Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 22.11.
Cecílie
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Autor a okruh jeho tvorby
Autor: Raimund (Občasný) - publikováno 5.4.2006 (10:58:11)

Často se setkávám s názorem, že určitá báseň osloví vždy jenom někoho.

U jednoho čtenáře vybudí obrazotvornost, naladí ho na základě jeho zkušeností, je mu

pocitově známá a srozumitelná.Jiného ty stejné verše neosloví, nenajde v nich nic podnět-

ného, prostě mu "nesednou".

Pokud toto platí, mělo by platit i to, že jakákoliv báseň vždy nějakého čtenáře osloví, ať je

psána jakoukoliv formou, stylem a je složena z libovolných slov s libovolným významem.

Přesto má autorovo množství prostředků jeho tvorby určitou hranici.Ta je dána jeho všeobec-

ným poznáním, vědomostmi a zkušenostmi.Roli zde hraje také prostředí, ve kterém se dotyčný

během života nachází.

Hranice této oblasti se těžko rozšiřují, překračují.Pokud si tento "okruh" autor uvědomí,

může přemýšlet o vhodném způsobu, jak se dostat "vně", resp. jak daný okruh rozšířit pomocí

myšlenkových konstrukcí.

Zatím se mi jeví jako slibné tyto možnosti :

 

1. Zavedení náhodného prvku, variací a kombinací do tvorby.

2. Konstrukce tvorby založená podle charakteristik jevů nebo procesů proběhlých a

    probíhajících v okolním světě a podle charakteru jejich "produktů".

3. Přístup ke tvorbě z hlediska jejích prvků a relací mezi nimi.Práce s těmito prvky a relacemi,

    jejich vzájemné promítání a pod.

4. Zahrnutí postupu při tvorbě do samotného aktu tvorby - vytváření tvůrčího postupu.

    Každý postup ve tvorbě je přitom možno použít k vytvoření jiného tvůrčího postupu.  

.

 

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
tři_černí_mravenci (Občasný) - 5.4.2006 > mno...a to my bychom skoro řekli, že jsou i básně, které neoslovují vůbec nikoho... :o)

jinak zajímavá úvaha, ale pro nás ty body jsou vyjádřený moc odborně, tak si pod tím neumíme tak úplně představit, jak to myslíš...

a podstatná by pro nás byla hlavně otázka, jestli se chceme dostat vně...
Doporučil 
<reagovat 
 Raimund (Občasný) - 5.4.2006 > Jozífek_a_ryby> ..."jestli se chceme dostat vně"...určitě příjde den ( nemusí to být za rok )
<reagovat 
WhiteShadow (Občasný) - 5.4.2006 > No myslím, že je fajn cos tady napsal. Snad to vyvolá hlubší diskuzi. Něco takového je tady docela potřeba..
Jinak souhlas, že ty body jsou zbytečně moc doborně.
<reagovat 
 Raimund (Občasný) - 5.4.2006 > WhiteShadow> Když najde člověk zalíbení v krystalu křemene nebo v opálu, nestane se z něho rázem geolog
<reagovat 
tři_černí_mravenci (Občasný) - 5.4.2006 > tak my taky doporučíme...
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 5.4.2006 > jde o to, jestli autor je schopen "vně" se dostat...

taky nad tím občas uvažuju,,, myslím, že můžeš jako čtenář "ocenit" i báseň, která úplně není tvým šálkem čaje a na první čtení tě třeba neposadí na zadek, ale pokud jsi schopen vnímat, že je v rámci svého stylu povedená a zajímavá, formálně či obsahově, přečteš si ji několikrát a řekneš si "hm, to je vlastně dobré"

z hlediska autora - jistě, experimentovat se stylem i s obsahovými prvky,,, ale je tu tenká hrana, kdy ta "konstrukce" už může být ke škodě vlastní poetiky...
<reagovat 
 Raimund (Občasný) - 6.4.2006 > Kelly> 

Slovo "vně" je asi nepřesné, nadsazené.Není mi zatím jasné, jak čelit námitce, že při postupu "vně" se vlastně jenom rozšiřuje zmíněný okruh.Jestli vůbec mohu takovou hranici jakoby překročit a "pohledět " zvenčí.

"Ke škodě vlastní poetiky"... co všechno lze do poetiky zahrnout a proč ?

Tento  názor zařazený do terorie  je také svým způsobem poetický


<reagovat 
kidal (Občasný) - 5.4.2006 > je těžké překročit své kruhy,ale asi nezbyt-néé
Doporučil 
<reagovat 
 Raimund (Občasný) - 6.4.2006 > kidal> No právě, asociaci na úsloví tohoto druhu jsem se chtěl vyhnout.Zatím mi není moc jasné, jak.
<reagovat 
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 5.4.2006 >

Asi jako Jozífek...zajímavá úvaha...je vidět, že při psaní přemýšlíš...já to mám naštěstí jinak. Psaní mě přepadne (většinou když to je nejméně vhodné :o)

 

Doporučuju pro další čtenáře.


Doporučil 
<reagovat 
 Raimund (Občasný) - 6.4.2006 > šedé> 

Spíš přemýšlím, abych nemusel  přemýšlet u psaní.

 

 

 

 

------------------------------------------

O chuti na psaní píše zajímavě J. Klapka J. v  knize Poutníkův deník.


<reagovat 
tři_černí_mravenci (Občasný) - 5.4.2006 > mno...my bychom řekli, že v případě konkrétně poezie je to s tím rozšiřováním trochu sporné....když si to představíme opravdu vizuálně jako kruh, tak autor mající široký kruh, ve kterém se pohybuje, dokáže napsat hodně různorodých básní a tak si získá velký okruh čtenářů a vyzkouší svoje možnosti..atd atd...ale problém bude mít ve chvíli, kdy bude chtít sestavit sbírku nebo alespoň nějaký menší celek, který by držel pohromadě...takže podle nás je lepší mít při psaní takovej menší poetickej kroužek a když se vyčerpá, tak ho posunout trochu jinam...třeba i někam částečně za hranice životního kruhu...
<reagovat 
 Raimund (Občasný) - 6.4.2006 > Jozífek_a_ryby> 

Měl jsem na mysli jenom způsob tvorby.S ním by se čtenář vlastně neměl vůbec setkat, všimnout si ho.

Musíme odlišit obsah, téma a techniku provádění.

.


<reagovat 
 tři_černí_mravenci (Občasný) - 6.4.2006 > Raimund> mno jo, my se nějak moc rozpovídali :o)...se způsobem tvorby se my taky přímo při psaní nesetkáváme...:o) to spíš zpětně se nad svými dílky dost zamýšlíme...což doufáme má na další tvorbu nějaký pozitivní vliv...


ale jinak tak zcela nesouhlasíme...skoro bychom řekli, že podstatná část těch, kteří odcházejí od básně s tím, že je úplně míjí, prostě jen neví, jak k dílku přistupovat, tj. sem určitě patří i to, že nedokáží podvědomě u dílka vycítit, jaký byl ten tvůrčí proces... nejvíc nás osobně deptají takzvaní "hledači myšlenek"...ale to už jsme odbočili zase jinam...:o)


<reagovat 
 Raimund (Občasný) - 6.4.2006 > Jozífek_a_ryby> Jo, děkuji za poznámku.
<reagovat 
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 6.4.2006 > díky za informaci.
<reagovat 
Hrdý (Občasný) - 7.4.2006 > to je hezký, že ses takto zamyslel

ale já bych dal raději přednost klasikům, kteří se buď o tohle konkrétně zajímali nebo aspoň okrajově
dost se to prolíná s dalšími sférami

já osobně bych poesii takhle nepitval.. neni to technický obor
Body: 2
<reagovat 
 Raimund (Občasný) - 7.4.2006 > Nemocný> To není pitvání ale vyjasňování mého postoje ke tvorbě.Zajisté , že se to prolíná s ostatními sférami, protože to v nich koření.Je to jenom poznámka, nemohu zde publikovat nějaké "epopeje".Kdo chce, porozumí a kdo nechce, taky dobře
<reagovat 
 Hrdý (Občasný) - 7.4.2006 > Raimund> "Pitvání" je menší hyperbola, kterou spíš jen naznačuju, že pídit se po příčinách, podmínkách, atd. je v poesie až na vedlejší rovině až v pozadí

víc se mi pak líbí arielův hegel:)


porozumí myslim každej
<reagovat 
veršoun (Stálý) - 6.4.2006 > umění, které mě zajímá, nereaguje na zpětné vazby za účelem zvýšení okruhu konzumentů, protože je primárně vyjádřením vnitřního stavu, to je ovšem samo o sobě nedostatečná charakteristika kvality, je to pouze nutná, nikoli postačující podmínka ... této vlastnosti říkám poctivost a diponují jí pouze výjimečně i díla velmi populární, tedy díla s velkým okruhem oslovených ... myslím, a hlavně doufám, že taková díla nevznikají genetickým křížením křivek poptávky ... existují i názory, že není důležitá poctivost, tedy jak se k dílu dojde, ale výsledek ... potom se nejedná o umění, ale showbusiness, a ten mě nezajímá ani za nehet
<reagovat 
 ariel (Občasný) - 6.4.2006 > veršoun> 

milý hanýsku,

 

dnes ti povím, jak se na věc dívám já. věřím v hegelovského absolutního ducha a na vnitřní umanutost tvůrce, který je právě nadán silou tohoto ducha vyvádět ven. tím usměrňuje nejen sebe, ale i ty, pro něž tvoří a kteří jsou právě tak jako on tu přesněji, tu méně přesně obrazem absolutního ducha, tedy vlastním výtvorem v jeho jménu.

 

ariel j.


<reagovat 
 Hrdý (Občasný) - 7.4.2006 > ariel jaffe> :) hezký přístup

síla umanutosti jako pohon
<reagovat 
 veršoun (Stálý) - 7.4.2006 > ariel jaffe> to je v pořádku, kvalitní tvůrce vyvádí svého ducha ven a jaksi mimochodem jím ovlivňuje své okolí, dokonce připustím, že je podvědomě pod vlivem poptávkové křivky, ale měl by se bránit, co mu síly stačí, přizpůsobování se poptávce - takových projevů je bohužel zcela marginální množství
<reagovat 
 Raimund (Občasný) - 6.4.2006 > ariel jaffe> Naštěstí jsem se Hegelem moc nezabýval, on už je myslím mrtvej.
<reagovat 
 Raimund (Občasný) - 7.4.2006 > veršoun> Když to čtu - dnes mi bleskla hlavou děsná myšlenka, co když se mi podaří překročit ten bájný okruh, dostanu se zase dovnitř ¨, kdybych chtěl ?
<reagovat 
 ariel (Občasný) - 6.4.2006 > Raimund> irelevantní ;o)
<reagovat 
 Raimund (Občasný) - 6.4.2006 > ariel jaffe> Nic irelevantnějšího mne ve večerním rozdovádění nenapadlo.
<reagovat 
 veršoun (Stálý) - 7.4.2006 > Raimund> jedině cestou přes očistec
<reagovat 
 Raimund (Občasný) - 7.4.2006 > veršoun> No, to už ani není sranda
<reagovat 
 veršoun (Stálý) - 7.4.2006 > Raimund> třeba cesta Holanova od Rudoarmějců k Noci s Hamletem
<reagovat 
 Raimund (Občasný) - 7.4.2006 > veršoun> Myslím, že to stačilo.Ještě by se stalo nějaký neštěstí.
<reagovat 
Naty (Občasný,Redaktor) - 9.4.2006 >

Rozhodně zajímavé. I když taky si nejsem jistá, jestli jsem správně pochopila, cos chtěl říci.

Použiju-li myšlenku Josífka a ryb, pak pro mě by asi bylo dost obtížné dát dohromady sbírku, která by držela pohromadě.

Nezastávám názor, že autor píšící poezii, by se neměl zabývat technickými postupy tvorby, že by měl psát jen jaksi intuitivně, v důsledku přetlaku a pocitů. I když se přiznávám, že využívám oba způsoby. Oběma vznikají texty, které i sklízejí čtenářský úspěch, i propadají. Otázkou poptávky, o které se se zmiňuje veršoun, se při samotném psaní vědomě nezabývám. Ale je pravda, že zhruba u poloviny své tvorby se během psaní zabývám vědomě konstrukcí textu a technickým postupem. Úvahy tohoto typu jsou proto pro mě zajímavé. Myslím, že otázka, jde-li o rozšíření kruhu, či jeho překročení a možnost případného návratu, by stála za širší diskusi.


<reagovat 
 Raimund (Občasný) - 9.4.2006 > Naty> Dík.
<reagovat 
vikinga (Občasný) - 9.4.2006 > 1. z čistě logického hlediska - tvrzení, že každá báseň musí někoho oslovit, nelze zakládat na tvrzení, že každá báseň nemůže oslovit všechny.... Když už, tak bych to vystavěla na tvrzení, že existuje minimálně jeden oslovený. Autor :-))))
2. libovolná slova mnohdy a často tvoří logický nevýznam (viz "akademická postmoderna" u Gypsových předmětů.....)
3. Je celkem průser, když se autor uzavře do vlastního tvůrčího kruhu - i mně se to stalo. Pak vždy potěší přítel, který vhodnou poznámkou či fakticky nakopne:-) Tím myslím jednak kruh obsahový a jednak samotný kruh tvůrčí.

A teď chvíli vážně.
Jak říká Josef Musil, můj dobrý přítel - dobrý autor by měl být schopen zpracovávat i jiné než své vlastní maso. Obdobně jako řezník nedělá jitrnice ze své vlastní zadnice.
Opravdu dobrý autor se pozná podle toho, že je schopen napsat báseň třeba i na téma "sádroví trpaslíci na zahradě" tak, aby NĚKOMU NĚCO byla schopna dát.
Pro mě veškerá snaha o překročení kruhu ale končí tam, kde vznikají logické nevýznamy a dílo se stává pro většinu osazenstva hluchým.
Což je stav současné postmoderny.

Jinak teoretický pokus dobrý, ukládám si a dop.!
Doporučil 
<reagovat 
 Raimund (Občasný) - 10.4.2006 > Vikinga> 

Uf, měli bychom psát taky básničky nebo se stanou tyto diskuze estetickou kategorií.

Ještě jen maličkou poznámku . co je to logika, pojem, objekt ?Jsou kolem toho nějaký řeči o mýtech a tak...

A už dost, alespoň na týden.


<reagovat 
 vikinga (Občasný) - 10.4.2006 > Raimund> :-)))
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter