Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Výměna
Autor: Oplatka (Občasný) - publikováno 26.1.2009 (19:04:03)

Hollywoodský herecký veterán Clint Eastwood se už několikrát s úspěchem zhostil i filmové režie (Mystic River, Million Dollar Baby aj.). Jeho zatím posledním počinem v této oblasti je Výměna, téměř neuvěřitelné drama jedné ženy z Los Angeles roku 1928, natočené podle případu náhodně nalezeného ve starých archivech.

Hlavní hrdinka, Christine Collinsová, matka samoživitelka, odchází jednoho rána do práce a tak jako vždy se loučí se svým osmiletým synkem Walterem. Po návratu je ale dům prázdný – a po dítěti ani stopy… Po půl roce marného pátrání policie nečekaně Christině oznamuje, že syna našla. Místo radosti ovšem čeká matku šok – dítě, které jí s velkou slávou předávají, totiž není její. Policie, která si nalezením dítěte chtěla udělat jméno, ale odmítá její protesty vzít na vědomí a přesvědčuje ji, že se chlapec prostě jen změnil. (Přestože málokteré dítě se za pár měsíců o několik centimetrů zmenší…) Ve své touze umlčet ji sáhne i k těm nejhorším prostředkům – obviní ji ze šílenství a načas dokonce umístí do ústavu. Naštěstí jsou tu i lidé, kteří jsou ochotni zoufalé matce pomoci, například místní pokrokový kněz. I když zjištěná pravda může být ještě horší než nejistota… 

Režisér a scenárista Michael Straczynski dokázali vytvořit vpravdě dechberoucí drama, kde se divák třese o osud hlavní hrdinky a s hrůzou sleduje pomalé odhalování skutečnosti na několika frontách. Film sice nikam nespěchá a zavádí nás do všech koutů, soudních, policejních i jiných, kam příběh zasahuje, dlouhá stopáž ale není snímku na škodu. A scény z ústavu pro duševně choré vyvolávají podobnou hrůzu jako nejlepší filmy z tohoto prostředí, jako je třeba Přelet nad kukaččím hnízdem. Zkrátka, Výměna je výborně natočený dramatický film, který si dal práci s tím, aby dokázal diváka vtáhnout do atmosféry i děje.

Přes pečlivou rekonstrukci doby i událostí ale zůstává ve filmu několik věcí nepochopitelných. V zájmu neprozrazování rozuzlení děje je tu jen naznačíme: proč se ve chvíli, kdy začne skutečný synův osud nabývat konkrétnějších obrysů, matka nezeptá toho jediného člověka, který by jí informaci mohl poskytnout? Proč se znovu a znovu snaží bezúspěšně dostat informaci z jiného, který není evidentně duševně normální? Vyzkoušela tuhle možnost matka v reálu, která se, jak se zdá, nebála jakýchkoli způsobů? Vždyť tahle možnost snad každého diváka okamžitě napadne…

Tato vada na kráse na druhou stranu může návštěvníka kina přivést k tomu, aby si sám zkusil najít informace o tom, jak tomu před osmdesáti lety v Americe opravdu bylo.

Režisér si dobře zvolil představitelku hlavní role – Angelina Jolie odvádí v úloze nešťastné matky asi zatím nejlepší herecký výkon své kariéry. Změněná dobovým krátkým účesem i apartním kloboučkem dokáže být dámou, vědomou si své pravdy a lidské hodnoty, za všech, i těch nejvíce ponižujících okolností. Výborné herecké výkony ale odvádějí i ostatní představitelé, například John Malkovich v roli kněze, ale i dětští herci.

Po filmu zůstává v divákovi nepříjemně děsivé vědomí, kam až se mohou dostat lidé, kteří chtějí jen jediné – dozvědět se pravdu o svých nejbližších. A možná ještě otázka, co se stalo s těmi, kteří neměli, tak jako paní Collinsová, za sebou přece jen mocné zastánce…

 



Poznámky k tomuto příspěvku
anae (Občasný) - 26.1.2009 > škoda, že Angelínu teď cpou všude .. jako Lara s odulými rty je ale skvělá, to ano .. kvůli ní asi na ten film nepůjdu, ono si stačí přečíst české zprávy .. o zneužitých synech a tragédiích matek .. ale sepsala jsi to hezky :-)
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 27.1.2009 > Já znám Angelinu jen velice málo, filmy, ve kterých hraje (zmiňovaná Lara Croft apod.), mne vůbec nezajímají, v přeceňované Síle srdce byla velice slabá... Ale tady člověk zapomene na cokoliv, co o té ženské ví a kde už ji viděl, má před očima jen nešťastnou paní Collinsovou.
<reagovat 
 Urea (Občasný) - 27.1.2009 > Oplatka> To je velká pravda! Cine star byl asi z poloviny zaplněný a na začátku každý šustil sáčky... ze všech stran se loudily nějaké zvuky. Stačilo pár minut a nikdo ani nedýchal. Prostě výborný film a skvělý výkon Angeliny. Jen mě trošku mrzelo, že tam nebyla téměř žádná glosa k motivu vraha... i záliba k vraždění má někde kořeny. Ale jinak luxusní film.
<reagovat 
Tatranka (Občasný) - 28.5.2010 > Tatatranka *

Touto hvězdou bych zalepila filmový pásek, aby nebylo vidět a slyšet nemotorné obrazy replik, popletené hollywoodským kuloárem umaštěných „slaďáků“. Pak bych se zasnila a řekla si: - hm, příběh smutné skutečnosti.
(zdroj ČSFD)
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 28.5.2010 > Říkáš to hezky vzletně, ale moc tomu nerozumím...
<reagovat 
Tatranka (Občasný) - 28.5.2010 > Z příběhu, jenž měl pravdivostní základ se stala vykrádačka hoollywoodských "slaďáků". Zbytečně dlouhé, nikam se neubírající, negradující... Hlavně ta gradace mi chyběla..
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter