|
Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků. |
|
Mám na Vás, drazí přátelé jednu malou/velkou otázku. Autor: zemlbaba () - publikováno 30.5.2001 (17:48:57)
|
| |
Mám na Vás, drazí přátelé jednu malou/velkou otázku.
Vy co věříte že existuje něco člověku transcendentní, nějaké aseitní jsoucno, především vám je adresována. Otázka zní - Jaký je smysl naší existence? Nebo snad lépe - proč nás Bůh stvořil, za jakým účelem. V čem jsme mu prospěšní, že tu jsme.
Mnozí lidé jistě odpoví, že ptát se u absolutního jsoucna po účelu je zhovadilé. Mají naprostou pravdu, jelikož pokud je něco absolutního, tak nemá pro něj jakýkoli účel smysl, jelikož si prostě vystačí sám (samo). Ale tudíž bychom ani trochu neměli být.
Snad si někdo pomyslí že toto jsoucno je námi, že jsme jeho součástí, pak může mít pravdu.
Je tu ale možnost, že naše aktivita, svobodná vůle našeho světa je schopna revolty uvnitř tohoto absolutního "organismu." Jestliže je tu taková možnost, pak tento organismus ale není absolutní, jelikož může zaniknout naším přičiněním. (Předpokládám že přijímáte tezi, že Bůh má možnost sám sebe zaniknout, jelikož kdyby neměl, panoval by nad ním princip nutnosti a opět by nebyl absolutní v pravém slova smyslu.
Pokud by nás tedy toto jsoucno stvořilo, bylo by tedy nutné, že by nějak strádalo a nás k nějakému účelu potřebovalo. To ale opět koliduje s tezí po absolutnosti tohoto jsoucna.
Pak je tu ale druhá možnost že je toto jsoucno neinteligibilní a tudíž, že nás stvořilo jako Tristran Tzara své Dada básně. Jeho absolutnost je tedy opět nabourána možností, že tento "dada" výtvor, tedy my, jsme vyšší než toto jsoucno, nebo že jsme alespoň na jeho (aseitní) úrovni. Pak ale opět docházíme k názoru, že toto jsoucno nemůže být absolutní, jelikož my absolutní také nejsme.
Pokud by nás toto "blbé" jsoucno nestvořilo jako sobě rovné, tak bychom mohly uvažovat o tom že jsme stvořeni, jenomže bezúčelně. K ničemu. Jsme dada výtvorem pro Boha, který je na tom ještě hůře než my, jen s tím rozdílem že vlastní celou řadu nezpochybnitelných perfekcí, které jsou mu ale aby se tak řeklo, k hovnu.
Tak tedy proč tu jsme vážení teisté?
Případně vás žádám, abyste se vyjádřili k Boží absolutnosti. Mě osobně právě toto přijde jako nesmyslné.
(Omlouvám se Tzarovi že jsem jej přirovnal k něčemu tak blbému.)
|
|
|