Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Recenze, názory
 > Recenze, názory
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Nebesa nejsou humánní a člověk, kterému to myslí, také není
Autor: celulosa (Občasný) - publikováno 8.3.2007 (00:04:27)

undefined

Lionel Tran; Ambre, Valérie Bergerová, Bohumil Hraba l ; Příliš hlučná samota ;

Maťa 2005   

 

Před dvěma dny se mi do ruky dostala výborná adaptace knihy Bohumila Hrabala Příliš hlučná samota. Svazek byl původně vydán ve Francii v roce 2002 nakladatelstvím 6 Pieds Sous Terre v Montpellieru po představení multimediálního projektu sestávajícího se z Hanťova pokoje,krátkého filmu ztvárňujícího alkoholické vize z knihy a komiksové verze novely na festivalu Bohemia Magica konaném v rámci Roku české kultury ve Francii. V Praze byl pak projekt k vidění během oslav výročí 90 let od narození Bohumila Hrabala v roce 2004. Iniciátorem projektu se stal scénárista Lionel Tran.

 

Tran si v roce 1999 přivydělával ve státní tiskárně v Lyonu a tamní prostředí jej po přečtení Hrabalova díla inspirovalo k hledání nového pojetí knihy. Jeho vlastními slovy :

„ Neměl jsem zrovna ani floka a v novinách jsem našel inzerát, že nějaká malá státní tiskárna v Lyonu přijme dělníka. Šel jsem tam pracovat. Na jednom stroji se tiskly tiskopisy pro nezaměstnané, na druhém kurzy pro obchodní komoru, ve kterých se učilo, jak psychologicky využít slabostí lidí tak, aby se na nich dalo vydělat. Tam jsem si vlastně dělal casting, hledal jsem lidské typy, které odpovídaly Hrabalovým postavám. „

 

Jaká tedy vlastně celá kniha je? Nepoutavý hnědý přebal pokrývají lidská záda na zašlém

papíru,přesto,anebo právě proto byl na knize odveden skvělý kus práce. Postavy i prostředí komiksu jsou načrtnuty pouze schématickými čarami evokujícími drcený papír knih. Převažujícími motivy jsou závlačky strojů, ruce, záda, prázdné boty, kola, vypínače, tváře bez tváře, sklínky, popelníky. Lidské tváře zpuchřelé-tedy synchronní k ději. Vše o zašlých snech. Všichni jsme v presu. V presu zašlé doby. Nenápadní jako starý papír, určeni do sběrných surovin, lisováni. Stále nahrazováni výkonnějšími prostředky, lidmi, Hanťové. Text knihy je na cárech komiksu.

 

S jakým to podivem Tran našel, co by Hrabal sám neřekl líp. Našel, co řekly jeho cikánky. Cikánky sbírající starý papír do obrovských uzlů na zádech pro svého pasáka, pro svého muže, pro muže bez filmu v aparátu, který slibuje sen, ale žádný z jejich úsměvů nezachytí,a žádanou fotku od něj nedostanou..

 

Hrabal Příliš hlučnou samotou nechtěl nikdy kritizovat cenzuru tehdejšího socialistického Československa. Vždycky chtěl jen vyprávět příběhy o lidech, o lidech v tlaku doby. O jejich nenaplněnejch snech a taky o tom, jak jednoduše se zapomíná na trnitou cestu ke splněnému snu. Tak sám vystihl i sebe. Profesor, kterýmu konečně vydali první knihu a najednou už nebyli Mladej a Starej. Stal se z něj stroj. Stroj na knihy. „ Jednou napíšu něco o tobě. „ Už neslyší: „ Pane Hrabal, vyhodili mě ze sklepa.“ A tak to přijde. Nebesa nejsou vůbec humanní a člověk, kterému to myslí, tak také humánní není.

 

A na závěr následuje malé překvapení od Lionela Trana. Jaké víc neprozradím, přečtěte si to sami a jen tak mezi námi těch cirka 270 kaček za to stojí

 

Momo

 



Poznámky k tomuto příspěvku
damika (Občasný) - 14.3.2007 > Zajímavé.:) Dobrý název...víc, než dobrý. :)
<reagovat 
HACKMAN (Občasný) - 17.3.2007 > JOJO DOBRY CTENI )))
Body: 5
<reagovat 
Nikkarin (Občasný) - 17.3.2007 > Tenhle komiks miluju....je to absolutní skvost
<reagovat 
praskunst (Občasný) - 12.7.2007 >
Body: 1
<reagovat 
 celulosa (Občasný) - 25.7.2007 > praskunst> děkuji :-)
<reagovat 
básník nic (Občasný) - 26.1.2008 > pěknej referát, momo? věty "Lidské tváře zpuchřelé-tedy synchronní k ději." a "Všichni jsme v presu. V presu zašlé doby." jsou mi záhadou...
<reagovat 
 Coca-Cola PopStar (Občasný) - 2.2.2008 > básník nic> protože "Jaká tedy vlastně celá kniha je?"
<reagovat 
 celulosa (Občasný) - 3.2.2008 > Drk> Dobrá. Dík za zprávu. V tom textu chybí čárky , není čas to revidovat. Není na mne , co obdivovat. Už dlouho nepíšu. Sháním grafika pro Estakádu. Nejsem tu a nebudu. Chodím sem zjišťovat IP adresy, chci pár lidem dát do nosu. Pokud stáhnu tohle v té verzi za 600 doláčů, mohlo by se mi to povést. http://www.ip2location.com/?s=google Jsou tam main street.Měj se už nikomu nic neřeknu, leda z očí do očí, tady je to zbytečný.
<reagovat 
 Coca-Cola PopStar (Občasný) - 3.2.2008 > celulosa> Tak se nedurdi, vždyť jsem nic neřekla, jen tě citovala (o čárky nejde, neboj). IP adresu ti ráda pošlu, chceš? Měj se.
<reagovat 
 celulosa (Občasný) - 3.2.2008 > Drk> já se nedurdím sem nasraný, že nevím jak to stáhnout a druhej program mi vyplivl nesmysl, kwa nějak mi ten hacking nejde. Musím na to jinak nějakej pfishing.
<reagovat 
 Coca-Cola PopStar (Občasný) - 3.2.2008 > celulosa> Nasranost ti jde dobře, má to svoje kouzlo... Tak ať ti to pfishinguje!
<reagovat 
 druhý černej saniťák (Občasný) - 3.2.2008 > celulosa> Kdyby ses, milá zlatá, zeptala, mohli bychom si dát rande – a měla bys to zadarmo. Rád bych viděl, jak mi dáváš do nosu.
<reagovat 
 celulosa (Občasný) - 3.2.2008 > druhý černej saniťák> tsche ptát se nebudu, buď tě najdu anebo ne, tertiam non datur est
<reagovat 
 celulosa (Občasný) - 3.2.2008 > druhý černej saniťák> tsche ptát se nebudu, buď tě najdu anebo ne, tertiam non datur est
<reagovat 
Věza (Občasný) - 31.10.2008 > :)
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter