|
Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků. |
|
Peak experience a holotropní dýchání Autor: romann (Občasný) - publikováno 30.8.2004 (14:44:41)
|
| |
Americký psycholog Maslow připisoval náhlému duchovnímu zážitku velkou důležitost. Podle mých zkušeností tomu tak opravdu je. Každý mu říká jinak – extáze, vzestup hadí síly k undalíni, mystické poznání Boha atd.
Stalo se jim to často náhle a všichni byli velmi překvapení a často se k zážitku vracejí, i když jen velmi málo z nich jich má více a téměř nikdo nezačne s nimi odborně pracovat. Spíše vzniká podvědomý strach a i když mluví o nádheře nádher, bojí se toho. Je to příliš Jiné než jsou zvyklí a vzniká příliš mnoho nezodpovězených otázek.
Bez prožitku Boha je však jakékoliv náboženství jen planým moralizováním. Duchovní hudba je účinnější než kázání. Často právě ona ho spustí. Umění je důležité, ne disputace o svatých písmech. Náboženství neznají intuici, ač je její poznání prvním vážným krokem k Bohu.
Mystický zážitek velmi urychluje začátečníkům duchovní vývoj. Kdo ho prožije ví, že ateizmus je naivní iluze. Na vlastní kůži pozná, že existují světy daleko nad naši zkušenost, které nás ve všem přesahují. Že věčnost není zbožným přáním, ale holou realitou pro každého.
Prožitkové poznání přinesl v nové době New Age. Zejména holotropní dýchání bylo velkým pokrokem. Příliš se však nerozšířilo, ačkoliv mělo velkou publicitu. Tak jak se dělá má navíc určité nedostatky. Set a zejména setting je opomíjen, ačkoliv bez informovanosti o tom, co a proč se vlastně děje a bez správného nasměrování nelze daleko dojít. Přesto je prvním vážn ým krokem k duchovnímu vývoji v dnešní době.
|
|
|