|
Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků. |
|
| |
AMATÉRSKÁ NOVINÁŘKA
Mám ráda různé ankety a průzkumy veřejného mínění. Požitek z této celkem neškodné úchylky mi nedávno pokazil jeden politik, když v televizi tvrdil, že jsou často zmanipulované a nepravdivé. Šlo o anketu ohledně toho, jak jsou lidé spokojeni s ekonomickou úrovní. Procento nespokojených bylo překvapivě vysoké.
Tedy překvapivě… jak pro koho.
„Tomu nevěřím, tomu prostě opravdu nevěřím, ať mě ti novináři nezlobí, “ opakoval zmíněný politik pořád dokolečka.
Docela věřím, že nevěřil, s jeho platem bych také nevěřila že by někdo mohl být nespokojený.
Zklamána z toho, že ani oficiálním průzkumům prováděným renomovanými agenturami se nedá věřit, jsem se rozhodla udělat nějaký průzkum sama na vlastní pěst. Vyrazila jsem do ulic a předstírajíc že jsem novinářka, jsem se začala se lidí vyptávat:
CO VÁS NAPADNE PŘI SLOVĚ POLITIK?
1.Člověk který řídí zemi – Olda M. 25 let student
2.Gauner! –František P. 37 let dělník
3. Bohatý pán- Alenka. K. 5 let, mateřská školka
4. Líná verbež - Alenčina maminka 28 let, žena v domácnosti
5. Člověk s velkou zodpovědností- Jiří. V. 40 let, velmi úspěšný podnikatel v oblasti lehkých topných olejů
6. Zkorumpovaný prase - Pavel. S. 55 let, drobný živnostník jehož firma zkrachovala a je v konkurzu, a on je tudíž toho času na úřadě práce
7.Pravidelný a velmi štědrý klient- Zuzana. H. 19 let sexuální pracovnice nejmenovaného masážního salónu
8. Jo mít tak jeho prachy - Luboš. L. 60 let, bezdomovec
9. Intelektuální onanista který ohromuje sám sebe verbálními exhibicemi a zpitomělý národ mu produkty jeho lexikálních masturbací žere jako děvka klientovi jeho ejakulát. Jenže děvka si za to nechá pořádně zaplatit, zatímco politika si vydržuje národ sám ze svých daní - Jan S. 39 let, odmítl upřesnit svou v jakém oboru podniká (poznámka redakce- vzhledem k použitým vyjadřovacím prostředkům, druhu příměrů a metafor nejspíš majitel salónu v kterém pracuje výše uvedená Zuzana. H.)
10. Cože? Co říkáte? Já špatně slyším...Polly má tik? Chudák stará, tak už taky...Růža S. zvaná Dolly, důchodkyně, která odmítla upřesnit svůj věk
Možná namítnete, že z tak malého vzorku nemůžu vyvozovat žádné závěry. Ale víc odpovědí jsem z lidí opravdu nedostala. Většinou si mě vůbec nevšímali nebo se mi vyhnuli velkým obloukem, jiní kličkovali davem ve snaze zbavit se mě. Očividně se všichni báli, že jim pod záminkou ankety chci vnutit nějakou životní pojistku, Bibli, vodní vysavač, výhodný tarif nového telefonního operátora nebo zdravotní pojištění. Někteří mě rovnou poslali do háje. Navíc začala být zima tak jsem to zabalila a šla domů, abych výsledky své práce nějak utřídila a zpracovala.
Přiznám se, že některé odpovědi jsem musela trochu upravit, vyškrtat vulgarismy a tak. Mnohé se nedaly uvést vůbec. Některá slova byla tak sprostá že bych se styděla je reprodukovat. Když jsem odstranila všechny nadávky, urážky a hrubosti, zbyl mi jen výše uvedený seznam. Začínala jsem rozumět tomu, že agentury na výzkum veřejného mínění musí občas něco vylepšit…ale nazvat to hned manipulací?.
Velké zklamání mě ale čekalo, když jsem výsledky své práce začala nabízet v televizi, tisku a rozhlase. Nikde neměli zájem. Přitom jsem nedávno četla jaké horentní částky si agentury nechávají za tyto průzkumy zaplatit. A já to nabízela úplně zadarmo! Možná měl ten politiky pravdu a já to nezmanipulovala tím správným způsobem.
Nicméně alespoň jsem pochopila, že novinářka ani pracovnice agentury na průzkum veřejného mínění ze mě nikdy nebude. |
|
|