|
Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků. |
|
| |
VE VŠÍ SLUŠNOSTI
Malá venkovská čekárna u doktora. Obsazení: starší dáma a já. Kromě občasného pokašlávání naprosté ticho. Když jsem vstoupila, dáma tam již seděla a já maje na paměti základní pravidlo, hlasitě pozdravila: „Dobrý den!“. Bylo mi odpovězeno. Říkala jsem, že je to dáma…
Do předsíňky, kterou ode mě dělí jen průhledná plastiková stěna, vešel kluk. Tak deset až patnáct let. Vím, že je to trochu velký rozsah, co se věku týče, ale já opravdu netuším, jak to lépe rozeznat. Připadá mi, že v této době by čtyřleté děti měli mít tak šest, protože často umí číst a kluci mají chlupatá lýtka. Takže zkrátka deset až patnáct, kategorie „Puberťák“.
Venku prší, začíná podzim. Kluk si čistí boty o rohožku. Co to dělá? Odkládá deštník do rohu a znova si čistí boty?! Říkám si, že ho přece nikdo nenutí, nikde nečeká matka s napřaženou rukou a ani otec nehrozí domácím vězením. Mě ani nenapadlo něco takového udělat. Očistí si boty potřetí a vchází do druhých dveří, za kterými je lékárna. „Dobrý den!“ na celé kolo.
Očistit si boty, abych nenašlapala? Jak se to jeho rodičům podařilo? Ve dnech, kdy vláda zvažuje snížení trestní hranice pro mladistvé. Hodilo by se spíš: „Ruce vzhůru a prachy z kasy!“ Dostávám lekci slušného chování od nastupující generace. Měla bych se stydět…
Do mého sebezpytování vchází starší muž s velkým deštníkem, elegantně oblečený. Zase je nutný odhad věku, takže asi šedesátiletý (Tyhle odhady mi jdou lépe, asi jsem už víc na druhé straně). Ještě rozhozená předešlým zážitkem chci napravit svou reputaci, takže moje : „Dobrý den!“ zní čekárnou opravdu nekompromisně. Stará paní se přidává, ale světe zboř se, nepřichází žádná odpověď. Prostě nic. Vlastně ne nic, spousta trapného ticha vyplnila místnost.
O co jde? Nestojíme mu za pozdrav? Podle nepříjemného výrazu v jeho tváři zřejmě ne. Nerozumím tomu, podle mě to mělo být obráceně. Kluk s chlupatými lýtky bez pozdravu a elegantní pán zdvořile hovořící o počasí. Podle zpráv v médiích rozhodně ano. Vždy’t mladá generace je přece ta nejhorší.
Zřejmě se jedná o výjimku potvrzující pravidlo a zítra se oba vzpamatují. Kluk bude hulvát a okrade našeho zdvořilého muže o peněženku, případně ho přitom nechá utopit. A nebo mu slušné chování vydrží, i když párkrát nedostane odpověď na pozdrav? Uvidíme…
|
|
|