDE je ta báseň tak dobrá je dost signifikantní. Tohle je celek, soudržný. Vypichovat pasáže je podle mě docela zlozvyček. :-)


<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 24.2.2004 > ouvej> Ano, říkáš něco jiného. Tvoje odpovědi:

"Říkám, že je to jedna z mých nejlepších básní, protože mi zajisté můžeš přiznat jistou (mírnou) míru erudovanosti stran poezie." to fakt není argument ;o)

"Chtěla jsem napsat, že souvislosti v jaké jsou symboly použité, jsou prostě nové." OK, tohle už naznačuje jakés takés vysvětlení - kdybys to rozvedla, v čem vidíš ty nové souvislosti, byla bych spokojená...

"Dobrá, dejme tomu, že jsem vyjádřila podivení, že jsi nespatřila krásu téhle básničky."
"Jenomže to máš těžké, v téhle rovině já to mám posazené. V té rovině "cítím"." a zas nic nevím ;o)))

Ouvej, já přece neříkám, že ta báseň je mizerná, to mi prosím nepodsouvej. Napsala jsem ti, že "Je to podle mě slušná báseň, ale nic oslnivého. Ani tématem, ani formou, ani jazykem. Ráda bych si její krásu nechala vysvětlit od tebe - ale nestalo se tak." Tak mi napiš, že si myslíš, že to téma je úžasný, protože... že sis vyhrála s formou, že ses snažila... no dobrá, třeba ses nesnažila, ale tak aspoň že "cítíš", že báseň má rytmus, že odsýpá... že jazyk básně je takový a makový... Jednou jsi autor, sama bys měla vědět nejlíp, co a proč jsi napsala. Copak je to opravdu tak těžké? :o/

OK, nebo mi napiš, proč je ta báseň dobrá jako celek - jako to napsala nin. Ty mi asi nerozumíš, já po tobě nechci vypíchnout nějakou pasáž...

Já už jsem se taky pokoušela tenhle dialog ukončit. Začala jsem znovu, protože nin udělala vpodstatě to, co jsem chtěla od tebe, a já jsem tě na to chtěla upozornit, chtěla jsem ti ukázat, co jsem po tobě chtěla...
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 24.2.2004 > Kelly> 

Ne, nesnažila jsem se, ani jsem nikterak nepracovala na formě. Je mi líto.

 

Nechme už tohohle mrzáčka na pokoji, ano?

 

Smiř se s tím, že tuhle báseň nevysvětlím.

 

Já jsem se smířila s tím, že se tobě nelíbí.


<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 24.2.2004 > ouvej> Chjo, ale snad z toho máš aspoň nějaký pocit??? Něco se ti na tom líbí??? Koukni na tu nin...
Já se nedokážu smířit s tím, že mi neumíš vysvětlit, co a proč se ti líbí na tvé vlastní básni :o/ ale co nedělám, žejo...

A ještě jednou opakuju - dala jsem ti 4 body, a nikde jsem nenapsala, že se mi ta báseň NELÍBÍ! Jen ji nepovažuju za "skvělou". A jen reaguju na tvou odpověď, že ta báseň skvělá je - a ty mi neumíš říct proč, kdežto já se snažím říct ti, proč podle mě skvělá není. O to jediné mi šlo.

Takže končím...
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 24.2.2004 > Kelly> Tak jsem to zkusila - takhle z patra, co mě napadlo.
<reagovat 
ouvej (Občasný) - 24.2.2004 >

Dobře: máš to mít: Už jsem opravdu v koncích:

 

Báseň je pro autorku současně typická i netypická. Typická je tématem - jde o ryze subjektivní ženské pocity - strach z odcizení, strach ze samoty, úzkost. Obavy, které prožívá žena v určitém věku. Netypické je tohle dílko zpracováním. Zatímco většinou se autorka přísně drží reálií, v tomto díle, ačkoliv se vyznačuje pro autorku klasickou civilností, se dostává vně běžných reálií, aniž by je ve skutečnosti vůbec opustila.

 

Maluje obraz jako ze snu - maluje si všechny stupně obav a nadějí. Používá k tomu velice střídmé - až okoukané prostředky. Okoukané ovšem pouze na první pohled. Komu medově znělé příčky žebříky znějí omšele, nechť si laskavě vybaví, kdyže naposledy slyšel žebřík - kteroukoliv jeho příčku, medově znít. Když se už už ženě zdá, že našla to, co hledala - padá - a padá k podstatě toho medu - tak bolavé, mezi včelí roje. Nevadí, i tam lze najít, co žena hledá - pavoučata si hajej nynej vychovávat bude.

 

Přesah - děťátka - coby pavoučata. Nezapomeňte, že autorka je v letech - a děťátka "hajej nynej" se jí mohou jevit jakkoliv. Taky ji nakonec sežerou, ach bože, matičko, jak to mluvíš o svých dětech. Autorka je zdánlivě měkká a laskavá, ale koukni pod povrch, co tam schovává, pod tím zprofanovaným fěrtouškem a umolousanou sukničkou a zatraceným blbým živůtkem.

 

Všechno to - co autorku trápí - naskládá mezi rám okna, možná něco vyhlíží, možná dokola bude brnkat na žebříky, padat v úlech, chovat děti, nechávat se sežrávat. Tak pořád dokola - tak dlouho, až už i ten rám okna zpuchřel a oprýskává.

 

Tahle báseň je dobrá, protože autorka vystihuje pocity mnohé ženy - tak, že mohou souznít, a nezní to lacině. V jednoduchosti slov a obratů je právě sila autorčiny básně. Nehledá složité metafory - ona ta báseň je totiž metafora sama.

 

Báseň je rytmická, má spád, má citový náboj - je originálním sdělením ženy - básnířky.

 

Možná, že osloví jen ženuj podobně laděnou, ale domnívám se, že téma je tak všeženské, že by se eliminace dít neměla.  Všeženské podle vzoru všelidské. Kdo srdce má, pozná. :-)


<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 24.2.2004 > ouvej> Pusino, teď jsi mě ovšem posadila na prdel... Kdybys to napsala hned, mohly jsme si ušetřiti mnohé - ale považuji za své malé vítězství, že jsem tě k tomu dokopala :o)))))
Jen sis faaaakt mohla odpustit tu poznámku o srdci na závěr ;o)))) nebo ti přinesu nějakej svuj rentgenovej snímek! hihi

Takže i s komentárom to máš za pět :o*
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 24.2.2004 > Kelly> 

No jo, jenomže já k tomu potřebuji právě tu potřebnou dávku vzteku a vzpurnosti, nemít pocit, že jsem v defenzívě. To srdce je tam návdavkem - z toho vzteku a vzpurnosti.

 

:-)


<reagovat 
 nin-ex (Občasný) - 24.2.2004 > ouvej>  sakra, ten rozbor se ti povedl na další déčko!!!
<reagovat 
<<<Starší    Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je osm + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter