Morr
Morrová stupnice, objevená v září 2005, obsahuje tři půltóny, které jsou umístěny mezi druhým a třetím, pátým a šestým a mezi šestým a sedmým stupněm. Tato stupnice dále obsahuje zvětšenou sekundu (hiatus) mezi stupněm třetím a čtvrtým. Na zbylých třech místech leží přirozené celé tóny. Zlomky této vzácné stupnice nalezneme pravděpodobně v některých archaických moravských lidových písních.
Morrový kvintakord se skládá z malé a zvětšené tercie a dá se enharmonicky zaměnit s durovým sextakordem. Na subdominantě morrové tóniny se nalézá prostý zmenšený kvintakord, na dominantě pak kvintakord složený ze zmenšené a velké tercie (zní tedy jako souzvuk velké sekundy s velkou tercií). Zvýšíme-li citlivý tón, z dominantního kvintakordu se stane také kvintakord zmenšený.
Například tónina g morr vypadá takto: g-a-b-cis-dis-e-f-g. Tónický kvintakord je g-b-dis, subdominantní cis-e-g, dominantní kvintakord dis-f-a, popř. dis-fis-a. V přísné, kostelní harmonii (při doprovodu morrových písní, které hodlám zkomponovat) můžeme kadencovat například takto: G-dis-b-g1, cis-e-g-g1, dis-a-dis1-fis1, G-b-dis1-g1. Dvojnásobný tritonus v dominantě se stěží dá obejít, ale vzhledem k četnosti disonantních intervalů v morrové tónině nepůsobí rušivě.
Vytvořte jiné morrové tóniny a do nich transponujte navrhnutou kadenci. Prozkoumejte také obraty uvedených kvintakordů a možnosti, jak se dají spojovat. Jaké akordy nalezneme na vedlejších stupních tóniny g morr? |